Wydarzenia
kategoria: Pozostałe

Szymanowska była kobietą

16.04.2010 12:42

Album Musical de Maria Szymanowska, 16 kwietnia (piątek), Uniwersytet Warszawski

Trio pod przewodnictwem Katarzyny Drogosz przypomni postać wybitnej poprzedniczki Chopina, Marii Szymanowskiej, prezentując wybór utworów dedykowanych tej fenomenalnej pianistce i popularnej w XIX stuleciu kompozytorce

Katarzyna Drogosz, fot. Marek Suchecki

Katarzyna Drogosz należy do pierwszego pokolenia polskich muzyków specjalizujących się w grze na pianoforte, autentycznym instrumencie Fryderyka Chopina i Marii Szymanowskiej. Ta ostatnia należała do najwyżej cenionych pianistów pierwszej połowy XIX stulecia, o czym świadczą chociażby te słowa Murycego Mochnackiego:

Udało się p. Szymanowskiej udoskonalić naturę swego instrumentu przez zbliżenie go do tonu skrzypców [!] [...] Akordy, śpiewy i pojedyncze tony połączone są w jej grze harmonijnym brzmieniem [...] czarująca prostota i wysoki stopień zrozumiałości w stylu jej gry, tudzież [...] unikanie wykwintnych lub wymuszonych ozdób psujących poważny tok harmonijnej dykcji [...] 

 

Artystka była gorąca przyjmowana w paryskich salonach, w Wiedniu, Londynie i Berlinie, wielu miastach włoskich, a także w Moskwie oraz Petersburgu, gdzie osiadła na stałe po 1827 roku. W Rosji Szymanowska prowadziła działalność pedagogoczną oraz elitarny salon, w którym spotykali się wielcy pisarze, poeci, artyści i arystokraci, między innymi Adam Mickiewicz, Aleksander Puszkin oraz Michaił Glinka. Jej repertuar koncertowy składał się - obok utworów własnych - głównie z dzieł kompozytorów współczesnych, przedstawicieli stylu brillant: Hummla, Riesa, Herza, ale grała także utwory Ogińskiego, czasem Mozarta.

W twórczości Chopina pojawiają się niemal wszystkie uprawiane przez Szymanowską gatunki, widoczne są też pewne zbieżności wewnątrzmuzyczne między konkretnymu utworami Chopina i Szymanowskiej. Kompozytorka skupiła się na gatunkach muzyki salonowej stylu galant (fantazje, serenady), a także miniaturach tanecznych (mazurki, polonezy, walce). Podjęła także jeden z gatunków romantycznej miniatury lirycznej - nokturn. W historii polskiej muzyki fortepianowej przed Chopinem ważne miejsce zajmują jej etiudy. Kompozycje Szymanowskiej, choć nie należały do dzieł wybitnych i oryginalnych, wydawane były w oficynach niemieckich, francuskich oraz angielskich i w swoim czasie cieszyły się popularnością w kręgach mieszczańskich.

Na program koncertu "Album Musical de Maria Szymanowska" złożą się kompozycje dedykowane Marii Szymanowskiej i zebrane w jej osobistym sztambuchu. Katarzynie Drogosz towarzyszyć będą Teresa Kamińska (wiolonczela) oraz Grzegorz Lalek (skrzypce).