Chopin według profesora Tomaszewskiego: uskrzydlone klawisze
07.08.2010 12:39Fryderyka Chopina dzieła wszystkie, 7 sierpnia (niedziela) godz. 15:00, Program Drugi PR
Tym razem przypominamy refleksje wybitnego muzykologa na temat cyklu 12 Etiud op.25.
Chopinowskie etiudy nie tylko zrewolucjonizowały czysto dydaktyczny wcześniej gatunek, lecz także stworzyły zupełnie nową szkołę pianistyczną. Dzieła te ukazały światu epokowe odkrycia Chopina w zakresie faktury i techniki instrumentalnej, brzmienia, dynamiki, inwencji kompozytorskiej. Po dziś dzień wychowują się na nich kolejne pokolenia pianistów, próbując sprostać wirtuozowskim wyzwaniom i zarazem dowieść swej dojrzałości artystycznej i emocjonalnej. Problem techniczny jest bowiem u Chopina zaledwie punktem wyjścia, impulsem do stworzenia niepowtarzalnego dzieła. Najwyższa trudność przechodzi w najwyższe piękno, a ćwiczenie - w poemat. Warto też pamiętać, że chopinowskie etiudy otworzyły drogę wybitnym Liszta, Skriabina, Rachmaninowa, Debussy'ego i Ligetiego. Zbiór z numerem opusowym 25 powstawał w latach 1835-37.
Mieczysław Tomaszewski to jeden z najwybitniejszych polskich muzykologów. Jego humanistycznie zorientowane badania dotyczą przede wszystkim muzyki czasów romantyzmu, romantyzującego nurtu polskiej muzyki współczesnej, teorii pieśni europejskiej oraz pokrewieństwa sztuk. Centrum jego zainteresowań stanowi twórczość Fryderyka Chopina. Oprócz chopinologicznych prac naukowych - których zwieńczeniem jest bezprecedensowa i obszerna synteza "Chopin: człowiek, dzieło, rezonans" (Poznań 1998) - Mieczysław Tomaszewski jest także autorem poświęconych kompozytorowi książek popularnonaukowych oraz audycji radiowych.