http://www2.polskieradio.pl/eo/dokument.aspx?iid=14484

Radio Polonia nagrodzone podczas XII Forum Mediów Polonijnych

09.09.2004
RADIO POLONIA: Podczas XII Światowego Forum Mediów Polonijnych w Tarnowie zostały tradycyjne już przyznane nagrody Fidelis Polonia. W kategorii osób nagrodę otrzymała Halina Suboticz-Romanowa, prezes Kongresu Polaków w Rosji, a w kategorii instytucji „Dziennik Związkowy” z Chicago. Także Radio Polonia zostało uhonorowane dyplomem za wkład w dzieło umacniania więzi pomiędzy Polonią a krajem i promocję Polski w świecie. A dyplom w imieniu programu naszego odebrał dyrektor Radia Polonia Michał Maliszewski. Jak można określić wkład Radia Polonia w umacnianie więzi Poloni z krajem? Czy jest to wkład wymierny?

MICHAŁ MALISZEWSKI: To jest szalenie wymierny wkład, o którym również szalenie trudno jest mówić. Napisano o tym kilka książek i powstało kilka doktoratów. Generalnie rzecz biorąc wkład polega na tym, że jesteśmy rodzajem więzi z krajem. Ja wiem, że to brzmi bardzo ogólnie i że Radio w tej chwili ustępuje swojej młodszej siostrze – telewizji. Niemniej jednak na przykład dla Polaków na Wschodzie, zwłaszcza dla starszego pokolenia, czasami jesteśmy praktycznie jedynym kontaktem z językiem polskim. Ale to nie znaczy, że skupiamy się wyłącznie na starszym słuchaczu, młodzi ludzie mówiący po polsku też nas chętnie słuchają. I wreszcie, co mnie szalenie cieszy, wytwarza się też taka pozytywna moda na język polski i to zarówno na Wschodzie, jak i na Zachodzie. Część ludzi chce się uczyć polskiego i ci ludzie chętnie również słuchają w gruncie rzeczy każdego radia w języku polskim, ale naszego również.

RADIO POLONIA: W tym docieraniu do młodych ludzi pomaga nam coraz bardziej technika, ponieważ poza falami średnimi i krótkimi jesteśmy w internecie. A to jest medium, które w znacznym stopniu lubią ludzie młodzi.

MICHAŁ MALISZEWSKI: I możemy się pochwalić, mianowicie na tle całego Polskiego Radia dynamika przyrostu wejść na strony internetowe jest największa właśnie w Radiu Polonia. Oczywiście nic się nie dzieje bez przyczyny. Pracowaliśmy na to ciężko ostatni rok, ale to jest również zachęta, zamierzamy pracować dalej nad tym, by nasze strony były bardziej atrakcyjne.

RADIO POLONIA: Jakie więc zadania przed Radiem Polonia, jak wygląda najbliższa przyszłość?

MICHAŁ MALISZEWSKI: Świat się zmienia, a zadania Radia Polonia pozostają te same. To znaczy przede wszystkim misja, misja docierania do Polaków na całym świecie i do ludzi zainteresowanych Polską, bo przecież pamiętajmy, że nadajemy również w innych językach. Ale są też zadania, które nazwałbym bardziej aktualnymi. Niewątpliwie Polsce, naszej polityce zagranicznej zależy choćby na tym, żeby utrzymać dobre stosunki ze Stanami Zjednoczonymi na tle stosunków światowych, ale przecież poprzez te dobre stosunki trochę nam się popsuły relacje z Francją czy z Niemcami, więc chcielibyśmy ewentualne te braki nadrobić. To są takie zadania bieżące. Są też jeszcze bardziej bieżące, wynikające choćby z niewiedzy o Polsce., choćby z tego, że na przykład dowiadujemy się z kanadyjskiej telewizji, że były polskie obozy koncentracyjne. Wczoraj dowiedziałem się, że podobne teksty pojawiają się w prasie austriackiej. Trzeba temu przeciwdziałać, jeśli w Niemczech pojawiają się głosy, że to Polacy wywołali II wojną światową. Ale żeby nie było szczęścia za dużo to również i w Rosji takie głosy się pojawiają, że pakt Ribbentrop-Mołotow powstał dlatego, że Polska sprzeciwiała się pokojowi na świecie. Więc mamy również zadania - powiedziałbym - bieżące, wynikające z sytuacji światowej, z tego, co się o nas mówi.

RADIO POLONIA: Dyplom honorowy otrzymaliśmy także za promocję Polski w świecie. Jak widziałby pan naszą rolę, Radia Polonia właśnie, w tym promowaniu Polski?

MICHAŁ MALISZEWSKI: Przede wszystkim trzeba przedstawiać Polskę jako kraj udanej transformacji. Wydaje mi się, że to jest ogromna zasługa Polski, że w tym kraju to wszystko, co stało się po ‘89 roku jest w gruncie rzeczy procesem udanym, o czym sami Polacy nie wiedzą, bo są szalenie krytyczni w stosunku do siebie, tym bardziej nie wiedzą o tym cudzoziemcy. W związku podstawowym zadaniem jest przedstawiać kraj takim, jakim on jest. A Polska jest krajem nowoczesnym, atrakcyjnym, krajem, do którego warto przyjechać, być może nawet warto w nim zainwestować. To jest jak gdyby kwintesencja tego, co chcielibyśmy przekazać naszym słuchaczom za granicą, nie kłócąc się o detale. Bo oczywiście możemy to rozwinąć. Wiadomo, że chcemy promować Polskę jako kraj turystyczny, że chcemy pokazywać, jak się rozwija nasza gospodarka. Sąsiadom chcemy pokazać, że dokonaliśmy dobrego wyboru, wstępując do Unii Europejskiej. (ep)