program 1   program 2   trójka   polskie radio bis   radio polonia   IAR    polskie radio online
[ kultura ]  [ nauka ]  [ społeczeństwo ]  
  Ramówka
  Zarejestruj się
  Częstotliwości
  O nas
  Nasi goście
  Nowa Tradycja
  Nowa Tradycja -
  - galeria zdjęć
  Galerie zdjęć
  Muzyka Źródeł
  Mini wywiady
  Forum
  Linki


Polskie Radio S.A.
RCKL
AL.Niepodległości 77/85
00-977 Warszawa

    Polskie Radio Online  Radiowe Centrum Kultury Ludowej  Nowa Tradycja
 
VII FESTIWAL MUZYKI FOLKOWEJ PR "NOWA TRADYCJA"

Konkurs "Nowa Tradycja'04" - kolejność koncertów: 23 kwietnia 2004r.

MERITUM
Paweł Szamburski - klarnet, kierownik grupy
Tomasz Bandyra - gitara basowa
Karol Maśluszczak - fortepian
Roman Ślefarski - perkusja
Łukasz Moskal - perkusja
Dj Lenar

Grupę tworzą muzycy związani z warszawską sceną niezależną i jazzową. Występowali między innymi na pierwszej edycji festiwalu WUJ-ek (Warszawski Underground Jazzowy), na Mironaliach 2001 oraz w ramach Warsaw Summer Jazz Days 2003, grali również na wielu wernisażach (malarstwo Franciszka Maśluszczaka, fotografia Marcina Tworosa), a także w jazzowych klubach stolicy (Jazzgot, Tygmont, Helicon, Galeria Off, Prochoffnia...). W sierpniu 2003 zespół zrealizował trasę koncertową po Norwegii, wystąpił miedzy innymi w Bodo i w MoiRana.
Grupa powstała już w 2000 roku, ale aktualny skład ustalił się pod koniec 2002 roku. Ich muzyka, często kojarzona z energetycznym "klezmer jazzem", inspirowana jest tradycyjną muzyką żydowską, łączy jednak różne style i konwencje muzyczne - w poszukiwaniu piękna i rzeczywistego sensu - czyli muzycznego Meritum. Zespół gra swoje autorskie kompozycje.


MANDRAGORIS
Jarosław Lipski - lutnia, gitara elektr., muzyka, teksty, kierownik zespołu
Anna Nakonieczna - śpiew
Jarosław Bothur - saksofon, klarnet
Ryszard Borowski - saksofon, flety proste i poprzeczne
Rafał Sarnecki - gitara elektryczna
Łukasz Borowiecki - bas
Wojciech Kidoń - m.in. darabuka, conga, bongosy
Robert Siwak - darabuka, zarb, rig, bendir, daf
Paweł Szafraniec - perkusja (zestaw)

"Utwory, które chcielibyśmy Państwu zaprezentować są częścią mojego projektu zatytułowanego Źródła, który powstał w ciągu ubiegłego roku. Źródła łączą szereg stylów muzycznych: folk, rock, jazz i muzykę dawną. Sięgając korzeni muzyki europejskiej, są podróżą w czasie bez przebierania się w strój z epoki. Szukaniem odpowiedzi na nurtujące mnie pytania; wędrówką ku źródłom własnej podświadomości, w której odnajduję ślady różnych kultur, nieraz bardzo odległych. Punktem wyjścia stała się dla mnie średniowieczna muzyka świecka i sakralna, liryka trubadurów, truwerów i minnesingerów, której wykonawca byłem przez szereg lat. Sięgnąłem także po ludowe motywy polskie, celtyckie i arabskie, umieszczając je w całkowicie współczesnym kontekście.. Wzorowałem się na ludziach średniowiecza, którzy swobodnie czerpali z bogatej muzyki swoich czasów, zbierając melodie i rytmy w wędrówkach po świecie, i tworząc na ich bazie nowe utwory. Gdyby tylko mogli, bez wahania sięgnęliby po współczesne instrumenty. Mnie natomiast zafascynowało brzmienie instrumentów dawnych dworskich i ludowych, dawna harmonia nie oparta na systemie dur-moll, a przede wszystkim średniowieczna melizmatyka i improwizacja, tak bliska idei jazzu. I jeszcze coś trudnego do określenia... z jednej strony metafizyczna ulotność, z drugiej ekstatyczna radość życia, przenikająca wiele ówczesnych utworów. Podobnie potraktowałem teksty łącząc ze sobą różne stylistyki - proste ludowe przyśpiewki i dawną poezję we współczesnym kontekście jak i własne teksty w oprawie nawiązującej do muzyki z innych epok i kultur.
Źródła zawieszone są gdzieś pomiędzy teraźniejszością, a zamierzchłą przeszłością, tym, co realne, a tym, co baśniowe, doświadczeniem XXI wieku, a tym, co w nas odziedziczone po dawnych pokoleniach. Całość jednak jest współczesna - jest wyrazem mnie, człowieka żyjącego tu i teraz."
/Jarosław Lipski/



Kapela z Milanówka
Katarzyna i Daniel de Latour
Marek Kuszneruk
Instrumentarium:
Śpiew, harmonia pedałowa, skrzypce, bębenek, baraban, basy

Katarzyna Andrzejowska wraz z Danielem de Latour grają razem od 1989 roku. Nazwa "Kapela z Milanówka" pojawiła się przy okazji udziału w Konkursie "Nowa Tradycja'1999" (wyróżnienie). Później wzięła także udział w "Konkursie na rozciąganie harmonii" organizowanym w Grodzisku Mazowieckim przez Antoniego Kanię (II Nagroda). W roku 2000 założyli wraz z Agatą Harz i Remigiuszem Hanajem zespół "Pies Szczeka", z którym (w latach 2000-2003) koncertowali w kraju (m.in. w ramach Estrady Kameralnej Filharmonii Narodowej) i za granicą (Francja, Hiszpania). Od 2004 roku kapela z Milanówka gra z bębnistą Markiem Kusznerukiem. Gra przede wszystkim mazurki i oberki z rejonu Przysuchy (radomskie), oberki - powiślaki z okolic Maciejowic Kościuszkowskich. Zespół interesują przede wszystkim żyjący muzykanci. Podpatruje nie tylko repertuar, lecz głównie ozdobniki, maniery, tempa i inne mniej uchwytne szczegóły. Zbiera tez przedwojenne tanga, fokstroty i walce - popularne w wiejskiej muzyce weselnej. Korzysta również z nagrań współczesnych i archiwalnych.


WĘDROWIEC
Remigiusz Mazur - Hanaj - kierownik zespołu
Agata Harz - śpiew
Emilia Okołotowicz
Bartosz Niedżwiedzki

Grupa istnieje formalnie od listopada 2002 roku. Dała kilka koncertów, ale od 1991 roku członkowie zespołu uczestniczyli w takich projektach artystycznych jak "Księżyc", "Bractwo Ubogich", "Pies Szczeka" i "Kapela Kozby". Na program konkursowy złoży się muzyka obrzędowa (weselna i przeznaczona na nos świętojańską), melodie Polski Nizinnej (Kaliskie, Sieradzkie, Mazowsze, Radomskie, Lubelskie) z zapisów Oskara Kolberga lub zaczerpnięte od wiejskich artystów. Forma prezentacji tej muzyki jest syntezą stylu "in crudo" oraz wcześniejszych doświadczeń artystycznych członków zespołu.


GRUPA ARTYSTYCZNA "SMACZNEGO"
Andrzej Czapliński - skrzypce, kierownik grupy
Wojciech Czapliński - klarnet
Krzysztof Kukawski - kontrabas
Marek Tarnowski - akordeon

Zespół działa w Lublinie. Powstał w 1999 roku. Koncertował w wielu polskich miastach. Ma również na swoim koncie występy w mediach. Inspiracją dla artystycznej aktywności kwartetu jest historia miasta, z którego pochodzą, miasta w którym mieszały się niegdyś muzyczne tradycje Wschodu, Zachodu i Południa. W programie mają utwory stylizowane muzyką mniejszości żydowskiej i fascynującą kulturą Bałkanów.


ICH TROLE
Robert Jaworski - lira korbowa, lutnia, skrzypce
Ewa Łukasiewicz - śpiew, bębny
Konrad Smolarek - gitara elektryczna
Wojtek Pęczek - djembe, baraban, przeszkadzajki, kierownik zespołu
Krzysztof Jabłoński - djembe
Michał Jesionowski - instrumenty klawiszowe
Cyprian Komza - fidel płocka, drumla

Grupa istnieje nieco ponad rok, ale jest już dość znana nie tylko w kręgu miłośników folku. Występowała m.in. podczas festiwalu Fiesta Borealis w Olecku, w polskim Woodstock w Żarach, na Festiwalu Kultury Celtyckiej w Dowspudzie. Muzyków interesuje "poszukiwanie prawdy dźwięku w ramach oryginalnych rozwiązań muzycznych". /W.Pęczek/ Program konkursowy wypełnią kompozycje własne. "Pochwist" to opowieść o tytułowym pogańskim bogu wiatru inspirowana słowiańskimi wierzeniami i twórczością Bolesława Leśmiana. W tym transowym acz stopniowo narastającym emocjonalnie utworze chcemy oddać siłę żywiołu, tajemnicę przyrody, pragniemy, aby "dzikie zagrały muzyki".
"Ober Turolowy" jest od początku do końca dziełem naszego kolegi z zespołu, Roberta Jaworskiego. Rozmowa skrzypiec z barabanem to jak tęskne wołanie za przestrzenią, która gdzieś powoli odchodzi. Nierozerwalnie kojarzy się nam ona z pięknymi krajobrazami polskiej wsi. Całkowita inspiracja polskim folklorem.
"Lipka" - ponoć śpiewa ją cała Polska - stała się dla nas tematem podróży do miejsc, które rzadko z owym utworem mogą być kojarzone. Tajemnicze natchnione wprowadzenie przechodzi płynnie w puls reggae, który w samym finale ustępuje miejsca gitarowo-perkusyjnemu szaleństwu. Prawdziwy koncertowy "tajfun"; utwór szczególnie uwielbiany przez publiczność podczas naszych występów.

< powrót


nowatradycja@radio.com.pl