|
|
|
|
KAPELA ZE WSI WARSZAWA
|
CD "Wiosna Ludu" |
"Spójna płyta, która pozostaje blisko tradycji, a jednocześnie może
się podobać lub przynajmniej intrygować przeciętnego słuchacza. Krok w
rozwoju autorskiego idiomu muzyki folkowej.
Fonogram ten wyróżniłem w szczególności za pogodzenie wybranych walorów
współczesnej estetyki muzycznej (dynamiczne pogłosy, ciężkie brzmienie,
motoryczna rytmika, samplowane remiksy) z charakterystycznymi i sprawnie
wprowadzonymi elementami muzyki tradycyjnej (rzadkie instrumenty, rozwinięta
instrumentacja smyczkowa, gwara, biały śpiew, melizmaty wokalne), które
są nieodzownymi elementami całości.
Kolejna rzecz to stworzenie sugestywnej muzyki za pomocą ograniczonych
i dobrze znanych środków oraz odważne odejście od istniejących konwencji
folkloryzmu muzycznego w kierunku artystycznego radykalizmu, surowych
aranży oraz molowo-depresyjnych klimatów. W końcu zwraca uwagę zadbanie
o kreację całościowego wizerunku swojej muzyki jako ideowej kontrpropozycji
wobec innych komercyjnych i niekomercyjnych prądów muzycznych.
Fonogram ten może być dla współczesnego słuchacza odkryciem muzyki ludowej
i pokazać, że nie jest ona martwa w sensie możliwości jej szerszego żywego
odbioru."
MARCIN SKRZYPEK (Gadki z Chatki)
"Zaletą fonogramu jest charakterystyczny śpiew białym głosem i dobór
instrumentów podkreślający oryginalność regionów nizinnych polskich, prezentacja
różnych możliwości brzmienia instrumentów smyczkowych. Zespół wykazuje
dużą dojrzałość w posługiwaniu się elementami tradycyjnej kultury ludowej
i przetwarza je we własny oryginalny sposób. Bogactwo brzmienia instrumentów,
wspaniałe śpiewy chóralne, polifonia - służą ciekawemu pokazywaniu tradycji
nie zatracając jej pierwotnego charakteru. Oryginalne opracowanie plastyczne
okładki."
WŁADYSŁAW TREBUNIA (muzyk z Białego Dunajca - zespół Trebunie Tutki)
"Za najlepszą płytę uznałem ten właśnie album. Jego atuty to: młodzieńcza
spontaniczność, dynamizm, nadanie całości niemal rockowej energii przy
wykorzystaniu wyłącznie akustycznych instrumentów. To jest płyta, która
- bez komercyjnych chwytów - może się spodobać i ludziom stroniącym od
folku. Oczywiście wybrana przez zespół formuła zmusza do pewnych uproszczeń,
całość broni się jednak dzięki wspomnianym zaletom."
TOMASZ JANAS (dziennikarz: Czas Kultury)
"...robi stałe postępy, dobry repertuar, ciekawe opracowania i wykonanie."
KORNELIUSZ PACUDA (dziennikarz - Program 1 PR)
"Choć są od dawna moim faworytem przyznaję "tylko" drugie
miejsce. W stosunku do kapitalnego debiutu, tu trochę zbyt wiele dostrzegam
fascynacji "szwedzką szkołą grania" (vide: Hedningarna). Tak
czy inaczej to przekonujące autentyzmem i pasją miejskie, współczesne
wydanie folkloru korzennego.
I Karpaty i Kapela ujmują mnie swym powiązaniem z kontrkulturowym undergroundem,
który wydaje się przestrzenią o wiele ciekawszą niż krąg akademicko -
etnograficzny."
RAFAŁ KSIĘŻYK (dziennikarz : magazyn "Aktivist")
"Druga płyta lubianego zespołu z Warszawy, w której został zamieszczony
nowy repertuar i nowa aranżacje polskiej muzyki ludowej z centralnej Polski.
Płyta nierówna, ale bardzo ciekawa. Trochę zabrakło spontaniczności muzykowania
Kapeli z pierwszych lat. Ale to wciąż oryginalne brzmienie"
MARIA BALISZEWSKA (etnomuzykolog, kierownik Radiowego Centrum Kultury
Ludowej)
|
|
|
|
ZAPROSZENIE
(powiększ) |
|
|