|
|
|
|
BESH O' DROM
|
Budapeszteński zespół weselny jest grupą elektro - akustyczną, łączącą
głębokie etniczne korzenie, rytmy punk - rockowe oraz nieokiełznane jazzowe
improwizacje, co daje wspaniały efekt. Ich brzmienie wyraża żywotną energię
twórczą tkwiącą w regionie i łączy na tysiące nowych sposobów Wschód i
Zachód.
Besh o Drom założyli w 1999 roku kuzyni Ádám Pettik i Gergely Barcza.
Ich muzykę inspirują melodie węgierskie, bałkańskie i klezmerskie. Interpretują
ją na swój wyjątkowy sposób, przeplatając różne rodzaje i tradycje muzyczne.
Większość melodii, które grają ma brzmienie tradycyjne, ale zespół nie
cofa się przed korzystaniem z dźwięków i stylów, które na prawdę lubi
i akceptuje. Mają wielu fanów na Węgrzech, a także osiągnęli ogromną popularność
na arenie międzynarodowej.
W języku Romów Besh o Drom znaczy dosłownie "siedzieć na drodze"
, ale faktyczne znaczenie to: idź swoją drogą i z niej nie zbaczaj.
Pierwszą płytę Besh o Drom, zatytułowaną Macsó hímzés ( Hafty Macho),
wydała wytwórnia FONO REKORDS w październiku 2000 r.
Miejska grupa weselna Besh o Drom łączy tradycje etniczne z najlepszą
kulturą klubową, wyjątkowe brzmienie cymbałów i wirtuozowskich skrzypiec
cygańskich z improwizacjami jazzowymi i folkowymi oraz fantastyczną bałkańską
sekcją dętą z rytmami funkowymi.
1000 mil na godzinę zawieruchy muzycznej!
Ádám Pettik (ur.1972 r.), śpiew, instrumenty perkusyjne, konewka.
Jest samoukiem. Grał w wielu zespołach, m.in. z kapelą słynnego skrzypka
Félixa Lajkó, zespołem Tatros, Markovic Orchestra z Jugosławii i Noir
Desir z Francji. Współpracuje
z teatrem i zajmuje się choreografią.
Gergely Barcza (ur.1973 r.), saksofon sopranowy i altowy, ney, zurna,
fujarka, śpiew.
Przed powstaniem Besh o Drom, był członkiem wielu kapel izraelskich. Współpracował
z Yuszef ve Echad i zespołami Adraba oraz Israel. Studiował meteorologię,
po czym kształcił się muzycznie w Akademii Rubina w Jerozolimie i Uniwersytecie
Bar-Ilan w Tel-Avivie.
Tamás Zsoldos, gitara basowa
Attila Sidoo ( ur. 1974 r.) , gitara, tamburyn, śpiew.
Już od szesnastego roku życia grał i współpracował z wieloma węgierskimi
zespołami rockowymi i ethno, np. Bandanas, VHK, Rakéta.
József Csurkulya (ur. 1974 r.), cymbały.
Urodził się w Siedmiogrodzie. Od 10 lat mieszka na Węgrzech. Trudni się
wykonywaniem cymbałów. Uczył się gry na instrumentach perkusyjnych. Współpracował
z Orkiestrą Symfoniczną w Marosvásárhely (Rumunia), jak również miejskim
zespołem ludowym.
Róbert Farkas "Harcsa" (Sum), (ur. 1977 r.), skrzypce, harmonijka
ustna.
Absolwent Średniej Szkoły Muzycznej im. F. Liszta. Jest jednym z pierwszych
skrzypków
w 100-Osobowej Kapeli Cygańskiej. Występuje gościnnie w wielu zespołach
węgierskich Romów. Naukę zamierza kontynuować w Akademii Muzycznej im.
F. Liszta na Wydziale Skrzypiec i Kompozycji.
Géza Orczy (ur. 1955 r.), instrumenty perkusyjne.
Współpracował ze wszystkimi węgierskim zespołami prezentującymi folklor
bałkański, np. Falkafolk, Szirtosz, Maskarades, Rece-fice.
Gra również z Zespołem Ferenca Sebő. Wykonuje instrumenty.
László Békési (ur. 1972 r.) saksofon tenorowy, klarnet.
Z Besh o Drom współpracuje od niedawna. Gra w rosyjskim zespole klezmerów
Vodku v Glotku, z którym ostatnio koncertował w Meksyku, jak również w
kapelach jazzowych. Z wykształcenia jest rzeźbiarzem.
Péter Tóth (ur. 1963 r.), trąbka.
Wcześniej współpracował z zespołami jazzowymi i dixilandowymi. Studiował
psychologię na Uniwersytecie Eötvösa Loránda w Budapeszcie. Praktykuje
jogę i jest członkiem Mensa Hungarica.
O Besh o Drom napisano:
"Ten energiczny zespół węgierski swoimi koncertami wzbudził ogromne
zainteresowanie
w Wielkiej Brytanii, m.in. w Londynie i Glastonbury. Był to cudowny lot
w bogactwie dziko energicznej muzyki, która tylko czasami pozostawia czas
na krótki oddech. Zespół, który stale rośnie i rozwija się, po raz pierwszy
wystąpił wspólnie w 1999 roku. Grupa kilku Węgrów - mieszkańców Budapesztu
dysponuje bogatym instrumentarium: dęte drewniane, blaszane, skrzypce,
gitara, cymbały, akordeon, ney, kaval, a także basy i instrumenty perkusyjne.
W ich repertuarze występuje wiele rodzajów muzyki, a więc grają to, co
dla nich jest ciekawe, ale nie to co wyssali z mlekiem matki, lecz co
gdzieś słyszeli. Jest to odważny eksperyment metamorfozy mocy muzyki środkowo-europejskiej
oraz cygańskiej w pomieszaniu z dzisiejszą muzyką popularną. Efekt jest
zachwycająco barwny, urozmaicony i poruszający".
Andrew Cronshaw, krytyk fRoots
"Całkowicie niemożliwe było ustać w miejscu, tak aby którakolwiek
część ciała nie zaczęła się poruszać: najpierw zaczyna tańczyć głowa,
później ręce, a na koniec nogi... Ta muzyka rzeczywiście jest poruszająca:
wszyscy zaczynają tańczyć".
Transpi.net.online.magazine
"Dziękujemy za wspaniały koncert! Projekt Besh o Drom był fantastyczną
uwerturą do cygańskiego festiwalu "The 1000 Year Journey".
David Jones, Serious, UK
|
|
|
|
ZAPROSZENIE
(powiększ) |
|
|