|
|
|
|
THE CRACOW KLEZMER BAND
GRAND PRIX III KONKURSU MUZYKI FOLKOWEJ PR "NOWA TRADYCJA" 2000
|
Jarosław Bester - akordeon
Jarosław Tyrała - skrzypce
Oleg Dyyak - akordeon, klarnet, instrumenty perkusyjne
Wojciech Front - kontrabas
|
" w pierwszym kontakcie z muzyką kwartetu najbardziej zaskakuje
jej niesamowita przestrzeń, faktura i barwa. Przy pomocy akustycznych
instrumentów artystom udało się wyczarować niezwykle bogaty, bardzo osobisty,
uderzający głębią emocjonalną pejzaż dźwiękowy,..."
Zespół powstał w 1997 roku z inicjatywy znakomitego muzyka (instrumentalisty,
kompozytora, autora opracowań) Jarosław Bestera. Początkowo grał wyłącznie
tradycyjną muzykę klezmerską, ale dość szybko zrezygnował z odtwórstwa
na rzecz nadania utworom indiwidualnego kształtu i brzmienia. Udział w
Konkursie Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja" w
2000 roku przyniósł zespołowi jednogłośnie przyznaną przez Jury najwyższą
nagrodę. Dwa lata temu w kwietniu na estradzie Studia Koncertowego im.
Witolda Lutosławskiego wystąpiła w pełni ukształtowana pod względem stylistycznym
i wykonawczym grupa, która zwróciła na siebie uwagę wysmakowanymi pomysłami
aranżacyjnymi, dbałością o każdy dźwięk, precyzją wykonawczą, w końcu
umiejętnością tworzenia nastroju i odpowiedniego budowania napięć. Cechą
wyróżniającą każdego z instrumentalistów jest muzykalność. Podejmowane
tematy muzyczne są doskonała pożywką dla talentów improwizacyjnych, którymi
obdarzeni są muzycy z zespołu "The Cracow Klezmer Band".
Każdy koncert krakowskiej grupy jest wielkim przeżyciem dla publiczności
i pozostawia nizapomniane wrażenia.
Występując na Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, The Cracow Klezmer
Band koncertował z wielkim powodzeniem u boku takich sław jak Brave Old
World, Anthony Coleman & Sephardic Tinge, The Klezmatics czy Dave
Krakauer Klezmer Madness. We wrześniu 2000 roku w nowojorskim wydawnictwie
TZADIK Johna Zorna ukazała się debiutancka płyta zespołu zatytułowana
"De Profundis". Jak napisał wydawca: " w tych zachwycających
nagraniach przenikających tajemnicze związki pomiędzy muzyką Żydów i Cyganów,
pasja Taraf de Haidouks łączy się z perfekcją Astora Piazzoli".
Ireneusz Socha napisał w swojej recenzji:
"[...]zespól potraktował żydowski feeling jako czynnik spajający
wiele możliwych źródeł inspiracji, np. muzykę bałkańską czy tango nuevo
Astora Piazzoli. Właśnie wpływy estetyki Argentyńczyka w dużej mierze
decydują obecnie o specyfice propozycji kwartetu".
W innej recenzji znajdujemy takie słowa:
"Ważne jest, że choć w centrum zainteresowań The Cracow Klezmer Band
znajduje się muzyka klezmerska, to w swych kreacjach nie ograniczają się
oni jedynie do wpływów żydowskich, ale twórczo asymilują elementy tradycji
bałkańskiej, arabskiej, cygańskiej i słowiańskiej, ich dokonania mają
szlachetny rys koncertowy wywodzący się z artystycznej muzyki europejskiej,
a pod względem urody i nowoczesności brzmienia mogą konkurować z twórcami
koncertowej muzyki współczesnej".
Rok 2001 przyniósł drugą znakomitą płytę "The Warriors". Ten
krążek również ukazał sie pod szyldem wydawnictwa Johna Zorna TZADIK.
|
|
|
|
ZAPROSZENIE
(powiększ) |
|
|