|  |  |  |  | Zg³oszenia 
      do Folkowego Fonogramu Roku 2001 
 1. Orkiestra ¦w. Miko³aja - "Z dawna dawnego"
 CD 2000 (Wyd. Nicolaus)
 
 
 
         
          |  | Przedstawiamy Pañstwu p³ytê, która 
            stanowi owoc naszej kilkuletniej pracy i zg³êbiania przez nas polskiej 
            muzyki ludowej. W dobór utworów, które nagrali¶my w³o¿yli¶my ca³± 
            nasz± wiedzê i do¶wadczenie w zbieraniu folkloru. Na p³ycie znajduje 
            siê ró¿norodny, starannie dobrany materia³ muzyczny odzwierciedlaj±cy 
            szerok± gamê muzycznych i folklorystycznych zainteresowañ wykonawców. 
            S± tu ¿artobliwe ¶piewanki, pie¶ni liryczne obok uroczystych o niepowtarzalnym 
            klimacie pie¶ni obrzêdowych i refleksyjne ballady. Pie¶ni dziadowskie 
            znalaz³y siê obok znachorskich zaklêæ i zawo³añ tanecznych wodzirejów. 
            Ró¿norodno¶æ w±tków tematycznych i melodycznych starali¶my sie pogodziæ 
            aran¿acjami, które naszym zdaniem scalaj± kr±¿ek i zamieniaj± muzykê 
            na nim nagran± w tytu³ow± rzekê p³yn±c± "Z dawna dawnego". 
            (fragmenty) |  2. Kapela Brodów - "Pie¶ni i melodie na rozmaite ¶wiêta"CD 2001 (Wyd. Firma Raz Dwa)
 
 
         
          |  | P³yta zawiera utwory 
            z rocznego cyklu liturgicznego (od Adwentu do Zaduszek) oraz kilka 
            melodii instrumentalnych - w wiêkszo¶ci weselnych. |  3. Turnioki - "Bycek"CD 2001 (Wyd. Tercet)
 
         
          |  | Nagrania znajduj±ce 
            siê na p³ycie to utwory inspirowane muzyk± góralsk±. Mo¿na okre¶liæ 
            je jako po³±czenie góralskiego grania i ¶piewania z takimi gatunkami 
            jak: pop, rock, jazz, funky czy te¿ muzyka powa¿na. Czê¶æ nagrañ to 
            kompozycje w³asne (tekst, muzyka, aran¿acje), czê¶æ za¶ to góralskie 
            pie¶nicki zaaran¿owane we wspó³czesnym stylu na instrumentarium zespo³u. |  4. Przyl±dek Starej Pie¶ni - "¦wiêto Nocy" CD 2001 (Wyd. MTJ-Z Dziada Pradziada)
 
         
          |  | P³yta "¦wiêto 
            Nocy" jest materia³em stworzonym na osnowie tradycyjnej muzyki 
            ludowej kilku regionów Europy. Przede wszystkim jest ona wynikiem 
            fascynacji zespo³u bogatymi tradycjami i kultur± muzyczn± Bretanii 
            (nawi±zanie do obrzêdów Fest-Noz), ale równie¿ Irlandii oraz Ziem 
            S³owiañskich (m.in. utwór "Obertas" wydany przez Polskie 
            Radio S.A. w 2000 roku na p³ycie "Pofolkuj sobie"). Nagrania 
            reprezentuj± szeroko rozumiany gatunek "folk-rock-funky". 
            Opracowane s± w ca³o¶ci przez "Przyl±dek Starej Pie¶ni" 
            na dynamiczne, folkowe utwory taneczne, choc nie bark jest w nich 
            "po³amanych" rytmów, nawi±zañ do innych gatunków muzycznych 
            oraz nieoczekiwanych zmian klimatu |  5. Janusz Sikorski - "Ko³ysanie"CD 2001 (Wyd. MTJ-Z Dziada Pradziada)
 
         
          |  | Historyczne nagrania 
            jednego z najznamienitszych bluesowych szantymenów, jakich przynios³a 
            morska fala. Zarejestrowane podczas kolejnego z rejsów oddaj¹ w pe³ni 
            chropaw¹ i nieokie³znan¹ naturê Janusza Sikorskiego. Przenosz¹ nas 
            w ¶wiat, gdzie samotno¶c jest codzienno¶ci¹, towarzyszk¹ ¿ycia, z 
            któr¹ chce siê spêdziæ wiêcej czasu niz w¶ród ludzi, na l¹dzie. Ksi¹¿eczka 
            zawiera wszystkie teksty utworów oraz unikatowe zdjêcia nie¿yj¹cego 
            ju¿ artysty a tak¿e teksty o nim pióra Marzeny Duchnowicz i Witolda 
            Tomaszewskiego. P³yta "Ko³ysanie" zawiera dodatkowo dwa 
            nagrania z limitowanej kasety"Morski Doktor". 
 |  6. Rzepczyno Folk Band - "Nie filozuj"MC 2001 (Wyd. Koch International Polska)
 
         
          |  | P³yta "Nie filozuj" 
            jest zbiorem utworów z czterech lat dzia³alno¶ci zespo³u. P³yta ma 
            charakter weso³y, skoczny, przeznaczona jest g³ównie do zabawy (tak 
            jak i zespó³). P³yta nie wysz³a nam tak jak by¶my chcieli - chcieli¶my 
            by by³a mocniejsza - to i tak jeste¶my zadowoleni z debiutu, a recenzje 
            p³yt i kaset s± bardzo dobre. |  7. "Warszawski Chór Miêdzyuczelniany i Trebunie-Tutki"CD 2001 (Wyd. Fundacja Promocji Twórczo¶ci Amatorskiej Cantica)
 
         
          |  | P³yta zawiera utwory 
            folklorystyczne pochodz±ce z repertuaru podhalañskiego zespo³u Trebunie-Tutki, 
            opracowane przez Janusza D±browskiego na wielog³osowy chór. Nagrania 
            dokonano w listopadzie 1999 roku podczas uroczystego koncertu z okazji 
            35-lecia istnienia Warszawskiego Chóru Miêdzyuczelnianego. Wtedy to 
            w³a¶nie Chór wraz z zespo³em wyst±pili wspólnie po raz pierwszy. Od 
            tamtej pory zespo³y wykonywa³y ten program kilkakrotnie, spotykaj±c 
            siê z du¿ym zainteresowaniem publiczno¶ci. P³yta stanowi zbiór utworów 
            utrzymanych w duchu kultury Podhala i nios±cych ze sob± uniwersalne 
            tre¶ci. Jest ciekawym po³±czeniem brzmienia instrumentów ludowych, 
            jazzowych, ¶piewu "ludzi Tatr" i chóru. |  8. Karpaty Magiczne - "Ethonocore 2: nytu" CD 2000 (Wyd. Drunken Fish Records)
 
         
          |  | Wszystkie utwory na 
            p³ycie s± oryginalnymi kompozycjami Anny Nacher i Marka Styczyñskiego 
            oraz w jednym przypadku Anny Nacher i Wadady. W kompozycjach u¿yto 
            wiele instrumentów etnicznych jak: fujara pasterska, piszcza³a pasetrska, 
            azjatyckie i afrykañskie bêbny, didjeridu i czuryngi, sitar, cymba³y 
            chiñskie, miniharmonium i inne. Charakterystyczne dla wydawnictwa 
            jest u¿ycie unikalnych nagrañ terenowych z Indii i Nepalu pochodz±cych 
            z w³asnych rejestracji Anny Nacher i Marka Stuyczyñskiego. Ca³o¶æ 
            podporz±dkowana jest szukaniu dawnego, autentycznego brzmienia Karpat 
            i technik g³osowych charakterystycznych dla tego obszaru lub obszarów, 
            które podobne techniki zachowa³y do dnia dzisiejszego. Zdaniem autorów 
            wydawnictwa, którzy prowadzili poszukiwania terenowe (S³owacja, Czechy, 
            Nepal, Indie, Rumunia, Litwa, Ba³kany) kulturê muzyczn± Karpat nale¿y 
            czytaæ przez tradycje euroazjatyckie. Materia³ zaproponowany na p³ycie "Ethnocore 2 : nytu" zawiera 
            kilka ró¿nych mo¿liwych podej¶æ do grania dawnej muzyki Karpat - od 
            aktualnych elektronicznych realizacji do klasycznych solowych prezenatcji 
            g³osui tradycyjnego instrumentu muzycznego.
 |  9. Tam Tam Project - P.Jackson Wolski i T.WojnowiczCD 2001 (Wyd. Agencja KRAB)
 
         
          |  | Tam Tam Project to 
            zespó³, który narodzi³ siê z my¶li po³±czenia nurtów muzycznych - 
            szeroko pojêtego jazzu z muzyk± etniczn± z ca³ego ¶wiata. Czerpie 
            inspiracje z kultury afrykañskiej, arabskiej, cygañskiej, ba³kañskiej, 
            latynoskiej i polskiej. Zarówno w sferze fonicznej jak i wizualnej. 
            Nagrania - bardzo fajne. |  10. Go¶cie z Nizin - "Go¶ciniec" CD 2001 (Wyd. Natoliñski O¶rodek Kultury i Radio Bia³ystok)
 
         
          |  | Nagrane utwory s± 
            opracowanymi i zaaran¿owanymi przez zespó³ ludowymi tañcami i pie¶niami 
            z Polski oraz Wschodniej S³owiañszczyzny. P³yta "Go¶ciniec" 
            zawiera pie¶ni a capella, utwory instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne. 
            Insipracj± dla naszych aran¿acji by³y ludowe maniery wykonawcze, które 
            starali¶my siê wykorzystaæ w twórczy sposób. |  11. Sarakina - "Sarakina" CD 2001 (Wyd. Sarakina)
 
         
          |  | P³yta "Sarakina 
            - Grekow.Mlejnek.Mlejnek." jest pierwsz± wspóln± produkcj± zespo³u 
            "Sarakina". Utwory znajduj±ce siê na p³ycie s± kompozycjami 
            i aran¿acjami melodii i motywów muzycznych pochodz±cych z Bu³garii 
            i Macedonii. Oryginalny sk³ad instrumentów, profesjonalne przygotowanie 
            muzyków jak i zankomity materia³ muzyczny sprawiaj±, ¿e p³yta niesie 
            ze sob± ogromny ³adunek emocjonalny. Utwory zainspirowane dynamicznymi, 
            porywaj±cymi tañcami ba³kañskimi, poprzeplatane s± nostalgicznymi 
            pie¶niami kontrastuj±cymi nastrojem i tempem, nawi±zauj±cymi do archaicznych 
            ¶piewów. P³yta "Sarakina" to muzyka z pogranicza folku, 
            jazzu, muzyki powa¿nej i sakralnej |  12. Stara Lipa - "Vivum" CD + MC 2001 (Wyd. Orange World)
 
         
          |  | G³ówn± czê¶æ repertuaru 
            p³yty "Vivum" stanowi± tradycyjne tematy z ró¿nych stron 
            Polski i Europy, opracowane i zaaran¿owane przez zespó³. Niektóre 
            utwory s± autorskimi kompozycjami zespo³u, inspirowanymi w rónym stopniu 
            muzyk± dawn± i ludow±, co wspó³czesn±. Wp³yw nowoczesnych stylów muzycznych 
            (jazz, rock) widaæ tak¿e w sposobie aran¿acji tematów tradycyjnych 
            oraz w warstwie instrumentalnej. |  13. Kapela Ze Wsi Warszawa - "Wiosna luduCD + MC 2001 (Wyd. Orange World)
 
         
          |  | Kapela Ze Wsi Warszawa 
            ³±czy szacunek do tradycji z poszukiwaniem nowych rozwi±zañ. Ich niepowtarzalne 
            brzmienie jest zas³ug± wykorzystania charakterystycznego ¶piewu na 
            tzw. bia³e g³osy i archaicznych instrumentów ludowych, ale tak¿e pe³nego 
            rado¶ci i energii wykonania utworów odkrywaj±cych dawno zapomniane 
            lub niedostrzegane elementy transu w polskiej muzyce ludowej. Nowa 
            p³yta zespo³u pe³na jest wrêcz rockowej energii i czadu. Dodatkowo 
            na p³ycie znalaz³y siê dwie zremiksowane wersje utworów - minimal 
            i trance. |  14. S³awek Wierzcholski - "Przej¶ciowy stan" CD 2001 (Wyd. Polskie Radio)
 
         
          |  | Na p³ycie "Przej¶ciowy 
            stan" znalaz³y siê utwory o charakterze folkowo-bluesowym. W 
            nagraniach udzia³ wziê³o 30 muzyków z siedmiu ró¿nych krajów. Wykorzystano 
            wy³±cznie instrumenty akustyczne. |  
 |  | 
         
          |  |   
          |  |   
          | ZAPROSZENIE
 (powiêksz)
 |  |  |