|
|
|
|
Zg³oszenia
do Folkowego Fonogramu Roku 2001
1. Orkiestra ¦w. Miko³aja - "Z dawna dawnego"
CD 2000 (Wyd. Nicolaus)
|
Przedstawiamy Pañstwu p³ytê, która
stanowi owoc naszej kilkuletniej pracy i zg³êbiania przez nas polskiej
muzyki ludowej. W dobór utworów, które nagrali¶my w³o¿yli¶my ca³±
nasz± wiedzê i do¶wadczenie w zbieraniu folkloru. Na p³ycie znajduje
siê ró¿norodny, starannie dobrany materia³ muzyczny odzwierciedlaj±cy
szerok± gamê muzycznych i folklorystycznych zainteresowañ wykonawców.
S± tu ¿artobliwe ¶piewanki, pie¶ni liryczne obok uroczystych o niepowtarzalnym
klimacie pie¶ni obrzêdowych i refleksyjne ballady. Pie¶ni dziadowskie
znalaz³y siê obok znachorskich zaklêæ i zawo³añ tanecznych wodzirejów.
Ró¿norodno¶æ w±tków tematycznych i melodycznych starali¶my sie pogodziæ
aran¿acjami, które naszym zdaniem scalaj± kr±¿ek i zamieniaj± muzykê
na nim nagran± w tytu³ow± rzekê p³yn±c± "Z dawna dawnego".
(fragmenty) |
2. Kapela Brodów - "Pie¶ni i melodie na rozmaite ¶wiêta"
CD 2001 (Wyd. Firma Raz Dwa)
|
P³yta zawiera utwory
z rocznego cyklu liturgicznego (od Adwentu do Zaduszek) oraz kilka
melodii instrumentalnych - w wiêkszo¶ci weselnych. |
3. Turnioki - "Bycek"
CD 2001 (Wyd. Tercet)
|
Nagrania znajduj±ce
siê na p³ycie to utwory inspirowane muzyk± góralsk±. Mo¿na okre¶liæ
je jako po³±czenie góralskiego grania i ¶piewania z takimi gatunkami
jak: pop, rock, jazz, funky czy te¿ muzyka powa¿na. Czê¶æ nagrañ to
kompozycje w³asne (tekst, muzyka, aran¿acje), czê¶æ za¶ to góralskie
pie¶nicki zaaran¿owane we wspó³czesnym stylu na instrumentarium zespo³u. |
4. Przyl±dek Starej Pie¶ni - "¦wiêto Nocy"
CD 2001 (Wyd. MTJ-Z Dziada Pradziada)
|
P³yta "¦wiêto
Nocy" jest materia³em stworzonym na osnowie tradycyjnej muzyki
ludowej kilku regionów Europy. Przede wszystkim jest ona wynikiem
fascynacji zespo³u bogatymi tradycjami i kultur± muzyczn± Bretanii
(nawi±zanie do obrzêdów Fest-Noz), ale równie¿ Irlandii oraz Ziem
S³owiañskich (m.in. utwór "Obertas" wydany przez Polskie
Radio S.A. w 2000 roku na p³ycie "Pofolkuj sobie"). Nagrania
reprezentuj± szeroko rozumiany gatunek "folk-rock-funky".
Opracowane s± w ca³o¶ci przez "Przyl±dek Starej Pie¶ni"
na dynamiczne, folkowe utwory taneczne, choc nie bark jest w nich
"po³amanych" rytmów, nawi±zañ do innych gatunków muzycznych
oraz nieoczekiwanych zmian klimatu |
5. Janusz Sikorski - "Ko³ysanie"
CD 2001 (Wyd. MTJ-Z Dziada Pradziada)
|
Historyczne nagrania
jednego z najznamienitszych bluesowych szantymenów, jakich przynios³a
morska fala. Zarejestrowane podczas kolejnego z rejsów oddaj¹ w pe³ni
chropaw¹ i nieokie³znan¹ naturê Janusza Sikorskiego. Przenosz¹ nas
w ¶wiat, gdzie samotno¶c jest codzienno¶ci¹, towarzyszk¹ ¿ycia, z
któr¹ chce siê spêdziæ wiêcej czasu niz w¶ród ludzi, na l¹dzie. Ksi¹¿eczka
zawiera wszystkie teksty utworów oraz unikatowe zdjêcia nie¿yj¹cego
ju¿ artysty a tak¿e teksty o nim pióra Marzeny Duchnowicz i Witolda
Tomaszewskiego. P³yta "Ko³ysanie" zawiera dodatkowo dwa
nagrania z limitowanej kasety"Morski Doktor".
|
6. Rzepczyno Folk Band - "Nie filozuj"
MC 2001 (Wyd. Koch International Polska)
|
P³yta "Nie filozuj"
jest zbiorem utworów z czterech lat dzia³alno¶ci zespo³u. P³yta ma
charakter weso³y, skoczny, przeznaczona jest g³ównie do zabawy (tak
jak i zespó³). P³yta nie wysz³a nam tak jak by¶my chcieli - chcieli¶my
by by³a mocniejsza - to i tak jeste¶my zadowoleni z debiutu, a recenzje
p³yt i kaset s± bardzo dobre. |
7. "Warszawski Chór Miêdzyuczelniany i Trebunie-Tutki"
CD 2001 (Wyd. Fundacja Promocji Twórczo¶ci Amatorskiej Cantica)
|
P³yta zawiera utwory
folklorystyczne pochodz±ce z repertuaru podhalañskiego zespo³u Trebunie-Tutki,
opracowane przez Janusza D±browskiego na wielog³osowy chór. Nagrania
dokonano w listopadzie 1999 roku podczas uroczystego koncertu z okazji
35-lecia istnienia Warszawskiego Chóru Miêdzyuczelnianego. Wtedy to
w³a¶nie Chór wraz z zespo³em wyst±pili wspólnie po raz pierwszy. Od
tamtej pory zespo³y wykonywa³y ten program kilkakrotnie, spotykaj±c
siê z du¿ym zainteresowaniem publiczno¶ci. P³yta stanowi zbiór utworów
utrzymanych w duchu kultury Podhala i nios±cych ze sob± uniwersalne
tre¶ci. Jest ciekawym po³±czeniem brzmienia instrumentów ludowych,
jazzowych, ¶piewu "ludzi Tatr" i chóru. |
8. Karpaty Magiczne - "Ethonocore 2: nytu"
CD 2000 (Wyd. Drunken Fish Records)
|
Wszystkie utwory na
p³ycie s± oryginalnymi kompozycjami Anny Nacher i Marka Styczyñskiego
oraz w jednym przypadku Anny Nacher i Wadady. W kompozycjach u¿yto
wiele instrumentów etnicznych jak: fujara pasterska, piszcza³a pasetrska,
azjatyckie i afrykañskie bêbny, didjeridu i czuryngi, sitar, cymba³y
chiñskie, miniharmonium i inne. Charakterystyczne dla wydawnictwa
jest u¿ycie unikalnych nagrañ terenowych z Indii i Nepalu pochodz±cych
z w³asnych rejestracji Anny Nacher i Marka Stuyczyñskiego. Ca³o¶æ
podporz±dkowana jest szukaniu dawnego, autentycznego brzmienia Karpat
i technik g³osowych charakterystycznych dla tego obszaru lub obszarów,
które podobne techniki zachowa³y do dnia dzisiejszego. Zdaniem autorów
wydawnictwa, którzy prowadzili poszukiwania terenowe (S³owacja, Czechy,
Nepal, Indie, Rumunia, Litwa, Ba³kany) kulturê muzyczn± Karpat nale¿y
czytaæ przez tradycje euroazjatyckie.
Materia³ zaproponowany na p³ycie "Ethnocore 2 : nytu" zawiera
kilka ró¿nych mo¿liwych podej¶æ do grania dawnej muzyki Karpat - od
aktualnych elektronicznych realizacji do klasycznych solowych prezenatcji
g³osui tradycyjnego instrumentu muzycznego. |
9. Tam Tam Project - P.Jackson Wolski i T.Wojnowicz
CD 2001 (Wyd. Agencja KRAB)
|
Tam Tam Project to
zespó³, który narodzi³ siê z my¶li po³±czenia nurtów muzycznych -
szeroko pojêtego jazzu z muzyk± etniczn± z ca³ego ¶wiata. Czerpie
inspiracje z kultury afrykañskiej, arabskiej, cygañskiej, ba³kañskiej,
latynoskiej i polskiej. Zarówno w sferze fonicznej jak i wizualnej.
Nagrania - bardzo fajne. |
10. Go¶cie z Nizin - "Go¶ciniec"
CD 2001 (Wyd. Natoliñski O¶rodek Kultury i Radio Bia³ystok)
|
Nagrane utwory s±
opracowanymi i zaaran¿owanymi przez zespó³ ludowymi tañcami i pie¶niami
z Polski oraz Wschodniej S³owiañszczyzny. P³yta "Go¶ciniec"
zawiera pie¶ni a capella, utwory instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne.
Insipracj± dla naszych aran¿acji by³y ludowe maniery wykonawcze, które
starali¶my siê wykorzystaæ w twórczy sposób. |
11. Sarakina - "Sarakina"
CD 2001 (Wyd. Sarakina)
|
P³yta "Sarakina
- Grekow.Mlejnek.Mlejnek." jest pierwsz± wspóln± produkcj± zespo³u
"Sarakina". Utwory znajduj±ce siê na p³ycie s± kompozycjami
i aran¿acjami melodii i motywów muzycznych pochodz±cych z Bu³garii
i Macedonii. Oryginalny sk³ad instrumentów, profesjonalne przygotowanie
muzyków jak i zankomity materia³ muzyczny sprawiaj±, ¿e p³yta niesie
ze sob± ogromny ³adunek emocjonalny. Utwory zainspirowane dynamicznymi,
porywaj±cymi tañcami ba³kañskimi, poprzeplatane s± nostalgicznymi
pie¶niami kontrastuj±cymi nastrojem i tempem, nawi±zauj±cymi do archaicznych
¶piewów. P³yta "Sarakina" to muzyka z pogranicza folku,
jazzu, muzyki powa¿nej i sakralnej |
12. Stara Lipa - "Vivum"
CD + MC 2001 (Wyd. Orange World)
|
G³ówn± czê¶æ repertuaru
p³yty "Vivum" stanowi± tradycyjne tematy z ró¿nych stron
Polski i Europy, opracowane i zaaran¿owane przez zespó³. Niektóre
utwory s± autorskimi kompozycjami zespo³u, inspirowanymi w rónym stopniu
muzyk± dawn± i ludow±, co wspó³czesn±. Wp³yw nowoczesnych stylów muzycznych
(jazz, rock) widaæ tak¿e w sposobie aran¿acji tematów tradycyjnych
oraz w warstwie instrumentalnej. |
13. Kapela Ze Wsi Warszawa - "Wiosna ludu
CD + MC 2001 (Wyd. Orange World)
|
Kapela Ze Wsi Warszawa
³±czy szacunek do tradycji z poszukiwaniem nowych rozwi±zañ. Ich niepowtarzalne
brzmienie jest zas³ug± wykorzystania charakterystycznego ¶piewu na
tzw. bia³e g³osy i archaicznych instrumentów ludowych, ale tak¿e pe³nego
rado¶ci i energii wykonania utworów odkrywaj±cych dawno zapomniane
lub niedostrzegane elementy transu w polskiej muzyce ludowej. Nowa
p³yta zespo³u pe³na jest wrêcz rockowej energii i czadu. Dodatkowo
na p³ycie znalaz³y siê dwie zremiksowane wersje utworów - minimal
i trance. |
14. S³awek Wierzcholski - "Przej¶ciowy stan"
CD 2001 (Wyd. Polskie Radio)
|
Na p³ycie "Przej¶ciowy
stan" znalaz³y siê utwory o charakterze folkowo-bluesowym. W
nagraniach udzia³ wziê³o 30 muzyków z siedmiu ró¿nych krajów. Wykorzystano
wy³±cznie instrumenty akustyczne. |
|
|
|
|
ZAPROSZENIE
(powiêksz) |
|
|