program 1   program 2   trójka   polskie radio bis   radio polonia   IAR    polskie radio online
[ kultura ]  [ nauka ]  [ społeczeństwo ]  
  Ramówka
  Zarejestruj się
  Częstotliwości
  O nas
  Nasi goście
  Nowa Tradycja
  Nowa Tradycja -
  - galeria zdjęć
  Galerie zdjęć
  Muzyka Źródeł
  Mini wywiady
  Forum
  Linki


Polskie Radio S.A.
RCKL
AL.Niepodległości 77/85
00-977 Warszawa

    Polskie Radio Online  Radiowe Centrum Kultury Ludowej  Nowa Tradycja
 

 

FONOGRAMY ZGŁOSZONE DO KONKURSU
"FOLKOWY FONOGRAM ROKU 2005"

ANDRÉ OCHODLO
& ATELIER KLEZMER BAND
MAYN KOHLEM - YIDDISH SONGS

Wydawnictwo: AlefMusic/Soliton, lipiec 2005

Nagrań dokonano metodą cyfrową, system Pro Tools w Radiu Gdańsk we wrześniu 2003 r. oraz w Solid Studio Bratislava w lutym 2005 r.

Wykonawcy: Zbigniew Kosmalski - fortepian Krzysztof Dudek - klarnet, saksofon Jarosław Prokopczuk - akordeon Adam Żuchowski - kontrabas Tomasz Sowiński - instrumenty perkusyjne

Itzig Manger nazywany "księciem żydowskiej ballady" napisał większość tekstów w Warszawie w okresie przedwojennym. Piosenki nr 2, 3 i 11 zaliczane są do światowego kanonu żydowskich pieśni ludowych. Pomimo tego, że autorzy są znani. Do pozostałych tekstów muzykę napisała wybitna, krakowska kompozytorka Ewa Kornecka, z inspiracji ludową muzykę polską i żydowską. Młody, gdański kompozytor Marek Czerniewicz zaaranżował ją również w tym duchu. André Ochodlo inicjator projektu muzycznego jest wyrazistą osobowością z Trójmiasta - jest pieśniarzem, reżyserem teatralnym i założycielem oraz dyrektorem Teatru Atelier w Sopocie.

kontakt: solion@soliton.pl

ANDRÉ OCHODLO & THE MINSK PROSPECTORS
HEJ, KLEZMORIM

Wydawnictwo: AlefMusic / Soliton, lipiec 2005

Nagrań dokonano metodą cyfrową, system Pro Tools w Radiu Gdańsk we sierpniu 2004 r. oraz w Solid Studio Bratislava we wrześniu 2004 r.

Wykonawcy: Lena Naumenko - skrzypce Peta Naumenko - Klarnet Aleksander Shuvalov - akordeon Ivan Borysov - gitara, gitara basowa Adam Żuchowski - kontrabas Yury Martynau - instrumenty perkusyjne

Twórczość "wielkiego brata z krakowskiego Ghetta" Mordechaja Gebirtiga zaliczana jest do wspólnego dziedzictwa narodowego Polaków i Żydów. Pieśni, które napisał na krakowskim Kazimierzu należą do tradycji. Na płycie znajdują się również pieśni z muzyką napisaną przez Ewę Kornecką i Marka Czerniewicza. Czerniewicz jest również autorem aranżacji utworów. Twórczość tej dwójki kompozytorów powstała z inspiracji żydowską muzyką ludową, innych narodów oraz muzyką współczesną. André Ochodlo inicjator projektu muzycznego jest wyrazistą osobowością z Trójmiasta - jest pieśniarzem, reżyserem teatralnym i założycielem oraz dyrektorem Teatru Atelier w Sopocie.

kontakt: solion@soliton.pl

ANDRÉ OCHODLO
& PRESSBURGER KLEZMER BAND
SHALOM

Wydawnictwo: AlefMusic/Soliton, lipiec 2005

Nagrań dokonano metodą cyfrową, system Pro Tools w Solid Studio Bratislava na przełomie marca i kwietnia 2004 r.

Wykonawcy: Adam Żuchowski - kontrabas Samo Alexander - kontrabas Andrej Werner - skrzypce Snezana Jovic - akordeon Miro Lago - klarnet Martin Oros - instrumenty perkusyjne Pavol Suska - fortepian

André Ochodlo inicjator projektu muzycznego jest wyrazistą osobowością z Trójmiasta - jest pieśniarzem, reżyserem teatralnym i założycielem oraz dyrektorem Teatru Atelier w Sopocie. Płyta "Shalom" składa się z najpiękniejszych i najbardziej popularnych pieśni żydowskich jidysz w nowych opracowaniach muzycznych. Można usłyszeć utwory klasyczne, jak "Bełz", teatralne jak "Hopkele", czy dobrze znane pieśni ludowe jak "Gdy rebe śpiewa." Na płycie znalazły się również utwory Mordechaja Gebirtiga i Abrahama Sutzkewera, do których muzykę skomponowała specjalnie dla André Ochodlo krakowska kompozytorka Ewa Kornecka. Wszystkie te pieśni należą do dziedzictwa polskich Żydów. Aranżacje Marka Czerniewicka odzwierciedlają współcześnie ludowy charakter pieśni.

kontakt: solion@soliton.pl

BALKAN SEVDAH
RAMIZEM

Wydawnictwo: Marcin Zadronecki, sierpień 2005

Nagrania dokonane w TR Studios, Warszawa,
8-17.06.2005 realizacja nagrań: Tomasz Rogula




Wykonawcy: Olga Maracewicz - flety Marcin Pukaluk - akordeon, śpiew, instr. perk., Szczepan Hołyszewski - darabuka, bendir, instrumenty perkusyjne Marcin Zadronecki - śpiew, buzuki, tambura, instr.. perk,

Główną część materiału płytowego stanowią pieśni pochodzące z Macedonii Pirińskiej (terytorium Bułgarii) a także 3 utwory nawiązujące do tradycji muzycznej Turków kosowskich. Znalazła się tam również bośniacka sevdalinka oraz istotnie przearanżowana piosenka macedońska. Tematy tradycyjne są często dla nas inspiracją, a przy ich opracowywaniu korzystamy z własnej wiedzy i wrażliwości muzycznej. Mamy nadzieję, że dzięki temu nadaliśmy naszej muzyce oryginalny klimat i brzmienie.

kontakt: balkansevdah@wp.pl

BENTE KAHAN, VOJA KAHAN
I DZIECI ZE SZKOŁY
LAUDER ETZ CHAIM, CHUDOBA
ŚPIEWAJ Z NAMI W JIDYSZ
Dzieci śpiewają najpiękniejsze piosenki żydowskie

Wydawnictwo: Tylkomuzyka.pl, wrzesień 2005
nagrano w Studio "Echo", Św. Katarzyna, 22 i 23 stycznia 2005 roku

Wykonawcy: Bente Kahan, Voja Kahan Gleichgewicht, Emilia Borowik, Julia Nędzynska, Kaja Gańcza, Aleksandra Cyran, Olaf Stando Chudoba : Robert Ruszczak - akordeon Janusz Wawrzała - perkusja Piotr Florczyk - kontrabas Jacek Ryszewski - gitara, kontrabas Barbara Ulatowska - skrzypce

Na płycie znalazło się czternaście pieśni z kręgu kultury aszkenazyjskiej, atutem płyty jest sześcioosobowy zespół dziecięcy, który całości wykonania nadaje żywiołowy charakter, a także unikatową ekspresję - pieśni wyśpiewane zostały z typowym dla tej muzyki "nerwem". Dzieci doskonale wyczuwają ważkość tekstu, oddając jednocześnie jego znaczenie poprzez muzykę. Płyta zawiera zapis nutowy wszystkich piosenek, oraz teksty piosenek zapisane alfabetem hebrajskim, można je przeglądać na ekranie komputera i drukować . Książeczka zawiera oryginalne teksty w jidysz w transkrypcji angielskiej (YIVO) i polskiej oraz przekłady na język polski i angielski.

kontakt: to@tylkomuzyka.pl

BLUES FLOWERS
BLUESMENTY

Wydawca: Flower Records, październik 2005
nagrania dokonane na sprzęcie analogowym (szeroka taśma) bez użycia komputerów i sampli, w Studiu Giełda Radia Merkury w Poznaniu od lutego do lipca 2004 roku, pod okiem realizatora Piotra Mańkowskiego. Producentem Muzycznym jest Robert Grześkowiak, a współproducentem całości Radio Merkury Poznań

Wykonawcy: Jarosław Jaromi Drażewski - śpiew, gitary, banjo, harmonijki Robert Grześkowiak - bas, gitary, banjo, dzwonki, instrumenty perkusyjne, chórki Paweł Kuśnierek - perkusja, śpiew, chórki Maciej Kręc - bas, chórki Henryk Szopiński - akordeon

Na płycie dominują brzmienia akustyczne (gitary akustyczne, banjo, harmonijki ustne, kontrabas, bębny, akordeon, instrumenty perkusyjne, dzwonki, fortepian), które wymieszane z gitarami elektrycznymi i organami Hammonda dają unikalne brzmienie Blues Flowers. Stylistycznie jest to mieszanka bluesa, jazzu, folku, country i piosenki kabaretowej ze świetnymi, bardzo oryginalnymi tekstami. Na płycie znalazło się czternaście nowych piosenek autorstwa Jaromiego Drażewskiego i Roberta Grześkowiaka. Jako wokalista zadebiutował Paweł Kuśnierek - perkusista zespołu. Zaśpiewał w napisanym przez Jaromiego protestsongu pt. "Perkusisty blues siarczysty". Oprócz tego na płycie mnóstwo gości: Magda Piskorczyk, Grzegorz Nadolny, Maciej Sobczak, Bartek i Szymon Szopińscy, Michał "Cielak" Kielak, Grzegorz Radomski i Piotr Mańkowski.

kontakt: flower-records@tlen.pl

CYGAŃSKI TEATR
MUZYCZNY TERNO
KHAM

Wydawnictwo: Stowarzyszenie Twórców i Przyjaciół Kultury Cygańskiej im. Bronisławy Wajs - Papuszy w Gorzowie Wielkopolskim, wrzesień 2005

Nagrań dokonano na przełomie sierpnia i września 2005 r. w TR STUDIOS Józefosław / Warszawa (prod. i dyr. art. Edward Dębicki, prod. techn., projekt i oprac. graficzne Lech Poluszyński, real. i mast. Tomasz Rogula, zdjęcia okładki Maciej Byczkowski, zdjęcia zespołu Bogdan Rutkowski, prezentacja multimedialna Rafał Fedyna)

Wykonawcy: Edward Dębicki - akordeon A. Gołędziewska - skrzypce S. Dębicki - gitara T. Brzezicki - gitara, śpiew W. Szen - śpiew, skrzypce B. Siwak - śpiew E. Brzeziński - śpiew K. Jaworski - śpiew K. Brzezińska - śpiew B. Brzezińska - śpiew

Płyta Kham Cygańskiego Teatru Muzycznego Terno - pełna żywiołu i uniesienia. Jest to pierwsza od lat na polskim rynku płyta wydana z taką dbałością o czystość przekazu. Nawiązuje do najlepszych współczesnych produkcji z dziedziny muzyki cygańskiej na świecie, zarówno w warstwie muzycznej jak i wydawniczej. CTM Terno istnieje już 50 lat i ciągle podbija serca publiczności. Założyciel zespołu i jego dyrektor artystyczny - Edward Dębicki jest największym współczesnym kompozytorem muzyki cygańskiej. To spod jego pióra wychodzą piękne dźwięki i słowa piosenek, które przez swoją niezwykłość trafiają do każdego słuchacza poszukującego piękna, tajemnicy i siły. Gościnnie w nagraniach wzięli udział muzycy od lat współpracujący z największymi artystami scen polskich i międzynarodowych. Dla nich to spotkanie było niesamowitą przygodą muzyczną. Dzielimy się z Państwem czarem prawdziwych cygańskich pieśni: żywej, poruszającej muzyki.

kontakt :komorkaartystyczna@wp.pl

GENDOS
HAM-DYT (SHAMAN TREE)

Wydawnictwo: Luna Music, sierpień 2005

Nagrania dokonane w Studiu "Nowe Jeruzalem" w Ząbkowicach Śląskich jesienią 2004 r. i wiosną 2005



Wykonawcy: Gendos (Gennady Chamzyryn) - śpiew, śpiew gardłowy, doshpooloor, chadagan, dungur /bęben/, homus /drumla/, tim-pan, wiolonczela Netlenka - głosy, kalyka Tatiana Rechnaya - flet Jędrzej Kuziela - tabla

Płyta jest zbiorem dziesięciu utworów dość eklektycznych, związanych w całość nieprzeciętną osobowością artystyczną Gendosa. Znajdują się na niej utwory szamańskie, jest kilka melodii ludowych oraz muzyka tuwińska. Ham-Dyt jest płytą nieco zamyśloną, leniwie sunącą przez naszą wyobraźnię. Przepiękne tuwińskie melodie (Ynak Avaj, Manchureem) przeplatają się z transowymi (Nar Sham, Homus) czy magicznymi (Obaj-La-Tajgam, Aldai Tandym) tworząc specyficzną mieszankę z Serca Azji.

kontakt: akt@akt.ig.pl

GRZEGORZ TOMASZEWSKI
ROŚNIE ZIELE

Wydawnictwo PHU "Impress", lipiec 2005

Nagrania zostały dokonane metodą cyfrową od marca do czerwca 2005 r. w Studio Q w Pile.


Wykonawca: Grzegorz Tomaszewski - cytry

Nagrania zawierają opracowania głównie wielkopolskich melodii ludowych na cytrę solo. Wybrano tematy z mało znanego zbioru "Wielkopolskie Śpiewki Ludowe" (PWM 1957). Do nagrań artysta użył pięć instrumentów: trzy cytry akordowe i dwie koncertowe. Wplecione kompozycje własne to utwory także o ludowym charakterze. Celowo nie użyto innych instrumentów, bowiem intencją Grzegorza Tomaszewskiego była idea rewitalizacji cytry w polskiej muzyce folkowej. Ostatecznie do nagrania płyty zmobilizowała artystę Nagroda im Czesława Niemena VIII Konkursu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja" (2005r.)

kontakt: impresje@pro.onet.pl

IRENA URBAŃSKA I KLEZMERZY
JEWISH LOVE SONGS

Wydawnictwo: F.H.Adam Głowacki, luty 2005

Nagrania dokonane metodą cyfrową w studiu nagrań Lynx Music Studio w lutym 2005 roku.



Wykonawcy: Irena Urbańska - śpiew Lesław Lic - klarnet Jacek Hołubowski - akordeon Jerzy Bawół - akordeon Oskar Gut - akordeon Roman Ślazyk - kontrabas Tomasz Lato - kontrabas Tomasz Kukurba - skrzypce

W albumie znalazły się tradycyjne utwory żydowskie o tematyce miłosnej śpiewane w języku polskim, jidish, ladino. Warto zwrócić uwagę na kilka utworów: Rebeka (A.Włast/Z.Białostocki) - jeden z bardziej znanych i lubianych utworów, Osiem Świec i Słowiki - tradycyjne melodie śpiewane w języku ladino - języku Żydów Sefardyjskich oraz "Kocham Cię, Rejzełe." i inne pieśni znanego żydowskiego kompozytora Mordechaja Gebirtiga śpiewane w języku jidish.

kontakt: medialogic@medialogic.pl

JOANNA SŁOWIŃSKA
Z ZESPOŁEM
LIVE IN ALCHEMIA

Wydawnictwo Jana Słowińskiego, wrzesień 2005

Nagranie wielośladowe, cyfrowe, "live", dokonane podczas koncertu Joanny Słowińskiej z zespołem w klubie Alchemia (Kraków, Kazimierz) w ramach festiwalu ROZSTAJE 2004 w lipcu 2004

Wykonawcy: Joanna Słowińska - śpiew, skrzypce Mikołaj Blajda - kontrabas Michał Jurkiewicz - altówka, fender piano Jan Słowiński - altówka Tomasz Hertz - perkusja

kontakt: janslowinski@op.pl

JORDAN I KAPELA KOCIEWSKA
KOCIEWSKIE GEGGAE

Wydawnictwo: Stowarzyszenie "Kultura Kociewia" i "Leszczopolis", listopad 2005

Nagrania zostały zrealizowane w Studiu "Mózg" (Real. Grzegorz Kaźmierczak, mast. Piotr Chrapkowski) w październiku 2005 roku.

Wykonawcy: Zespół "Jordan": Arkadiusz Sandach - śpiew Krzysztof Jeliński - gitara rytmiczna Maciej Gulgowski - gitara rytmiczna / solowa Sławomir Stobiński - gitara basowa Mariusz Pliszka - perkusja Radosław Burczyk - instrumenty klawiszowe, śpiew Janusz Byczyński - instrumenty perkusyjne Adam Wendt - saksofon /gościnnie/

Kapela Kociewska: Mirosława Möller - śpiew Grzegorz Oller - śpiew, akordeon Józef Olszynka - kontrabas Bogdan Olszynka - diabelskie skrzypce Piotr Chrapkowski - klarnet

Płyta stanowi owoc połączenia dwóch odległych i odmiennych światów muzycznych: reggae i ludowej muzyki Kociewia. To pierwsza realizacja tego rodzaju projektu artystycznego.

kontakt: tachu@vp.pl

JULIA DOSZNA
IMMIGRANT

Wydawnictwo: American Historical Recordings
Lipiec 2005

Nagrania zostały zrealizowane w Studio Songcrafters, Brewer Springs w Filadelfii i Studiu Mega-Tex w Gorlicach w lutym 2005 r.


Wykonawcy: Julia Doszna - śpiew David Libby - fortepian Ken Fillano - gitara basowa Andrzej Przybycień - skrzypce

Julia Doszna pochodzi z Łemkowyny. Tam żyje, pracuje, komponuje i przekazuje swoje umiejętności młodemu pokoleniu. Zbiór łemkowskich / ukraińskich pieśni z poezją Bogdana Igora Antonycza, Semana Madzelana misternie i z ogromnym wyczuciem opowieści zaaranżował David Libby. Sama płyta "Emigrant" jest obrazem łemkowskiej dziewczyny, której narzeczony (mąż) wyjechał do Ameryki w poszukiwaniu lepszego życia. Tym samym płyta staje się opowieścią o niekończącej się samotności, żalu, tęsknocie za ukochanym, który nie powraca bo w innym świecie znajduje dla siebie nowe życie.

kontakt: mm2art1@wp.pl

KLEZZMATES
KLEZZMATES

Wydawnictwo: Tylkomuzyka.pl, wrzesień 2005

Nagrań dokonano w lipcu i sierpniu 2005 roku w PREISNER STUDIO w Niepołomicach oraz w Studio Nieustraszeni Łowcy Dźwięków w Krakowie, realizacja nagrań: Darek Grela


Wykonawcy: Robert Milewski - skrzypce Tomasz Polak - klarnet Marcin Wiercioch - akordeon Krzysztof Kossowski - perkusja, instrumenty perkusyjne Jarek Wilkosz - kontrabas

Kompozycje własne, w których zostały zachowane najbardziej charakterystyczne cechy muzyki żydowskiej i bałkańskiej - skale, rytmika, zwroty harmoniczne. Różnorodne doświadczenia członków zespołu sprawiły, że w utworach wiele jest elementów muzyki klasycznej i jazzu. W efekcie końcowym słyszymy świeżą, barwną i interesującą całość.

kontakt: to@tylkomuzyka.pl

MICHAŁ CZACHOWSKI
INDIALUCIA

Wydawnictwo: CM Records, maj 2005

Nagrano w okresie od marca 1999 do października 2004 r. w Indiach, Hiszpanii, Niemczech i Polsce.

Wykonawcy: Michał Czachowski - gitara flamenco Pierluca Pineroli - instr. Perkusyjne, Bajon, konnakol Avaneendra Sheolikar - sitar Sandesh Popatkar - tabla Lakshmi Niernsee - taniec bharatanatyam Anna Redlin - taniec flamenco

Indialucia to projekt muzyczny łączący dwa fascynujące style muzyczne: muzykę indyjską i flamenco. Nagrania powstały głównie w Indiach i Hiszpanii. Wzięło w nich udział wielu znakomitych muzyków z obu kontynentów. Pomysłodawcą, producentem oraz szefem artystycznym nagrań jest Michał Czachowski, a rezultatem jego wielu lat pracy jest album, który po raz pierwszy w historii ukazuje jak wiele wspólnego ma flamenco i jego dalekie, indyjskie korzenie.

kontakt: miguel@indialucia.com

ODPUST ZUPEŁNY
RENESANS ŚREDNIOWIECZA

Wydawnictwo: Agencja Artystyczna Nicolas
Lipiec 2005

Nagrania zostały zrealizowane w listopadzie 2004 roku w Studiu PR im. Agnieszki Osieckiej. Realizacja nagrań i miks - Wojciech Przybylski (nagrania "setkowe")

Wykonawcy: Anna Bielak - skrzypce, mazanki Bogdan Bracha - piszczałki Robert Brzozowski - kontrabas Paweł Giszczak - obój Piotr Majczyna - saz, oud, lira korbowa, mandola Marcin Skrzypek - instrumenty perkusyjne, koboz

Płyta zawiera repertuar inspirowany przede wszystkim polską i europejską muzyką średniowiecza i renesansu oraz muzyką ludową, w której zachowały się echa archaicznych brzmień. Wykorzystywane są tu śpiewanki dyngusowe z Kujaw, polka Żydówka z Jasionowa i wiele innych motywów zaczerpniętych z muzyki tradycyjnej w tym także z dzieł Oskara Kolberga. Utwory nawiązują do ducha muzyki jarmarcznej tworzonej przez wędrownych grajków - skomorochów i rybałtów. Jest to dość swobodna interpretacja muzyki dawnej opierająca się na podobnej metodzie w jaki folk traktuje folklor. Do odległych czasów nawiązuje też okładka płyty, gdzie spis treści został opracowany w formie labiryntu (figury popularnej w średniowieczu).

kontakt: amatecka@plusnet.pl

ORKIESTRA JEDNEJ GÓRY MATRAGONA
TRANS SILVATICUS

Wydawnictwo: Towarzystwo Artystyczno-Edukacyjne AURA ART, lipiec 2005

Nagrań do płyty dokonano w Kościele OO.Franciszkanów w Sanoku, nocą w 2003 i 2004 roku. Nagrania cyfrowe ("setkowe" i wielośladowe), z wykorzystaniem naturalnego pogłosu świątyni, wszystkie efekty dźwiękowe pochodzą z instrumentów i narzędzi akustycznych.

Wykonawcy: Malwina Zych - śpiew, harfa gotycka Katarzyna Smiszkiewicz - flet, czurynga Ewa Wojtyńska - Kiczorowska - skrzypce, kemanche Jacek Dusznik - tabla, instrumenty perkusyjne Tomasz Gawlewicz - sitar, tar, darabuka, marimbula, udu Maciej Harna - oud, lira korbowa, gitara Wojciech Krawiec - gamba, sarangi, wiolonczela Wojciech Lubertowicz - kontrabas, darabuka, marimba, Konga Konrad Oklejewicz - flety, okaryny, nay Marcin Stachowicz - flet, akordeon Oraz gościnnie: m.in. Stanisław Wyżykowski - basowa lira korbowa;

Płyta zawiera 13 utworów własnych zespołu, inspirowanych tradycją muzyczną różnych kultur świata. To muzyka instrumentalna i wokalno-instrumentalna z wykorzystaniem kilkudziesięciu instrumentów akustycznych oraz narzędzi muzycznych (takich jak czurynga, anklung indonezyjski, łupiny). Do nagrań zaproszono m.in. znanego budowniczego lir korbowych i lirnika Stanisława Wyżykowskiego z Haczowa, który gra na lirze basowej własnej konstrukcji (to nie organistrum) wstęp do Soboseyko (track 8). Brzmienie tego instrumentu zostało wykorzystane również w innych dwóch utworach. Na płycie nie zarejestrowano żadnych dźwięków wytwarzanych elektronicznie.

kontakt: ojgmatragona@poczta.onet.pl

ROKSANA VIKALUK
BARWY - ABSOLUTELY LIVE

Wydawnictwo 21, grudzień 2005

Nagrania zostały zarejestrowane podczas koncertu w Domu Kultury i Sportu w Morągu 12 lutego 2005 r.



Wykonawca: Roksana Vikaluk - śpiew, instrumenty klawiszowe

Płyta zawiera ludowe pieśni ukraińskie pochodzące z różnych epok - od średniowiecza (XIII w.) aż po czasy współczesne oraz utrzymane w podobnym stylu kompozycje własne Roksany Vikaluk z tekstami narodowych poetów ukraińskich. Artystce przyświecała myśl, aby krążek był nieretuszowanym zapisem niepowtarzalnego wydarzenia jakim był koncert w Morąskim Domu Kultury.

kontakt: wydawnictwo21@neostrada.pl

RZEPCZYNO
RZEPCZYNO

Wydawnictwo: UMC RECORDS, czerwiec 2005

Nagrania zrealizowano w TR STUDIO - JÓZEFOSŁAW /k. Warszawy podczas kilku sesji między kwietniem a wrześniem 2004



KAROLINA ŻUK - śpiew WALDEK SUCHOMSKI - śpiew, gitara elektryczna PAWEŁ TOMASZEWSKI - gitara elektryczna PRZEMYSŁAW OLSZEWSKI - gitara akustyczna MARIAN LEWICKI - śpiew, skrzypce JANEK SOKOŁOWSKI - akordeon, śpiew KRZYSZTOF KOŁOWSKI - gitara basowa BARTOSZ GRUDZIŃSKI - perkusja

Rzepczyno pozostaje wierne swojej drodze artystycznej, korzeniom i źródłom z których czerpie. Wierne jest też swojemu brzmieniu, o którym decyduje znakomite połączenie typowo rockowego instrumentarium z bardziej ludowymi - choć nie zawsze - brzmiącymi akordeonem i skrzypcami. Rzepczyno coraz odważniej łączy folkowe granie z rockiem, punkiem i reagge. Szesnaście umieszczonych na płycie piosenek układa się w opowieść o odwiecznym poszukiwaniu miłości, w dialog chłopaka i dziewczyny, raz prowadzony ludową gwarą, gdy zespół wykorzystuje teksty oryginalne, innym znów razem językiem współczesnym, gdy ludowy motyw muzyczny opatrzony został nowym tekstem. Na swojej nowej płycie RFB dowodzi konsekwencji poszukiwań, a zarazem odwagi i nieustannego rozwoju. Muzycy łamią rytmy i łamia zasady, swobodnie przechodzą przez różne brzmienia i klimaty. Nie stronią od żartu - nie tylko muzycznego, ale potrafią też zagrać na sentymentalną nutę. Są coraz lepsi wokalnie, zarówno w partiach solowych jak i chórkach. Ich coraz bardziej świadoma zabawa z folkiem przynosi efekty pozytywnie zakaskujące. Potwierdza, że nie tylko góralszczyzna jest (bywa) inspirująca i porywająca. Gorące są także "niziny", a co najmniej kilka piosenek na nowej płycie to prawdziwe "perełki" polskiej muzyki folk-rockowej.

kontakt: pawel@rzepczyno.pl

SHANNON
TCHORT VEE SCOOND FOLK

Wydawnictwo: Shannon, czerwiec 2005

Nagrania zrealizowano w Studiu X w Olsztynie w maju i czerwcu 2005r.



Wykonawcy: Marcin Rumiński Sebastian Bednarczyk Paweł Piórkowski Bartosz Kondrat Marek Kwadrans Maciej Pancer

Na płytę składają się kompozycje zespołu inspirowane muzyką celtycką.

kontakt: marshann@shannonband.com

STILO
SZUKAJ!

Wydawnictwo: Firma Fonograficzna Kondor
kwiecień 2005

Nagrania zrealizowano w Studiu S-4 Polskiego Radia w listopadzie i grudniu 2004 roku (Real. Leszek Kamiński, prod. Stilo/Leszek Kamiński)


Wykonawcy: Sylwia Świątkowska - skrzypce, fidel płocka, pierdziel Damian Orłowski - skrzypce, instr. Perkusyjne Marek Dutka - saksofon, komputery Wojciech Stasiak - gitara, dziumbuś Tomasz Żur - gitara basowa, głosy Janusz Kossakowski - perkusja, instr. Perkusyjne

Jest to już trzeci album zespołu "Stilo". Nagrania stanowią pewną zamkniętą całość, odzwierciedlającą styl zespołu, czyli autorski miks etno, jazzu i rocka. Płyta jest rozwinięciem idei zawartych w poprzednim albumie "Idą czasy".

kontakt: stilo5@wp.pl

STONEHENGE
CELTIC EXPRESS

Wydawnictwo: Word of Folk, marzec 2005

Nagrania studyjne dokonane w Studiu S-Tone w Sosnowcu w pierwszym kwartale 2005 r.




Wykonawcy: Szymon Borkowski - mandolina, banjo, buzuki, gitary Janusz Jurczak - akordeon, bodhran, dudy, flety Arkadiusz Wąsik - śpiew, gitary Kamil Krzanowski - skrzypce Mirosław Niedziółko - gitara basowa Rafał Nowak - perkusja, instrumenty perkusyjne

Na zawartość muzyczną płyty składają się utwory inspirowane szeroko pojętą tradycyjną muzyka celtycką i słowiańską.

kontakt: Folk@box.pop.pl

SUSHEE
SUSHEE

Wydawnictwo: zespół Sushee, czerwiec 2005

Materiał został nagrany w Studiu Mix Plus w Krakowie podczas sesji dyplomowej słuchaczy II roku Policealnej Szkoły Realizatorów Dźwięku. Sesje nagraniowe odbyły się na przełomie 2004 i 2005 roku.


Wykonawcy: Agata Kozioł - śpiew Katarzyna Pytel - skrzypce Maciej Tobiasz - akordeon, instr. Klawiszowe Mirosław Kliś - gitara Marcin Ciszkowicz - gitara basowa Dominik Klimczak - perkusja

Żywiołowe melodie celtyckie, oparte na motywach tradycyjnych z mocno osadzonym pulsem sekcji rytmicznej, unisona skrzypiec, akordeonu, autorskie teksty, rozbudowane partie instrumentalne, miarowy beat porywający do tańca wraz z fletowo brzmiącą barwą głosu solowego są znakiem firmowym naszego zespołu. Z całą pewnością to nie jest typowy irlandzki folk, ale cała Irlandia - taneczna i refleksyjna zarazem. Autorem tematu instrumentalnego w utworze "Gra o Ferrin" jest K.Pytel. Pomysł na "Erotyk" powstał na podstawie utworu "Wiatr i strzyga" zespołu "Krążek". W utworze "Czas" wykorzystano "Scutter the Mud" oraz fragment "The Kid on the Mountain". Wszystkie aranżacje utworów powstały w zespole.

kontakt: www.sushee.pl

TRANSKAPELA
SOUNDS & SHADOWS

Wydawnictwo: Konador Firma Fonograficzna, czerwiec 2005


Nagrań dokonano metodą zapisu wielościeżkowego dwoma sposobami: zapis pojedynczych instrumentów oraz tzw. "setki" - zapis sesji całego zespołu. Do konstrukcji płyty włączono "sample" dźwiękowe, będące własnymi nagraniami terenowymi zespołu, dokonanymi w regionie Maramures (Rumunia).

Wykonawcy: Ewa Wasilewska - skrzypce Maciej Filipczuk - skrzypce, vioara cu guarna Robert Wasilewski - cymbały, altówka, kaval Piotr Pniewski - wiolonczela, gordon Gościnnie: Jacek Hałas - bęben

Źródłem inspiracji Transkapeli i w efekcie powstania albumu jest muzyka klezmerów karpackich. Górski łańcuch Karpat jest obszarem wiążącym różnorodne tradycje muzyczne, przez wieki kształtowane przez nacje, religie i kultury tam zamieszkałe. Poszukiwania Transkapeli dotyczą muzycznych kultur żydowskiej i etnicznych wielu regionów Transkarpatii - w Rumunii: Bukowiny, Maramures i Siedmiogrodu (również części węgierskiej); na Ukrainie: Bukowiny, Huculszczyzny, Galicji Wschodniej; w Polsce: Małopolski i Galicji Zachodniej. Muzyka wiejskich i małomiasteczkowych karpackich kapel klezmerskich przełomu XIX i XX stulecia to muzyka, która wykształciła swój bardzo charakterystyczny styl czerpiąc wzorce bezpośrednio z kultury żydowskiej, i pośrednio z kultur ją otaczających. Na te, jednocześnie, wywarła silny wpływ. To muzyka grana przez Żydów dla Żydów, ale grana również na huculskich weselach, w bukowińskich karczmach, na polskich dworach i jarmarkach czy w siedmiogrodzkich kurortach. Tak postrzegana przez zespół muzyka karpackich klezmerów, znana z nielicznych nagrań archiwalnych i nut, jak też z ich własnych zapisów fonograficznych dokonanych w Karpatach, posłużyła Transkapeli jako wzorzec wykonawczy i podstawa do własnych aranżacji i kompozycji.

kontakt: info@transkapela.com

WERCHOWYNA
PIEŚNI ŚWIĘTE I GRZESZNE

Wydawnictwo: Konador Firma Fonograficzna Listopad 2005

Nagrania zrealizowane w Studiu S-2 Polskiego Radia, w marcu i kwietniu 2005 r.


Wykonawcy: Chór 13-osobowy, śpiew a capella

Dwupłytowy album zawiera wielogłosowe pieśni ukraińskie, rosyjskie, białoruskie i słowackie wykonywane a capella. Jedną z płyt wypełniają kolędy, drugą - pieśni świeckie - obrzędowe i liryczne.

kontakt: tadeusz.konador@folk.pl

Archiwum festiwalu Nowa Tradycja