Werdykt jury XIII Konkursu Muzyki Folkowej Polskiego Radia „Nowa Tradycja”

Jury w składzie: Marcin Pospieszalski (przewodniczący), Małgorzata Małaszko-Stasiewicz, Maria Baliszewska, Tomasz Janas, Krzysztof Trebunia-Tutka postanowiło przyznać następujące nagrody:

Grand Prix – Nagrodę ufundowaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 15000 PLN i nagrodę specjalną im. Czesława Niemena – zespołowi Wołosi i Lasoniowie”.

Dwie równorzędne II nagrody Programu 2 Polskiego Radia  w  wysokości po 3000 PLN każda – zespołom „Otako” i „Chłopcy kontra Basia”.

Dwie równorzędne III nagrody Programu 2 Polskiego Radia w wysokości po 1500 PLN każda – zespołom „Słowianoczki” i „Kapela Wnuki.

Wyróżnienie – Nagrodę finansową w wysokości 1000 PLN - otrzymuje zespół „Pchełki”.

Nagrodę „Złote Gęśle” ufundowaną przez Program 2 Polskiego Radia otrzymuje Krzysztof Lasoń.

Wyróżnienie w postaci nagrania studyjnego otrzymuje zespół „Nisza”.

Nagrodę Publiczności „Burzę Braw” otrzymuje zespół „Wołosi i Lasoniowie”.

Jury składa szczególne podziękowania Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego za ufundowanie głównej nagrody.

Festiwal Nowa Tradycja na antenie Programu 2 Polskiego Radia Warszawa 104,9 FM

23 maja, godz.16:05
Słuchaj świata - retransmisja koncertu Nasty Niakrasawej i Folkroll

 

PROTOKÓŁ PRZESŁUCHAŃ NAGRAŃ DO
13. KONKURSU MUZYKI FOLKOWEJ „NOWA TRADYCJA 2010”


W dniu 16 marca 2010 r. komisja kwalifikacyjna złożona z pracowników i współpracowników Polskiego Radia Programu 2 - Radiowego Centrum Kultury Ludowej w składzie: Piotr Kędziorek – kierownik RCKL, Maria Baliszewska, Małgorzata Jędruch – Włodarczyk, Anna Borucka-Szotkowska, Jakub Borysiak, Włodzimierz Kleszcz i Wojciech Ossowski po zapoznaniu się z 45 zgłoszeniami do Konkursu postanowiła zakwalifikować do XIII Konkursu Muzyki Folkowej PR – Nowa Tradycja 2010 trzynaście zespołów (w kolejności alfabetycznej):


CHŁOPCY KONTRA BASIA (KRAKÓW)
GOORAL (BIELSKO BIAŁA)
KAPELA WNUKI (WROCŁAW)
MUSA LER (WARSZAWA)
NISZA (WALIDROGI)
OTAKO (RACZKI)
PCHEŁKI (ALEKSANDRÓW KUJAWSKI)
ROZUMAKY (KATOWICE)
SŁOWIANOCZKI (BIAŁYSTOK)
SUFITY (WARSZAWA)
YARMAK (WROCŁAW)
WOŁOSI I LASONIOWIE (MIKOŁÓW)
ŻEMERWA (BIELSK PODLASKI)


Spośród wszystkich zgłoszonych nagrań demonstracyjnych 5 nie podlegało ocenie, ze względu na nie spełnianie wymogów regulaminowych. Wszystkim, którzy nadesłali nagrania demonstracyjne – dziękujemy i życzymy sukcesów artystycznych.


Maria Baliszewska
Anna Borucka-Szotkowska
Małgorzata Jędruch–Włodarczyk
Jakub Borysiak
Piotr Kędziorek
Włodzimierz Kleszcz
Wojciech Ossowski

Warszawa, dn. 16 marca 2010 r.

pliki do pobrania:

Formularz zgłoszenia
Regulamin konkursow

Konkurs odbędzie się w dniach 23-24 kwietnia podczas XIII Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja" w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie.


Zespoły konkursowe będzie oceniać jury w składzie:

Marcin Pospieszalski - przewodniczący, muzyk i producent
Małgorzata Małaszko - Stasiewicz - p.o. dyrektora Programu 2 PR
Maria Baliszewska - etnomuzykolog, dziennikarz
Tomasz Janas - dziennikarz
Krzysztof Trebunia- Tutka - muzyk, pedagog

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

23.04.2010  

ROZUMAKY (KATOWICE)

Oleksander Balevych (kier. art.) - śpiew, saksofon, flety
Marija Górajewska - śpiew
Patryk Walczak - akordeon
Jacek Długosz - gitara akustyczna
Jakub Mielcarek - kontrabas
Łukasz Romański - perkusja
Przemek Hanaj - gitara elektryczna

Założycielem zespołu jest Oleksander Balevych. Grupa powstała w styczniu tego roku. O zawiązaniu stałego składu zadecydowała sesja nagraniowa podczas której zespół zarejestrował materiał demo. Inspiracją dla twórczości Rozumaków jest folklor słowiański (ukraiński, polski, rosyjski), oraz szeroko pojęta muzyka rozrywkowa. Połączenie tych dwóch nurtów daje radość z odkrywania nowych obszarów muzycznych, dodaje świeżej energii. Zespół rozpoczyna swoją działalność estradową właśnie podczas festiwalu Nowa Tradycja, gdzie po raz pierwszy wystąpi w pełnym składzie.

NISZA (WALIDROGI)

Jacek Mielcarek ( kier. art.) - saksofony altowy i sopranowy
Jakub Mielcarek - kontrabas
Amine Mraihi - lutnia ud
Hamza Mraihi - kanun
Łukasz Romański – perkusja

To etnojazzowy polsko-arabski trans skierowany (jak sugeruje nazwa) do niewielkiej grupy odbiorców o wysmakowym i wyrafinowanym guście muzycznym.
NISZA powstała kilka miesięcy temu podczas spotkania Mielcarków (ojca i syna) z braćmi Mraihi. Tunezyjczykom podoba się polska muzyka tradycyjna, a Mielcarkowie od dawna fascynują się muzyką arabską. Zespół sięga po stare polskie melodie ludowe i wykonuje je w sposób nieco odmienny, uwzględniając skale modalne, ćwierćtony i zachowując trans typowy dla tej właśnie muzyki. Ogólnie jest to połączenie muzyki polsko - arabskiej z jazzem skandynawskim (wpływy Arilda Andersena , Jana Garbarka).

SŁOWIANOCZKI (BIAŁYSTOK)

Barbara Sidoruk (kier. art.)  Aleksandra Iwaniuk, Ewa Iwaniuk, Katarzyna Sawczuk – śpiew

Zespół powstał w 2007 roku. Na początku występował  podczas szkolnych akademii i brał udział w uroczystościach Związku Rosyjskiego w Białymstoku. Ważnym sukcesem było Grand Prix w polskich eliminacjach do  I  Московский  Международныи  Фестиваль Русской  Песни Соотечественников Зарубежья. Pierwsze sukcesy zachęciły do częstszych spotkań i wspólnego muzykowania. Początkowo piosenki wykonywane były z akompaniamentem akordeonu. Na krótki czas zespół zawiesił swoją działalność. Obecnie wykonuje pieśni bez towarzyszenia instrumentalnego. Na repertuar grupy składają się pieśni znane i śpiewane przez babcie i dziadków – mieszkańców Podlasia. Są to kolędy, szczedriwki, wesnianki oraz inne ukraińskie pieśni ludowe z Podlasia, Polesia i Wołynia. Zespół zachowuje tradycyjne maniery wykonawcze. Słowianoczki zdobywały wyróżnienia w konkursach w kraju i za granicą.


SUFITY (WARSZAWA)<

Jolanta Kossakowska - fidel i śpiew
Alpago Polat - ney, saksofon sopranowy
Hubert Połoniewicz - kanun i ney
Artur Krawczyk - kontrabas
Michał Janus – bębny



A Sufi rzekł : Pozostań sobą i nie przywiązuj się do słów. Tam, gdzie rządzi muzyka, język traci władzę… Słowami tymi kierowali się muzycy dając początek projektowi SufiTy. Projekt powstał rok temu, gdy dwu muzyków – Alpago Polat oraz Hubert Połoniewicz. odnalazło się w Warszawie pośród dźwięków spowitych Orientem. Pierwszy z nich dzięki swym tureckim korzeniom wzbogaca muzyczny koloryt Warszawy, drugi natomiast wędrówką na Wschód odpowiedział na wołanie Stambułu.
Projekt SufiTy to jazzowe aranżacje tradycyjnych kompozycji, nieprzywykłe uszom kompilacje dźwięków oryginalnych instrumentów, elementy muzyki mistycznej i tradycyjnej - osmańskiej, etniczno-folkowe akcenty w kompozycjach autorskich i wzbogacone licznymi improwizacjami utwory – niby znane, jednak odkrywane za każdym razem na nowo dzięki udziałowi zaprzyjaźnionych muzyków z całego świata

PCHEŁKI (ALEKSANDRÓW KUJAWSKI)

Marta Rogalska - śpiew, flet poprzeczny
Paweł Rychert – instr. klawiszowe, komputer
Krzysztof Świstak Rogalsson – gitara basowa



Pchełki - jak sami o sobie mówią - jeden z najlepszych zespołów koncertowych na świecie, to przedstawiciele nowego nurtu w muzyce, hop-siupu. Etno, post-rock i psychodeliczny pop łączą się z połamanym rytmem jungle'u, transowością trip-hopu, frywolnością jazzu i pociesznością metalu. Pchełki związane są z aleksandrowskim klubem Fado. Grały między innymi na festiwalach: Open'er 2009, OffFestival 2008, FAMA2008 - Nagroda Trytona za największą osobowość artystyczną, Nowa Tradycja (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego) - wyróżnienie dla wokalistki; oraz w klubach: Papryka (Sopot), Dwie Mogiły (Kikół), Stodoła (Warszawa), Żaczek (Kraków), Piwnica Pod Aniołem (Toruń). Pchełkom przyświeca idea by życie miało sens, było różnorodne i uczciwe.

MUSA LER  (WARSZAWA)

Gevorg Sirakanian – klarnet, duduk
Samvel Israyelyan - dhol
Vahe Baghdasaryan – instrumenty klawiszowe
Gayane Kalemdaryan – tancerka


Zespół powstał w 2003 roku. Działa pod egidą Fundacji Ormiańskiej KZKO. Zespól współtworzą czterej muzycy i tancerka. Od początku zespół aktywnie działa na rzecz promocji kultury i tradycji Ormian Polskich. W swoim repertuarze ma utwory wyrastające z własnego dziedzictwa kulturowego. Kierownikiem muzycznym grupy jest Hakob Baghdasaryan, ormiański twórca ludowy, przez wiele lat Szef Zespołu Narodowych Instrumentów Ormiańskich. Repertuar grupy Musa  Ler -  to tradycyjne utwory ormiańskie, w których pobrzmiewają nuty  i klimat obszarów, gdzie przebywała diaspora ormiańska.
W państwie polskim Ormianie znaleźli się w połowie XIV wieku, po przyłączeniu przez Kazimierza Wielkiego Rusi Halickiej ze Lwowem, gdzie istniało ich znaczące skupisko. W
1356 r. król Kazimierz zatwierdził odrębność religijną, samorządową i sądowniczą Ormian lwowskich, a w 1367 r. zezwolił ich biskupowi Grzegorzowi na wykonywanie jurysdykcji biskupiej i budowę katedry w mieście. Ormianie napływali na ziemie polskie przez Krym, Besarabię i Ruś. Osiedlali się na ziemiach południowo-wschodnich Rzeczypospolitej (Bukowina, Kamieniec Podolski, Suczawa, Kijów). Nowa ojczyzna zapewniała im pokój i swobodę egzystencji.

 

24.04.2010

GOORAL (BIELSKO BIAŁA)

Michał Kopaniszyn - wizualizacje
Tomek Łapka - skrzypce
Staszek Karpiel-Bułecka śpiew
Mateusz Górny - elektronika



ETHNO ELECTRO. To połączenie muzyki klubowej t.j. electro, dubstep i drum and bass z góralszczyzną. Dźwięki projektu ofiarowało kilkunastu zaprzyjaźnionych artystów. Od górali poprzez jazzmanów do muzyka klasycznego. Gooral jest laureatem pierwszego miejsca Radio Waves Festiwal organizowanego przez Tymona Tymańskiego. Zagrał kilkadziesiąt koncertów głównie w klubach. Wyjątkowość projektu potwierdza również elastyczność składu koncertowego: od występów solo do występów 5 osobowych. Gooral jest również współzałożycielem i ex członkiem Psio Crew, z którymi zagrał kilkaset koncertów w Polsce i zagranicą. Razem byli nominowani do Fryderyków m.in. za najlepszą płyte etno folk „Szumi Jawor Soundsystem” - której Gooral jest producentem. Zostali również wyróżnieni przez czasopismo Machina za najlepszy debiut roku. Gooral stworzył muzykę m.in. do niemego filmu Hurleya - „South” z 1919 roku a obecnie pracuje nad solową płytą.

CHŁOPCY KONTRA BASIA  (KRAKÓW)

Barbara Derlak – śpiew, klarnet
Marcin Nenko – kontrabas
Tomasz Waldowski – perkusja



Zespół “Chłopcy kontra Basia” powstał w listopadzie 2009 roku z inicjatywy Barbary Derlak, która pierwsze pieśni tradycyjne zaśpiewała w Teatrze Linia Nocna w Warszawie, w którym spędziła większość wieczorów w roku 2008. W 2009 r., po przeprowadzce do Krakowa, na poważnie zainteresowała się kulturą tradycyjną. Pasję tę stara się realizować w praktyce – tańcząc mazurki, przytupując w autobusach, pośpiewując i grywając na klarnecie. Oprócz swoich chłopców lubi dworce PKP, marchewki i sztuczne rzęsy. Kontrabasista stale współpracuje z Narodowym Teatrem Starym w Krakowie, współtworzy cztery projekty oscylujące wokół jazzu, rapu, muzyki folk i rocka. Na co dzień student socjologii, dzielący każdy włos na czworo. Perkusista jest współtwórcą i uczestnikiem wielu jazzowych i folkowych projektów, uczniem Wydziału Jazzu w warszawskiej szkole muzycznej przy ul. Bednarskiej, obracający się w wielu różnych nurtach muzycznych. Zespół intensywnie pracuje nad autorskim materiałem, inspirowanym w warstwie tekstu i melodii polską muzyką tradycyjną.

KAPELA WNUKI (WROCŁAW)

Bartosz Tomaszewski (kier. art.) – skrzypce
Olga Chojak – bębny
Adam Mickiewicz - 2-strunowe basy sieradzkie

Zespół działa od 2008 roku założony przez członków Stowarzyszenia Centrala Muzyki Tradycyjnej. Oprócz różnych projektów popularyzujących muzykę tradycyjną, muzycy regularnie odwiedzają artystów – muzykantów i śpiewaków w Sieradzkiem: m.in. J. Tomczyka, J. Piechotę, M. Urbaniak, J. Stupską, J. Krawczyk oraz eksplorują istniejące archiwa. Zespół regularnie koncertuje na wielu polskich scenach. Repertuar grupy to przeważnie utwory instrumentalne do tańca - środkowopolskie owijoki, polki, kujawiaki czy oberki, przejęte od najlepszych, żyjących jeszcze mistrzów, głównie Regionu Sieradzkiego i Radomszczyzny, jak też pieśni obrzędowe i okolicznościowe. Występy zespołu, najczęściej z udziałem tancerzy przywołują atmosferę dawnych czasów, spotkań i zabaw na polskich wsiach; prezentowane dzisiaj często na scenach miejskich okazują się zaskakująco świeże i poruszające.

OTAKO (RACZKI)

Piotr Fiedorowicz ( kier. art.) – śpiew, gitary, skrzypce, flet
Karol Halicki – gitara, bioelektronika
Zymek Szulc – perkusja



Zespół powstał jesienią 2008 roku. Na scenie debiutował podczas festiwalu „Oj wiosna ty wiosna...” w Sejnach w maju 2009 roku. W ciągu kilku miesięcy zagrał kilkadziesiąt mniejszych i większych koncertów głównie na terenie Suwalszczyzny i woj. podlaskiego. Punktem wyjścia było poszukiwanie współczesnego brzmienia i wyrazu dla tradycyjnej muzyki wykonywanej w trio.
Lider zespołu spędził kilka lat na intensywnych poszukiwaniach autentycznych wykonawców muzyki tradycyjnej na terenie Suwalszczyzny, zdobywaniu wiedzy o ludziach i ich muzyce. Od 2005 roku uczy się repertuaru skrzypcowego i wokalnego u dwóch najstarszych skrzypków – Franciszka Racisa i Mieczysława Pachutko. Zebrany materiał stał się podstawą repertuaru zespołu Otako. W pracy nad materiałem zespół wykorzystuje również zbiory archiwalne oraz prace Oskara Kolberga, luki i brakujące nuty wypełniając z pomocą własnej intuicji i doświadczeń muzycznych. Nie stroni również od prób komponowania melodii do tradycyjnych tekstów.

ŻEMERWA (BIELSK PODLASKI)

Śpiew - Anna Fionik (kier. art.), Katarzyna Filimoniuk, Katarzyna Babulewicz, Katarzyna Nikołajuk, Justyna Pogredniak, Karolina Ignatiuk, Aleksandra Pierewoj

Zespół jest młodzieżową grupą autentycznego folkloru Białorusinów Podlasia. Zajmujemy się zachowaniem, rekonstrukcją i popularyzowaniem tradycyjnych pieśni, tańców i obrzędów (wesele, zimowe kolędowanie). Zespół działa przy Muzeum Małej Ojczyzny w Studziwodach. W swoim repertuarze ma pieśni wiosenne, żniwne, weselne, ballady, pieśni kolędnicze i wielkopostne. Niezwykle ważne dla zespołu są wakacyjne wyjazdy badawcze na Białoruskie Polesie, podczas których członkowie grupy spotykają się z zespołami śpiewaczymi, poznają żywą kulturę ludową. Zespół występuje podczas lokalnych uroczystości, bierze aktywny udział w Podlasko-Poleskim Festiwalu „Tam po majowuj rosi”. Jest laureatem Festiwalu „Piosenka Białoruska”. W 2008 r. podczas Festiwalu „Bierahinia” na Białorusi otrzymał honorowy dyplom UNESCO. W 2009 r. zespół zdobył pierwsze miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Cerkiewnej Muzyki w Mińsku na Białorusi. Występował także w Grecji i na Węgrzech.

WOŁOSI I LASONIOWIE (MIKOŁÓW)

Zbigniew Michałek – skrzypce, śpiew
Jan Kaczmarzyk – altówka 3-strunowa, gajdy, instrumenty pasterskie
Robert Waszut – kontrabas
Krzysztof Lasoń (kier. art.) – skrzypce
Stanisław Lasoń - wiolonczela 



Muzyczny projekt powstał dwa lata temu jako efekt spotkania między muzykami klasycznymi i ludowymi. To ponowne spotkanie dwóch rodzajów muzykowania, które zawsze siebie poszukiwały. A przecież najwięksi zawsze wracali do korzeni. Bach pisał gawoty, gigi i bourrées, Chopin mazurki i polonezy, Wieniawski kujawiaki i oberki a Szymanowski stworzył balet "Harnasie". Wszyscy oni spotykali się z muzykami ludowymi i spędzali długie wieczory przy wspólnym muzykowaniu. Z drugiej strony barokowa maniera wykonawcza przypominała sposób wydobycia dźwięku dzisiejszych górali. Dlatego kiedy grają oni muzykę baroku jest w tym jakaś prawda. A gdy muzycy klasyczni ćwiczą tańce ludowe Wieniawskiego, najlepszym natchnieniem jest muzyka gajd. Dzisiaj świat chce posegregować dźwiękowe światy jednych i drugich w odrębne kategorie. Postrzega muzykę poważną w sztywnym kołnierzyku, precyzyjną i niedostępną w swym wyrafinowaniu. Zaś ludowości zabrania świeżości i poszukiwań, które zawsze były jej istotą tylko dlatego, aby utrzymać czystość stylu. Jedno i drugie hamuje prawdziwy rozwój i tłumi to, co od pradziejów było istotą jakiejkolwiek sztuki - potrzebę leczenia serc.

YARMAK (WROCŁAW)

Bartosz Tomaszewski (kier. art.) – basy sieradzkie, programowanie, mix
Olga Chojak – śpiew, bębny
Adam Mickiewicz – gitara basowa
Tomek Środa – gitara elektryczna



To nowy projekt – fuzja zainteresowań muzyków kulturą tradycyjną i współczesną kulturą klubową czy muzyką elektroniczną. Połączenie tradycyjnego śpiewu i nowoczesnej tkanki dźwiękowej ma przyczynić się do wzmożenia zainteresowania muzyką tradycyjną wśród młodych, których główną przestrzenią spotkań z kulturą jest klub. Każdy z muzyków wyrósł w innych "klimatach" muzycznych, każdy też pochodzi z różnych stron Polski (od Wybrzeża po Karkonosze), stąd spotkanie w tym projekcie opiera się właśnie na różnorodności - zupełnie jak na jarmarku! Zespół jest na początku swojej drogi artystycznej i rozpoczyna dopiero działalność koncertową.








LOKALIZACJE

22 - 25 kwietnia

Studio Koncertowe Polskiego Radia

im. Witolda Lutosławskiego

ul. Modzelewskiego 59

21-25 kwietnia

Warsztaty "Struny"

Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie

ul. Kredytowa 1