FOLKOWY FONOGRAM ROKU 2008 - WERDYKT

Jury Folkowego Fonogramu Roku w składzie:

- Justyna Ziółkowska- TVP Polonia
- Andrew Cronshaw- muzyk, dziennikarz (Wlk. Brytania)
- Jacek Hawryluk- Program 2 Polskiego Radia
- Tomasz Janas- dziennikarz niezależny
- Włodzimierz Kleszcz- RCKL, Program 2 Polskiego Radia

oceniło płyty zgłoszone do konkursu i przyznało następujące nagrody:

I nagrodę w wysokości 5.000,- PLN i tytuł Folkowego Fonogramu Roku 2008  dla płyty „Folklove” grupy Kwadrofonik (opis)

II nagrodę dla płyty „Mazurki” Janusz Prusinowski Trio (opis)

III nagrodę dla płyty „Po prostu” zespołu Osjan (opis)


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ALBUMY ZGŁOSZENE DO FOLKOWOWEGO FONOGRAMU ROKU 2008:

1. Blues Flowers -  Smacznego!

Wyd.: Flower Records , październik 2008. Nagrania zrealizowano w Studiu Polskiego Radia Merkury w Poznaniu.

Wykonawcy:
Jarosław Jaromi Drażewski – gitara elektryczna, gitary akustyczne, ukulele, harmonijki ustne, drumla.
Robert Grześkowiak – bas elektroakustyczny, bas elektryczny, gitary akustyczne, gitara elektryczna, ukulele.
Paweł Kuśmierek -  perkusja
Maciej Kręc – bas elektroakustyczny, bas akustyczny, chórki
Henryk Szopiński -  akordeon, śpiew

Stylistyczna mieszanka bluesa, jazzu, folku, gospel, country i piosenki kabaretowej z oryginalnymi tekstami. Na płycie znalazło się piętnaście piosenek autorstwa Jaromiego Drażewskiego i Roberta Grześkowiaka.

2. Buraky

Wyd.: Buraky, luty 2008. Nagrania zrealizowano w Clash Studio Wrocław.

Wykonawcy:
Olga Chrebor – śpiew, instrumenty perkusyjne
Patrycja Błach – skrzypce, chórki
Krzysztof Opalski – gitara, mandolina, chórki
Andrzej Pindelski – gitara basowa, kontrabas
Arek Rejda – akordeon, chórki
Marcin Wojtowicz – perkusja
Magdalena Juzwiszyn – saksofon, chórki

Na płycie znajdują się zarówno aranżacje pieśni ludowych, jak też własne kompozycje członkow zespołu inspirowane muzyką tradycyjną. Muzycy inspirują się folklorem polskim, jednak przede wszystkim sięgają do tradycji ukraińskiej, łemkowskiej oraz cygańskiej.

3. ČAČI VORBA  – Szczera mowa

Wyd.: Red Taboret,  maj 2008. Nagrania zrealizowane  w studiu ”Rogalów Analogowy”.

Wykonawcy:
Maria Natanson - śpiew, skrzypce, altówka węgierska
Joanna Ulatowska - altówka węgierska, skrzypce, śpiew
Lubomyr Iszczuk - darabuka, dombek, tapan, drumla, śpiew
Robert Brzozowski – kontrabas, śpiew
Piotr Majczyna - bouzouki, mandola, cobza, gitara, śpiew
Bartłomiej Stańczyk – akordeon, śpiew

„ Płyta jest owocem wieloletnich fascynacji brzmieniami Karpat, Bałkanów oraz Orientu, muzyką miejsc i ludzi egzystujących na styku kultur…. Odległe a zarazem na swój sposób bliskie rumuńska doina, bułgarskie horo, greckie sirto czy turecka karsilama przeplatają się, zaskakując co chwila nowymi obliczami. Dźwiękowy Misz-masz Europy Południowo-Wschodniej”.

4. Czeremszyna – Uśmiechnij się

Wyd.: Czeremszyna, sierpień 2008. Nagrania zrealizowano w Studiu Rembrandt Polskiego Radia Białystok oraz w studiu SOUNDANDMORE w Warszawie.

Wykonawcy:
Barbara Kozub-Samosiuk – akordeon, sopiłki, fujara słowacka, tamburyn, śpiew.
Magdalena Zinkow-Antoniuk – instrumenty perkusyjne, śpiew
Magdalena Waszczuk – sopiłki śpiew
Maria Zdrajkowska – śpiew
Joanna Grabowska – śpiew
Mirosław Samosiuk – bas bałałajka, drumla, instrumenty perkusyjne, śpiew
Krzysztof Sawicki – gitara, mandolina
Marek Ławreszuk – skrzypce
Romuald Rakowski – zestaw perkusyjny

Na płycie znajduje się 15 oryginalnych aranżacji pieśni ludowych z okolic Czeremchy. Na repertuar, zebrany od miejscowych zespołów śpiewaczych, składają się kompozycje wykonywane w gwarze, jednak z wpływami kultur Ukraińców, Białorusinów, Polaków, Cyganów, Tatarów i Litwinów.

5. Ethno Trio Troitsa – Son Trava

Wyd.: Recordis, maj 2008. Nagrania zrealizowano w Studiu Rembrandt Polskiego Radia Białystok.

Wykonawcy:
Ivan Kirčuk – śpiew, instrumenty dęte, instrumenty perkusyjne, instrumenty strunowe
Jura Paŭłoŭski – perkusja
Jura Dzmitreŭ – gitary, śpiew

Czwarty album białoruskiej grupy Troitsa, zawiera kompozycje inspirowane dawnymi motywami wschodniosłowiańskich pieśni i tańców, łącząc je z nowoczesnymi elementami rocka, jazzu nawet popu.

6. Familia Band – Ziemia

Wyd.: Familia Band, czerwiec 2008. Nagrania zrealizowano w „Red House Studio” w Nowej Soli.

Wykonawcy:
Marcinek Wróbel – „Górol Beskidzki”
Kasia Merta – skrzypce, śpiew
Kuba Wróbel – trąbka, pianino, śpiew
Konrad Merta – akordeon, pianino, śpiew
Zbyszek Merta – akordeon, śpiew
Bronek Merta – II akordeon, śpiew
Patryk Wróbel – conga, perkusja, przeszkadzajki
Dawid Laszczak – gitara basowa, kontrabas
Piotr Mruczek – klarnet, saksofon
Anna Bugajska – skrzypce
Małgorzata Bugajska – altówka
Wojciech Bugajski – wiolonczela

Opracowania i kompozycje własne oparte na muzyce etnicznej.

7. Grupa Furmana – Niemartfka

Wyd.: Gigant Folk Records i Grupa Furmana, czerwiec 2008. Nagrania zrealizowano w studiu Red House w Kętach.

Wykonawcy:
Dominika Jurczuk-Gondek – skrzypce, śpiew, chórki
Andrzej Trojak – śpiew, chórki, harmonijka ustna
Rafał Gondek – banjo, gitara akustyczna, gitara elektryczna, dobro, śpiew, chórki
Eugeniusz Kubat – kontrabas, gitara basowa
Damian Drzymała – perkusja, instrumenty perkusyjne
Jerzy Hodurek – gitara akustyczna

Muzycy inspiracje czerpią z amerykańskiego folku (blue grass) oraz tradycji polskiej, ale w ich aranżacjach można usłyszeć także elementy muzyki żydowskiej oraz bałkańskiej. Na płycie znajdują się także kompozycje autorskie członków zespołu.

8. Janusz Prusinowski Trio – Mazurki

Wyd.: Słuchaj Uchem, wrzesień 2008. Nagrania zrealizowano w studiu Free Fly Studio w Poznaniu.

Wykonawcy:
Piotr Piszczatowski – bębenek, baraban, basy
Janusz Prusinowski – skrzypce, cymbały, śpiew
Michał Żak – szałamaja, flet drewniany
Maria Pęzik – śpiew
Maria Siwiec – śpiew
Piotr Zgorzelski – basy

Na płycie znajdują się tradycyjne wiejskie melodie z Polski Centralnej w rytmach mazurkowych, zagrane i zaśpiewane w zróżnicowany sposób. Muzycy poruszają się pomiędzy dwoma biegunami ekspresji -  z jednej strony wiernością muzycznemu językowi mistrzów wiejskich, takich jak Jan Lewandowski, Kazimierz Meto, Jan Ciarkowski, Piotr i Jan Gacowie i wielu innych, z drugiej strony zaś wewnętrznej swobodzie i naturalności, pozwalającej na zabrzmienie nowej muzyki, nowych mazurków.

9. Jarek Adamów and Paweł Brzozowski – Contemporary Polish Village Music

Wyd.: Folken Music, czerwiec 2008.

Wykonawcy:
Jarek Adamów – akordeon, gitara basowa, darabuka
Paweł Brzozowski – gitara elektryczna, samplowanie, programming

Muzyka polskiej wsi w erze mechanizacji i technicznego postępu.

10. Joszko Broda – Na Dunaj. Kolędy ze Wschodu.

Wyd.: BAT – Józef Broda, grudzień 2008. Nagrania zrealizowano w Studiu Polskiego Radia S-4 w Lublinie.

Wykonawcy:
Joszko Broda – słomka, fujarki, fujara postna, flet poprzeczny, dudy, drumla, róg barani
Marcin Pospieszalski – kontrabas, gitara basowa
Piotr Żyżelewicz – perkusja
Szabolcs Róka – kobza, saz
Wojciech Waglewski – gitary
Cezary Paciorek – akordeon, fortepian
Bronisław Rawski – bęben sitkowy
Zbigniew Butrym – suka biłgorajska

Na płycie znajdują się autentyczne wykonania kolęd spisane od najstarszych mieszkańców regionu lubelskiego z Archiwum Etnolingwistycznego UMCS oraz nowe, folkowe aranżacje tych kolęd w wykonaniu dzieci i polskich muzyków sceny folkowej, rockowej i jazzowej. 

11.  Kapela Brodów – Pieśni Maryjne

Wyd.: Kapela Brodów, maj 2008. Nagrania zrealizowane w studiu Polskiego Radia w Warszawie.

Wykonawcy:
Anna Broda- śpiew, cymbały ,bęben
Witold Broda – skrzypce, lira korbowa, suka biłgorajska
Maciej Kaziński – fidel, gemshorn, suka biłgorajska, basy kaliskie
Jacek Mielcarek – klarnet
Adam Strug – śpiew, fisharmonia

Polskie pieśni Maryjne zebrane przez kapelę Brodów od wiejskich śpiewaczek  oraz wyszukane w zbiorach KUL. Przeplatane formami instrumentalnymi, dawnymi polskimi  tańcami. Płyta ukazuje ogrom i piękno polskiej  pieśni religijnej poświęconej kultowi maryjnemu.

12. Kapela Brodów -  Tańce polskie

Wyd.: Kapela Brodów, maj 2008. Nagrania zrealizowane w studiu Polskiego Radia w Warszawie.

Wykonawcy:
Anna Broda - śpiew, cymbały, bęben
Witold Broda - skrzypce, lira korbowa, suka biłgorajska
Maciej Kaziński - suka biłgorajska, basy kaliskie
Jacek Mielcarek - klarnet
Adam Strug - śpiew

Polskie tańce tradycyjne i pieśni ze zbiorów Grażyny Dąbrowskiej, Oskara Kolberga, Polskiej Akademii Nauk i własnych.  Repertuar  grywany przez Kapelę Brodów na zabawach i weselach pochodzi m.in.  z Lubelszczyzny, Mazowsza, Kurpiów, Rzeszowskiego. Pierwsza płyta  zespołu poświęcona wyłącznie muzyce tanecznej.

13. Kapela góralska Ciupaga z Łącka – Krasi lica

Wyd.: Wolf, wrzesień 2008. Nagrania zrealizowano w studiu w Starym Sączu.

Wykonawcy:
Piotr Krzywdziński – skrzypce prym I
Tomasz Plechta – skrzypce prym II
Kazimierz Talar – skrzypce prym III
Mateusz Plechta – sekund altówka
Piotr Gromala – sekund skrzypce
Marcin Pietrzak – akordeon
Józef Biel – akordeon
Dominik Baziak – kontrabas

Płyta zawiera 17 utworów ludowych z okolic Łącka, w oryginalnych aranżacjach zespołu.

14. Kapela na Dobry Dzień – Jak sobie zaśpiewam

Wyd.: Kapela na Dobry Dzień, grudzień 2008. Nagrania zrealizowane  w studiu Radia Gdańsk oraz studiu Manek w Sanoku w 2008 roku.

Wykonawcy:
Aleksandra Sawczyszyn - śpiew,
Katarzyna "Ola" Maliniak - skrzypce, śpiew,
Tomasz Dybała - gitara akustyczna, mandolina,
Marek "Pegaz" Kobus - gitary, lira korbowa,
Maciej Kaczmarski - gitara basowa,
Piotr Andrunik - perkusja,

Repertuar inspirowany tradycyjną muzyką łemkowską, bojkowską i polską, która jest dla muzyków punktem wyjścia przy pracy nad utworami. Aranżacje to wypadkowa różnych stylów, można w nich odnaleźć elementy folku, bluesa, jazzu i rocka

15. Kinior & Bielinianki – Ludowizja

Wyd.: Box Music – Bogdan Tyc, EMI Music Poland, wrzesień 2008. Nagrania zrealizowano w Studio Paff – Włodka Kiniorskiego.

Wykonawcy:
Włodzimierz Kiniorski – instrumenty
Aneta Kępczyńska – Nyk- śpiew
Kamila Kępczyńska - śpiew
Agnieszka Przygoda - śpiew
Julita Skrzyniarz - śpiew
Renata Przepióra - śpiew
Aneta Maruszak - śpiew
Władysław Bąk - akordeon
Kolejna płyta multiinstrumentalisty Włodzimierza Kiniorskiego, który po romansie z muzyką senegalską, jamajską i podhalańską postanowił zająć się muzyką z rodzinnych stron. Tym razem do współpracy zaprosił Zespół Śpiewaczy Bielinianki, który został założony w trosce o pielęgnowanie tradycji ludowych oraz gwary świętokrzyskiej. Tytuł płyty jest trawestacją słowa ludowizna. Na płycie znajduje się 18 ludowych utworów, którym nadano świeżości łącząc je z elementami muzyki elektronicznej, jazzowej czy dźwiękami przywodzącymi na myśl Czarny Ląd. Płyta przenosi nas więc w świat wielokulturowości, gdzie łączenie pozornie odległych elementów jest czymś zupełnie naturalnym.

16. Klezmafour

Wyd.: Klezmafour, lipiec 2008. Nagranie zrealizowane  w Studiu WEM w Białymstoku.

Wykonawcy:
Andrzej Czapliński – skrzypce
Wojciech Czapliński – klarnet
Rafał Grząka – akordeon
Gabriel Tomczuk -  kontrabas
Tomasz Waldowski – perkusja

Utwory inspirowane muzyką mniejszości żydowskiej i kulturą Bałkanów. Na płycie znajdują się także kompozycje własne członków zespołu.

17. Klezmoret Trio

Wyd.: Polonia Records, maj 2008. Nagrania zrealizowano RGstudiu Radia Gdańsk S.A.

Wykonawcy:
Paweł Nowak – akordeon
Tomasz Siarkiewicz – skrzypce
Dariusz Gutomski – kontrabas

Zespół prezentuje własną wizję znanych żydowskich, bułgarskich i macedońskich tematów, które często stanowią tylko inspirację i tło dla instrumentalnych improwizacji. Muzycy wykorzystują często nietypowe techniki wykonawcze, dzięki czemu obok tradycyjnych dźwięków kontrabasu, skrzypiec i akordeonu słychać szmery, gwizdy oraz efekty perkusyjne.

18. Kwadrofonik – Folklove

Wyd.: Polskie Radio, czerwiec 2008. Nagrania zrealizowano w Studiu-3 oraz Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Wykonawcy:
Emilia Sitarz – fortepian
Bartłomiej Wąsik – fortepian
Miłosz Pękala – instrumenty perkusyjne
Magdalena Kordylasińska – instrumenty perkusyjne

"Folklove" to projekt muzyczny nawiązujący do polskiej muzyki ludowej, stworzony przez zespół Kwadrofonik – laureata Festiwalu Folkowego Polskiego Radia „Nowa Tradycja” 2006.
Osiem utworów, opartych na tematach i motywach wyjętych z pieśni oraz tańców znalezionych wśród nagrań muzyki z polskiej wsi.

19. Mordewind – DEFAAC’TO

Wyd.: Fundacja Gniazdo Piratów, styczeń 2008. Nagrania zrealizowane w TR Studios w Warszawie .

Wykonawcy:
Paweł Szymiczek - śpiew, gitary, banjo, dudy, flety
Mariusz Kuczewski - śpiew, gitara, concertina
Dariusz Goc - śpiew, gitara basowa
Juraj Gergely - perkusja
Krzysztof Kłos – Konga, roto tomy, bodhram

„Wykonujemy muzykę folkową o tematyce żeglarskiej. W naszych utworach łączymy niebywałe piękno, a zarazem groźbę oceanu z tym, co najprzyjemniejsze na lądzie z dala od trudów pracy. Czerpiemy swe źródła z każdego gatunku muzyki świata. Nasze instrumentarium, oprócz głosów, to: skrzypce, mandolina, banjo, concertina, flety, gitary, bas i instrumenty perkusyjne”.

20. Osjan - Po prostu

Wyd.: Kiton Art. Records, listopad 2008. Nagrania zrealizowane  w Media Studio-Warszawa.

Wykonawcy:
Jacek Ostaszewski – flety proste, śpiew
Radek Nowakowski – instrumenty perkusyjne
Wojciech Waglewski – gitary, śpiew
Anna Sikorzak-Olek – harfa.

Z recenzji R. Sankowskiego ("Gazeta Wyborcza"):
" (...) w tych nowych kompozycjach zespół pokazuje także nieco inną twarz. To z jednej strony Osjan taki, jakiego znają fani od dawna – nieprzewidywalny, zadziwiający muzycznymi skojarzeniami, z oszałamiającą swobodą operujący kontrastami i zmianami dynamiki, zderzający ze sobą ciszę i hałas, chaos i porządek. Chwilami kojący kontemplacyjnymi brzmieniami, chwilami porywający lawiną improwizowanych dźwięków do jakiegoś pierwotnego, transowego tańca. Ale to także Osjan, który w większości nowych utworów koncentruje się przede wszystkim na kreowaniu bardzo konkretnych nastrojów oraz budowaniu wyrazistych tematów muzycznych. Na płycie "Po prostu Osjan" – jakkolwiek zaskakująco zabrzmi to dla niektórych wielbicieli grupy – rządzą piękne, zapadające w pamięć melodie.

21.  Osławiany – Oj tam w Mokrym

Wyd.: Konador, grudzień 2008. Nagrania zrealizowane w Studiu Polskiego Radia Rzeszów.

Wykonwacy:
Zespół pieśni i tańca Osławiany.
Kapela: Natalia Biłas , Katarzyna Maliniak , Ksenia Onyszkanycz , Jarosław Biłas , Dariusz Onyszkanycz , Juliusz Pałasiewicz 
Grupa wokalno - taneczna: Anna Bojczyk, Katarzyna Bończak, Maria Bończak, Oksana Długosz, Anna Fal, Anna Gogola, Weronika Hołowaty, Anna Kurinka, Ewelina Kurinka, Joanna Maszluch, Monika Mroczka, Marzena Onyszkanycz, Marta Rewak, Tatiana Żurat, Mirosław Bojczyk, Mirosław Bończak, Mirosław Fal, Łukasz Gosztyła, Bogdan Maszluch, Jarosław Maszluch  Jerzy Mielnik, Mirosław Mielnik, Paweł Ostapienko, Piotr Pupczyk, Marek Szczypta, Jan Żurat.

„Niniejsza płyta jest muzyczną wędrówką, którą zespół "Osławiany" rozpoczął przed wielu laty. Swój początek ma ona w tradycjach Łemków i Bojków, a dalej prowadzi przez ukraińskie Karpaty by w końcu dotrzeć do ziem Naddnieprzańskich. Proponowane przez nas pieśni oraz tańce wypływają z chęci pokazania piękna i muzycznej różnorodności tych regionów, a jednocześnie pewnej magii, która sprawia, że łączą się one poprzez tę muzykę w jedną niepowtarzalną całość.”

22. Pchnąć w tę łódź Jeża – Szksipcze

Wyd.: Agencja Artystyczna Banana Art.PL, sierpień 2008. Nagrania zrealizowano w PC Studio w Łaziskach Górnych.

Wykonawcy:
Kasia Kaniowska – śpiew
Justyna Konieczna – skrzypce, śpiew
Justyna Machajska – śpiew
Mateusz Dyszkiewicz – akordeon guzikowy, śpiew
Krzysztof Kurek – didgeridoo, gitara klasyczna, akustyczna i elektryczna
Tomasz Kaniowski – gitara klasyczna, śpiew
Jakub Jantos – cajon, tar, udu, talerze, kocioł, werbel, przeszkadzajki

Album „Szksipcze” to zbiór pieśni inspirowanych folklorem łotewskim, kazachskim, gaelickim, polskim, australijskim i skandynawskim, dla których wspólnym mianownikiem jest związek człowieka z wodą

23. Percival – Oj Dido

Wyd.: Percival, sierpień 2008. Nagrania zrealizowano w RedBaaron Studio.

Wykonawcy:
Mikołaj Rybacki – lutnia długoszyjkowa, śpiew
Katarzyna Bromirska – lira bizantyjska, sopiłka, śpiew
Joanna Lacher – davul, śpiew

Druga płyta zespołu Percival – podprojektu Percival Schuttenbach. Na płycie znajduje się 15 utworów inspirowanych m.in.: tradycją podlaską, kurpiowską oraz białoruską i ukraińską.

24. Sarakina – Fryderykata

Wyd.: Amadeus, październik 2008. Nagrania zrealizowano w Studiu Polskiego Radia S-4 w Warszawie.

Wykonawcy:
Jacek Grekow – akordeon, kaval, dudy
Jan Mlejnek – klarnet, tambura
Mateusz Bielski – kontrabas
Wojciech Bronakowski – instrumenty perkusyjne
Maciej Nerkowski – głos
Robert Siwak – daf

„Fryderykata” to muzyczny hołd złożony wielkiemu kompozytorowi, a zarazem wyzwanie rzucone jego tradycyjnym interpretacjom. Wśród dzieł Chopina przetworzonych w nowe kompozycje, na płycie także autorskie utwory Jacka Grekowa.

25. Sąsiedzi – Broceliande

Wyd.: BananaArt.pl, sierpień 2008. Nagrania zrealizowano w Alternative Studio Adama Romańskiego w Będzinie.

Wykonawcy:
Jakub Owczarek – bodhram, śpiew
Dominika Płonka – flety, śpiew
Elżbieta Król – skrzypce, śpiew
Adrian Poznachowski – gitara, śpiew
Marek Wikliński – koncertina, drumla, śpiew
Kamil Piotrowski – mandolina, gitara, śpiew

Na płycie znalazły się szanty (marynarskie pieśni pracy), pieśni kubryku oraz tradycyjne, celtyckie tańce i melodie.

26. Składanka łemkowska. Część 2

Wyd.: Konador, czerwiec 2008.  Nagrania pochodzą z płyt wykonawców oraz archiwum Julli Doszny.

Wykonawcy:
Czremszyna, Julia Doszna i kapela Wereteno, Kapela Drewutnia, Kyczera, Okmel, Orkiestra św. Mikołaja, Serencza, Werchowyna.

Płyta prezentuje różnych wykonawców z Polski grających muzykę łemkowską i pokazuje różnorodność interpretacji. Ma być przyczynkiem do zainteresowania poszczególnymi zespołami i ich płytami ale też muzyką i kulturą łemkowska. 

 

27. Quartet Klezmer Trio – 8 p.m.

Wyd.: Austeria, październik 2008.  Nagrania zrealizowane w Studiu nagrań C. K. Dworek Białoprądnicki.

Wykonawcy:
Magda Brudzińska - śpiew i altówka
Oskar Gut - akordeon
Michał Siudyszewski - kontrabas elektryczny
Krzysztof Kossowski -  perkusja,
Piotr „Bzyk” Sokołowski - gitara elektryczna.

Na płycie zamieszczono 12 tradycyjnych utworów i pieśni żydowskich śpiewanych w języku jidisz w aranżacjach zespołu. Wszystkie utwory powstały przed 1930 rokiem. Mówią o miłości, codziennym życiu i zwyczajach polskich Żydów. Tytuł płyty zainspirowany został tradycją  wieczornych  klezmerskich koncertów na ul. Szerokiej w Krakowie.

28. Que Passa - For You

Wyd.: Que Passa  & Malkolm Record, styczeń 2008. Nagrania zrealizowano w Studio Nieustraszeni Łowcy Dźwięków w Krakowie.

Wykonawcy:
Jarek Dzień – gitara akustyczna, gitara flamenco, śpiew
Marcin Hilarowicz – gitara akustyczna
Kuba Mietła – akordeon
Łukasz Adamczyk – gitara basowa
Mirek Hady – instrumenty perkusyjne, cajon

Zespół prezentuje  mieszankę muzyczną zakorzenioną  w tradycji flamenco, World music, jazz, latin. Swój styl muzycy określają jako flamenco fusion. fuzja bogatego harmonicznie flamenco, zrytmizowanej muzyki latynoamerykańskiej, a wszystko podparte feeling'iem jazzowych improwizacji.

29. Trebunie Tutki & Twinkle Brothers  - Songs of Glory/Pieśni Chwały

Wyd.: Agora SA, maj 2008. Nagrania zrealizowane  w studiach RMF Kraków, Iguana Studio, Brixton.

Wykonawcy:
Trebunie Tutki:
Krzysztof Trebunia-Tutka - skrzypce prym i sekund, fujara bezotworowa, śpiew
Władysław Trebunia-Tutka - skrzypce prym i sekund, koza, śpiew
Anna Trebunia-Wyrostek – basy podhalańskie, śpiew
Jan Trebunia-Tutka -  skrzypce sekund, altówka, śpiew
Twinkle Brothers:
Norman Grant  - śpiew, instrumenty perkusyjne, chórki
Dub Judah  - gitara basowa
Jerry Fulgence - gitara
Black Steel  -  gitara
Derek Fevrier  - mix, piano
Aron Shames – organy
Barry Prince - perkusja

Nowy projekt połączonych formacji Trebunie-Tutki & Twinkle Brothers, którzy po szesnastu latach, jakie upłynęły od pierwszego spotkania w Białym Dunajcu, postanowili otworzyć kolejny rozdział muzycznej przyjaźni.
W tym międzykulturowym dialogu każdy jest sobą. Polscy Górale i jamajscy Rastamani chcą dziś wyśpiewać swoim językiem „Pieśni Chwały” – pochwałę radości życia, miłości, prawdy, tradycji i wiary. Ponad uprzedzeniami i podziałami, z optymistycznym przesłaniem gorących rytmów jamajskich i krzepiącej góralskiej nuty.

30. Zespół Polski / Maria Pomianowska / Roozbeh Asadian - Cztery Pory Roku, sacrum & profanum

Wyd.: MTJ, wrzesień 2008. Nagrania zrealizowano w Warszawie.

Wykonawcy:
Maria Pomianowska – śpiew, padudla (fidel płocka), suka biłgorajska
Roozbeh Asadian – śpiew, kemancze
Małgorzata Szarlik – skrzypce żłobione
Marta Maślanka – cymbały
Bartłomiej Pałyga – śpiew alikwotowy, bas

Polskie pieśni na cztery pory roku, autentyczne teksty i tradycyjne melodie polskie w opracowaniu na unikalne instrumenty ludowe polskie oraz perskie kemancze, perski śpiew i śpiew alikwotowy z Syberii.

31. Żywiołak - Nowa Ex-Tradycja

Wyd. : Karrot Kommando, 2008. Nagrania zrealizowano  w Kings Tone Studio oraz Studio Sound’s Hunters w Łodzi.

Wykonawcy:
Robert Jaworski – lira korbowa, Fidel renesansowa, altówka, lutnia, drumla, wokal
Iza Byra – wokal, szekere
Robert Wasilewski – gitara basowa, gitara elektryczna, lutnia, wokal
Anucha Piotrowska – wokal, djembe
Maciej Łabudzki -  baraban, czynel, djembe, perkusjonalia

„Nowa Ex-Tradycja“ to nowe spojrzenie na tradycje, które, wydawałoby się, już kompletnie zanikły. To spojrzenie na tradycję przedchrześcijańską z dużym dystansem i z niebanalnym przymrużeniem oka.
Odważna próba wyeksponowania mrocznych aspektów ludowej tradycji i nadania folkowym melodiom ciężaru niemalże metalowego.