FOLKOWY FONOGRAM ROKU 2007

ALBUMY ZGŁOSZENE DO FOLKOWEGO FONOGRAMU ROKU 2007

Lista płyt zgłoszonych do FFR '07

06.03.2008 13:35

1. CD ALAMUT
Alamut
Wyd.: Unzipped fly, Dystrybucja: Fonografika
Maj 2007
Nagranie studyjne „na żywo”, studio TOKARNIE w Nieporęcie, 22-26 czerwca 2006

Asja Czajkowska – wokal
Karol Czajkowski – gitara
Alpago Polat – ney
Łukasz Wójcicki – bendir, wokal
Jakub Borsiak – klarnet
Wojciech Pulcyn - kontrabas

Autorskie, oryginalne połączenie transowej muzyki etnicznej z jazzem. Podczas nagrań zespół świadomie zrezygnował z dzisiejszej możliwości komputerowej edycji dźwięku, skupiając się na nagraniach żywych, które niejednokrotnie powstawały z improwizacji w studiu.

 

2. CD KONCENTRAD.
Beltaine
Wyd.: Verde Studio Sp. z o. o., Dystrybucja: Fonografika
Wrzesień 2007
Nagranie studyjne, S-Tone Studio w Sosnowcu, od marca do czerwca 2007

Adam Romański – skrzypce
Grzegorz Chudy – whistle, wokal, akordeon, bombarda, bansuri
Jan Gałczewski – mandolina, irish bouzouki, bodhran, gitara elektryczna, gaita, uilleann pipes
Jan Kubek – tabla, darabuka, djembe, cajón, instrumenty perkusyjne
Łukasz Kulesza – gitara akustyczna
Bartek Dudek – gitara basowa
Mateusz Sopata - perkusja

„Koncentrad.” to drugi album w dorobku zespołu. Nagrany został już w 7 osobowym składzie.  Jest to album odważny – nowoczesne połączenie tradycyjnej muzyki celtyckiej – głównie irlandzkiej i bretońskiej – z muzyką współczesną. Tradycyjne, lub inspirowane tradycyjnymi, melodie ubrane zostają w nowoczesne instrumentarium i współczesne aranżacje. Dodatkowo zespół decyduje się na wprowadzenie do swojej muzyki elementów tradycji innych niż celtyckie krajów – stąd na krążku często pojawia się indyjska tabla, hiszpański cajón czy afrykańskie conga oraz djembe.
Do nagrań zespół zaprosił również znakomitych gości. Są to: Marcin Polański – conga, Łukasz Zyska – wokal, na co dzień mieszkający w Indiach Giridhar Udupa – ghatam, moorsing, kanjira oraz znany miłośnikom polskiej sceny drum’n’bass-owej –dj5set.

 

3. CD CELITIC TRIANGLE
Celtic Triangle
Wyd. i Dystrybucja: Irena Czubek-Davidson
Kwiecień 2007
Nagranie studyjne, Kościół Św. Krzyża w Krakowie, Filharmonia Krakowska, lipiec 2004 - czerwiec 2006

Lindsay Davidson – dudy szkockie, małe dudy szkockie
Irena Czubek-Davidson – harfa
Katarzyna Wiwer - sopran

Aranżacje i kompozycje własne Lindleya Davidsona oparte na tradycyjnej muzyce szkockiej oraz pieśni do słów Roberta Burns’a.
Nagranie przełamuje pięćsetletnią tradycję łącząc dwa rożne muzyczne światy: harfy i dud, które – choć są narodowymi instrumentami Szkocji – razem nigdy nie grają.

 

4. CD AJOTORO
Dikanda
Wyd. i Dystrybucja: Amadeusz Studio Listopad 2007
Nagranie studyjne, Studio DK w Wiśle październik 2006, nagranie cyfrowe

Anna Witczak – śpiew, akordeon
Kasia Dziubak – skrzypce, śpiew
Piotr Rejdak – gitara
Daniel Kaczmarczyk – instrumenty perkusyjne
Grzegorz Kolbrecki - kontrabas

Płyta zawiera 10 utworów, 4 z nich to kompozycje zespołu a pozostałe oparte są na pieśniach i muzyce tradycyjnej z Rosji, Macedonii, Rajastanu oraz cygańskich, w charakterystycznych dla zespołu aranżacjach. Nastrój płyty pulsuje od wulkanicznej energii do tkliwej nostalgii.

 

 5. CD TURURURU
Hambawenah
Wyd. i Dystrybucja: MDG ART. Grzegorz Świtalski
Lipiec 2007
Nagranie studyjne, Studio Psychosound w Krakowie, maj i czerwiec 2007

Judyta Nowak – śpiew
Katarzyna Pytel – skrzypce
Mateusz Dyszkiewicz – akordeon
Wirgiliusz „Żwirek” Dryło – gitara basowa
Krzysiu Kurek – gitara akustyczna, elektryczna
Grzegorz Świtalski – mandolina śpiew
Rafał Wódz – perkusja
 
„Hambawenah” jest jedynym polskim zespołem wykonującym pieśni rzeczne. Płyta stanowi zapis materiału wykonywanego przez lata dotychczasowej działalności, stanowiącego interpretacje pieśni flisackich w nurcie jak najszerzej pojętego folk rocka.

 

6. CD ZEGAR BIJE
Jacek Hałas
Wyd.: „Nomadzi kultury” Jacek Hałas
Marzec 2007
Nagranie studyjne, Free Fly Studio Poznań, lato i jesień 2006

Jacek Hałas – śpiew, lira korbowa, akordeon, bębenek radomski, basy, kaval rumuński

Starodawne pieśni o marnościach tego świata, o śmierci i wędrowaniu dusz, ku przestrodze, zadumie i pokrzepieniu wyśpiewane

 

 

 

7. CD BOOGI WOOGI CENTRYFUGI
Jaromi (Jarosław Drażewski)
Wyd.: Flowers Records, Dystrybucja: Rockers Publishing
Listopad 2007
Nagranie studyjne, Domowe Studio Jaromiego „Obrabiarka Jarka”, luty-wrzesień 2007

Jaromi – śpiew, gitary, organy elektryczne, harmonijki, melodia, instrumenty perkusyjne, saksofon tenorowy

Wokalista zespołu „Blues Flowers” ponownie solo.
Tym razem drąży styl, który pojawia się w tytule tej płyty – boogie woogie. Co prawda bez fortepianu, jednakże w nagraniach pojawia się inny instrument klawiszowy – elektryczne organy. To instrument, który przez niego nie był dotąd eksploatowany. Artysta nie byłby sobą, gdyby nie wtrącił do programu płyty utworów zahaczających o inne style muzyczne. Tak więc pomiędzy typowymi dla stylu boogie woogie utworami, pojawiają się również takie, które utrzymane są w stylach: reggae, ballady jazzowej, swingu charakterystycznego dla wykonawców z Hot Club de France, klasycznej Delty Mississippi, czy też trudnych do stylistycznego określenia rytmicznych łamańców utrzymanych w nieparzystym metrum 5/4 i 7/4.

 

8. CD MOŻESZ BYĆ
Joanna Słowińska
Wyd.: QL MUSIC, dystrybucja: UNIVERSAL
październik 2007
Nagranie studyjne, wielośladowe, cyfrowe; mastering cyfrowo-analogowy
Studio Nieustraszeni Łowcy Dźwięków w Krakowie 2007

Joanna Słowińska – śpiew, skrzypce
Mikołaj Blajda – kontrabas
Jakub Mietła – akordeon
Marcin Wyrostek – akordeon
Paweł Odorowicz – altówka
Jan Słowiński – altówka
Tomasz Hertz – perkusja
Leszek Wiśniowski – flet poprzeczny, saksofon sopranowy

„Możesz być” to album, który trudno zdefiniować i zamknąć w jednym gatunku muzycznym. Joanna przekracza granice stylów, łamie konwencje i kanony wykonawcze. W nieznany dotąd sposób łączy nowe kompozycje autorskie z elementami muzyki tradycyjnej. Porywająca interpretacja, intrygujące (tradycyjne i współczesne) teksty, nowoczesne aranżacje I niepowtarzalne brzmienie zespołu – wszystko to składa się na nowy album.

 

 

9. CD KOŁYSAŁA MAMA SMOKA
Kaja i Janusz Prusinowscy
Wyd.: SŁUCHAJ UCHEM – wydawnictwo Janusza Prusinowskiego
Część nakładu sprzedawana jest łącznie z książką Oficyny Wydawniczej EZOP „Śpiące wierszyki” Joanny Papuzińskiej
Październik 2007
Nagranie studyjne, Studio STUDNIA w Mławie, od marca 2006 do czerwca 2007

Kaja Prusinowska – śpiew
Janusz Prysiniwski – śpiew, skrzypce, lira korbowa, fisharmonia, cymbały, mandolina, gitara 12-strunowa, bębenek obręczowy, drumla, okaryna, instrumenty dziecięce
Jakub Tokarski – śpiew
Gabriel Prusinowski - okrzyki

„Śpiewające wierszyki” Joanny Papuzińskiej w pełen czułości sposób dotykają naszej wrażliwości. Ta delikatność przeniesione w sferę dźwięków owocuje odkrywaniem, czym jest muzyka. Śpiew a capella, brzmienia pojedynczych instrumentów, naśladowanie odgłosów, muzyka sprzętów i zabawek, melodia słów, rytm wersyfikacji, zabawy przestrzenią i drugim planem – wykluwa się baśniowy świat dźwięków. Formy tradycyjne – obecne w poezji Joanny Papuzińskiej i muzyce Kaji i Janusza Prusinowskich – przybierają nowe kształty tak jak cienie przedmiotów tańczące na ścianach wieczorem.
Życzeniem twórców płyty było by słuchacz – bez względu na wiek i muzyczne doświadczenia – wsłuchał się w „głosy dnia i głosy nocy”, a być może dołączył do nich głosem lub instrumentem.

 

10. CD METY GRAJĄ! KAPELA Z GLINY
Kapela Metów z Gliny, śpiewaczki z Gliny
Wyd. i Dystrybucja: Muzyka Odnaleziona
Marzec 2007
Badania terenowe Andrzeja Bieńkowskiego – nagrania z lat 1980-1993

skrzypce, bębenek, basy
Tradycyjna muzyka wiejska
 

 

 

 

 

 

11. CD REFLECTIONS
Klezzmates
Wyd. i Dystrybucja: Tylkomuzyka.pl
Listopad 2007
Nagranie studyjne, Preisner Studio w Niepołomicach, sierpień i wrzesień 2007

Bartek Staniak – skrzypce
Tomek Polak – klarnet
Marcin Wiercioch – akordeon
Krzysiek Kossowski – perkusja
Jarek Wilkosz - kontrabas

Własne kompozycje członków zespołu, w których zostały zachowane najbardziej charakterystyczne cechy muzyki żydowskiej i bałkańskiej: skale, rytmika, zwroty harmoniczne, wiele jest też elementów muzyki klasycznej i jazzu. Jest to wielowarstwowa muzyka skierowana do wyrobionego słuchacza.

 


12. CD LEGENDA
Konrad Oklejewicz, Matragona
Wyd. i Dystrybucja: Towarzystwo Artystyczno-Edukacyjne „Aura-Art.”
Kwiecień 2007
Nagranie studyjne, Free Fly Studio Poznań, lato i jesień 2006

Agnieszka Stach – skrzypce, guli, wokal
Joanna Biega – psałterium, cytra, gitara, wokal
Malwina Zych – harfa gotycka
Edyta Pałuk – skrzypce
Daniel Mielczarski – litofon
Paweł Radko – gitara basowa
Marcin Stachowicz – basowa lira korbowa, wokal
Maciej Harna – lira korbowa, oud, kaszgar, wokal
Konrad Oklejewicz – organistrum, flet poprzeczny, flet traverso, bansuri, flet prosty sopranowy i tenorowy, opiłka, wokal
gościnnie:
Jacek Dusznik – tabla, duży bęben
Anna Oklejewicz – sarangi, altówka, skrzypce
Marcin Malecki – wokla
Mateusz Oleniacz – wiolonczela


Nagranie zrealizowane zostało w naturalnej akustyce zabytkowego kościoła z Bączala na terenie Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku.
Rejestracji materiału muzycznego dokonano w dwóch sesjach. W nagraniu wykorzystano instrumenty akustyczne, z wyjątkiem elektrycznej gitary basowej w dwóch utworach
Instrumenty nagrywane były pojedynczo lub sekcjami, część materiału została nagrana na tzw. „setkę”.

 

13. CD NORTH WIND 1
North Wind
Wyd. i Dystrybucja: Agencja Wydawnicza Paweł Komolibus
Styczeń 2007
Nagranie studyjne, Studio „Galanteria” w Łodzi, druga połowa 2006

Jacek Apanasewicz – wokal, concertina
Wiktor Bartczak – wokal, gitara, tin whistle, mandolina
Grzegorz Lewak – wokal, chalumeau, bombarda
Jerzy Ozaits – wokal, bodhran

Pieśni morza splecione z folkiem z głębią lądu. Chalumeau, koncertina, gitara w otwartych strojach, bombarda, mandolina tworzą folkową przestrzeń, podczas gdy teksty traktują w większości o morzu – śpiewane w oryginałach bretońskich/francuskich/angielskich jak i w tłumaczeniach na język polski. Surowość ludowego grania sprzęga się z surową wrażliwością ludzi morza.

 

14. CD OLO WALICKI KASZËBË

Olo Walicki
Wyd.: OWA Production, Dystrybutor: Fonografika
Kwiecień 2007
Nagranie studyjne, Wdzydze Kiszewskie, jesień 2006

Damroka Kwidzińska – recytacja
Maria Namysłowska – śpiew
Karolina Amirian – śpiew
Piotr Pawlak – gitara
Olo Walicki – kontrabas
Kuba Staruszkiewicz – kontrabas
Cezary Paciorek – akordeon, Hammond
Głos Róży Ostrowskiej w utworze „Te Dwa”

Do piosenek zawierających swobodne improwizacje instrumentalne, wzmocnionych futurystycznymi brzmieniami, powstały teksty w mało znanym a pięknym i wyrazistym języku kaszubskim. Napisała je Damroka Kwidzińska, Kaszubka, animatorka kultury Kaszub.
Pracując nad tym projektem chciałem zdecydowanie odciąć się od powszechnie przyjętego, muzealno-folkowego wizerunku Kaszub, a w zamian zaproponować twórczość współczesną, opartą o tę kulturę i powstającą w tym regionie Polski.
Na płycie znajduje się również utwór dedykowany Róży Ostrowskiej, osobie dla Kaszub szczególnej, poetce, pisarce, kierownikowi literackiemu gdańskiego Teatru Wybrzeże – artystce zafascynowanej Kaszubami.
Sto lat temu założony został skansen we Wdzydzach Kiszewskich, gdzie przed laty mieszkała i które właśnie opisywała Róża Ostrowska. Dzisiaj jest to miejsce, w którym mieszkam i tworzę ja sam.

 

15. CD NOWA MUZYKA
Orkiestra Świętego Mikołaja
Wyd.i dystrybucja: Ferment sp. z o. o.
Marzec 2007
Nagranie studyjne, , grudzień 2007

Maria Natanson – skrzypce, śpiew
Anna Bielak – skrzypce, nyckelharpa, śpiew
Agnieszka Kołczewska – bębny, instrumenty perkusyjne
Michał Kowalczyk – kontrabas
Marcin Skrzypek – cymbały, mandolina, koboz, bębny ramowe, śpiew
Piotr Majczyna – mandola, gitara, datur, śpiew
Bogdan Bracha – sopiłki, bombarda, klarnet pasterski, skrzypce, śpiew

Jest to muzyka oparta na riffach, progresji i transie. Często motywy, które ucho odbiera jako całości są budowane z gęsto przeplatających się i uzupełniających partii poszczególnych instrumentów. Dzięki temu każdy słuchacz może odkrywać w tej muzyce bardzo różne relacje harmoniczne, rytmiczne i dynamiczne. W porównaniu do poprzednich płyt, brzmienie tej rozszerzyliśmy o kilka bębnów i kilka efektów studyjnych. Jeszcze nigdy Orkiestra nie grała tak dynamicznie i w sposób tak urozmaicony.

 

16. CD LISBOA AVENUE
Stilo
Wyd. i Dystrybucja: Firma Fonograficzna Konador
27 października 2007
Nagranie studyjne, New Project Studio, Wołomin, czerwiec 2007

Zuza Kuczbajska – skrzypce
Janusz Żukowski – saksofon, klarnet, flet
Wojtek Stasiak – gitara elektryczna
Tomasz Żur – gitara basowa
Jarosław Cieślak - perkusja

Blisko 50 minut głównie instrumentalnej muzyki, stanowiącej rozwinięcie dotychczasowych koncepcji artystycznych grupy, łączącej we własny, autorski sposób etno, rock i jazz. Płyta powstała z gościnnym udziałem trójki muzyków z Portugalii i Iranu.

 

17. CD TISCHNER
Trebunie-Tutki, Voo Voo
Wyd. i Dystrybucja: Agora SA
12 marca 2007
Nagranie studyjne, Studia S-3 i S-4 Polskiego Radia w Krakowie

Trebunie - Tutki:
Władysław Trebunia-Tutka – skrzypce prym, koza, śpiew
Krzysztof Trebunia-Tutka – skrzypce prym, sekund, fujary, trombita, śpiew
Anna Trebunia-Wyrostek – basy, śpiew
Jan Trebunia-Tutka – altówka, śpiew
Andrzej Wyrostek – kontrabas, spoiw
gościnnie: Robert Czech - cymbały
Voo Voo:
Wojciech Waglewski – gitary, śpiew
Mateusz Pospieszalski – saksofony (sopranowy, altowy, barytonowy), flecik, śpiew
Karim Martusewicz – kontrabas elektryczny, bas akustyczny
Piotr „Stopa” Żyżelewicz - perkusja

 

18. CD MARY AND THE SOLDIER
Ula Kapała
Wyd. i Dystrybutor: Media Consulting Agency
Sierpień 2007
Nagranie studyjne, MCA Studio Wrocław, 2005-2007

Ula Kapała – śpiew, mandolina, gitara akustyczna
Michał Juszkiewicz – gitara akustyczna, gitara klasyczna, oud
Mirosław Kozak – gitara akustyczna, mandolina
Andrzej Krupski - bodhran

Trzecia w dorobku Uli Kapały płyta jest kolejną realizacją jej fascynacji tradycyjną muzyką irlandzką, tym razem eksplorującą temat wojny widzianej okiem kobiety. „Mary And The Soldier” wypełniają piękne piosenki o kobiecej tęsknocie i tym, że żołnierz jest marnym materiałem na towarzysza życia – znika na długo, przychodzi tylko na krótko, kiedy ma przepustkę, szukając przygody na jedną noc, a jeśli już uda mu się stworzyć dom, często wraca do niego w drewnianej skrzyni. Materiał muzyczny zawiera przede wszystkim utwory pochodzenia irlandzkiego, ale znajdują się też akcenty angielskie, szkockie a nawet amerykańskie. Niezapomniany klimat tego albumu dopełniają piosenki o kobietach i tradycyjne irlandzkie tematy do tańca.
„Mary And The Soldier” jest wyjątkową płytą, na coraz bardziej skomercjalizowanym rodzimym rynku muzyki celtyckiej. Wyjątkową ze względu na przemyślany i staranny dobór repertuaru, szacunek dla tradycji, ale też i twórcze aranżacje oraz ciekawe instrumentalne i wokalne wykonania.

 

19. CD ŻYJ BEZ KOREKTY
Lego
Wyd. i Dystrybucja: Rotary Club Bartoszyce
Lipiec 2007
Nagranie studyjne, Studio przy Klubie Garnizonowych w Bartoszycach, Czerwiec 2007

Paulina Morka – wokal
Kamila Pąk – wokal
Marzena Uchacz – wokal, agogo
Mariusz Gil – gitara elektryczna
Roman Korgol – drumla, instrumenty perkusyjne
Mieszko Służewski – gitara basowa
Bolko Służewski – wokal, gitara akustyczna, banjo, ukulele, harmonijka ustna

Na płycie utrwalono dorobek integracyjnych warsztatów szantowych z udziałem osób niepełnosprawnych, prowadzonych przez Bolka Służewskiego – opiekuna warsztatów, autora tekstów i muzyki. Część utworów nagrana została „na żywo”, niektóre „ścieżka po ścieżce”.
 

 

 


powrót »