MARIA BALISZEWSKA
etnomuzykolog, dziennikarz, założycielka Radiowego Centrum Kultury Ludowej w roku 1994.
Ukończyła Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1973 roku związana z Polskim Radiem (Redakcja Muzyki Ludowej, Radiowe Centrum Kultury Ludowej).
Jest laureatką Złotego Mikrofonu (1993), Nagrody Specjalnej Fundacji Kultury (1998) i medalu Zygmunta Glogera (2003). Od roku 1998 jest koordynatorem Europejskiej Unii Radiowej ds. muzyki tradycyjnej i folkowej. Z jej inicjatywy w 1998 r. powstał Folkowy Festiwal Polskiego Radia „Nowa Tradycja” i płytowa seria wydawnicza „Muzyka źródeł” - kolekcja muzyki ludowej Polskiego Radia docelowo zawierająca 25 płyt (których części jest autorką), a także płyty „Pod Tatrami”, „Polskie instrumenty ludowe” (seria „Ocora”) oraz „Welcome Europe” (2004, z okazji wejścia Polski do EU). Organizatorka dwóch festiwali folkowych Europejskiej Unii Radiowej w 1995 roku w Zakopanem i w 2005 roku w Gdańsku. Jest autorką wielu tysięcy audycji o tematyce etnicznej, tradycyjnej, ludowej, folkowej i wielu tysięcy nagrań terenowych, festiwalowych, studyjnych. Dzięki jej pomocy i osobistemu zaangażowaniu (organizacja nagrań, koncertów, patronaty nad imprezami) polski folk mógł przetrwać i rozwijać się.
Laureatka Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za rok 2007 w dziedzinie upowszechniania kultury.
KLAUDIUSZ BARAN
akordeon, bandoneon
Urodził się w Przemyślu. W 1995 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Prof. Jerzego Jurka. Jako stypendysta rządu francuskiego kontynuował studia w Conservatoire „Paul Dukas” w Paryżu w klasie prof. Maxa Bonnay’a.
Wielokrotnie uczestniczył w mistrzowskich kursach interpretacji pracując pod kierunkiem takich pedagogów jak: Fridrich Lips, Mogens Ellegaard, Mie Miki, Teodoro Anzelotti, Matti Raantanen, Wiaczesław Siemionow i in.
Jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów akordeonowych (m.in. Katowice / 1993, Castelfidardo / Włochy / 1997, Paryż/ 1997).
Uczestniczył w wielu festiwalach m. in. Festiwalu „Warszawska Jesień” „Koncercie Roku” w galerii Porczyńskich w Warszawie, Bydgoskim Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych, „Forum Lutosławskiego” w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Festiwalu Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, „Musica Moderna” w Łodzi, Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Kragujevcu (Serbia), „Bajan i bajaniści” w Moskwie, „Brawo Maestro” w Kąśnej Dolnej, „Skrzyżowanie Kultur“ w Warszawie,“Dialogu Czterech Kultur“ w Łodzi, „EXPO 2008“ w Saragossie, Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Petersburgu, „Sezonie Kultury Polskiej“ w Rosji i wielu innych.
Jako solista współpracował z orkiestrami: Filharmonii Narodowej, Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Rzeszowskiej, Filharmonii Jeleniogórskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Orkiestrą Polskiego Radia, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą AUKSO, „Capellą Bydgostiensis“, „Concerto Avenna“, Camerata Academia, „Capellą Premisliensis“, „Vratislavia“, Dresdner Philharmoniker, Philharmonie Greiz-Reichenbach, Philharmonie Meinengen, „Fresco Sonare“, Tarnowską Orkiestrą Kameralną, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Filharmonii we Władymirze, Lwowską Orkiestrą „Akademia“ i innymi.
Wspólnie koncertował z takimi artystami jak: Roby Lakatos, Susana Moncayo von Hase, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Tomasz Strahl, Andrzej Bauer, Michał Nagy, Wadim Brodski, Waldemar Malicki, Paweł Gusnar, Rafał Kwiatkowski, Royal String Quartet, Kwartet „Bell’Arte“.
Jest członkiem i założycielem takich zespołów jak: Tangata Quintet z którym dwukrotnie był nominowany do Nagrody Fryderyk (2004, 2005), Machina del Tango i DesOrient.
Występował solo, w zespołach kameralnych jak i z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych w Polsce, jak i poza granicami kraju - we Francji, Włoszech, Austrii, Ukrainie, Rosji, Hiszpanii, Czechach, Niemczech, Serbii, Słowacji, Litwie, Estonii, Wielkiej Brytanii.
Jest zapraszany jako wykładowca na międzynarodowe kursy interpretacji muzycznej (Polska, Francja, Jugosławia).
W 2003 roku ukazała się jego pierwsza autorska płyta nagrana dla wytwórni SonyClassical z solowymi i kameralnymi dziełami Astora Piazzolli, która otrzymała nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2003” w kategorii „Najlepszy album – muzyka kameralna”.
Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, jak również muzyki filmowej, teatralnej i rozrywkowej.
Jest zatrudniony w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na stanowisku adiunkta, gdzie w latach 2002-2005 pełnił funkcję Kierownika Międzyuczelnianej Katedry Akordeonistyki, a od 2008 roku pełni obowiązki Prodziekana Wydziału Instrumentalnego.
JAROSŁAW BESTER
akordeonista i kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, laureat wielu międzynarodowych oraz ogólnopolskich konkursów akordeonowych.
Jest twórcą Bester Quartet (dawniej The Cracow Klezmer Band ) jedynego w Polsce zespołu na stałe współpracującego z prestiżową nowojorską wytwórnią Tzadik Johna Zorna.
W swej grze łącząc doświadczenia wyniesione z muzyki klasycznej z wieloma innymi stylami oraz zastosowaniu czytelnych form improwizacyjnych osiąga niezwykle energetyczną mieszankę ukazującą niespotykane dotąd możliwości barwowe jak i techniczne akordeonu.
Dzięki temu jest uznawany za jednego z najoryginalniejszych muzyków młodego pokolenia w Europie i w świecie.
W swoim dorobku poza płytami wydanymi w nowojorskim wydawnictwie Tzadik, oraz udziale w wielu innych produkcjach fonograficznych ma na swoim koncie nagrania dla radia i telewizji w Niemczech, Szwecji Finlandii, Rosji a także w Polsce.
Koncertował w wielu prestiżowych salach koncertowych i klubach muzycznych na całym świecie między innymi w:
USA, Wielkiej Brytanii, Tajwanie, Szwecji, Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Francji, Rosji, Ukrainie, Węgrzech, Belgii, Holandii, Czechach, Finlandii, Włoszech, Estonii, Kanadzie i Hiszpanii.
Współpracował w wieloma wybitnymi muzykami z kręgu muzyki klasycznej jak i szeroko rozumianej muzyki awangardowej zajmując się nie tylko wykonawstwem, ale także aranżacją oraz kompozycją.
Spośród wielu nazwisk które można by wymienić są takie wybitności jak:
John Zorn, Tomasz Stańko, John McClean, Don Byron, Grażyna Auguścik, Matt Ulery, Kurt Rosenwinkel, Frank London, Ernie Adams, Jerzy Maksymiuk, Waldemar Malicki, Vadim Brodsky, Jorgos Skolias, Vitold Rek, Bronek Duży, i wielu innych.
Wybrane nagrody i wyróżnienia:
• II nagroda - Festiwal Muzyki Rosyjskiej i Radzieckiej (POLSKA 1987)
• I nagroda - Ogólnopolski Konkurs Akordeonowy (POLSKA 1991)
• I nagroda - I Festiwal Muzyki Akordeonowej (POLSKA 1993)
• I nagroda - II Festiwal Muzyki Akordeonowej (POLSKA1993)
• II nagroda - Ogólnopolski Konkurs Akordeonowy (POLSKA 1994)
• I nagroda – Między wojewódzki konkurs Akordeonowy (POLSKA 1994)
• II nagroda - Ogólnopolski Konkurs Akordeonowy (POLSKA 1996)
• V nagroda – Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy (NIEMCY 1996)
• I nagroda – Ogólnopolski Konkurs Akordeonowy (POLSKA1997)
• Nagroda Specjalna Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi (POLSKA 1997)
• II nagroda w kategorii „ Zespoły kameralne” (POLSKA 1998)
• III nagroda w kategorii „Trio” – III Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej
im. Krzysztofa Pendereckiego (POLSKA 1999)
• I nagroda w Kategorii „Trio” – IV Międzynarodowe Spotkania Akordeonowe
(POLSKA 2000)
• Grand Prix – Nagroda Prezesa Polskiego Radia (POLSKA 2000)
Dyskografia:
• De Profundis -Tzadik New York 2000, TZ 7143
• The Warriors - Tzadik New York 2001, TZ 7157
• Bereshit -Tzadik New York 2003, TZ 7183
• Sanatorium Under the Sign of the Hourglass -Tzadik New York 2005, TZ 7349
• Balan – Tzadik New York 2006 TZ 7358
• Remembrance - Tzadik New York 2007 TZ 8116
• Masada Anniversary ediotion vol. 2 – “ Voices of the Wilderness –
Tzadik New York 2003, TZ 7172
Gościnnie:
• PastForward - GMA Records 1724-5 (2003) produced by Grazyna Auguscik
• River - GMA Records 1724-4 (2001/2002) produced by Grazyna Auguscik
• Sztetlah- Dembitzer Music ( 2005) produced by Ireneusz Socha
• Vitold Rek & EastWestWind – Taso Music (2006) produced by Vitold Rek
• Grazyna Auguscik Group Live Sounds – GMA Records ( 2007) Producer by Grazyna Auguscik
• Dobrej nocy i Sza – G. Auguścik & A. Oleś – Format ( 2008)
JACEK BURSA
(ur. 1965, Chronów), kontynuator wiejskich tradycji muzykowania. Pierwszym nauczycielem muzyki był ojciec, grający na harmonijce ustnej oraz na bębenku. Swój pierwszy instrument – akordeon otrzymał w wieku 9 lat i samodzielnie uczył się gry na nim. Początkowo jego repertuar stanowiły melodie zasłyszane od ojca, z radia i od wybitnego radomskiego harmonisty – Stanisława Stępniaka. Na dalszy rozwój artystycznej osobowości harmonisty wpłynęło spotkanie z wybitnym skrzypkiem (†) Tadeuszem Maciejewskim. W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku podjął naukę gry na trzyrzędówce, a w 90-tych – także na harmonii pedałowej. W 2001 roku kapela Jacka Bursy ( w składzie z Janem Gacą – skrzypce, Czarek Bursa – bębenek) otrzymała I nagrodę podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewków Ludowych w Kazimierzu n/Wisłą, a w 2003 – najbardziej prestiżową Nagrodę im. Oskara Kolberga.
SŁAWOMIR CZEKALSKI
Kontynuator wiejskich tradycji muzycznych, harmonista.
Sławomir Czekalski (ur. 1944, Wola Popowa) gra na harmonii polskiej trzyrzędowej 120-basowej (Sobczyka) w kapeli „Dobrzeliniacy z Żychlina. Wraz z nim kapelę tworzą od wielu lat Zenon Idzikowski (skrzypek) i Franciszek Kowalski (bębnista). W tym składzie kapela zdobyła I miejsce w kategorii kapel podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu nad Wisłą w 2003 roku W 2005 roku Kapela otrzymała najważniejszą z nagród – Nagrodę im. Oskara Kolberga.
Kapela powstała w 1981 roku. Grali w niej m.in. Józef Bilski - skrzypce, Ryszard Gostyński - harmonia trzyrzędowa, Zdzisław Kwiatulski - bęben ze stalką. Skład kapeli zmieniał się przez te lata, jednak niezmienne pozostało instrumentarium i repertuar, w którym przeważają oberki, kujony i kujawiaki. Są wśród nich melodie wykonywane niegdyś przez Adama Radzymińskiego (1907-1963), słynnego harmonistę z Dobrzelina.
Mimo tego, że od początku istnienia kapeli muzykanci nosili stroje łowickie i identyfikowali się z tym regionem, to jednak mieszkają oni już poza granicami Księstwa Łowickiego, na terenie znajdującym się pod wpływem Ziemi Łęczyckiej, Gostynińskiej i Kujaw. Taka jest też muzyka Sławomira Czekalskiego – bardziej liryczna, refleksyjna, posuwista… i bardzo pociągająca i prawdziwa.
JACEK HAŁAS
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych, muzykant, śpiewak, tancerz, niespokojny duch. Współtwórca dobrych formacji folkowych (Bractwo Ubogich, Muzykanci, Ket Jo Barat, Lautari, Kwartet Wiejski, Nomadzi Kultury), projektów artystycznych (Poznański Dom Tańca, Tikkun, the Book) oraz teatralnych (w Teatrze Cinema, Teatrze Strefa Ciszy, Scholi Węgajty).
Zajmuje się tańcem korowodowym, tradycjami wędrownych śpiewaków, działalnością warsztatową i edukacyjną. Razem z małżonką Alicją jako Nomadzi Kultury od 2005 podróżują po Europie z tradycyjną Jurtą, gdzie prezentują efekty swych poszukiwań oraz przedsięwzięcia realizowane wspólnie z artystami z całego świata.
Jacek Hałas od lat poszukuje śladów pieśni dziadowskich w żywej tradycji, zapisach etnografów, domowych archiwach i praktykuje grę na tradycyjnym instrumencie wędrownych śpiewaków - lirze korbowej.
Surowe, akustyczne brzmienie przyprawione szczyptą melancholii i tęsknoty za dawnymi czasami osiąga podczas swych koncertów dzięki unikatowym instrumentom: węgierskiej lirze korbowej z pracowni Beli Serenyiego, akordeonowi "Bell" z pracowni Franciszka Krasnodębskiego, bębenkowi radomskiemu spod ręki Macieja Żurka oraz drumli, rumuńskiemu kavalowi i gordonowi z Gyimes - serca Transylwanii.
dr BOŻENA LEWANDOWSKA
- studia – muzykologia w UJ
- pracuje – Instytut Muzykologii UJ, Zakład Teorii i Antropologii Muzyki ; zajęcia uniwersyteckie: polski i europejski folklor muzyczny, pozaeuropejskie tradycyjne kultury muzyczne;
- zainteresowania badawcze [ od zawsze]– muzyka ludowa polskich Karpat, szczególnie jednak Podhala, Orawy i Spisza; muzyka folkowa i folklor miejski – kapele podwórkowe [ od niedawna];
CEZARY PACIOREK
Cezary Paciorek – akordeonista, pianista, kompozytor, aranżer.
Po raz dwunasty z rzędu uznany został przez czytelników „Jazz Forum” za
najlepszego polskiego akordeonistę jazzowego w ankiecie Jazz Top.
Współpracował m.in. z Maciejem Sikałą, Zbigniewem Namysłowskim, Januszem
Muniakiem, Janem Ptaszynem Wróblewskim. Nagrał już ponad 30 płyt, z
czego cztery otrzymały nominacje do Fryderyka. Znana jest również jego
działalność na rzecz kultury muzycznej Kościoła. Prowadził zespół
młodzieżowy, który wsławił się prowadzeniem czuwania przed spotkaniem z
Janem Pawłem II na sopockim hipodromie 5 czerwca 1999r. oraz wylansował
własnej kompozycji piosenkę „Nie ścigaj się z Miłością”. 25-osobowa
reprezentacja tego zespołu wzięło udział w programie telewizyjnym
transmitowanym na żywo przez TVP1 i TV Polonia z Watykanu z okazji
25-lecia pontyfikatu Jana Pawła II, gdzie spotkała się z Ojcem Świętym i
śpiewała w jego obecności w Sali Klementyńskiej).
JANUSZ PRUSINOWSKI
muzykant weselny i lirnik. Z wykształcenia fagocista - jest jednym z najlepszych muzyków młodego pokolenia grających muzykę polskiej wsi. W swym repertuarze ma melodie oberków, mazurków i polek, jak również liryczne ballady i pieśni religijne. Gra między innymi na skrzypcach, harmonii trzyrzędowej, cymbałach i lirze korbowej. Korzysta z nauki i wskazówek żyjących jeszcze wiejskich mistrzów, a także z zapisów Oskara Kolberga. Grywał koncerty w wielu krajach Europy, m.in. we Francji, Włoszech, Irlandii, Niemczech, Szkocji, Estonii, na Ukrainie i na Węgrzech a także w Maroku i Kirgizji. Współtworzył kapele: Bractwo Ubogich, Dla Róży, Kapelę Domu Tańca, Kapelę Brodów. Wraz z żoną - Kają realizują spektakle teatralno-muzyczne dla dzieci, od 2008 lider grupy Janusz Prusinowski Trio. Mieszka w Mławie.
Jest członkiem założycielem Stowarzyszenia Dom Tańca, wchodził w skład pierwszego zarządu DT (1995), w 2001 roku pełnił funkcję prezesa Domu Tańca.
BARTŁOMIEJ STAŃCZYK
żyjący w równoległych rzeczywistościach akordeonista, inżynier i naukowiec. Niedokończona średnia szkoła muzyczna w klasie akordeonu w Lublinie, ukończone studia inżynierskie na wydziale elektrycznym Politechniki Lubelskiej, ukończony doktorat z robotyki/mechatroniki na Politechnice Monachijskiej. Byłe/aktualne projekty muzyczne to SieGra, Orkiestra pw. sw. Mikolaja, Tryptyk Chasydzki, Global Shtetl Band, Caci Vorba, Das Klezmer Orchester. Założyciel firmy ACCREA Engineering, zajmującej się projektowaniem i budową manipulatorów robotycznych, oraz studia eksperymentalnego ACCREA badającego brzmienie instrumentów języczkowych. Inicjator projektu „Studium Harmonii Polskiej” poświęconego rekonstrukcji harmonii polskiej. Zainteresowania muzyczne: żydowska i bałkańska muzyka tradycyjna, jidisze tango.
Wykład „ Rekonstrukcja harmonii polskiej”
od 2007 w ACCREA prowadzimy studia nad harmonią polską. Przeprowadziliśmy serię wywiadów z wytwórcami harmonii i muzykami grającymi na harmoniach. Opracowaliśmy dokumentację techniczną instrumentu i aktualnie pracujemy nad prototypem nowej harmonii. Staramy się łączyć tradycyjne metody budowy instrumentów z dobrodziejstwami współczesnej inżynierii. Podczas wykładu zaprezentujemy autorski egzemplarz harmonii i bandoneonu chromatycznego.
Wykład „Brzmienie akordeonu – uchem/okiem akordeonisty inżyniera”
Wykład omówi konstrukcję akordeonu i instrumentów pokrewnych, z uwzględnieniem czynników wpływających na ich brzmienie. Przedstawi wyniki badań naukowych, analizy dokumentów patentowych, rezultaty własnych eksperymentów. Postara się odpowiedzieć na pytania „jak działa stroik przelotowy, co oznacza stroik „a mano”, co to jest „cassotto”, dlaczego rożne instrumenty (bandoneon, bajan, harmonia , … różnie brzmią, dlaczego dwa instrumenty tego samego typu nigdy nie brzmią jednakowo, jak poprawić brzmienie instrumentu, czy bajan musi być taki ciężki? Wykład połączany będzie z praktyczną prezentacją działania rożnych podzespołów instrumentów.