FOLKOWY FONOGRAM ROKU- WERDYKT JURORÓW

Jury Konkursu Folkowy Fonogram Roku 2010 w składzie: Dariusz Anaszko, Andrew Cronshaw, Jacek Hawryluk, Tomasz Janas i Piotr Kędziorek oceniło płyty zgłoszone do konkursu i przyznało następujące nagrody:

I nagrodę w wysokości 5.000,- PLN i tytuł Folkowego Fonogramu Roku 2010 dla płyty
„Serce” Tria Janusza Prusinowskiego;
II nagrodę dla płyty „Chopin na 5 kontynentach” Marii Pomianowskiej i Przyjaciół;
III nagrodę dla płyty ”Memories of the Stone” zespołu Się Gra.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

PŁYTY ZGŁOSZONE DO FOLKOWEGO FONOGRAMU ROKU 2010:


  • 1. A my do Betlejem” – Mosaic

    Wyd. Agencja Fonograficzna Polskiego Radia, grudzień 2010
    Nagrania zrealizowano podczas koncertu w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego.

    Na płycie zarejestrowano koncert kolędowy który odbył się 15 stycznia 2010 roku w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Gościnnie udział wzięły Weronika Grozdew, wokalistka o bułgarskich korzeniach, związana m.in.: z Village Kolektif , a także Maria Bienias, śpiewaczka ludowa z Woli Korycka. Na płycie znalazły się najstarsze pieśni bożonarodzeniowe z Polski i Bułgarii oraz opowieści o tradycji kolędowania na Mazowszu.
    Wykonawcy: Jolanta Kossakowska – średniowieczna, gęśle, śpiew; Zofia Kolbe-Wojdyr – dudy galicyjskie, flety, instrumenty perkusyjne; Wojciech Lubertowicz – instrumenty perkusyjne; Mateusz Szmeraj – lutnia arabska, tar, saz, cymbały; Sebastian Wieldek – lira korbowa, ney, duduk, dudy; Bart Pałyga – basy.
    Gościnnie: Maria Bienias – śpiew, Weronika Grozdew-Kołacińska – śpiew.
  • 2. „acousmatic psechogeography” – Karpaty Magiczne

    Wyd.: World Flag Records/Flaga Świata, marzec 2010
    Nagrania zrealizowano podczas sesji wyjazdowej w Beskidzie Sądeckim.

    Płyta zawiera studyjnie opracowane nagrania, dokonane w 2008 roku, podczas sesji zorganizowanej w zaimprowizowanym studio w Karpatach, z okazji dziesiątej rocznicy utworzenia formacji Karpaty Magiczne. W nagraniu płyty wykorzystano kilka unikalnych instrumentów tradycyjnych (gajdica, bęben uchiwa-daiko) oraz elektrycznych i elektronicznych (generator Badoog, obiekty do preparowania brzmienia gitary i inne). W warstwie wokalnej zaimportowano elementy muzyki pop, folk/country i rocka z kultury Stanów Zjednoczonych, związanej ze społecznością emigracyjną z Karpat. Artyści inspirowali się także mało znaną tradycją karpackich pieśni leczniczych ze Słowacji zwanymi travnicami.
    Wykonawcy:
    Anna Nacher – głos, gitary elektryczne, gitara preparowana, elektroniczne pętle i mechaniczne modyfikacje dźwięku, elektryczna tambura; Marek Styczyński – gajdica: unikalny, endemiczny klarnet pasterski ze Wschodniej Słowacji, karpackie flety i mini klarnet, generator fal sinusoidalnych, generator sterowany światłem, zmodyfikowane cymbały Santoor, łuk muzyczny, rytualny bęben uchiwa-daiko, elektroniczne modyfikacje dźwięku, głos; Andrzej Widota – sampler, pętle, głos.
    Gościnnie: Eric Arn – gitara elektryczna, gitara modyfikowana elektronicznie i mechanicznie.
  • 3. „Barwy duszy. Muzyka tatarska” – Yazcite

    Wyd. Soliton, czerwiec 2010
    Nagrania zrealizowano w ZTUDIO w Warszawie

    Yazcite to projekt powołany do życia przez Hanne Turonek oraz Pawła Betleya oparty na tematach zaczerpniętych ze starych pieśni tatarskich. W większości są to melodie pochodzące z okolic Kazania i Ufy, ale także kompozycje artystów inspirowane melodyką tatarską. Materiał znajdujący się na płycie został zaaranżowany w nowoczesny sposób z użyciem tradycyjnych instrumentów wykorzystywanych nie tylko w muzyce tatarskiej. Są to m .in.: kubyz, zurna, suka biłgorajska.
    Wykonawcy: Hanna Turonek – flety, dizi, hulusi, zurna, kubyz; Paweł Betley – instrumenty perkusyjne, harfa celtycka; Beata Klatka – śpiew; Maria Pomianowska – suka biłgorajska, fidel płocka, Mateusz Szemraj – oud, tar; Tytuts Wojnowicz – obój.
  • 4. „Celtic dream” – Carrantuohill i goście: Anna Dymna, Anna Faber, Katarzyna Sobek.

    Wyd.: Celt, czerwiec 2010
    Nagrania zrealizowano podczas koncertu w Bazylice Wniebowzięcia NMP w Rudach.

    „Celtic Dream” to najnowszy projekt zespołu Carrantuohill, który łączy tradycyjną muzykę celtycką z brzmieniem harfy w wykonaniu Anny Faber, charyzmatycznym głosem Katarzyny Sobek oraz poezją staroceltycką w wykonaniu Anny Dymnej. Nagraniom towarzyszy płyta DVD, która jest rejestracją video koncertu „Celtycka Cecylia”, który odbył się w Bazylice Wniebowzięcia NMP w Rudach, 21 listopada 2009 r.
    Wykonawcy: Bogdan Wita – gitara, Adam Drewniok – bas; Maciej Paszek – skrzypce; Zbigniew Seyda – buzuki, cittern, gitara; Dariusz Sojka – flety, bodhran, dudy, akordeon; Marek Sochacki – instrumenty perkusyjne; Anna Dymna – poezja; Anna Faber – harfa; Katarzyna Sobek – śpiew; Robert Czech – instrumenty klawiszowe.
  • 5. „Celtification” – Shanon

    Wyd.: Polish Folk Mangement, marzec 2010
    Nagrania zrealizowano w „Studiu X” w Olsztynie.

    To już siódmy w historii zespołu Shanon album, który zawiera dziesięć kompozycji w stylistyce muzycznej krain takich jak: Irlandia, Szkocja czy Bretania. Na płycie, oprócz aranżacji tradycyjnych melodii można usłyszeć także autorskie kompozycji lidera grupy – Marcina Rumińskiego. „Celtification” to także hołd oddany wszystkim największym twórcom, którymi zespół inspirował się przez wszystkie lata działalności, takim jak: Lunasa, Altan, Dervish oraz Clannad.
    Wykonawcy: Maria Rumińska – instrumenty klawiszowe, melodyka, kości, śpiew; Marcin Rumiński – flety irlandzkie, mandolina, dudy szkockie, śpiew; Marcin Drabik – skrzypce, skrzypce elektryczne; Rafał Rupiński – gitara akustyczna i elektryczna; Paweł Puszczało – gitara basowa; Przemysław Nagadowski – perkusja.
  • 6. „ Chopin na 5 kontynentach” – Maria Pomianowska i przyjaciele

    Wyd.: CM Records/Musart 2010.
    Nagrania zrealizowano w Ztudio w Warszawie.

    Spotkanie międzykulturowe, którego główną osią są wybrane dzieła Chopina. To unikalne aranżacje z wykorzystaniem instrumentarium etnicznego świata muzyki klasycznej i ludowej. To połączenie tradycji muzycznej pięciu kontynentów z wybranymi dziełami Fryderyka Chopina.
    Wyd.: Maria Pomianowska – suka, fidel płocka, rota, basy, gadułka, kemanche, rebab, sarangi, er-hu, morin-hur, wiolonczela; Michał Czachowski – gitary flamenco, cajón, palmas; Paweł Betley – chórki, flety, fortepian, bas gitara, perkusja; Sebastian Wielądek – bansuri, duduk, kawal; Alina Mleczko – saksofony; Marta Maślanka – cymbały, santoor; Małgorzata Szarlik – skrzypce; Bartłomiej Pałyga – śpiew alikwotowy, koncovka, drumla, didjereedoo, Robert Siwak – bębny obręczowe, darabukka; Mohammad Rasouli – ney; Roozbeh Asadia –kemanche; Małgorzata Komorowska – celtycka harfa; Mateusz Szemraj – ud, saz; Jędrzej Kuziela – tabla; Michał Rudaś – śpiew; Baba the Storyteller – śpiew, kora, beat-box; i inni.
  • 7. „Co na sercu…” – Czeremszyna & Todar

    Wyd.: Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej, lipiec 2010
    Nagrania zrealizowano w Studiu Rembrandt w Radiu Białystok w Białymstoku oraz Izabelin Studio w Izabelinie.

    Muzyczna fuzja zespołu Czeremszyna i Zmiciera Wajciuszkiewicza „Todara”, znanego artysty białoruskiego. Projekt powstał w roku 2004 i jego pierwotnym celem było zwrócenie uwagi na ochronę przyrody Puszczy Białowieskiej. Na płycie znalazły się aranżacje melodii ludowych a także kompozycji Zmiciera Wajciuszkiewicza do słów poetów białoruskich.
    Wykonawcy: Mirek Samosiuk – bas bałałajka, instrumenty perkusyjne; Barbara Kozub-Samosiuk – akordeon, cymbały białoruskie, śpiew; Krzysztof Sawicki – mandolina, gitara; Magdalena Waszczuk – sopiłki, śpiew; Małgorzata Pałubska – skrzypce; Marek Ławreszuk – skrzypce; Romuald Rakowski – perkusja; Magdalena Zinkow-Antoniuk – instrumenty perkusyjne, śpiew; Joanna Grabowska – śpiew; Maria Zdrajkowska – śpiew; Zmicier Wajciuszkiewicz „Todar” – śpiew, gitara.
  • 8. „Dej Pón Bóg wieczór dziyń wiesioły” – Kapela Wałasi

    Wyd. Kapela Wałasi, grudzień 2010
    Nagrania zrealizowano w Studio „Pozytywne” w Nowym Sączu.

    „Dej Pón Bóg wieczór dziyń wiesioły” to kolejna płyta w dorobku kapeli Wałasi z Beskidu Śląskiego. Została nagrana z niezwykłą energią, która podkreśla wyjątkowy charakter tradycyjnego beskidzkiego kolędowania. Płytę otwiera tytułowe nagranie „Dej Pón Bóg wieczór dziyń wiesioły”, jedna z najstarszych pastorałek wykonywanych na terenie Beskidu Śląskiego.
    Wykonawcy: Zbigniew Wałach – skrzypce, gajdy istebniańskie, fujarki, śpiew; Maciej Szymkowiak – altówka; Czesław Kobielus – akordeon, śpiew; Rafał Bałaś – kontrabas; Zuzanna Kobielus – skrzypce, śpiew; Łucja Dusek-Francuz – śpiew; Marzena Szuszka – śpiew.
  • 9. „Dikanda Live” – Dikanda

    Wyd.: Dikanda, Piotr Rejdak, październik 2010
    Nagrania zrealizowano podczas koncertu w Radiu Gdańsk.

    Dwupłytowy album zawiera jedenaście utworów tradycyjnych różnych narodów: macedońskie, rumuńskie, cygańskie, greckie, ukraińskie, węgierskich cyganów, kurdyjskie oraz serbskie, wplecione w charakterystyczne dla zespołu aranżacje. Na płycie także melodie autorskie, będące fuzją różnych stylów i muzycznych fascynacji muzyków. Wykonawcy: Anna Witczak – śpiew, akordeon; Katarzyna Dziubak – skrzypce, śpiew; Piotr Rejdak – gitara; Grzegorz Kolbrecki – kontrabas; Daniel Kaczmarczyk – instrumenty perkusyjne.
  • 10. „Drugi koncert” – Orkiestra św. Mikołaja

    Wyd.: Konador Firma Fonograficzna, grudzień 2010.
    Nagrania zrealizowano w RCStudio w Gdańsku.

    Na płycie zapis koncertu Orkiestry św. Mikołaja, który odbył się 6 marca 2010 roku w RCStudio w Radiu Gdańsk.
    Wykonawcy: Anna Bielak – skrzypce, nyckelharpa, śpiew solo, chórki; Agnieszka Kołaczewska – instrumenty perkusyjne, chórki; Maria Natanson – skrzypce, altówka węgierska, kemence, śpiew solo, chórki; Piotr Majczyna – mandola, dutar, gitara, śpiew solo, chórki; Marcin Skrzypek – gitara, mandolina, koboz, cymbały, bębenki, udu, happy drums, chórki; Robert Brzozowski – kontrabas.
  • 11. „Dżezina” – Drobjazzg i Zielona Dąbrowa

    Wyd.: Zespół Drobjazzg, grudzień 2010
    Nagrania zrealizowano w studiu w Ełku.

    Dżezina to projekt muzyczny kwartetu jazzowego Drobjazzg i zespołu śpiewaczego Zielona Dąbrowa. To próba połączenia z pozoru odległych światów muzycznych jazzu i autentycznej polskiej muzyki ludowej z okolic Ełku. Melodyka i rytmika pieśni ludowych stała się także inspiracją do improwizacji i aranżacji nagranych utworów. Wykonawy: Dorbjazzg: Marcin Łukawski – saksofon, klarnet, Emilian Mankiewicz – fortepian; Marcin Mulewski – kontrabas; Rafał Wojciechowski – perkusja. Zielona Dąbrowa: Marianna Przybyszewska – śpiew; Hilaria Orłowska – śpiew; Helena Żołądkowska – śpiew; Wanda Kochanowska – śpiew; Halina Komasińska – śpiew; Mirosława Wróbel – śpiew

  • 12. „Góry w sercu” – Jan Trebunia Tutka

    Wyd.: 4ever Music, listopad 2010
    Nagrania zrealizowano w studiu RecPublica Studios w Lubrzy, studiu Edycji św. Pawła w Częstochowie oraz Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej.

    „(…) „Góry w sercu”… …ale i „serca w górę”. Z inspiracji Mirosława Kowalika (basista, producent, autor większości tekstów i muzyki) powstało kilkanaście piosenek. Okazały się one spójne z filozofią górali i w efekcie zabrzmiały głosem Jana Trebuni-Tutki. Jan mógłby głosem spowodować lawinę, ale tutaj, śpiewając, nadaje mocy prostym i mądrym myślom zawartym w tekstach: jak wspinać się w życiu, żeby nie upaść ; kogo wybierać jako towarzysza drogi; czyich rad słuchać wędrując przez życie... …cokolwiek zdarzyło się na tej płycie, jest sumą pasji wielu osób. Władysław Trebunia – Tutka zaśpiewał jeden z najbardziej wymownych refrenów, dał płycie inspirację i ojcowskie błogosławieństwo . Marcin Pospieszalski, nie naruszając tradycyjnego przekazu, uszlachetnił piosenki swoimi doskonałymi pomysłami aranżacyjnymi. Świat pewnie nie raz jeszcze usłyszy o obecnym tu zespole Jazgot – (Andrzej Jarząbek, Andrzej Polak, Robert Czech). Męskie granie wymienionych, również Marcina Zalesia i Lechosława Palczaka osłodziła jedyna śpiewająca i grająca na basach w tym składzie kobieta – Anna Wyrostek-Trebunia. Meksykańskie bębny Thomasa Celisa Sancheza i bałkańska trąbka Eugeniu Didica gwarantują poruszenie każdej góry w sercu. Nie byłoby efektu, gdyby nie zaangażowanie artysty-realizatora, Wojciecha Przybylskiego. …powstała płyta dla tych, którzy mając w życiu górki i dołki, cel widzą jednak w górze”
    Wykonawcy: Jan Trebunia -Tutka – śpiew, altówka; Mirosław Kowalik- gitara basowa, kontrabas, śpiew; Władysław Trebunia -Tutka – śpiew; Marcin Pospieszalski – lupy, instrumenty klawiszowe, współpraca aranżacyjna; Anna Trebunia-Wyrostek – śpiew, basy podhalańskie; Lidia Pospieszalska – śpiew; Zespół JazGot w składzie: Andrzej Fiś Jarząbek - skrzypce, śpiew; Andrzej Polak – skrzypce, śpiew; Robert Czech – cymbały, kontrabas, śpiew; Marcin Zaleś – gitara elektryczna; Thomas Celis Sanches – instrumenty perkusyjne; Eugeniu Didic – trąbki, fluhelhorn, tenor, alt, baryton, tuba; Lechosław Palczak – perkusja
  • 13. „Havdala” – Łada Gorpienko

    Wyd.: Tylkomuzyka.pl, październik 2010.

    „Pieśni Łady Gorpienko to niezwykłe obrazki, w których codzienna codzienność przenika się z metafizyczną poetyką Schulza i subtelnym kolorytem Chagalla. W tych magicznych utworach pobrzmiewają echa zapomnianych, wędrownych muzykantów i klezmerskich kapel. Łada czaruje głosem i – niczym gawędziarz – opowiada historyjki i historie, w których unosi się atmosfera niegdysiejszych żydowskich miasteczek, gdzie wciąż jeszcze codzienny zgiełk miesza się z piątkowymi modlitwami pachnącymi chałkami, cymesem, kuglem i innymi szabasowymi przysmakami”
    Wykonawcy: Łada Gorpienko – śpiew, gitara; Grzegorz Gryboś – gitara; Dima Gorelik – gitara; Oleg Dyyak – klarnet, akordeon; Tomasz Kupiec – kontrabas; Gertruda Szymańska – perkusja.
  • 14. „Impresje Flisackie” – Zespół Pieśni i Tańca „Wisła”

    Wyd.: Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki, listopad 2010
    Nagrania zrealizowano w sali Płockiego Ośrodka Kultury i Sztuki.

    Płyta zawiera opracowane muzycznie pieśni śpiewane przez flisaków z okolic Płocka, którzy w okresie ożywionej eksploatacji rzeki Wisły w charakterze traktu żeglowanego, wpisali się w folklor Płocka i okolic. Rekonstrukcja melodii związanych z flisakami z okolic Płocka oparta została na autentycznym materiale źródłowym. Nad realizacją nagrań czuwał Tomasz Stroynowski – kompozytor i pianista, autor muzyki filmowej.
    Wykonawcy: Tomasz Stroynowski – aranżacje, kompozytor, fortepian.
    Grupa Wokalna Zespołu Pieśni i Tańca: Magdalena Majewska, Olga Stefanicka, Anna Durniat, Patryk Szymański, Marta Niewiadomska, Ewelina Słyk, Karolina Słyk, Marta Podkowska, Anna Kępińska, Jarosław Niewiadomski, Marcin Gańko, Wojciech Adamski, Tomasz Rutkowski, Emil Rutkowski, Krzysztof Borysławski, Grzegorz Onoszko. Kapela Zespołu Pieśni i Tańca i Tańca „Wisła”: Piotr Buchalski – klarnet; Martyna Zaroślak – flet; Grzegorz Orłowski – trąbka; Krzysztof Malinowski – kontrabas; Sebastian Tolka – akordeon; Milena Cnotkowska – instrumenty perkusyjne. Tomasz Stroynowski – aranżacje, kompozytor, fortepian
  • 15. „It’s not batucada!” – Ritmodelia

    Wyd.: CM Records, czerwiec 2010
    Nagrania zrealizowano w piwnicy kamedulskiej na Bielanach w Warszawie.

    Na debiutanckiej płycie zespołu znalazło się dziesięć autorskich kompozycji instrumentalnych. Oprócz charakterystycznego dla Ritmodelii instrumentarium brazylijskiego, do nagrań wykorzystano całe bogactwo świata perkusji etnicznej i orkiestrowej. W muzyce pobrzmiewają odwołania do tradycyjnych rytmów tanecznych świata, takich jak samba czy comparsa, ale także klubowych takich jak broken beats czy jungle. W zespole występują znani perkusiści, współtworzący wiele innych grup muzycznych.
    Wykonawcy: Nikodem Bąkowski – instrumenty perkusyjne; Jerzy Markuszewski - instrumenty perkusyjne; Anna Patynek - instrumenty perkusyjne; Miłosz Pękala - instrumenty perkusyjne; Jakub Pogorzelski - instrumenty perkusyjne; Wojciech Sobura - instrumenty perkusyjne; Bogusz Wekka - instrumenty perkusyjne; Mikołaj Miki Wielecki - instrumenty perkusyjne; Hubert Zemler.
    Gościnnie: Greg Beyer, Scott Kettner.
  • 16. „Ludovava” – Mosaic

    Wyd.: CM Records/Transetnika, październik 2010
    Nagrania zrealizowano w Studiu Polskiego Radia S-4 w Warszawie.

    Mosaic funkcjonuje na pograniczu muzyki dawnej i tradycyjnej. W repertuarze grupy znajdują się autorskie aranżacje utworów z różnych tradycji i czasów, szczególnie chętnie grupa sięga po archaiczne motywy z tradycji polskiej. Muzycy grają na zrekonstruowanych instrumentach dawnych oraz instrumentach tradycyjnych, jakich do tej pory używa się w różnych zakątkach świata.
    W roku 2008 Mosaic został zwycięzcą Festiwalu Muzyki Ludowej Mikołajki Folkowe oraz laureatem Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia Nowa Tradycja (III nagroda dla zespołu i nagroda specjalna dla Jolanty Kossakowskiej).
    Wykonawcy: Jolanta Kossakowska – fidele średniowieczne, śpiew; Zofia Kolbe-Wojdyr –gaita, gallega, flety, instrumenty perkusyjne, tampura, śpiew; Wojciech Lubertowicz – bębny obręczowe, darabuka, tombak, udu; Mateusz Szemraj – lutnia arabska, cymbały, mandola; Sebastian Wielądek – lira korbowa, ney, flety, duduk, dudy szwedzkie, basy deptane.
    Gościnnie: Maciej Cierliński – lira korbowa; Weronika Grozdew-Kołacińska – śpiew; Bart Pałysa – basy.

  • 17. „Memories of the Stone – Wlodawa Synagogue Live Recording” – Się Gra

    Wyd. Folken Music, listopad 2010
    Nagrania zrealizowano podczas koncertu w Wielkiej Synagodze we Włodawie.

    Na album składają się nagrania koncertowe zarejestrowane podczas koncertu zespołu klezmerskiego Się Gra w XVII – wiecznej Synagodze we Włodawie. „(…) Miejsce które doskonale oddawało ducha naszej muzyki. Nawet dziś, kiedy mało kto pamięta dźwięki wypełniające te uliczki, te domy, te świątynie, wystarczy przyłożyć ucho do kamienia Synagogi aby usłyszeć te muyzkę. Naszą muzykę. (…)”
    Wykonawcy: Jarek Adamów – klarnet, kawal, sopiłka, darabuka, śpiew; Bartłomiej Stańczyk – akordeon, kapslowa kszczonowska, śpiew; Robert Brzozowski – kontrabas, śpiew.
  • 18. „Muafrika” – Muariolanza

    Wyd.: Falami, grudzień 2010.
    Nagrania zrealizowano w Studiu Radioaktywni w Starej Gorzelni.

    Na płycie znajduje się dwanaście utworów inspirowanych muzyką i kulturą Afryki. To czwarty album zespołu nazywanego „pierwszą polska grupą ambitne-jazzowa”. Płyta została wyprodukowana przez Pierr’a, który jest perkusistą grupy. Większość kompozycji jest autorstwa Mariusza Orzełowski, który w zespole gra na gitarze. Album krótko po premierze uzyskał status płyty tygodnia w radiowej Trójce oraz w portalu www.magnetoffon.info . Płytę promują single „Lakukulumulu” oraz „Halo Halo – jestem blisko” w których słychać głosy gwiazd polskiego rocka – Katarzyny Nosowskiej, Zbigniewa Hołdysa oraz Józefa Skrzeka. W nagraniach wziął udział także brytyjski producent Mad Professor, którego słowa otwierają album.
    Mariusz Orzełowski – gitara, baglama, didgeridoo, wibrafon, kamera pogłosowa, kieliszki, sample, chórki, śpiew; Marcin Babko – śpiew, kamera pogłosowa, sample, chórki; Dominik Mietła – trąbka, flugehorn; Sylwester Walczak – bas; Pierre – perkusja, elektronika, instrumenty klawiszowe, kalimba, djembe, bongos, kij deszczu, oklaski
  • 19. „Na wygnaniu” – Prawdziwe Perły

    Wyd.: Agencja Artystyczna Harpel Wojciech Harmansa, styczeń 2010
    Nagrania zrealizowano w DR Studio w Wiśle

    Płyta zawiera kompozycje oparte głownie na irlandzkich melodiach ludowych, zaaranżowane w nowoczesny sposób i oryginalny sposób, podkreślający rytmikę pieśni i tańców północy (reeli, jigów, airów). Piosenki śpiewane są w języku polskim, w większości do tekstów Michała Gramatyki.
    Wykonawcy: Michał „Doktor” Gramatyka – gitara basowa, śpiw; Wojciech „Muzyk” Harmansa – akordeon, śpiew; Michał „Borys” Palka – gitara, śpiew; Adam R. Saczka – instrumenty klawiszowe, śpiew; Michał „Misiek” Smoliński – flety, banjo, śpiew.
  • 20. „New Polish Klezmer Music” – Etnomalia

    Wyd.: Folken Music, listopad 2011

    Repertuar grupy stanowią melodie ludowe wielokulturowej od wieków Polski, którą zamieszkiwali Polacy, Ukraińcy, Tatarzy, Niemcy i Żydzi. W autorskich aranżacjach artyści starają się znaleźć wspólny mianownik łączący wszystkie te kultury, zwracając jednak uwagę na cechy charakterystyczne każdej z nich.
    Wykonawcy: Jarek Adamów – klarnet, kawal; Marcin Kisiel – gitara elektryczna, gitara basowa; Piotr Dankiewicz – gitara basowa; Zbigniew Zaręba – perkusja.
  • 21. „nieBYT” – Tantua

    Wyd. Drukarnia Wrocław RAPID, grudzień 2010
    Nagrania zrealizowano w PAX Home Studio w Świdnicy.

    Na płycie znalazło się jedenaście kompozycji zainspirowanych tradycją różnych kultur. Artyści w poszukiwaniu swojego własnego stylu, często przy tworzeniu poszczególnych kompozycji, inspirowali się bezpośrednio brzmieniem samych instrumentów charakterystycznych. Na płycie także eksperymenty wokalne i nawiązania do nurtu poezji śpiewanej.
    Wykonawcy: Grzegorz Makarewicz – śpiew; Paweł Cychowicz – gitara akustyczna; Bartosz Bednarz – gitara basowa; Witold Kowaliszyn – kalimba, berimbao, kora, flety proste, udu, djembe; Artur Korzekwa – konga, djembe, dudu, darabuka, Tomasz Rupnowski – bongosy, dundun, grzechotki.
  • 22. „Nowa Mix-Tradycja” – Żywiołak

    Wyd.: Karrot Komando, grudzień 2010

    Płyta z remiksami utworów zespołu Żywiołak. Zespół zaprosił do współpracy zaprzyjaźnionych producentów. Wieloryb, Christopher Juul, Dubbist, vanChesco i inni podjęli się przepuszczenia znanych piosenek Żywiołaka przez swoje elektroniczne i analogowe urządzenia, uformowania ich według własnych koncepcji i nadania im właściwego sobie artystycznego wyrazu. Powstała płyta pełna muzycznych niespodzianek, nowych rytmów i zdumiewających nowoczesnych aranżacji. To propozycja dla wielbicieli muzyki której nie da się ująć w jakiekolwiek ramy i czerpiącej inspirację z najróżniejszych zakamarków światowej kultury.

  • 23. „Opaa!” – Bubliczki

    Wyd.: Folkers, styczeń 2010
    Nagrania zrealizowano w studiu Akademickiego Centrum Kultury w Szczecinie.

    „Opaa!” to debiut fonograficzno klezmersko-kaszubskiej kapeli Bubliczki. Płyta zawiera jedenaście kompozycji oryginalnych zespołu oraz trzy etiudy nazwane „miejscami” i wskazujące na geografię inspiracji muzyków (Tel Awiw, Gucza, Dubrownik). Fonogram wypełnia mieszanka brzmień z całego Półwyspu Bałkańskiego (Serbia, Chorwacja, Macedonia, Bułgaria, Rumunia) oraz żydowskiej i romskiej nuty. Partie wokalne wykonywane są w języku kaszubskim.
    Wykonawcy: Mateusz Czarnowski – akordeon, śpiew; Michał Czarnowski – skrzypce, mandolina; Piotr Ringwelski – puzon, Krzysztof Kowalczyk – saksofon sopranowy, klarnet; Piotr Bruski – cajon, tapan, darabuka, talerze, przeszkadzajki; Artur Pacak – kontrabas.
  • 24. „Serce” – Trio Janusza Prusinowskiego

    Wyd. Słuchaj Uchem, kwiecień 2010
    Nagrania zrealizowano w studiu Free Fly Music.

    Trio Janusza Prusinowskiego powstało by grać muzykę polską zgodnie z najlepszymi wiejskimi kanonami wykonawczymi. Dzięki dbałości o detale - obecne w grze Jana Lewandowskiego, Kazimierza Meto, Józefa Zarasia, Jana Ciarkowskiego, Piotra i Jana Gaców, Ignacego Bednarza i innych - można w interpretacjach zespołu rozpoznać "nutę" każdego z muzykanckich mistrzów.
    Oprócz skrzypiec, basów i bębenka w instrumentarium Trio obecne są również szałamaja i flet drewniany. Instrumenty te wzbogacają fakturę klasycznych mazurków i kujawiaków o brzmienie, które można wyobrazić sobie patrząc na ryciny dawnych wędrownych i dworskich kapel, a zarazem usłyszeć od Tadżykistanu po Bretanię. Dynamika wiejskich tańców z jednej strony, zaś właściwości frazy języka polskiego z drugiej wyznaczają czasoprzestrzeń, w której spełniają się możliwości rytmiczne, melodyczne i brzmieniowe kujawiaków, mazurków, oberków, powiślaków czy podróżników. Muzyczny dialog między instrumentalistami, operowanie heterofonią i doświadczenie wspólnej improwizacji to kolejne elementy składające się na wyjątkowość grupy.

    Płytę "Serce" wypełniają tańce pochodzące z repertuaru muzykantów wiejskich, oprócz pieśni nr 15, która jest autorską kompozycją do wiersza anonimowego poety. Wykonawcy: Janusz Prusinowski – śpiew, skrzypce, harmonia polska; Michał Żak – szałamaja, flety drewniane, klarnet; Piotr Piszczatowski – bębenek, baraban, skrzypce, śpiew; Piotr Zgorzelski – basy śpiew.
    Gościnnie: Szczepan Pospieszalski – trąbka; Michał Garstecki – kontrabas.
  • 25. „Spóźnione wejście w XXI wiek” – Południca

    Wyd.: W moich oczach, maj 2010
    Nagrania zrealizowano w studiu Punkt G w Giebułtowie

    Album składa się z jedenastu piosenek ułożonych w porządku powstawania – od najmłodszych do najstarszych. Płyta jest bardzo różnorodna, kompozycje nawiązują do klimatu bajkowego, słychać także dawne fascynacje zespołem „Dead Can Dance”, argentyńskim tangiem oraz „Dialogiem Mistrza Polikarpa ze śmiercią”
    Wykonawcy: Anna Olszewska – „Kobieta Kot” – głosy i cymbały; Wiola Król „Storm” – flety, piszczałki, saksofon, głos; Michał Radmacher – „Dick Tracy” – klarnet; Andrzej Zagajewski – „Srebrny Serfer” – madola, instrumenty klawiszowe; Zbyszek Ziemka – „Ben 10” – kontrabas; Karol Wilkoszewski – „Kapitan Żbik” – instrumenty perkusyjne; Mateusz Nowicki – „Hulk” –cymbały.
  • 26. „Stoji łoset kele drogi” – Babsztyl

    Wyd.: CMC, grudzień 2010
    Nagrania zrealizowano w Majkel Studio w Olsztynie.

    Nagrania na płycie „Stoji łoset kele drogi” to próba przypomnienia gwary warmińskiej oraz pomysł na popularyzację warmińskiej kultury. Pomysłodawcą projektu jest dyrektor Muzeum Budownictwa Ludowego w Olsztynku. Konsultacje językowe przeprowadzał z artystami Edward Cyfus.
    Wykonawcy: Zbigniew Hofman – śpiew; Cezary Makiewicz – gitary akustyczne, śpiew; Piotr Szymański – gitary elektryczne; Paweł Szuszkiewicz – bas; Zbigniew Chrzanowski – perkusja.
    Gościnnie: Joanna Gołembiewska – śpiew; Renata Kuźmiak – śpiew; Crazy Daisy – Paulina i Dorota Pastuszko – śpiew; Kamil Kulawczuk – gitara elektryczna; Rafał Gajewski – pianino; Patryk Nakielski – skrzypce; Marcin Ruminski – mandolina; Jacek Wąsowski – dobro, banjo, gitara akustyczna solo; Tomasz Urban – skrzypce; Zespół Śparogi – Maria Gronkiewicz – skrzypce; Maciej Hucia – akordeon; Wiesław Gąsiorowski – kontrabas
  • 27. „Striped Flint” – Natural Beat Band

    Wyd.: Muzeum Historyczno-Archeologiczne w Ostrowcu Świętokrzyskim, sierpień 2010
    Nagrania zrealizowano w Studiu Wąchock oraz w Studiu B-Ton.

    Natural Beat Band to grupa grająca muzykę improwizowaną, opartą na mocnej sekcji rytmicznej (perkusja conga, djembe, bebny szczelinowe, beatbox). Grupa która ciągle rozwija swój warsztat w poszukiwaniu nowych brzmień. Ich historia sięga roku 1999 kiedy powstała bębniarska formacja STIFF STUFF. W 2010 roku zespół STIFF otrzymał propozycje nagrania płyty na zlecenie Muzeum archeologicznego w Krzemionkach Opatowskich. Dzięki temu doszło do współpracy głównego trzonu formacji rytmicznej STIFF STUFF oraz młodych artystów tworzących na scenie skarżyskiej i kieleckiej, co zaowocowało powstaniem grupy NATURAL BEAT (NEWETNO).
    Wykonawcy: Piotr Stefański – śpiew, djembe, perkusjonalia; Rafał Gęborek – trąbka, efekty, Karol Krąż – perkusja, Kuba Kozioł – bas; Krzysztof Olejarz – djembe, perkusjonalia; Dominik Gadecki – konga; Rafał Rynkiewicz – sampler, elektronika; Jakub Kubała – beatbox.

  • 28. „Subvillage Sound” – Village Kollektiv

    Wyd. Open Sources, październik 2010

    Drugi album zespołu, który konsekwentnie rozwija fuzję nowoczesno-etnicznych brzmień, wychodząc naprzeciw najnowszym światowym dokonaniom sceny World Music. Charakterystyczny dla zespołu eklektyzm stylistyczny ma na nowej płycie jeszcze pełniejszy wymiar. Riffy sekcji dętej i teksty pochodzące z bułgarskiej, rumuńskiej i romskiej poezji ludowej dodają mocy bałkańskiego żywiołu energetycznym i tanecznym utworom. Na płycie także dużo nostalgicznych melodii, w których echem odbija się śpiew kurpiowskiej i podlaskiej puszczy oraz syberyjskiego stepu. Dub, dubstep, elektro-rock pozostają w dialogu z nu jazzem i muzyką improwizowaną.
    Wykonawcy: Maciej Cierliński – lira korbowa; Weronika Grozdew-Kołacińska – śpiew; Rafał Kołaciński – elektronika, programowanie; Bart Pałyga – fidel, gadułka, drumla, wiolonczela elektryczna, śpiew gardłowy; Magdalena Sobczak-Kotnarowska – cymbały, śpiew; Rafał Gańko – trąbka, Adam Kłosiński – puzon, Sylwia Świątkowska. Gościnnie: Pablopavo – śpiew; Michał Czchowski – sitar; Maria Natanson – śpiew; Piotr Majczyna – bouzuki, śpiew; Marcin Gańko – saksofony.
  • 29. "Tríú" – Beltaine

    Wyd. BeltArt, maj 2010
    Nagrania zrealizowano w AlternatiV Studio, S-tone Studio oraz Studio AS one

    Na płycie znalazły się melodie irlandzkie, szkockie, bretońskie i polskie, twórczo zaaranżowane przez zespół. Muzyka grupy Beltaine to międzykulturowa fuzja wielu kultur, zrealizowana z wykorzystaniem tradycyjnych instrumentów z różnych stron świata oraz współczesnych brzmień muzyki rockowej i elektronicznej.
    Wykonawcy: Adam Romański – skrzypce; Grzegorz Chudy – whistle, akordeon, bombarda, bansuri, śpiew; Jan Gałczewski – bouzuki, bodhran, gitara elektryczna, dudy gaita; Jan Kubek – tabla, darabuka, djembe, cajon, instrumenty perkusyjne; Łukasz Kulesza – gitara akustyczna; Bartek Dudek – gitara basowa; Mateusz Sopata – perkusja.
  • 30.„Uroda zdarzeń” – Paweł Szymański

    Wyd.: Flower Records, wrzesień 2010
    Nagrania zrealizowano w PRO-Studio Polskiego Radia w Olsztynie.

    Muzyka którą można usłyszeć na płycie jest efektem zainteresowań autora i łączy elementy przedwojennego bluesa, ragtime’u, bluegrassu i muzyki folk. Na płycie zostały zarejestrowane wyłącznie brzmienia akustyczne (gitary, harmonijki ustne, instrumenty perkusyjne).
    Wykonawcy: Paweł Szymański – śpiew, gitary, harmonijka ustna; Maciej Ostromecki – instrumenty perkusyjne; Jędrzej Kubiak – gitara dobro. Gościnnie: Jacek Wąsowski – mandolina, gitara dobro.
  • 31. „U Źródeł muzyki Chopina” – Zespół Polski Marii Pomianowskiej

    Wyd.: Musart, listopad 2010
    Nagrania zrealizowano w Ztudio w Warszawie

    Spotkanie muzyki Fryderyka Chopina z jego z muzyką ludową Mazowsza – jego najważniejszą tradycyjną inspiracją. To przełamanie stereotypu funkcjonowania muzyki Chopina i tradycji ludowej w odmiennym kontekście wykonawczym. Płyta jest podsumowaniem piętnastu lat pracy Zespołu Polskiego.
    Wykonawcy: Maria Pomianowska – śpiew, suka biłgorajska, fidel płocka, sarangi, suka basowa; Małgorzata Szarlik – skrzypce żłobione, chórki; Marta Maślanka – cymbały, chórki; Bartłomiej Pałyga – bas, śpiew alikwotowy, koncovka; Robert Siwak – bębny; Sebastian Wielądek – lira korbowa, dudy, duduk, szałamaja; Paweł Betley – flety, fujarki, chórki.
    Gościnnie: Paweł Iwaszkiewicz – flety; Józef Czarnecki – bas; Paweł Budkiewicz – gitara; Shintsuke Fujimura – wiolonczela; Tomasz Sobaniec – marimba; Piotr Gliński – bęben, Jerzy Burdzy – bas, Paweł Kobus – flet, Weronika Grozdew – śpiew.
  • 32. . „Wiele barw jantaru” – Zespół Pieśni i Tańca Uniwersytetu Gdańskiego „Jantar”

    Wyd.: Akademickie Centrum Kultury Uniwersytetu Gdańskiego „Alternator”, listopad 2010.

    Polskie pieśni ludowe z różnych regionów. Materiał źródłowy pochodzi ze starych śpiewników w całości zaaranżowany został przez kierownika muzycznego zespołu Beatę Makowską.
    Wykonawcy: Zespół Pieśni i Tańca Uniwersytetu Gdańskiego „Jantar”. Grupa wokalna oraz instrumentalna.
  • 33. „Wielkopolska MooZA dla powodzian” – Rajlender

    Wyd.: Gnieźnieński Sztab WOŚP i Rajlender
    Nagrania zrealizowano w Fabryce Dźwięków Kajetana Święcichowskiego w Gnieźnie

    Produkcją muzyczną płyty i aranżacją utworów zajął się Aleksander Schmidt, za folkową stylizację materiału odpowiadał Adam Szczepaniak. Na płycie m.in.: znane i popularne melodie wielkopolskie jak „Świniorz” czy „Kozioł” w nowych aranżacjach zespołu, wykonane z ciekawym instrumentarium, w którym tradycyjnie brzmiący akordeon i klarnetem uzupełniają gitary, saksofony oraz instrumenty klawiszowe. Płyta sprzedała się w nakładzie prawie 3000 egzemplarzy i wspomogła akcję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy „Stop powodzianom”.
    Wykonawcy: Łukasz Frankowski – śpiew, tamburyn; Adam Szczepaniak – akordeon, śpiew; Daniel Popielarz – klarnet, fortepian; Dariusz Jóźwiak – perkusja, śpiew; Rafał Muniak – gitara basowa; Aleksander Schmidt – gitara elektryczna, akustyczna, harmonijka ustna, śpiew.

  • 34. „Zabobon” – Roberto Delira & Kompany

    Wyd.: Karrot Komando, kwiecień 2010

    Bezpośrednią przyczyną ukształtowania się profilu muzycznego grupy była rekonstrukcja „gęśli gdańskiej” oraz fascynacja archaicznymi brzmieniami instrumentów ludowych. Artyści podkreślają oryginalne wykorzystanie tych instrumentów do uzyskania niespotykanych brzmień.
    Wykonawcy: Ewa Łukaszewicz – lira korbowa, śpiew, djembe, darabuka, przeszkadzajki; Kasia Kapela – skrzypce, skrzypce barytonowe, spiew; Darek Goc – lutnia długoszyjkowa śpiew; Tomek Waldowski – baraban, werbel paradny, stopa, przeszkadzajki; Robert Jaworski – gęśla smyczkowa, lira korbowa, altówka, flet, śpiew gardłowy.

-----------------------------------------------------------------------------------

JURY KONKURSU „FOLKOWY FONOGRAM ROKU 2010”

Dariusz Anaszko - portal etno.serpent.pl
Andrew Cronshaw - muzyk, dziennikarz (Wielka Brytania)
Jacek Hawryluk- Program 2 PR
Tomasz Janas- dziennikarz niezależny
Piotr Kędziorek- RCKL, Program 2 PR

Kontakt: 22 - 645 53 01
nowatradycja2@polskieradio.pl