FONOGRAM ŹRÓDEŁ 2008 - PROTOKÓŁ OBRAD JURY

Jury Fonogramu Źrodeł w składzie:

- Małgorzata Małaszko-Stasiewicz: z-ca dyr. Programu 2 PR
- Anna Szewczuk - dziennikarz Programu 2 PR
- Anna Szotkowska - dziennikarz Programu 2 PR
- Piotr Kędziorek - kierownik RCKL, Program 2 PR
- Kuba Borysiak - dziennikarz Programu 2 PR

przyznało tytuł Fonogramu Źródeł 2008 roku płycie „Pieśniczki z kancenoła” wydanej przez Instytut Sztuki PAN (opis)

dugie miejsce w konkursie zajęła płyta „Muzyka ocalona – Łowickie 1952-1959” wydana przez Łowicki Ośrodek Kultury przy współpracy Instytutu Sztuki PAN (opis)

trzecie miejsce ex equo zajęły płyty: „Muzycy, Muzycy cos po Wos ostanie...” (opis)
wyd. Instytut Sztuki PAN i Tatrzańska Agencja Rozwoju, Promocji i Kultury oraz  „Powiśle Maciejowickie” wydawnictwa In Crudo (opis)

Poza tym jury postanowiło przyznać Nagrodę Specjalną „Fonogramu Źrodeł”  wydawnictwu Muzyka Odnaleziona za unikatową serię płyt, w ktorej w ubiegłym roku ukazały się płyty:

Cztery strony Rawy; Kajocy-Wokół Kędzierskich; Koniec basów Kraśnica.Opoczyńskie

Wyróżnienie  jury przyznało płycie „Tak jo byda syna miała” Regionalnego Zespołu Śpiewaczego „Radostowianki”. Jurorzy doceniają zasługi zespołu dla kultywowania śląskich tradycji i dziękują lokalnym instytucjom kultury za sposób sprawowania mecenatu nad kulturą ludową regionu.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ALBUMY ZGŁOSZONE DO FONOGRAMU ŹRÓDEŁ 2008:

1. Choć my nie Mazowsze – Wójtowianie


Wyd.: Krasnobrodzki Dom Kultury, czerwiec 2008.
Nagrania zrealizowano w Krasnobrodzkim Domu Kultury.

Pieśni ludowe z regionu Roztocza i repertuar kresowy. Oprócz materiału tradycyjnego na płycie umieszczono również utwory skomponowane przez członków zespołu.


Wykonawcy:
Marianna Olszewska - śpiew,
Zofia Molenda - śpiew
Alicja Parkitny – śpiew
Elżbieta Piela – śpiew
Alicja Olszewska – śpiew
Stanisław Olszewski – bębenek
Marek Molenda – kontrabas
Zbigniew Molenda – akordeon
 

2. Cztery strony Rawy


Wyd.: Muzyka Odnaleziona, czerwiec 2008.
Nagrania zrealizowane w domach muzykantów w latach 1986-2003 przez Andrzeja Bieńkowskiego.

Mazurki, oberki i polki z okolic Rawy Mazowieckiej – Centrum Polski.

Wykonawcy: m.in.: Kapela Stanisława Klejnasa, Kapela Mariana Cieracha, Kapela Jana Makowskiego, Kapela Stanisława Rosińskiego.

 

3. Jak jo byda syna miała  - Radostowianki


Wyd.: Gminny Ośrodek Kultury w Suszcu, październik 2008.
Nagrania zrealizowano w studiu Gminnego Ośrodka Kultury w Pawłowicach.

Na płytę złożyły się pieśni regionu pszczyńskiego a także innych regionów Śląska w wykonaniu czternastu śpiewaczek z Radostowic pod kierownictwem Jadwigi Masny. Są to pieśni wykonywane dawniej przez kobiety (kołysanki, pieśni miłosne, weselne, sieroce i nabożne).

 

4. Jes wesoło nowina” – Grojcowianie


Wyd: Stowarzyszenie społeczno-kulturalne „Grojcowanie”, grudzień 2008.
Nagranie studyjne zrealizowane przez AV Studio w 2008 roku.

Kolędy i pastorałki w wykonaniu młodzieży i dzieci z Zespołu Regionalnego “Grojcowianie” i “Mali Grojcowianie”, soliści: Anna Grochowalska, Katarzyna Jagosz, Sabina Jurasz, Renata Kocoń, Natalia Konior, Anna Kupczak, Katarzyna Kupczak, Dawid Stasica, Regina Urbaś, Dominika Wrzeszcz, Wojciech Wrzeszcz. W Kapeli zagrali: Brygida Murańska – skrzypce prym, Magdalena Fijak – skrzypce prym, Anna Wrzeszcz – skrzypce prym, Wojciech Wrzeszcz – skrzypce prym, sekund altowy, Franciszka Burczak – sekund altowy, Rafał Wrzeszcz – bas i Dawid Stasica – bas. Na okładce płyty wykorzystano zdjęcie szopki Stanisława Kwaśnego – cenionego twórcy ludowego z Musznej.

 

5. Joszko Broda – Na Dunaj. Kolędy ze Wschodu.


Wyd.: BAT – Józef Broda, grudzień 2008.
Nagrania pochodzą z archiwum Archiwum Etnolingwistycznego w Zakładzie Tekstologii i Gramatyki Współczesnego Języka Polskiego Instytutu Filologii UMCS w Lublinie, Zbiorów Fonograficznych ISPAN oraz Archiwum Joszka Brody.

Na płycie znajdują się kolędy i pastorałki w wykonaniu najstarszych mieszkańców regionu lubelskiego (jedna pieśń z regionu Przemyśla) m.in.: Anny Wójcik z Górajca (ur.1903), Joanny Rachańskiej z Łupczy (ur.1918), Marii Zabłockiej z Grabniaka (ur.1898), Weroniki Gwóźdź ze Starej Wsi (ur.1899), Marii Szuty z Ulowa (ur.1910). Nagrania dokonane zostały w latach 1953-2007.

 

6. Kajocy. Wokół Kędzierskich.


Wyd.: Muzyka Odnaleziona, czerwiec 2008.
Nagrania zrealizowane w domach muzykantów w latach 1980-2008 przez Andrzeja Bieńkowskiego.

Mazurki, oberki i polki Kajoków z Radomszczyzny. Mikroregion Kajoków to kilkanaście wsi położonych na północ od Przysuchy. 

Wykonawcy: m.in.: Kapela Józefa Kędzierskiego, Kapela Jana Babisa, Jan Kłosiński, Kapela Floriana Porczka.

 

7. Koniec basów. Kraśnica. Opoczyńskie


Wyd.: Muzyka Odnaleziona, czerwiec 2008.
Nagrania zrealizowane w domach muzykantów w latach 1984-1997 przez Andrzeja Bieńkowskiego.

Polki i oberki z Opoczyńskiego. Rekonstrukcje kapel z basami.

Wykonawcy: m.in.: Kapela Stanisława Klejnasa, Kapela Stanisława Rosińskiego, Kapela Władysława Piątkowskiego, Kapela Nowickich, Kapela Szewczyków.

 

8. Lasowiacki Dom – Kapela Władysława Pogody


Wyd.: Miejski Dom Kultury w Kolbuszowej, kwiecień 2008.
Nagrania zrealizowano w studiu nagrań Miejskiego Domu Kultury w Kolbuszowej.

Regionalne melodie i przyśpiewki i tańce lasowiackie w wykonaniu Kapeli Władysława Pogody.

Wykonawcy:
Władysław Pogoda – skrzypce prym, śpiew
Jerzy Wrona – klarnet
Ryszard Wrona – akordeon
Jarosław Mazur – kontrabas
Dorota Jamróz – skrzypce sekund
Stanisław Rudny – trąbka
Czesława Cyran – śpiew

 

9. Muzycy, Muzycy cos po Wos ostanie..


Wyd.: Tatrzańska Agencja Rozwoju, Promocji i Kultury, Instytut Sztuki PAN, grudzień 2008.
Nagrania archiwalne ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN

Są to pierwsze powojenne nagrania tradycyjnej muzyki Podhala. Dokonały ich ekipy terenowe Państwowego Instytutu Sztuki podczas ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego (Nagrania z lat 1950-1954). Autorem większości nagrań jest Kazimierz Bogucki, członek Ekipy Krakowskiej AZFM. Na płycie znalazło się także kilka nagrań autorstwa Aleksandry Szurmiak-Boguckiej dokonanych w 1957 roku. Nagrania prezentują tradycyjną muzykę tzw. Skalnego Podhala, Niżnego Podhala, okolic Nowego Targu,  Szaflar oraz Chochołowa. Podhalańscy muzycy i śpiewacy których nagrania znajdują się na płycie urodzeni byli w latach 1881- 1931. Wśród wykonawców: muzyka (kapela) Władysława Obrochty z Zakopanego, muzyka Bronisławy Koniecznej-Dziadońki z Bukowiny Tatrzańskiej czy muzyka Stanisława Nędzy - Chotarskiego z Kościelsika. Obok muzyki instrumentalnej na płycie znalazły się także przykłady śpiewu solowego jak i zespołowego (ballady, śpiewy weselne, przyśpiewki) 

 

10. Muzyka ocalona – Łowickie 1952-1959


Wyd.: Łowicki Ośrodek Kultury i Instytut Sztuki PAN, listopad 2008.
Nagrania archiwalne ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN.

Pierwsze powojenne a zarazem najstarsze z zachowanych rejestracji fonograficznych tradycyjnej muzyki regionu łowickiego. Nagrań dokonały ekipy terenowe Państwowego Instytutu Sztuki podczas ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego (nagrania z roku 1952) oraz studenci muzykologii UW podczas obozu studenckiego kierowanego przez Mariana Sobieskiego (Nagrania z roku 1959).
Płyta prezentuje różnorodność stylów i gatunków, ukazuje historyczne brzmienie minionej już epoki muzycznej. Tradycyjne melodie taneczne (okrąglaki, oberki, kujawiaki, kujony, a także melodie obrzędowe grane np. podczas wesel). Zawarty na płycie repertuar pieśniowy związany jest chronologią roku kalendarzowego i cyklu ludzkiego życia (pieśni dziecięce, kołysanki, żniwne, zalotne, weselne, przyśpiewki).

Wykonawcami są nieżyjący już łowiccy muzycy i śpiewacy ludowi, wielu z nich urodziło się jeszcze w XIX wieku. To m.in.: Grzegorz Gać (ur. 1878), Wiktoria Zbikowska (ur. 1899), Anna Wróbel (ur. 1880), Izydor Muras (ur. 1893).

 

11. Odkrywanie tradycji Mazowsza – Instrumentarium cz. I


Wyd.: Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie, grudzień 2008.
Nagrania terenowe

Publikacja ma za zadanie przybliżyć tradycjne instrumentarium Mazowsza. Płyty DVD zawierają prezentacje multimedialne trzech instrumentów – ligawki, fideli płockiej oraz harmonii pedałowej. Wykonawcą 16 tańców kurpiowskich jest harmonista Jan Kania z Lipnik. Adwentowe melodie ligawkowe wykonuje Jan Maliszewski oraz rodzina Gałagusów ze wsi Wieska k./Jabłonnej Lackiej. Cztery utwory historyczne na fideli płockiej wykonuje Sylwia Świątkowska

 

12. Pieśniczki z kancenoła – Pieśni religijne ewangelików ze Śląska Cieszyńskiego.


Wyd.: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, listopad 2008.

 Nagrania z badań terenowych prowadzonych na Śląsku Cieszyńskim przez Arletę Nawrocką – Wysocką w latach 2005-2008.


Wykonawcy: Parafianie z Kościoła Ewangelicko – Augsburskiego z okolic Wisły, Ustronia, Cisownicy, Istebnej, Koniakowa, Goleszowa urodzeni pomiędzy 1925 a 1952,  m.in.: Emma Błaszczyk, Anna Malec, Ewa Sztwiertnia, Anna Śliwka, Helena Wróbel oraz grupy śpiewacze: Czernianie, Stejizbianki, Uścienkowianie i Wańcy.

 

13. Powiśle Maciejowickie


Wyd. In Crudo/Stowarzyszenie Dom Tańca, kwiecień 2008.
Nagrania zrealizowane latach: 1995-2007, w domach muzykantów, w Klubie Korzenie Riviera-Remont w Warszawie, w czasie Taboru Domu Tańca w Strychu 2007.

Melodie pasterskie, melodie taneczne grane solo i przez kapele, przyśpiewki, śpiew kawalerski, śpiew obrzędowy i kołysanki - mikroregion Powiśle Maciejowickie (Mazowsze południowe, prawobrzeżne).


Wykonawcy: Jan Cytryniak, Stanisław Łoskot, Stefan Nowaczek, Sławomir Rutkowski, Zofia Pracz, Władysław Zarzycki, Czesław Zarzycki, Stanisław Pawelec (harmonia), Stanisław Pawelec (skrzypce), Jan Łoskot, Antoni Cichecki, Marian Cichecki, Jan Kurach, Celina Cytryniak.

 

14. Póde na góry – Regionalny Zespół Dolina Popradu


Wyd.: Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu i Regionalny Zespół Dolina Popradu, kwiecień 2008.
Nagrania zrealizowano w studiu PNDK w Starym Sączu.

Tradycyjne pieśni i melodie taneczne górali nadpopradzkich zwanych czarnymi, w wykonaniu kapeli i śpiewaków z Piwnicznej Zdroju.


Wykonawcy:
24-osobowy zespół śpiewaków oraz kapela w składzie:
Piotr Kulig – skrzypce prym
Krzysztof Gawlak – basy
Agnieszka Ryżak – skrzypce sekund
Tomasz Ryżak – skrzypce sekund
Edyta Wielocha – skrzypce prym

 

15. Tańce Regionów Podkarpacia – Kapela Ludowa Gacoki z Gaci Przeworskich.


Wyd.: Polskie Radio Rzeszów S.A., lipiec 2008.
Nagrania zrealizowano w Studiu Polskiego Radia Rzeszów.

Tańce Regionów Podkarpacia to antologia melodii z przyśpiewkami do ponad 120 tańców.   Na kompilację ktora znalazła sie na płycie składają się utwory grup społeczności:  Rzeszowiaków z okolic Rzeszowa i Przeworska, Lasowiaków oraz Pogórzan z okolic Krosna i Gorlic.

Wszytkie kompozycje w wykonaniu siedmioosobowego zespołu śpiewaków oraz kapeli w składzie:
Magdalena Tejchma – skrzypce prym
Hubert Tejchman – skrzypce sekund
Ryszard Hanejko – klarnet (kierownik zespołu)
Stanisław Tadla – cymbały
Tadeusz Kmiecik - basy

 

16. W styrawierskyj dziariewni - Riabina


Wyd.: Konador, czerwiec 2008.
Nagrania zrealizowano w Studiu Rembrandt Polskiego Radia Białystok.

Pieśni wojackie, sieroce, miłosne, weselne, korowodowe w wykonaniu rosyjskich Starowierców spod Augustowa.


Wykonawcy:
Marta Ancipow  - śpiew
Zinaida Ancipow – śpiew
Irena Fomin – śpiew
Anna Jefimow – śpiew
Maria Jefimow – śpiew

Wiera Jewdokimow – śpiew