PROTOKÓŁ PRZESŁUCHAŃ NAGRAŃ DO XII KONKURSU MUZYKI FOLKOWEJ
„NOWA TRADYCJA 2009”


W dniu 16 marca 2009 r. komisja kwalifikacyjna złożona z pracowników i współpracowników Polskiego Radia Programu 2 - Radiowego Centrum Kultury Ludowej w składzie:

Piotr Kędziorek – kierownik RCKL, Małgorzata Jędruch – Włodarczyk, Anna Szotkowska, Jakub Borysiak i Włodzimierz Kleszcz po zapoznaniu się z 46 zgłoszeniami do Konkursu postanowiła zakwalifikować do XII Konkursu Muzyki Folkowej PR – Nowa Tradycja 2009 12 zespołów (w kolejności alfabetycznej):

Bubliczki Cashubian Klezmer Band (Brusy) (opis)
Di Kuzine (Lublin ) (opis)
FolkRoll i Nasta Niakrasawa (Warszawa) (opis)
Hoboud (Olsztyn) (opis)
Jacek Mielcarek Trio (Tarnów Opolski) (opis)
Lechistan (Warszawa) (opis)
Musica Vena Klezmer Section (Opole) (opis)
NeoKlez  (Lublin) (opis)
Vieśnova (Suwałki) (opis)
Vistula Ballada (Warszawa) (opis)
Warszawa Kyiv Express (Warszawa) (opis)
WID (Warszawa) (opis)

Spośród wszystkich zgłoszonych nagrań demonstracyjnych 5 nie podlegało ocenie, ze względu na nie spełnianie wymogów regulaminowych.
Wszystkim, którzy nadesłali nagrania demonstracyjne - dziękujemy i życzymy sukcesów artystycznych.

Anna Szotkowska
Małgorzata Jędruch - Włodarczyk
Piotr Kędziorek
Włodzimierz Kleszcz
Jakub Borysiak
Wojciech Ossowski
              

Warszawa, dn. 16 marca 2009 r.


Nowa Tradycja 2009 - REGULAMIN

JURY XII KONKURSU MUZYKI FOLKOWEJ
„NOWA TRADYCJA 2009”

Marcin Pospieszalski - przewodniczący; muzyk, producent
Małgorzata Małaszko - Stasiewicz - muzykolog, z-ca dyr Programu 2 PR
Maria Pomianowska - muzyk
Tomasz Janas - dziennikarz
Krzysztof Trebunia - Tutka- muzyk

 

ZAKWALIFIKOWANE ZESPOŁY:

 

24.04.1009 (PIĄTEK)

 

DI KUZINE
Miłosz Madejski - kontrabas
Dariusz Świderek - akordeon
Piotr Wierzchowski - klarnet
Kuba Zaleski - skrzypce

Zespół DI KUZINE powstał w czerwcu 2005 roku w Lublinie. Zespół powstał z fascynacji tradycyjną muzyką klezmerską. W tym okresie, brzmienie zespołu ewoluowało pod wpływem pogłębiającej się wiedzy na temat kultury klezmerskiej oraz poszerzających się  zainteresować innymi gatunkami muzycznymi. Obecnie, o muzycznym obliczu grupy decyduje połączenie muzyki klezmerskiej z elementami muzyki bałkańskiej oraz polskiej muzyki ludowej. Istotna rola improwizacji oraz własne aranżacje sprawiają, że Di Kuzine stworzyli własny, niepowtarzalny styl. Duży wpływ na charakter muzyki wykonywanej przez zespół ma fakt poznania i wymiany uwag z gwiazdami muzyki klezmerskiej takimi jak: Kroke czy Di Naye Kapelye.
Od momentu powstania zespół zagrał około 150 rożnych koncertów w Polsce i Europie (w tym na wielu festiwalach folkowych i muzyki klezmerskiej), wielokrotnie nagrywał dla radia i telewizji (zarówno polskiej jak i zagranicznych np: niemieckiej, belgijskiej, izraelskiej). Jeden z naszych utworów został zarejestrowany na płycie wydanej przez telewizję belgijską (BRUMU 2006). Na zaproszenie TVP w sierpniu 2007 wzięliśmy udział w programie "Kuźnia talentów" promującego młodych i utalentowanych muzyków. W listopadzie 2008r na przeglądzie muzyki różnej "Staś 2008" organizowanego m.in. przez Radio Lublin zespół (w składzie konkursowym bez skrzypka) został uznany w opinii jury za najlepszy zespół w konkursie, nie mieszczący się już w kategoriach imprezy. Obecnie zespól przygotowuje się do wydania profesjonalnego, debiutanckiego albumu.

 
WARSZAWA KYIV EXPRESS
Cat Donskoj - trąbka
Mariusz Kozłowski - saksofony
Piotr Karol Sawicki  - fortepian
Paweł Puszczało - kontrabas
Witek Wilk - perkusja
Adam Lewandowski – perkusjonalia

Autorami repertuaru i założycielami Warszawa Kyiv Express są Piotr Karol Sawicki, polski pianista, kompozytor i aranżer oraz Cat Donskoj, ukraiński trębacz, kompozytor i aranżer mieszkający w Polsce. Wykonywanie tej muzyki jest dla jej autorów realizacją marzeń artystycznych.
Warszawa Kyiv Express tworzą od maja 2008 roku doświadczeni i zgrani ze sobą instrumentaliści, od wielu lat występujący na scenie jazzowej, dla których oprócz wirtuozerii wykonania najistotniejsze są towarzyszące im emocje.
Muzykę zespołu Warszawa Kyiv Express najkrócej oddaje hasło jazzowa podróż do korzeni
Warszawa Kyiv Express gra własne kompozycje inspirowane polską i ukraińską muzyką ludową. To umiejętne połączenie kultur i gatunków muzycznych.
Muzyka Warszawa Kyiv Express  jest charakterystyczna i oryginalna dzięki połączeniu fascynacji jazzowych i muzyką tradycyjną. Oddaje klimat współistnienia i wzajemnych wpływów jakie miały na siebie kultura polska i ukraińska.
Muzyka zespołu sięga głęboko, pozwalając słuchaczom odnaleźć w niej swoje korzenie i poczucie tożsamości. Oryginalne, pełne ekspresji  zestawienia rytmów, harmonii, skal i motywów ludowych, nieregularne metra, przemyślana i precyzyjna aranżacja sprawiają, ze muzyką brzmi świeżo i zaskakująco.

 

FOLKROLL I NASTA NIAKRASAWA
Nasta Niakrasava - śpiew, flet
Paweł Ryżkov - gitara
Aleksandra Čekoŭskaja- skrzypce
Hleb Aniščenka- kontrabas
Valery Aleška - klarnet
Filip Bielawski - altówka

Zespół Folkroll powstał latem 2008 roku jako wspólny projekt wokalistki Nasty Niakrasavej i kompozytora i gitarzysty Pawła Ryżkowa. Folkroll tworzy utwory inspirowane białoruską muzyką ludową. Paweł Ryżkow (student Akademii Muzycznej w Mińsku) na podstawie autentycznych nagrań z białoruskich wsi komponuje własne utwory, a Nasta dopełnia je  tradycyjnym śpiewem, czasem uciekając się do jazzowych improwizacji. Młodzi muzycy mają na swoim koncie III miejsce na Mikołajkach Folkowych w 2008 roku, gdzie nagrodzono również wokalistkę Specjalną Nagrodą im. Ani Kiełbusiewicz dla najlepszej wokalistki. To zresztą nie była pierwsza nagroda przyznana młodej, ale wielce utalentowanej wokalistce. Nasta była już w przeszłości zdobywczynią Grand Prix Mikołajek Folkowych i laureatką festiwalu Sounds of Borderland. Niejednokrotnie występowała w Polsce, stale współpracuje z warszawskim TR Studio a ostatnio otrzymała propozycję współpracy z zespołem „Czeremszyna”. 22 marca wystąpiła na Placu Teatralnym w Warszawie w ramach koncertu „Solidarni z Białorusią”.

 

LECHISTAN
Maciej Chwała - fortepian
Hubert Połoniewicz - qanun
Magdalena Tejchma - ney
Wojciech Lubertowicz - instrumenty perkusyjne

LECHISTAN - dawne określenie Polski wciąż używane w kilku językach wschodniej Europy oraz Bliskiego Wschodu. Zespół tworzą muzycy posiadający różne, odmienne doświadczenia muzyczne: od klasyki europejskiej, przez muzykę indyjską, turecką, klasyczne formy muzyki perskiej, muzykę dawną aż po muzykę eksperymentalną i jazz. Muzyka zespołu jest próbą stworzenia nowej jakości muzycznej wynikającej z poszukiwania tego co łączy kultury Wschodu i Zachodu. Służą temu zarówno dobór instrumentarium jak i inspiracje muzyczne grupy.
Klasyczne formy muzyki tureckiej nie operują systemem harmonicznym, wertykalnym lecz posługują się linearnymi skalami i zasadami, które mają na celu wywołanie konkretnych emocji. Pewne podobne elementy można odnaleźć i w polskiej muzyce ludowej. Bezpośrednią inspiracją stały się kompozycje Fryderyka Chopina – ich zabarwienie ludowe, skalowość, możliwości interpretacyjne. Połączenie charakterystycznej melodyki Chopina z elementami muzyki tureckiej (skale, instrumenty) daje szczególny efekt brzmieniowy i stwarza wiele możliwości nowych rozwiązań.

 

WID
Wiktoria Grądzka "Świtezianka" – śpiew
Małgorzata Lewandowska "Goria" – śpiew
Anna Wilczyńska "Ginia" – śpiew
Witt Wilczyński „V.Ziutek" - śpiew, bitbox
gościnnie: Katarzyna Garncarek - flet, gitara

Grupa, będąca pierwotnie zespołem czysto obrzędowym, ma w repertuarze tradycyjne pieśni słowiańskie (Polska, Ukraina, Białoruś, Rosja, Serbia, Morawy, Bułgaria) – te, w których zachowały się echa dawnych wierzeń. Obecnie, zespół tworzy także współczesne aranżacje dawnych pieśni, nie tylko obrzędowych, silnie tkwiących w tradycjach słowiańskich, bez obaw sięgając także do folkloru miejskiego oraz współczesnych brzmień elektroniczno- rockowych. Zespół powstał w 2007, a tworzy go grupa przyjaciół uświetniająca śpiewem obrzędy słowiańskie.
Wszystkich połączyła pasja do muzyki ludowej, śpiewu oraz dawnych wierzeń słowiańskich.
Program podejmie próbę prezentacji słowiańskiego roku obrzędowego za pomocą dawnych pieśni z terenów Polski, Ukrainy, Białorusi, Moraw i Serbii.

 

NEOKLEZ
Jan Mazur - skrzypce
Damian Szymczak - klarnet
Błażej Kozłowski - akordeon
Stanisław Leszczyński - kontrabas
Stanisław Siedlaczek – perkusja

NeoKlez powstał w 2008 roku w Lublinie. Grupę tworzą młodzi muzycy, uczniowie i absolwenci szkół muzycznych których połączyła chęć ukazania muzyki klezmerskiej w zupełnie innym świetle. Do tego właśnie zamierzenia nawiązuje nazwa grupy - oznacza nową muzykę klezmerską. Różnorodność charakterów i umiejętności młodych artystów pozwalają stworzyć świeże i ciekawe aranżacje tradycyjnych utworów klezmerskich (także bałkańskich, węgierskich, pochodzących z Bliskiego Wschodu) oraz kompozycje własne członków zespołu. Obecnie zespół pracuje nad poszerzeniem swojego repertuaru. "Staramy się odejść od tradycyjnego wykonywania muzyki klezmerskiej. Łączymy z nią skomponowane przez nas melodie, nieregularne metrum, przesunięcia rytmiczne oraz wiele elementów współczesnej muzyki popularnej, jak: drum'n'bass, jazz, funk, rock i wiele innych. Chcemy aby nasza muzyka trafiała do bardzo szerokiego grona publiczności i aby nie ograniczało się ono do miłośników muzyki klezmerskiej."

 

25.04.1009 (SOBOTA)

 

TRIO JACKA MIELCARKA
Jacek  Mielcarek - saksofon, klarnet,
Kuba Mielcarek – kontrabas
Jarek Korzonek – perkusja

TRIO powstało w kwietniu 2008 roku w Opolu. Początkowo
zespół wykonywał standardy jazzowe, ale potem ewoluował w kierunku
etnojazzu. Z jednej strony, muzycy interesują się muzyką tradycyjną, szczególnie
muzyką polską, z drugiej strony szeroko pojmowanym pojęciem World Music.
Fascynują się jazzem. Bliskie jest im brzmienie firmy płytowej ECM oraz
muzyka Charli'ego Mariano, Charles'a LLoyda, Rabih Abou-Khalila, Paula
Simona czy grupy Oregon. W ich zainteresowaniach polską muzyką ludową
szczególnie bliskie są elementy i gatunki takie jak : transowość, skale
modalne , ballady ludowe. Trio występuje głównie w klubach jazzowych na
terenie kraju.
JACEK MIELCAREK - saksofonista, klarnecista, wokalista, autor tekstów
oraz radiowy prezenter muzyki jazzowej i etnicznej. Absolwent Akademii Muzycznej Wydziału Jazzu w Katowicach. Laureat Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. W
latach 90. pracował jako muzyk w USA i Kanadzie. Występuje w różnych
formacjach m. in. z Kapelą Brodów i Adamem Strugiem. Solista Big Bandu
Opolskiego.
KUBA MIELCAREK - kontrabasista. Gra również na instrumentach ludowych
m.in. basach kaliskich. Uczeń PSM II STOPNIA W Opolu. Gra z Kapelą
Brodów i Adamem Strugiem.
JAREK KORZONEK - perkusista. Uczeń PSM II STOPNIA w Opolu.

 

VIEŚNOVA
Anna Szafranowska  – śpiew
Małgorzata Makowska – śpiew
Wiesław Jarmoc – gitara
Radosław Szulc – instrumenty klawiszowe
Eugeniusz Roszko – gitara basowa
Lech Wiszniewski – perkusja
Kamil Masłowski – konga

Zespół „VIEŚNOVA” powstał pod koniec 2007r. w  Młodzieżowym Domu Kultury w Suwałkach.  Pomysł połączenia tradycyjnej muzyki z nowoczesnymi aranżacjami  pozwolił stworzyć  ciekawy i atrakcyjny dla współczesnej publiczności styl wykonywania tradycyjnych pieśni z terenu Suwalszczyzny. Tradycyjne pieśni wykonywane archaicznym „białym głosem” połączono z nowoczesnymi aranżacjami zawierającymi elementy rocka, jazzu, bossa novy i funky. Autorem aranżacji,  pomysłodawcą brzmień i wyrazu artystycznego jest lider i gitarzysta zespołu – Wiesław Jarmoc.  Do tej pory zespół kilkanaście razy koncertował na terenie Suwalszczyzny i Podlasia.
Podstawę repertuarową tworzą tradycyjne pieśni z terenu Suwalszczyzny.

 

MUSICA VENA KLEZMER SECTION
Joanna Widawska-Landwójtowicz - skrzypce    
Małgorzata Rędzińska - altówka
Dariusz Kownacki - akordeon
Michał Kowalski - klarnet
Adam Starowicz – kontrabas

Zespół Trio Musica Vena został utworzony w 2000 roku. Członkowie zespołu są absolwentami Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie skrzypiec, altówki i akordeonu. Są muzykami orkiestry  symfonicznej Filharmonii Opolskiej i pedagogami Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Opolu. Od wielu lat koncertują indywidualnie w Europie, USA, Japonii i Chinach. Jako zespół mają w swoim dorobku występy na terenie Polski ,Czech  i Niemiec.
W czerwcu 2008 roku  skład zespołu został poszerzony o kontrabas. Dzięki temu uzyskał dobrą podstawę rytmiczną oraz większe możliwości wykonawcze, brzmieniowe i aranżacyjne.

 

VISTULA BALLADA
Marta Sałek – kierownik zespołu, śpiew, cymbały
Natalia Gidlewska  - śpiew, skrzypce
Adrianna Jagodzińska  - śpiew, cymbały
Daniela Ozdarska – śpiew
Daniel Beszlag – śpiew, beat box
Arkadiusz Kurzępa  - akordeon
Jakub Prokopczyk – basetla, śpiew

Vistula Ballada tworzą członkowie dziecięcego zespołu Vistula, z którą brali udział w prestiżowych koncertach w Polsce i za granicą. Zespół Vistula Ballada powstał jako reprezentacja grupy starszych członków Vistuli pod koniec 2008 r., a ostateczny skład został ustalony w marcu br. Członkowie zespołu samodzielnie opracowują wszystkie utwory, korzystając jedynie z konsultacji i pomocy organizacyjnej kierownika Vistuli. Pierwsze koncerty zostały zaplanowane na krótko przed rozpoczęciem Festiwalu Nowa Tradycja 2009.
Repertuar stanowią pieśni spisane przez Oskara Kolberga, a także parafraza jednej z Jego kompozycji „Zakochana”. Wszystkie utwory zostaną wykonane wyłącznie przy użyciu instrumentów akustycznych. Tradycyjne melodie ludowe opracowane zostały w nowej harmonii, z dodanym kontrapunktem i współczesnym rytmem perkusyjnym, realizowanym na bębenkach i w formie beat box’u.

 

HOBOUD
Maria Rumińska – instrumenty klawiszowe, sample, śpiew
Marcin Rumiński – mandolina, śpiew
Agnieszka Symołon – śpiew
Sławek Przytuła – gitara, śpiew
Marcin Drabik – skrzypce, nyckelharpa
Michał Jaros – kontrabas
Romek Ślefarski – perkusja

Potrzeba poznania własnych korzeni oraz historii terenów Warmii i Mazur wraz z ludami, które je zamieszkiwały na długo przed naszym narodzeniem sprawiły, że muzycy rozpoczęli poszukiwania ... i w starych, zapisywanych w XIX w. pieśniach odnaleźli Hobouda.
Hoboud narodził się ponownie na początku 2008 w postaci pomysłu muzycznego w  głowach Marcina i Marii Rumińskich - odpowiedzialnych za ideę. Natychmiast po naszkicowaniu pierwszych utworów zaczęli kompletować zespół, złożony z muzyków wszechstronnych, poruszających się biegle w kilku nurtach muzycznych i z folkowymi zainteresowaniami.
Utwory, które zostały wybrane do przedstawienia podczas konkursu („Stojała dziywczyna”,  „Borozin”,  „Mninuty”,  „Łożania sia”) należały do pieśni występujących w licznych wersjach melodycznych i wariantach tekstowych na terenie całej Warmii, niejednokrotnie Mazur a czasem nawet Mazowsza czy Kurpi.
Materiały źródłowe z których twórcy projektu korzystali, w postaci tekstów i melodii spisywanych w XIX/XX wieku posiadały liczne błędy „gwarowe” (wtręty z gwary śląskiej, lub małopolski) i niejasności zapisu nutowego. Dzięki konsultacjom autochtonów (Edward Cyfus), którzy w dalszym ciągu czynnie posługują się językiem Warmińskim udało się wiernie odtworzyć teksty piosenek, natomiast melodie ubrać we własne aranżacje.
Selekcja kompozycji pozwala na wyszczególnienie dwóch rodzajów pieśni: o tematyce miłosnej, oraz tych z elementami starych wierzeń ludowych.

 

BUBLICZKI CASHUBIAN KLEZMER BAND
Mateusz Czarnowski – akordeon
Michał Czarnowski – skrzypce, mandolina, tamburyn, łyżki, śpiew
Piotr „Binek” Bruski – cajon,  bęben, talerz
Artur Pacak – kontrabas 
Piotr Ringwelski – trąbka, śpiew
Paweł Ringwelski – klarnet, śpiew

Zespół powstał w lipcu 2007 roku w Brusach na Kaszubach, głównie za sprawą muzyków z Kaszubskiego Zespołu Folklorystycznego „Krebane”. Założycielem i pomysłodawcą powstania grupy jest Mateusz Czarnowski (akordeon, śpiew), który pod wpływem doświadczeń i praktyki z muzykami ludowymi z całego świata, namówił przyjaciół z kapeli ludowej „Krebane” do wspólnego muzykowania. Najpierw brat Michał (skrzypce, mandola, instrumenty perkusyjne) i jego koledzy: Artur Pacak (kontrabas) i Piotr Bruski (instrumenty perkusyjne) a następnie bracia Piotr (trąbka, tenor) i Paweł (klarnet, puzon) Ringwelscy. 6 osób o różnych muzycznych charakterach ale o jednej kaszubskiej tożsamości. Nowym pomysłem było ubranie folkloru najpierw polskiego i kaszubskiego w nową, inną niż dotychczas, wschodnią stylistykę. Muzyka Bubliczek to wielka fuzja żydowskiej melodyki, bałkańskiej żywiołowości i cygańskiej spontaniczności z polską i kaszubską, w szczególności, treścią. Grupa debiutowała na Międzynarodowym Festiwalu Folkloru „Dni Kultury Kaszubskiej” w Brusach 2007 roku. Koncertował w całej Polsce (Warszawa – Etno Cross Festiwal; Warszawa i Poznań „Nieznane Kaszuby”, Sopot „Cepeliada”, Żnin „Jesień na Pałukach”, Toruń „Europejskie Dni Kultury”, „Międzynarodowe Toruńskie Spotkania Teatrów Lalek”. Koncertował również w Turcji (Izmir), Grecji (Saloniki), Serbii (Belgrad), Chorwacja (Nova Gradiska). Ma też za sobą nagranie na płycie pt. „Młodzi Dla Gdańska” wydanej z okazji X Zjazdu Kaszubów w 2008r., gdzie można usłyszeć dwa utwory grupy. Największym wyróżnieniem był dla zespołu koncert w Radio Gdańsk, transmitowany na żywo, oraz II miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Folkowej „Mikołajki Folkowe” w Lublinie w grudniu 2008 r. Zespół został również niedawno uhonorowany przez władze miasta Chojnice i powiatu chojnickiego nagrodą „Dokonanie Roku 2008” w kategorii Kultura i Nauka. Nazwę zespół zawdzięcza rosyjskiej nazwie obwarzanek.