Protokół posiedzenia jury XI Konkursu Muzyki Folkowej Polskiego Radia „Nowa Tradycja” 12.04.2008r., Warszawa

Jury w składzie: przewodniczący Jarosław Bester, Maria Baliszewska, Tomasz Janas, Włodzimierz Kleszcz, Krzysztof Trebunia-Tutka postanowiło przyznać następujące nagrody:

Grand Prix – Nagrodę Prezesa PR – zespołowi „Sounds of Times”

Nagrodę Telewizji Polonia – Adamowi Strugowi

Nagrodę I stopnia im. Czesława Niemena ufundowaną przez
Prezesa Polskiego Radia
– Adamowi Strugowi

Nagrodę II stopnia ufundowaną przez firmę Banart.pl – zespołowi Gadająca Tykwa   

III równorzędne nagrody III stopnia - Nagrody Programu 2 Polskiego Radia:
Marek Pasieczny Group – fundator firma „Tynkbud”
Mosaic – fundator Polskie Radio
Nazzar – fundator Polskie Radio

Nagrodę „Złote Gęśle” ufundowana przez Telewizję Polonia otrzymuje Jolanta Kossakowska

Wyróżnienie w postaci litografii Zofii Misiak ufundowanej przez Stowarzyszenie Wiatraki Kultury otrzymuje Marta Rogalska z zespołu „Pchełki”

Jury cieszy się, że z roku na rok pojawia się coraz więcej wykonawców, którzy w swych prezentacjach są coraz bardziej oryginalni i kreatywni, czerpiąc nie tylko z tradycji muzycznych ale i poetyckich. Z nadzieją na XII edycję tego ważnego Festiwalu Muzyki Folkowej



Uczestnicy konkursu "Nowa Tradycja 2008"

Pchełki (Aleksandrów Kujawski)

Marta Rogalska - wokal, flet poprzeczny
Paweł Rychert - instrumenty klawiszowe, elektronika
Krzysztof Świstak Rogalski - bas

Pchełki to trójka nastoletnich muzyków. W tym składzie grają od półtora roku, mają już na swoim koncie wiele występów. Obecnie pracują nad wydaniem debiutanckiej płyty. W programie konkursowym znajdą się 4 utwory własnego autorstwa, teksty są inspirowane polską poezją ludową – wszystko to w nowoczesnej oprawie muzycznej łączącej jazz, muzykę elektroniczną, rock i wiele innych.

Klezmaholics (Lublin)

Piotr Mirski - śpiew, mandolina, gitara
Mikołaj Wójcik - klarnet
Anna Różycka - skrzypce
Łukasz Downar - gitara basowa
Janek Pietryga - instrumenty perkusyjne, śpiew

Zespół powstał w listopadzie 2006 r. w Lublinie, początkowo jako duet (śpiew, gitara, klarnet) wykonujący tradycyjne pieśni yiddish. Na przełomie maja i czerwca 2007, wraz z zainicjowaniem projektu „Mozaika Kultur” i pojawieniem się nowych muzyków, instrumentarium rozszerzyło się gitarę basową, skrzypce, mandolinę oraz instrumenty perkusyjne. Zespół otrzymał wyróżnienie na konkursie „Scena Otwarta” Folkowych Mikołajek w Lublinie w 2007r.

Południca! (Kraków) Anna Olszwska - lira, cymbały, wokal
Andrzej Zagajewski: mandola
Violka Król - flety proste
Mateusz Nowicki - instrumenty perkusyjne
Agata Hołobut - wokal
Kasia Glinianowicz - wokal
Jerome Bolan didgeridoo, przeszkadzajki

Południca! powstała dwa lata temu, lecz jego obecny skład ukształtował się ok. 7 miesięcy temu. Początkowo same kobiety, minimalistyczne brzmienie i mocny komponent etno. Współcześnie brzmienie grupy skierowało się ku współczesnej alternatywie, muzycznym eksperymentom. W repertuarze koncertowym najwięcej miejsca zajmują utwory własnego autorstwa nawiżujące do transpozycji wszelkich tradycji ludowych dokonanych przez artystów Młodej Polski. np. Utwór „paskudztwo” to pieśń dziadowska adaptowana na grunt modernistyczny, „latawce” nawiązanie do chocholego śpiewu, itd.

Kasia Zaręba (Jaworze)

Katarzyna Zaręba jest studentką Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Śląskiego. Ma na swoim koncie nagrody m.in. Międzynarodowego Festiwalu Piosenki Kielce (2003), Festiwalu „Laury” we Wrocławiu (2004), Uczestniczyła w Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie. W programie znajdą się pieśni ludowe z różnych regionów Polski, w opracowaniach łączących różne gatunki takie jak jazz, muzyka klubowa, pop.

Marek Pasieczny Group (Zamość)

Marek Pasieczny-gitara
Ian Watson-skrzypce

Program konkursowy będzie składał się z oryginalnych opracowań pieśni ludowych z Zamojszczyzny. Marek Pasieczny (1980) należy do najbardziej charakterystycznych, koncertujących gitarzystów i kompozytorów młodego pokolenia. Jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w klasie gitary prof. Piotra Zaleskiego studiów podyplomowych (gitara i kompozycja) w The Royal Scottish Academy of Music. Jest uczestnikiem i laureatem wielu konkursów gitarowych. Komponuje od 15 roku życia i ma na swoim „koncie” ponad 100 kompozycji, aranżacji oraz transkrypcji na instrumenty solowe, zespoły kameralne, orkiestrowe i chóry. Tylko w ubiegłym roku miało miejsce szereg prawykonań kompozycji Pasiecznego m.in w Kanadzie, Wielkiej Brytanii, RPA i oczywiście w Polsce (Wrocław). Od 2001 roku aktywnie koncertuje i nagrywa. Interesuje się również muzyką jazzową i filmową. W 2002 roku współpracował z Patem Metheny i Anna Marią Jopek przy realizacji albumu „Upojenie”.

Harat (Żywiec)

Danuta Ptaszek – skrzypce, śpiew
Barbara Głogowska – skrzypce, śpiew
Wojciech Golec – akordeon
Rafał Gondek - gitara

Zespół działa od dwóch lat. Inspiruje się głównie muzyką Karpat, kulturą romską. Zespół znany był wcześniej pod nazwą „No ale poco” i zdobył pierwsze miejsce na II Festiwalu Muzyki Góralskiej i Folkowej w Ostródzie 2007 roku.

Sounds of Times (Lublin)

Maksymilian Wosk- skrzypce
Maksymilian Młynek- saksofon
Marek Tarnowski- akordeon
Piotr Bogutyn- bas
Krzysztof Redas- perkusja

Zespół istnieje od około 2 lat pod nazwą Badchenes. Przez ten czas przewinęło się w nim wielu muzyków. Ostateczny kształt wykrystalizował się około rok temu. Od tego czasu grupa pracowała nad własnym brzmieniem i stylem. Teraz muzyka zespołu bardzo różni się od tej granej ponad rok temu. Stąd zmiana nazwy zespołu na Sounds of time. Muzycy wykorzystują różną stylistykę. Inspiracje czerpią zarówno z tradycyjnej muzyki, szczególnie orientalnej Grają opracowania tradycyjnych melodii, ale i własne kompozycje.

Adam Strug (Warszawa)

Adam Strug – akordeon, klarnet, bęben, śpiew
Witek Broda – bęben
Jacek Mielcarek - klarnet

Eklektyczny program inspirowany muzyką greckiej diaspory w Polsce, okraszony nutą żydowską i polskim folklorem miejskim. Autorem muzyki i tekstów jest Adam Strug. Z Kapelą współpracują Witek Broda i Jacek Mielcarek. Sam Adam Strug jest autorem piosenek, śpiewakiem wykonującym pieśni sakralne Kurpiowszczyzny, scenarzystą filmów dokumentalnych o muzyce ludowej, oraz autorem muzyki teatralnej i filmowej.

The Rozmish (Kościerzyna)

Paweł Kierszka - gitara (elektryczna, akustyczna)
Tomasz Stroynowski - piano elektryczne
Błażej Głodowski - gitara (elektryczna, akustyczna)
Krzysztof Kobierzyński - perkusja
Kamil Brzeski - trąbka
Mateusz Brzeski - gitara basowa
Tatiana Kuśmierska – śpiew

Dwóch profesjonalnych muzyków i pięcioro młodych ludzi zafascynowanych kulturą Kaszub – to folkowy zespół z Kościerzyny. Działa od 2006r. Powstał w nietypowy sposób. Dwa doświadczeni muzycy: pianista Tomasz Stroynowski (bohater wielokrotnie nagradzanego i wyróżnianego na międzynarodowych festiwalach filmowych dokumentalnego portretu autorstwa Andrzeja Mańkowskiego zatytułowanego „Lekcja muzyki”) oraz gitarzysta Paweł Kierszka założyli na kaszubskiej wsi szkołę muzyczną i wyszukiwali talenty, które bez tego typu pomocy nie miały szans na muzyczną edukację. To właśnie słuchacze szkoły weszli w skład zespołu. Członkowie zespołu są rodowitymi Kaszubami, mieszkają w małych miejscowościach południowej części regionu i w codziennych rozmowach używają języka kaszubskiego. Ich repertuar koncertowy opiera się zatem na tradycyjnych kaszubskich pieśniach w nowych opracowaniach.

Gadająca Tykwa (Warszawa)

zobacz wywiad z zespołem »
Tomasz Kubica - waltornia.
Filip Szymborski- kontrabas.
Gwidon Cybulski - balafon z Ghany, balafon z Mali, ngoni,wokal.
Sebastian Wielądek- dudy, lira korbowa, flety,kazoo, wokal.
Daniel Moński- bęben ramowy, darabuka, perkusjonalia, wokal.
Nazwisko kongisty jest nam jeszcze nie znane

Zespół inspiruje się „prymitywną” muzyką etnicznych plemion z całego świata (głównie afrykańskich) żyjących w bezpośrednim kontakcie z naturą. Jednak, transowe, brzmienie starożytnych i „dzikich” instrumentów łączy się z dźwiękiem europejskich instrumentów dawnych a inspiracja czerpana jest także z wiejskiego i miejskiego folkloru licznych krajów Europy (również Polski). Zespół powstał w 2006 roku. Jest laureatem I Nagrody i Nagrody Publiczności na Festiwalu Folkowe Mikołajki (2007).

Nazzar (Kraków)

Aleksander Tyrała - skrzypce
Konrad Ligas - akordeon
Mateusz Grzybek - kontrabas

Zespół wykonuje tradycyjną muzykę klezmerską we własnych aranżacjach, wykorzystując motywy muzyki żydowskiej i bałkańskiej. Dawał koncerty w Muzeum Galicja i restauracji Ariel na Szerokiej w Krakowie.

Mosaic (Warszawa)

Zofia Janiczek – dudy, flety, instr. perk, śpiew
Jolanta Kossakowska – fidel średniowieczna, śpiew
Wojciech Lubertowicz – instr. perkusyjne
Mateusz Szemraj – lutnia arabska, cymbały, tar

Zespół Mosaic powstał w 2006 roku i czerpie z doświadczeń, jakie poszczególni członkowie zespołu wynoszą z pracy nad muzyką dawną, klasyczną i tradycyjną. Dwójka muzyków studiuje w Akademii Muzycznej, wszyscy grają w zespołach muzyki średniowiecznej i często sięgają po muzykę tradycyjną, w której zachowało się wiele elementów najdawniejszych. Po za tym inspiracji szukają w podróżach bliskich i dalekich, oraz z wypraw do bibliotek. Grają na rekonstruowanych instrumentach dawnych (fidel i flety proste średniowieczne) oraz instrumentach tradycyjnych z różnych zakątków świata (dudy galicyjskie, lutnia arabska, czy orientalne instrumenty perkusyjne). W repertuarze koncertowym szczególne miejsce zajmuje muzyka z Lubelszczyzny i Kurpiów, gdzie pojawiają się skale kojarzące się z muzyką orientalną.

Nous (Katowice)

Grupa Nous wykorzystuje w swojej muzyce: elementy ludowe, jazzowe, rockowe, a cały repertuar oparty jest na tradycji Śląska we własnych aranżacjach. Zespół występował m.in. na przystanku Woodstock 2006, koncertował m.in z Józefem Brodą, Janem Skrzekiem, stale współpracuje z gitarzystą Grzegorzem Kapołką, puzonistą Bronisławem Dużym.