STUDIO KONCERTOWE POLSKIEGO RADIA im. WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO

Studio znajduje się w kompleksie radiowo-telewizyjnym przy ul. Modzelewskiego 59. Otwarte w 1991 roku jako Studio S1 jest jedną z najlepszych akustycznie sal koncertowych w Polsce oraz najlepszym studiem nagraniowym tej części Europy. 27 września 1996 roku Studiu S1 zostało nadane imię Witolda Lutosławskiego, jednego z największych kompozytorów XX wieku zmarłego w 1994 roku.
Witold Lutosławski był częstym gościem w radiowym studiu koncertowym, chociaż nigdy w nim nie dyrygował. W maju 1993 Wielka Orkiestra Symfoniczna PR pod dyrekcją Antoniego Wita zaprezentowała w obecności kompozytora jego IV Symfonię. Była to polska premiera tego dzieła. Po Filharmonii Narodowej jest to najważniejsza sala koncertowa Warszawy. Ma swój sezon i swoją publiczność. Na estradzie gościły takie sławy, jak Martha Argerich, Światosław Richter, Stanisław Bunin, Midori, Misha Maisky, Lucy Van Dael, Shlomo Mintz, La Petite Bande with Sigiswaldem Kuijkenem, Beaux Arts Trio, The Tallis Scholars, Kronos Quartet, Gabrieli Consort & Players with Paul McCreesh, Kuijken Quartet, Collegium Vocale Gent with Philippe Herreweghe; of Polish performers, mention should be made of Jadwiga Rappé, Ewa Podleś, Olga Pasiecznik, Urszula Kryger, Andrzej Hiolski, Jerzy Artysz, Piotr Paleczny, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka, Piotr Anderszewski, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Kaja Danczowska, Wanda Wiłkomirska, Elżbieta Chojnacka, Andrzej Bauer, Silesian Quartet, Wilanów Quartet, Sinfonia Varsovia, Krzysztof Penderecki, Jan Krenz, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Semkow, Grzegorz Nowak, Jacek Kaspszyk oraz zespoły radiowe: Polska Orkiestra Radiowa p/d Wojciecha Rajskiego i Łukasza Borowicza, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "Amadeus" p/d Agnieszki Duczmal, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia p/d Antoniego Wita i Gabriela Chmury, Chór Polskiego Radia p/d Włodzimierza Siedlika.
Obok cyklicznych koncertów symfonicznych i kameralnych, przez dziesięć lat, od 1995 regularnie raz w miesiącu odbywały się także poranki muzyczne dla dzieci i młodzieży. Wznowione w marcu 2008, cotygodniowe koncerty mają charakter edukacyjny. Prezentowana jest zarówno muzyka dawna jak i współczesna, folkowa i ludowa, bajki muzyczne oraz muzyczny świat opery.
Niektóre z koncertów odbywających się w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego i transmitowanych do innych radiofonii zagranicznych stanowią wkład Polskiego Radia w sezon koncertowy Europejskiej Unii Radiowej.

Studio jest siedzibą festiwali i konkursów muzycznych. Od 1995 roku Polskie Radio jest współorganizatorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", dlatego też co roku w drugiej połowie września na estradzie studia rozbrzmiewają utwory kompozytorów współczesnych i klasyków XX wieku. Od 1997 roku odbywa się tu zorganizowany przez Program 2, Festiwal Muzyczny Polskiego Radia. Miało miejsce już X edycji: Szymanowski i jego Europa, Mieczysław Karłowicz - pokrewieństwa z wyboru, Bach Tysiąclecia, Chopin 1999 - źródła i kontrasty, Witold Lutosławski, Romantyczne Ojczyzny Stanisława Moniuszki, Paryżanie, 80 lat na antenie, Wieniawski – Prolog wielkiego Konkursu i Szymanowskiego światy dalekie i bliskie. Od 1998, z inspiracji Radiowego Centrum Kultury Ludowej, co roku ma miejsce tutaj Konkurs Muzyki Folkowej "Nowa tradycja". W 1999 Polskie Radio BIS po raz pierwszy zorganizowało konkurs muzyczny przeznaczony dla najmłodszych wykonawców.Odbyły się edycje - Chopin Junior, Bach Junior, Haydn Junior adresowane do pianistów, do skrzypków - Wieniawski Junior i Paganini Junior, do gitarzystów natomiast konkurs Segovia Junior.

Wiele z nagrań dokonanych w Studiu Koncertowym zostało wyróżnionych na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Paryżu. Wiele też ukazało się na płytach CD wydanych m.in. przez Polskie Radio, Sony, BMG, EMI, CD Accord, RCA, Opus 111, CPO, Pony Canyon, Koch. Liczne nagrania otrzymały prestiżowe polskie i zagraniczne wyróżnienia i nagrody. Wśród nich trzeba wymienić Polskie uwertury romantyczne w wykonaniu Orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Grzegorza Nowaka; wybór kantat Bacha w wykonaniu Jadwigi Rappé i zespołu Concerto Avenna pod kierunkiem Andrzeja Mysińskiego, Koncerty fortepianowe Fryderyka Chopina w interpretacji Janusza Olejniczaka i Orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Grzegorza Nowaka, Pieśni Mieczyława Karłowicza w wykonaniu Jadwigi Rappé i Ewy Pobłockiej, Walce Fryderyka Chopina w wykonaniu Wojciecha Świtały. Jednym z wielu rarytasów wśród nagrań studyjnych, które ukazały się na płytach, jest bezsprzecznie nagranie z koncertu Marthy Argerich z Sinfonią Varsovia pod dyrekcją Grzegorza Nowaka, będące jedną z pierwszych produkcji fonograficznych studia oraz komplet dzieł siedemnastowiecznego polskiego kompozytora Adama Jarzębskiego Canzoni e concerti w wykonaniu muzyków Orkiestry XVIII wieku pod kierunkiem skrzypaczki Lucy van Dael.
Coraz częściej do radiowego studia przyjeżdżają zagraniczni wykonawcy. Dokonali tu nagrań płytowych m.in. Ian Hobson, Kuijken Quartet (kwartety Mozarta i Haydna) i La Petite Bande pod dyrekcją Sigiswalda Kuijkena (symfonie i koncerty skrzypcowe Mozarta), Yehudi Menuhin z orkiestrą Sinfonia Varsovia w 1997 nagrał wszystkie symfonie Franciszka Schuberta, a w styczniu 1998 płytę z uwerturami operowymi Rossiniego. Również ostatnie nagranie płytowe tego wielkiego artysty dokonane było w naszym studiu.

Obok muzyki poważnej na estradzie Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego od czasu do czasu gości nieco lżejsza muza. Występowały tu gwiazdy polskiej muzyki rozrywkowej, jak Ewa Bem, Kayah, Justyna Steczkowska, Edyta Bartosiewicz, Halina Frąckowiak, Zbigniew Wodecki, Hanna Banaszak, Brathanki, Wojciech Młynarski, Grzegorz Turnau, Krzysztof Krawczyk, Stanisław Sojka, Janusz Strobel, a także czołówka muzyków jazzowych Włodzimierz Nahorny, Zbigniew Namysłowski, Henryk Miśkiewicz, Krzysztof Ścierański, Urszula Dudziak, Anna Maria Jopek, Leszek Możdżer, Michał Urbaniak. W studiu gościli również artyści zagraniczni tej miary co legendarny gitarzysta Jim Hall ze swoim triem, Sadao Watanabe Band, Al Di Meola i Dino Saluzzi oraz inni.

Inną ciekawą formą prezentowaną na estradzie studia są spektakle teatralno-muzyczne.
Nie sposób wymienić wszystkie. Jednym z największych wydarzeń roku 1998 był "Maraton z Panem Tadeuszem". Najwięksi polscy aktorzy przeczytali całość epopei narodowej. Ten 14-godzinny spektakl został wydany jako 12-płytowy album na zakończenie Roku Mickiewiczowskiego. W następnym roku, w związku z Rokiem Słowackiego odbyły się dwie imprezy Juliusza Słowackiego godziny myśli i opera radiowa Balladyna wg Słowackiego do muzyki Macieja Małeckiego. W 2000 wystawiono wersję koncertową opery Goplana Władysława Żeleńskiego. Rok później Wesele Stanisława Wyspiańskiego w stulecie premiery, Norwid bezdomny - Bal z muzyką Zygmunta Koniecznego oraz spektakl Myśli różne według Ignacego Krasickiego, przedstawienie oparte na tekstach poety. W 130. rocznicę śmierci Stanisława Moniuszki (2002) odbyło się wykonanie semisceniczne jego opery Hrabina. Innymi produkcjami teatralnymi prezentowanymi w studiu, były Tryptyk rzymski Jana Pawła II w opracowaniu i reżyserii Janusza Kukuły, oraz Maria wystawiona z okazji 100-lecia otrzymania Nagrody Nobla przez Marię Skłodowską-Curie. Wszystkie te spektakle, wystawiane były w znakomitej obsadzie wykonawczej i spotkały się z gorącym przyjęciem i uznaniem widzów i słuchaczy.

Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego dla potrzeb skomplikowanych nagrań wokalno-instrumentalnych może być połączone z innymi studiami nagraniowymi usytuowanymi przy ul. Modzelewskiego 59 (S2 – 32 linie cyfrowe systemu NEXUS) oraz z reżyserką studia S4/6 (do dyspozycji jest 32 linii analogowych, 32 linie cyfrowe systemu NEXUS i 2 wizyjne).

Wyposażone jest w dwa fortepiany firmy Steinway model D o numerach fabrycznych 504665 i 520685. Oba fortepiany umieszczone są pod estradą. Zapadnia umożliwia dostarczenie ich w każdej chwili na estradę Studia. Wykonawcom możemy udostępnić za dodatkową opłatą również 2 klawesyny firmy Neupert - współczesny oraz kopię instrumentu F. E. Blanchet, Paryż 1737, a także czelestę i fisharmonię. Instrumenty przechowywane są w magazynie instrumentów poza studiem. Garderoby dla wykonawców pozwalają na wygodne rozmieszczenie muzyków dużej orkiestry symfonicznej i 90-osobowego chóru. Dla solistów i dyrygenta są osobne garderoby z fortepianem i pianinem. Studio Koncertowe jest klimatyzowane. Przystosowane jest ono do potrzeb rejestracji telewizyjnej, posiada przyłącza zewnętrzne do podłączenia wozu transmisyjnego. Studio wyposażone jest w instalację telewizji przemysłowej oraz sieć wewnętrznej łączności interkomowej.

W studiu nagrań i rejestracji koncertów dokonują wybitni reżyserzy dźwięku:
- muzyka klasyczna - Gabriela Blicharz, Lech Dudzik, Zbigniew Kusiak, Andrzej Solczak, Ewa Guziołek-Tubelewicz
- muzyka rozrywkowa - Tadeusz Mieczkowski, Wojciech Przybylski, Jarosław Regulski.

Studio
powierzchnia estrady 330 m2
powierzchnia widowni 420 m2
kubatura 10.000 m3
liczba miejsc na widowni 410
czas pogłosu 2 sekundy

Nagłośnienie (Surround 5.1)
5 kanałowy podwieszony system MEYER SOUND UPA-1P (8 szt.) + subbas 650-P (2 szt.), procesor Yamaha DME 32
Konsoleta cyfrowa: Yamaha DM2000 (48 torów mikrofonowych)
Monitory: Cervin Vega SM150 (8 sztuk - 8 torów)
Pogłosy: Lexicon PCM 70

Reżysernia
konsoleta SSL Duality 48
Cyfrowy system rejestracji i edycji nagrań: Pyramix 4.3
Przetworniki A/D/A: Apogee ROSETTA 800 (24/96) - 2 szt.
Goniometr: DK-AUDIO MSD600M/SA
magnetofony DAT Sony PCM-2800 - 2 szt.
CDP - Sony PCM 2700
Preamp lampowy z przetwornikiem A/D typ Studer D19
odsłuchy:
B&W Nautilus 801 ze wzmacniaczem Pass Lab typ X250, Genelec 1031A, Klein&Hummel 092;
procesory: TC M5000, Lexicon 960, TC Finalizer - 96K

Mikrofony - bogaty zestaw
mikrofony pojemnościowe:
Schoeps - MK 4; MK 3; MK 41; MK 2S; MK 21; MK 2; BLM 3;
Brauner typ VM-1,
Neumann - TLM 50; SM 69; TLM 170; U 87; U 47i; KSM 84;
B&K - 4009; 4006; 4011;

mikrofony dynamiczne:
Electro-Voice RE 20;
AKG - D 222; D 202E; D 190;
Sennheiser 421; 441;
Bayer M 88; M 260;
Shure Beta 58; Beta 87;
mikrofony bezprzewodowe - 6 szt.

Sprzęt oświetleniowy:
18 wciągarek sztankietowych uzbrojonych w 3 niezależne 5kW obwody regulowane. Każda z nich
ma możliwość udźwigu 100kg.
Na wyposażeniu studia znajdują się także:
21szt. reflektorów 5kW P.O.
21szt. reflektorów 2kW P.O.
2szt. reflektorów 1kW P.O.
Obwodami regulowanymi steruje konsoleta oświetleniowa Strand Lighting seria 300.
Dodatkowe gniazdo energetyczne 125A na tyłach sceny studia.

Zamówienia na realizację usług prosimy kierować:

Radiowa Agencja Nagrań i Koncertów
Dział Zarządzania Studiami Nagraniowymi
ul. Modzelewskiego 59,
00-977 Warszawa;
telefony 22 645-58-46, 22 645-98-58
fax 22 645-39-95,
e-mail: studiawynajem@polskieradio.pl