FOLKOWY FONOGRAM ROKU- WERDYKT JURORÓW

Jury Konkursu Folkowy Fonogram Roku 2012 w składzie:
Dariusz Anaszko, Andrew Cronshaw, Bartek Chaciński, Tomasz Janas i Piotr Kędziorek oceniło płyty zgłoszone do konkursu i przyznało następujące nagrody: I nagrodę i tytuł Folkowego Fonogramu Roku 2012 ex equo dla płyt „Nord” zespołu Kapela ze Wsi Warszawa oraz „Adieu” Adama Struga; II nagrodę dla płyty „Na Uschod”zespołu RUTA ; III nagrodę dla płyty „Hurdu Hurdu” Adama Olesia.

FOLKOWY FONOGRAM ROKU

  • 1. “Adieu” – Adam Strug
    Wyd.: 4Ever Music

    Płyta zawiera piętnaście piosenek- część autorstwa Adama Struga. Kompozycje artysty czerpią inspiracje z polskiej muzyki ludowej, folkloru miejskiego, muzyki romskiej i bałkańskiej i greckiego rebetiko. Producentem albumu jest Marcin Pospieszalski. Jak pisze sam autor: ”Około połowy tekstów to ocierające się o pastisz rymowanki Struga”. Poza tym na płycie usłyszymy interpretacje poezji m.in. Bolesława Leśmiana i Emila Zegadłowicza.

    Wykonawcy:
    Adam Strug- śpiew, akordeon; Marcin Pospieszalski- bas; Frank Parker- perkusja; Michał Żak- klarnet, flet drewniany; Szczepan Pospieszalski- trąbka; Janusz Prusinowski- mandolina; Wojciech Lubertowicz- bębny obręczowe; Piotr Piszczatowski- baraban; gościnnie: Maniucha Bikont- śpiew; Mieczysław Szcześniak- śpiew.
  • 2. Debestof – Klezmaholics
    Wyd: Klezmaholics

    Na repertuar składają się własne interpretacje tradycyjnych pieśni hebrajskich, psalmów, pieśni jidysz, utwory instrumentalne a także pieśni i piosenki autorskie tworzone na motywach Biblii hebrajskiej, Zoharu oraz żydowskich legend. Muzycy nawiązują także do współczesnego jazzu i psychodelicznego rocka.

    Wykonawcy:
    Piotr Mirski – śpiew, gitary, mandolina, darabuka; Mikołaj Wójcik- klarnet; Łukasz Dankton Downar- gitara basowa; Krzysztof Redas – perkusja; oraz Sławomir Niemiec – skrzypce, trąbka; Anna Różycka – skrzypce, mandolina; Edyta Rogowska – śpiew; Włóczka Jakubowska – flet boczny.
  • “Dance of Fire” – Sarakina
    Wyd.: Amadeus

    Czwarty już album w dyskografii grupy. Sarakina pozostaje w kręgu bałkańskich inspiracji. Na płycie znalazły się zarówno dynamiczne melodie taneczne jak i nostalgiczne kompozycje balladowe. Zespół zaprosił do współpracy bułgarskiego wirtuoza gadułki- bałkańskich skrzypiec- Peyo Peeva.

    W nagraniu wzięli udział:
    Jacek Grekow- akordeon, kawal, dudy; Jan Mlejnek- klarnet, tambura; Mateusz Bielski- kontrabas; Krzysztof Ostasz- instrumenty perkusyjne, tupan; gościnnie: Peyo Peev- gadułka.
  • 4. „Dobra nowina” – Megitza
    Wyd.: Megitza

    Album zawiera kolędy i pastorałki świata oraz oryginalne kompozycje artystki o tematyce świątecznej. Megitza sięga po tradycyjne pastorałki z Serbii, Słowacji, Ukrainy, Włoch. Kompozycje autorskie utrzymane są w różnorodnej stylistyce od walca poprzez swing po reggae.

    Wykonawcy:
    Małgorzata Babiarz (Megitza)- śpiew; Jarosław Dzień- gitara, ukulele; Jakub Mietła – akordeon; Damian Niewiński – perkusja, instrumenty perkusyjne; gościnnie: Renata Przemyk – śpiew; Magdalena Wysocka-Rzadkosz – śpiew; Grzegorz Sieradzki – fortepian, śpiew; Józef Michalik – kontrabas, gitara basowa; Andrzej „Fiś” Jarząbek – skrzypce, śpiew; Paweł Trebunia-Tutka – altówka, śpiew, piszczałka; Grzegorz Kolbrecki – kontrabas; Łukasz Adamczyk – gitara basowa; Grzegorz Koniarz – gitara; Łukasz Kurzydło – tapan.
  • 5. „Erotyki Ludowe” - Makaruk
    Wyd.: Agencja Koncertowo-Wydawnicza Karrot Kommando

    Płyta Erotyki Ludowe to produkcja muzyczna, która łączy oryginalną polską muzykę ludową z nowoczesną aranżacją i kompozycją. Ludowe teksty nie są centralnym wyróżnikiem produkcji, a jedynie punktem wyjścia do współczesnych interpretacji, wkomponowanych w ciekawe linie melodyczne i przemyślane aranżacje jazzowe, orkiestrowe czy związane z muzyką rozrywkową i klubową. Na płycie znajduje się trzynaście piosenek, a wśród nich: ballady, kołysanka, utwór żałobny, pastisz romantycznego duetu (Tymon Tymański i Zespół Śpiewaczy z Rudy Solskiej), a także utwory pełne zaskakującego humoru.

    Wykonawcy:
    Dariusz Makaruk – instrumnety klawiszowe, elektronika, produkcja, kompozycja; Tymon Tymański – wokal; Gendos – śpiew gardłowy, bęben szamański; Michał Urbaniak – skrzypce, saksofon; Wlodzimierz Kiniorski – klarnet; Antoni Gralak – trąbka; Zespół śpiewaczy z Rudy Solskiej.

  • 6. „Folk Inspirations” - Tadeusza Nic Nie Rusza
    Wyd.: Wieluński Dom Kultury

    Debiutancki album zespołu. Prezentowane na płycie utwory to oryginalne pieśni z terenu ziemi wieluńskiej, teksty zaczerpnięto ze zbioru „Śpiewnik wieluński, część pierwsza” autorstwa Marka Dery. Za aranżacje melodii ludowych odpowiada Michał „The King” Karbowski.

    Wykonawcy:
    Ewa Kanoniak – śpiew; Nina Major – śpiew; Paulina Owczarek – śpiew; Bartłomiej Mucha – śpiew; Szymon Panek – instrumenty klawiszowe; Tomasz „Raszu” Raszewski – gitara; Tomasz Pażdzior – gitara; Błażej Michalik – gitara, gitara basowa; Piotr Szubert – gitara basowa; Jakub Jażdżyk – perkusja; Michał Szymul – intro w utworze „Wydali mnie za starygo”.
  • 7.„hurdu_hurdu” – Adam Oleś
    Wyd.: Falami

    Płyta zawiera utwory inspirowane tradycyjnymi pieśniami z Górnego Śląska, zaaranżowane współcześnie na instrumenty akustyczne ale także elektroniczne. Zestaw utworów uzupełniają nagrania koncertowe. W nagraniu obok wokalistki Dominiki Kontny wziął udział Zespół Śpiewaczy „Radostowianki” pod kierunkiem Jadwigi Masny.

    Wykonawcy:
    Dominika Kontny- śpiew; Adam Oleś- wiolonczela, fortepian; Tomasz Kałwak- instrumenty klawiszowe; Damian Kurasz- gitara; Radek Nowicki- saksofon; Sławek Berny- perkusjonalia; gościnnie: Zespół Śpiewaczy „Radostowianki” pod kier. Jadwigi Masny.
  • 8.“Hush Hush” – Max Klezmer Band
    Wyd.: Andromeda 

    Na repertuar płyty składają się w większości autorskie kompozycje oraz improwizacje na tematy klezmerskie i bałkańskie. Zespół pozostaje także pod wpływem muzyki hinduskiej, arabskiej i sefardyjskiej. Całości dopełniają jazzowe improwizacje.

    Wykonawcy:
    Max Kowalski – kontrabas; Michael Jones – skrzypce, altówka, ravanhuta, śpiew, darabuka; Kuba Rutkowski – perkusja, djembe; Stefan Orins – fortepian; Dominik Strycharski – flety proste; Maciej Maleńczuk – śpiew; Maciek Inglot – akordeon; Przemek Sokół – trąbka, flugelhorn, euphonium
  • 9. „Jak jo pójde na rynecek” - Kapela z Warty
    Wyd.: Wareckie Centrum Kultury

    Wszystkie zawarte na płycie utwory to opracowane, autentyczne ludowe piosenki zaczerpnięte z repertuaru solistów i zespołów śpiewaczych z Sieradzkiego. Linia melodyczna pozostała nie zmieniona a teksty wykonywane są lokalną gwarą.

    Wykonawcy:
    Wiktor Baranowski – śpiew, klarnet, melodyka; Marcin Wojtysiak – akordeon; Zbigniew Angulski – gitara akustyczna, chórki; Maciej Piniarski – kontrabas, gitara elektryczna; chórki; Krzysztof Bednarek – perskusja.
  • 10. „Kolędy z Podlasia” – Dziczka
    Wyd.: Konador

    Na płycie znalazły się kolędy, pieśni noworoczne oraz tzw. „hohotuchy” z repertuaru mieszkańców północnego Podlasia. Pieśni te śpiewano w okresie bożonarodzeniowym i noworocznym chodząc od chaty do chaty i składając życzenia gospodarzom. Zespół stara się jak najwierniej odtworzyć tradycyjne melodie, styl oraz manierę śpiewu mieszkańców północnego Podlasia. Materiał na płytę członkinie zebrały podczas badań terenowych w powiatach hajnowskim i bielskopodlaskim.

    Wykonawcy:
    Maria Bikont, Justyna Czerwińska, Maria Puzyna, Tatiana Sopiłka, Ewa Winiarska, Agata Wróbel
  • 11.„Kołysanki na wieczny sen” - Lena Pięknięwska & Soundcheck
    „Kołysanki na wieczny sen” - Lena Pięknięwska & Soundcheck

    Projekt autorski Leny Piękniewskiej i kwartetu jazzowego Soundcheck. Na płycie znalazło się czternaście utworów, większości opartych na modlitewnej żydowskiej muzyce, jak również trzy utwory tradycyjne. „Kołysanki na wieczny sen to modlitwa za zmarłych, rytuał pożegnania, ale też spojrzenie na ciemność zagłady. To proste teksty dedykowane konkretnym osobom będącymi jednocześnie symbolami (...)”

    Wykonawcy:
    Lena Piękniewska – śpiew; Krzysztof Dys – fortepian; Maciej Kocin Kociński – saksofon, klarnet; Andrzej Święs – kontrabas; Krzysztof Szmańda – perkusja.

  • 12. „Krusznia i Przyjaciele”
    Wyd.: Stowarzyszenie Krusznia

    Płyta jest efektem tygodniowych warsztatów muzycznych zrealizowanych w ramach VII Festiwalu „Oj Wiosna Ty Wiosna”. Na płycie znalazły się utwory mistrzów i gości warsztatów melodie z regionu Suwalszczyzny opracowane przez grupy warsztatowe.

    Wykonawcy:
    Mistrzowie: Tadeusz Wasilewski - harmonia pedałowa; Zdzisław Radzikowski – skrzypce; Zdzisław Marczuk - skrzypce; Maciej Filipczuk - skrzypce, śpiew; Piotr Fiedorowicz - skrzypce, śpiew; Paweł Grupkajtys – cymbały; Paweł Luto - suwalski bęben obręczowy, baraban; Marcin Lićwinko – śpiew; Katarzna Brzozowska - śpiew, lira korbowa; Monika Chomicz – śpiew; Małgorzata Bielińska - śpiew

    Uczestnicy warsztatów:
    Kinga Kłoczko, Michał Lorenc, Marta Kula, Mateusz Dobrowolski, Bartłomiej Dębno-Artywiński, Julia Migdalska, Katarzyna Migdalska, Monika Gosiewska, Joanna Gancarczyk, Katarzyna Rosik, Mateusz Kowalski, Katarzyna Jakubowska, Magdalena Balewicz, Karolina Kęcka, Przemysław Bogusławski, Aleksandra Harbat, Ewelina Brunejko, Joanna Putkiewicz, Robert Smykowski oraz goście ze Szwecji: Astrid Selling Sjöberg, Kristin Borgehed, Gustav Nilsson, Martin Nilsson, Agnes Sjöberg, Sissela Sjöberg, Linnea Gustafsson, Hilda Bergqvist, My Bejmar, Julia Smedenmark

  • 13. „Legenda” – Megitza
    „Legenda” – Megitza

    Na repertuar składają się zarówno kompozycje autorskie jak i współczesne aranżacje utworów tradycyjnych. Artystka sięga po inspiracje polską muzyką ludową (w tym podhalańską) a także muzyką rumuńską i klezmerską.

    Wykonawcy:
    Małgorzata Babiarz – śpiew, kontrabas; Andreas Kapsalis – gitara, bouzouki; Marek Lichota – bajan; Jamie Gallagher – perkusja, instrumenty perkusyjne.

  • 14. „Lilija” - Kwartet Pałucki
    Wyd.: Miejski Dom Kultury w Wągrowcu

    Płyta zawiera opracowania tradycyjnych utworów pałuckich. Trzy z nich wywodzą się z kręgu wielkopolskiej muzyki dudziarskiej, pozostałe to opracowania pieśni.

    Wykonawcy:
    Michał Kulenty – saksofony, flet, instrumenty perkusyjne; Grzegorz Tomaszewski – cytra, harmonijka ustna, śpiew; Karol Szymanowski – wibrafon, cajon; Krzysztof Samela – kontrabas, kontrabas elektryczny; gościnnie wystąpił Romuald Jedraszak – dudy wielkopolskie.

  • 15.„Live” - Acoustic Acrobats
    Wyd.: Luna Music Polska

    Grupa Acoustic Acrobats powstała na początku 2011 roku. Członkowie zespołu współpracowali jednak ze sobą już wcześniej grając ponad 200 koncertów w Europie, na Jamajce i w Afryce. Pierwszy album zespołu jest zapisem koncertu, który odbył się w grudniu 2011 roku w Studiu Koncertowym Radia Gdańsk. Na płycie znalazło się dziesięć autorskich kompozycji nawiązujących do melodii tradycyjnych w jazzowych aranżacjach.

    Wykonawcy:
    Piotr Skupniewicz – klarnet, klarnet basowy, saxonet, śpiew, instrumenty perkusyjne; Bogusław Zięba – akordeon, fortepian; Adam Leśniak – perkusja, śpiew; Jacek Fedkiewicz – gitara basowa; Jacek Hołubowski – akordeon

  • 16.„Live” - Brasy
    Wyd.: Soliton, Krzysztof Karwasz

    Zespół Brasy śpiewa tradycyjne szanty oraz piosenki żeglarskie z towarzyszeniem gitary i bodhranu. Płyta zawiera szesnaście utworów są m.in.: ballady morskie, pieśni autorskie oraz folkowe melodie Wysp Brytyjskich. Na płycie znalazła się także dawna melodia francuska oraz pieśń Burłaków Wołżańskich.

    Wykonawcy:
    Maciej Cybulski – śpiew, gitara; Ireneusz Herisz – śpiew, gitara, bodhran; Juliusz Krzyszteczko – śpiew; Mariusz Słowiński – śpiew; Łukasz Wollmann – śpiew

  • 17. „Megitza”
    Wyd.: Megitza

    Na albumie artystka łączy folklor z nowoczesnymi brzmieniami. Repertuar stanowią zarówno utwory tradycyjne, jak i kompozycje autorskie. Źródła inspiracji stanowi muzyka grecka, rumuńska, cygańska a także argentyńskie tango czy muzyka Nowego Orleanu.

    Wykonawcy:
    Małgorzata Babiarz – śpiew, kontrabas; Andreas Kapsalis – gitara, bouzouki, fortepian; Marek Lichota – bajan; Jamie Gallagher – perkusja, instrumenty perkusyjne; gościnnie: Andrzej Jarząbek „Fiś”- skrzypce.

  • 18. „Melodie wielkopolskie na kwartet jazzowy”- Kwartet Katarzyny Stroińskiej- Sierant
    Wyd.: Agencja Jarant

    Płyta zawiera jazzowe interpretacje wielkopolskich przyśpiewek, z których każda odznacza się odmienną budową i tematyką. Kompozycje łączą prostotę ludowego tworzywa z nowymi pomysłami aranżacyjnymi. Artyści za cel postawili sobie poszukiwanie wspólnego mianownika pomiędzy improwizacyjnością muzyki ludowej a improwizacyjnością jazzu.

    Wykonawcy:
    Katarzyna Stroińska- Sierant- fortepian, aranżacje; Maciej Kociński – saksofony ; Piotr „Max” Wiśniewski – kontrabas; Sławomir Tokłowicz – perkusja.

  • 19. „Na Uschod. Wolność albo śmierć” – RUTA
    Wyd.: Karrot Kommando

    Album zawiera 13 utworów będących punkowo- folkową interpretacją „”ludowych pieśni sprzeciwu wobec feudalnego systemu zniewolenia. Obok pieśni z terenu Polski zespół sięgnął po repertuar z Białorusi, Ukrainy i Rosji. Polscy muzycy ze sceny folkowej i punkowej zaprosili także do współpracy białoruską wokalistkę Nastę Niakrasawą i ukraiński zespół Hulajhorod.

    W nagraniu udział wzięli: Paweł „Guma Kanonier” Gumola- śpiew; Robert „Robal” Matera- bas, śpiew; Kamil „Ronin” Rogiński – saz, kosmonolith, bęben szamański, djembe, funty, śpiew; Nasta „Apostazja Nahajkowiczówna” Niakrasawa – śpiew; Sylwia „Barnaba Świątek” Świątkowska – skrzypce, fidel płocka; Aga „Sroka” Sroczyńska – viola d’amore, śpiew; Jolanta „Infamia Kosa” Kossakowska – skrzypce, śpiew; Anna „Nyga Jakubek” Mamińska – fidel płocka, suka biłgorajska, śpiew; Tomasz „Harry Pohybel Watażka” Waldowski – baraban, werbel, blachy; Konrad „Banita Madej” Rogiński – klarnet basowy, saksofon sopranowy, saksofon tenorowy; Rafał „Raban Orda Ordyniec” Osmolak – saz, śpiew; Łukasz „Boruta” Borowiecki – kontrabas; Maciej „Szaja Bisurman” Szajkowski – bęben obręczowy, blachy, instrumenty perkusyjne, śpiew; Mateusz „Matacz Dewot” Dobrowolski – śpiew; Michał „Szelma” Stawarz – baraban w odwodzie; kierownik literacki – Jacek „Waleriusz Publikata” Podsiadło; Hulajhorod: Iryna Baramba, Anastasiia Filatova, Sergii Postolnikov, Oleksandr Vovk, Severyn Danyleiko; chórki: Urszula „SzeptUlka” Iwińska, Renia „Kosmiczna Kobieta” Dziurawiec, Dagmara „Chomik” Szajkowska, Julian „Żul” Damentko, Zuzanna „Zuzol” Dziurawiec, Zoja „Barbiocha” Konador, Oskar „Oski” Osmolak, Mikołaj „Miki Micz” Szajkowski, Kosma „Kosmi Kosmo” Mamiński, Kamil Anaszko, Mikołaj Dąbrowski, Maximilian „Max” Sky; gościnnie: Sebastian Wielądek – suona.

  • 20.„Nord” – Kapela ze Wsi Warszawa
    wyd.: Karrot Kommando

    „Nord”- jak piszą artyści – jest spotkaniem ludzi z pozornie odległych światów, próbą wyobrażenia naszej muzyki przez pryzmat dźwięków Północy”. Kapela do nagrania płyty zaprosiła legendarny już szwedzki zespół Hedningarna oraz indiańską szamankę z Kanady- Sandy Scofield. Poza tym wykorzystano archiwalne nagrania ludowych muzykó: Władysława Pogody z Kolbuszowej i Tadeusza Zygadły z Goniwilka Starego.

    Wykonawcy:
    Magdalena Sobczak- Kotnarowska – śpiew, cymbały, skrzypce, baraban; Sylwia Świątkowska – śpiew, skrzypce, fidel płocka, basy; Ewa Wałecka – śpiew, skrzypce; Piotr Gliński – baraban, perkusjonalia; Paweł Mazurczak – kontrabas; Maciej Szajkowski – bęben obręczowy, perkusjonalia; oraz goście: Hedningarna: Anders Norudde – moraharpa, szwedzkie dudy; Hållbus Totte Mattsson – mandora, lira korbowa; Samuel Andersson – moraharpa, skrzypce oktawowe; Valter Kinbom – perkusjonalia; oraz: Sandy Scofield – głos, bęben szamański; Miłosz Gawryłkiewicz – trąbka, flugelhorn.

  • 21.„Quachatta” – Samech
    Wyd.: Tzadik

    Na płycie znalazły się autorskie kompozycje inspirowane muzyką klezmerską a także współczesne interpretacje tradycyjnych melodii żydowskich i bałkańskich. Zespół przyznaje się również do takich źródeł inspiracji jak jazz, latin, world music. Aranżacje łącża brzmienie klasycznych instrumentów smyczkowych z instrumentami perkusyjnymi z całego świata.

    Zespół tworzą:
    Anna Ostachowska- altówka; Magdalena Pluta- wiolonczela; Marek Lewandowski- kontrabas; Robert Sztorc- instrumenty perkusyjne.

  • 22. „Pòla, lasë ë mòrze” - Sztërë Kòtë
    Wyd.: Metax

    Debiutancki album zespołu Sztërë Kòtë. Projekt muzyczny inspirowany ludową muzyką kaszubską w nowoczesnej stylistyce. Artyści sięgają po jazz, ska oraz rock. Na płycie znalazło się jedenaście utworów wykonywanych w kaszubszczyźnie literackiej.

    Wykonawcy:
    Anna Zajączkowska – śpiew, skrzypce; Cezary Pełka – gitara; Daniel Krzemiński – trąbka; Dominik Liadis – akordeon; Alicja Szczypta – bas; Mieczysław Pawlak – perkusja.

  • 23. „Południce-Elektronice”
    Wyd.: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku

    Album zawiera trzynaście utworów skomponowanych przez młodych podlaskich twórców muzyki elektronicznej z wykorzystaniem pieśni nagranych przez grupę śpiewu tradycyjnego Południce. Znajdują się na nim pieśni podlaskie, ukraińskie i białoruskie.

    Wykonawcy:
    Południce – Anna Błachno, Julita Charytoniuk, Urszula Komsta, Maria Kojota, Magdalena Wieremiejukm Maria Żynel. A także: Griot Groove, Liquid Molly, Martin Sethi, Edemski, Red Emprez, Johny Uraner, Miss God, Adam Frankiewcz, Wounds.

  • 24. „Ponad horyzont” – Di Galitzyaner Klezmorim
    Wyd.: tylko muzyka.pl

    Płyta zawiera zarówno tradycyjne utwory klezmerskie, jak i kompozycje autorskie. W kompozycjach własnych muzyka żydowska jest inspiracją, a nie podstawą. Sposób gry muzyków jest charakterystyczny dla muzyki klezmerskiej ale „bardziej artystyczny niż folkowy”

    Wykonawcy:
    Mariola Śpiewak – klarnet; Grzegorz Śpiewak – akordeon, efekty perkusyjne; Rafał Seweryniak – kontrabas, efekty perkusyjne; zespół smyczkowy: Paweł Futyma – I skrzypce; Mateusz Jędrysek – II skrzypce; Ania Górecka – II skrzypce; Bartek Staniak – II skrzypce; Paweł Rychlik – altówka; Izabela Krzywdziak- Jędrysek – wiolonczela.

  • 25. „Powroty” – Smugglers
    Wyd.: Agencja Artystyczna „Banana.Art.Pl

    Powroty" to podwójny album, każda z płyt ma także swój tytuł - pierwsza to "Sól", druga "Mgła". Większość utworów to rockowo zaaranżowane szanty, tradycyjne pieśni morza oraz folkowe standardy. Inspiracją dla muzyków jest legendarny zespół Fairport Convention.

    Wykonawcy:
    Beata Bartelik – śpiew, flety; Adam Golicki – perkusja; Krzysztof Janiszewski – gitara basowa, chórki; Krzysztof Paul – gitara elektryczna; Dariusz „Stłukla” Ślewa – śpiew, gitara elektryczna; Mariusz Wilke – gitara akustyczna, gitara elektryczna; Łukasz Zięba – skrzypce, chórki

  • 26.„Pszczyńska Folk Regeneracja”
    Wyd.: Pszczyńskie Centrum Kultury

    Płyta to prezentacja zespołów związanych z Pszczyńskim Centrum Kultury. Nagrania przedstawiają niezwykle różnorodne opracowania folkloru Ziemi Pszczyńskiej od piosenki autorskiej po heavy metal. Wykonawcy: Flies; Broda-Maronhardrogalikband; Huge CCM; Szantana; North Cape; Łowcy B.; Projekt Granica; Avocado; Dariusz Sojka; Damian Kocur.

  • 27. „Strunamy sercia” - Sestry Boczniewicz
    Wyd.: Lemko Tower

    Współczesne aranżacje tradycyjnych melodii łemkowskich.

    Wykonawcy:
    Natalia Boczniewicz – skrzypce, wokal; Ramona Boczniewicz – skrzypce, wokal; Adam Boczniewicz – gitara, wokal; Kwartet smyczkowy: Paulina Fediuk – skrzypce; Marta Halaś – skrzypce; Justyna Kowalczyk – altówka; Natalia Szwarczak – wiolonczela. Gościnnie: Irena Boczniewicz – wokal; Romuald Vorbrodt – instr. perkusyjne, gitara.

  • 28. „The best of Sabbaton” - Chór Towarzystwa Przyjaciół Bielin „Sabbaton”
    Wyd.: Towarzystwo Przyjaciół Bielin

    Płyta zawiera znane piosenki ludowe, głównie z okolic Bielin i okolicy (Góry Świętokrzyskie) śpiewane autentyczną świętokrzyską gwarą. Piosenki zostały opracowane przez Klaudiusza Janę na czterogłosowy chór mieszany.

    Wykonawcy:
    Soprany: Elżebieta Banowska, Martyna Iwan, Karolina Iwan, Kama Kępczyńska-Kaleta, Julita Skrzyniarz, Ewa Brożyna, Renata Przepióra, Eliza Iwan, Julia Tomak, Anna Wójcik Alty: Beata Kałuża, Monika Iwan, Wiktoria Kałuża, Klaudia Kowalczyk, Katarzyna Jankowska, Ewa Iwan Tenory: Stanisław Borowiecki, Michał Kopacz, Kamil Kowalczyk, Jan Nawrocki, Andrzej Drogosz, Jakub Kowalczyk Basy: Grzegorz Wójcik, Wiesław Nawrocki, Stefan Armata, Sebastian Kalwat, Michał Wójcik, Karol Skrzyniarz, Michał Lisowski

  • 29. „The Dreams and Prayeres of Isaac the Blind” = Marcin Malinowski
    Wyd.: Multikulti Project

    Na płycie znalazło się pierwsze w Polsce nagranie utworu argentyńskiego kompozytora pochodzenia żydowskiego – Osvaldo Goliijova. „The Dreams and Prayeres of Isaac the Blind” (1994) oparty na tematach tradycyjnej muzyki żydowskiej jest rodzajem epickiej historii judaizmu. Utwór wykonany jest w języku aramejskim, jidysz oraz hebrajskim.

    Wykonawcy:
    Marcin Malinowski – klarnet, klarnet basowy; Dorota Roszkowska – skrzypce; Ewa Kaszuba – skrzypce; Michał Piwowarczyk; Aleksandra Kuczewska – wiolonczela.

  • 30. „Total Gimel” - Alte Zachen
    Wyd.: Lado ABC

    „Muzycy słynący z kompulsywnej aktywności muzycznej, tym razem spotykają się w zespole, w którym wykonują chasydzkie niguny, mieszając je m.in.: z muzyką rock'n'rollową, surferską i psychodeliczną (...)”. Zapis sześciogodzinnej sesji nagraniowej, która odbyła się w garażu MPT na Pradze Południe w Warszawie. Nazwa zespołu, która została zaczerpnięta ze slangu zbieraczy złomu w Izraelu, tłumaczy pomysł grupy na tworzenie muzyki. Okładkę albumu zaprojektował Zev Engelmayer.

    Wykonawcy:
    Raphael „Goldberg” Rogiński – gitara; Bartłomiej „Tiktinstein” Tyciński – gitara; Macio „Moritz” Moretti – bas; Ola „Brukvebaum” Rzepka – perkusja. Gościnnie: Miłosz „Platsnberg” Pękala – bongosy

  • 31. „Układanka” – Zgagafari
    Wyd.: Folkers

    Płyta jest podsumowaniem wieloletniej działalności zespołu. Nie tworzy zatem spójnej stylistyki, jest podróżą po wielu etapach drogi artystycznej zespołu. Można na niej usłyszeć współczesną muzykę fokową z nowoczesną aranżacją oraz muzykę tradycyjną. Muzyka Zgagafari to przede wszystkim tradycje dźwięków słowiańskich, skandynawskich, celtyckich. Wykonawcy: Anna Kopińska – śpiew; Olga Hanowska – skrzypce; Robert Gorgol – flet, śpiew; Damian Kopiński – mandolina; Karol Kropiewski – bas; Adam Tepurski – gitara; Damian Żłobecki – bęben, Konga, didgeridoo; oraz gościnnie Irena Gorgol- śpiew i Łukasz Ziemlewski – akordeon.

  • 32. „Unexpected” - Meadow Quartet
    Wyd.: Multikulti Project

    Debiutancki album zespołu zawiera autorskie kompozycje zespołu. „Tytuł płyty jest wyrazem dla pewnych nieoczekiwanych i nieoczywistych wyborów i procesów. Dotyczy to zarówno sfery osobistej, jak i całego spektrum stylistycznego po jakim porusza się Meadow Quartet. Czerpiąc obficie z tradycyjnej muzyki żydowskiej, zespół próbuje stworzyć płaszczyznę dla ścierających się wpływów: współczesnej kameralistyki, jazzu, muzyki improwizowanej i filmowej”

    Wykonawcy:
    Marcin Malinowski – klarnet, klarnet basowy; Michał Piwowarczyk – altówka; Piotr Skowroński – akordeon; Jarosław Stokowski – kontrabas

  • 33. „Water Nymphs” - Maria Guraievska & Ethno Jazz Synthesis
    Wyd.: Hevhetia

    „Debiutancka płyta „Rusałki” to połączenie tradycji ukraińskiego folku, improwizacyjności jazzu oraz ostrego brzmienia rocka. Większość repertuaru zarejestrowanego na płycie stanowią inspirowane jazzem aranżacje autentycznego materiału muzycznego zebranego „własnoręcznie” podczas letnich, wielodniowych w niedostępne i zapomniane tereny Ukrainy (...)”

    Wykonawcy:
    Maria Guraievska – śpiew; Michał Kapczuk – kontrabas; Sebastian Kuchczyński – perkusja; Mateusz Szczypka – gitara elektryczna Gościnnie: Grzegorz Karnas – gitara elektryczna solo

  • 34. „Zelazna” – Arek Zawiliński i Na Drodze
    Wyd.: Flower Records

    Zbiór dwunastu w pełni autorskich utworów. Ich twórcą jest Arek Zawiliński, który jest odpowiedzialny zarówno za tekst, jak i za muzykę. Kompozycje utrzymane są w stylistyce bluesowej.

    Wykonawcy:
    Arkadiusz Zawiliński - głos, gitara rezofoniczna, gitara akustyczna, banjo; Roman Ziobro - kontrabas, bas, skrzypce; Maciek "Kura" Kurowski - harmonijki; Grzegorz Zawiliński - perkusja, tara

  • 35. „Zielone Wino” Lesja i Muzyky
    Wyd.: Lemkotower

    Płyta zawiera ukraińskie pieśni ludowe, opracowane i zaaranżowane przez muzyków zespołu. „Inspiracją była tęsknota artystki to rodzinnego kraju. Polscy muzycy współpracujący z Lesją zainspirowali się natomiast jej wrażliwością i sposobem wyrażania emocji, a także przestrzenią którą usłyszeli w jej głosie (...) ”

    Wykonawcy:
    Lesja - wokal, skrzypce; Maciej "Bosy" Marcinkowski - sopiłka, klarnet, saksofon, wokal, drumla, przeszkadzajki; Ireneusz Leciejewski – gitara; Kacper Trębacz – akordeon; Łukasz Marcin Szczepaniec – bas; Cygan- perkusja gościnnie: Piotr Królewski – wokal

FOLKOWY FONOGRAM ROKU - WERDYKT JURORÓW

Jury Konkursu Folkowy Fonogram Roku 2012 w składzie:
Dariusz Anaszko, Andrew Cronshaw, Bartek Chaciński, Tomasz Janas i Piotr Kędziorek oceniło płyty zgłoszone do konkursu i przyznało następujące nagrody:

I nagrodę i tytuł Folkowego Fonogramu Roku 2012 ex aequo dla płyt „Nord” zespołu Kapela ze Wsi Warszawa oraz „Adieu” Adama Struga
II nagrodę dla płyty „Na Uschod” zespołu RUTA
III nagrodę dla płyty „Hurdu Hurdu” Adama Olesia

JURY KONKURSU "FOLKOWY FONOGRAM ROKU 2012"
Dariusz Anaszko – portal etno.serpent.pl
Bartek Chaciński – Polityka, Program 2 PR
Andrew Cronshaw – muzyk, dziennikarz (Wielka Brytania)
Tomasz Janas – dziennikarz niezależny
Piotr Kędziorek – Radiowe Centrum Kultury Ludowej (RCKL), Program 2 PR

Pliki do ściągnięcia:

- FORMULARZ ZGŁOSZENIA DO KONKURSU "FOLKOWY FONOGRAM ROKU 2012"
- REGULAMIN KONKURSU NA "FOLKOWY FONOGRAM ROKU 2012" oraz "FONOGRAM ŹRÓDEŁ 2012"