FOLKOWY FONOGRAM ROKU- WERDYKT JURORÓW
Jury Konkursu Folkowy Fonogram Roku 2011 w składzie:
- Dariusz Anaszko
- Andrew Cronshaw
- Jacek Hawryluk
- Tomasz Janas
- Piotr Kędziorek
oceniło płyty zgłoszone do konkursu i przyznało następujące nagrody:
I nagrodę w wysokości 5.000,- PLN i tytuł Folkowego Fonogramu Roku 2011 dla płyty „Tajno Biay” zespołu Čači Vorba ; II nagrodę dla płyty zespołu Wołosi i Lasoniowie; III nagrodę dla płyty grupy Swoją Drogą i Goście.

PŁYTY ZGŁOSZONE DO FOLKOWEGO FONOGRAMU ROKU 2011:

  • 1. “5th Element” - Klezmafour

    Wyd. Karrot Kommando, listopad 2011
    Nagrania zrealizowano w Pro-studio w Olsztynie. Realizacja nagrań: Ryszard Szmit, Tomasz Waldowski.

    Materiał zawarty na debiutanckiej płycie „5th Element” w założeniu miał oddawać żywiołowość koncertu, dlatego też został zarejestrowany podczas wspólnego grania w przeciągu niespełna jednego dnia w studio. Starannie wykształceni muzycy nie boją się eksperymentów, stąd w utworach można usłyszeć tak egzotyczne instrumenty jak: darabuka, futujara czy skrecze w wykonaniu Dubbista z zespołu Vavamuffin. Mimo klasycznego instrumentarium (klarnet, skrzypce, akordeon, kontrabas, perkusja) atmosfera podczas koncertów Klezmafour wielokrotnie przypomina bardziej tą znaną z koncertów muzyki rockowej czy hip-hopowej, równocześnie doskonale sprawdzając się w filharmoniach. Muzyka zespołu czerpie wiele z inspiracji kultury i historii Lublina, w którym mieszały się niegdyś muzyczne wpływy Wschodu, Zachodu i Południa.

    Wykonawcy:
    Andrzej Czapliński – skrzypce, śpiew
    Wojciech Czapliński – klarnet
    Rafał Grząka – akordeon
    Gabriel Tomczuk – kontrabas
    Tomasz "Harry" Waldowski – perkusja
  • 2. "A ja nie chcę spać" - Ania Broda

    Wyd. Muzyka Odnaleziona, czerwiec 2011
    Nagrania zrealizowano w studiu Sound and More w Warszawie w styczniu 2011 roku. Realizacja nagrań: Rafał Smoleń

    "Obrazki muzyczne dla małych i dużych, o dzikiej wróżce, czarnym lwie i gadającym parasolu... Do niespania, bujania w obłokach, do wzruszania i śmiania się. Surrealistyczna i liryczna muzyka akustyczna na głos, wiolonczelę, fortepian i wdzięczne bębenki. Do wierszy Danuty Wawiłow, Doroty Gellner, Natalii Usenko , Teofila Lenartowicza, Włodzimierza Słobodnika, Witka Brody. Od wielu lat śpiewam, gram na cymbałach i bębnach w Kapeli Brodów. Wymyślam autorskie piosenki, kołysanki i inne miniatury muzyczne. Inspiracją jest dla mnie piękna poezja dziecięca – szczególnie ta nieobliczalna i zagadkowa, w której dźwięczą słowa. W muzyce szukam nastrojów, kolorów, tajemnic i nieprawdopodobnych historii, poruszających struny wyobraźni Chcę przekazać innym mamom i tatom tradycję śpiewania poezji domowej – ulotnej, przypisanej krótkim chwilom – która tworzy atmosfera domu, rodzinnych związków i emocji. Najlepszym momentem łączącym muzykę ze słowem jest wieczorna cisza. Wiersze czytane do snu wypełniają dziecinny pokój niezwykłymi historiami, czarownymi postaciami i dźwiękami. Malują senne obrazy (...)" Anna Broda

    Wykonawcy:
    Ania Broda – śpiew, muzyka, aranżacje
    Bożena Rodzeń-Jarosz – wiolonczela
    Łukasz Złakowski – fortepian, aranżacje
    Witek Broda – instrumenty perkusyjne, skrzypce
  • 3. "Ajde Jano" - Folk Forever

    Wyd. Andromeda, grudzień 2011
    Na płycie zarejestrowano oryginalne opracowania melodii i pieśni z Ukrainy, Gruzji, Grecji, Polski oraz Bałkanów.

    Wykonawcy:
    Walentyn Dubrowskij - akordeon, instrumenty MIDI, samplery, śpiew
    Aleksander Andrijewski - aranżacje, śpiew, instrumenty MIDI, samplery, akordeon
    Georgi Beżuaszwili - flet, salamuri, klarnet gruziński, instrumenty perkusyjne, śpiew
    Agnieszka Szablewska – śpiew
    Marcin Polański – instrumenty perkusyjne
    Aleksander Dracz – akordeon, instrumenty perkusyjne
    Iryna Dracz – śpiew
    Aleksy Andrijewski – gitara, instrumenty perkusyjne
    Eljasz Andrijewski – śpiew
  • 4. „Cassubia Cantat 2011. Rejestracja dokumentalna koncertu finałowego festiwalu”

    Wyd.: Muzeum Zachodnio-Kaszubskie w Bytowie, listopad 2011
    Nagrania zrealizowano podczas koncertu finałowego Festiwalu Cassubia Cantat 2011 w dniu 14 sierpnia 2011

    Wydawnictwo jest kontynuacją wydanej przez Muzeum Zachodnio-Kaszubskie w Bytowie, wspólnie z Instytutem Sztuki PAN, w 2009 roku płyty „Cassubia Incognita”. Materiał wydany na tej płycie zainspirował autorów do podjęcia działań rewitalizacyjnych wobec starych zapomnianych pieśni. Tak narodziła się idea projektu „Festiwal Cassubia Cantat”, którego jednym z efektów jest niniejsza płyta. Płyta „Cassubia Cantat” jest dokumentalnym zapisem koncertu finałowego Fetsiwalu, który składał się z dwóch części – koncertu laureatów przeglądu konkursowego oraz prezentacji powarsztatowych. Materiał zaprezentowany na płycie jest różnorodny. Możemy usłyszeć gatunki muzyczne począwszy od lekkiego popu po wyrafinowane, awangardowe, jazzowe interpretacje z płyty „Cassubia Incognita”.

    Wykonawcy:
    Ewelina Brzezińska z zespołem Blue Folk; The CDN; Sarkazm; Levino; Ò co idze; Morealless; Borys Malkovsky; Olo Walicki Kaszëbë.
  • 5. „Dlaczego nie” - DagaDana

    Wyd.: Agora SA, październik 2011
    Nagrania zrealizowano w Studio 7 w Piasecznie, Studiu S2 w Warszawie oraz Studiu pod Wilczą Górą w Kusiętach.

    Muzyka na drugiej płycie zespołu to utwory z tak szerokiego zakresu gatunków jak folk, muzyka świata, jazz, poezja śpiewana, a nawet muzyka klasyczna. Album „Dlaczego nie” to również bardzo duże przedsięwzięcie organizacyjne. W nagraniach uczestniczyli liczni goście z Polski m.in. Mirosław Baka, Mateusz Pospieszalski, Mateusz Smoczyński, Kapela ze Wsi Warszawa, a także z pustynnej części Maroka - Hmad ait Ibrahim.
    Oprócz tekstów ludowych i autorskich „Dlaczego nie” ukazuje współpracę DAGADANA z Sofiją Andruchowycz oraz Janem Gabrielem Szutkowskim.

    Wykonawcy:
    Daga Gregorowicz – śpiew, elektronika; Dana Vynnytska – śpiew, intrumenty klawiszowe, aranżacja instrumentów smyczkowych i dętych; Mikołaj Pospieszalski – kontrabas, gitara basowa, skrzypce, altówka, aranżacja instrumentów smyczkowych
    Remigiusz Zawadzki – programowanie bębnów, instrumenty perkusyjne, kalimba, aranżacja smyczków, aranżacja instrumentów dętych, aranżacja cymbałów; Piotr Zalewski – bandura; Tomasz Waldowski – werbel, bęben ramowy; Maciej Szajkowski – bębny obręczowe; Magdalena Sobczak-Kotnarowska – cymbały; Mateusz Smołka – wiolonczela; Mateusz Smoczyński – skrzypce; Mateusz Pospieszalski – saksofon barytonowy; Marek Pospieszalski – saksofon tenorowy; Jan Malisz – śpiew, lutnia, lira korbowa; Maurycy Idzikowski – trąbka; Hmad Ait Ibrahim – jembe, śpiew, qraqab; Tomasz Dworakowski – puzon; Mirosław Baka – głos.
  • 6. “Dos Amantes – Sephardic songs. Live Recording”- Anna Riverio & Maayan

    Wyd.: Riverio Music, maj 2011
    Nagranie zrealizowano podczas koncertowej premiery programu 6.11.2010 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.
    Realizacja nagrań: Ewa Guziołek-Tubelewicz, Jacek Gładkowski

    “Dos Amantes – Sephardic songs. Live Recording'” to już czwarta płyta o tematyce sefardyjskiej nagrana przez pieśniarkę Annę Jagielską-Riveiro a zarazem pierwsza płyta zespołu MAAYAN - formacji założonej przez artystkę w 2010 roku.
    Program DOS AMANTES odnosi się zarówno do średniowiecznych korzeni muzyki sefardyjskiej jak też ukazuje jej współczesne oblicze jako tradycji wciąż żywej. Pieśni śpiewane w oryginalnym języku Sefardyjczyków: ladino, zaś instrumenty i aranżacje nawiązują zarówno do muzyki hiszpańskiej jak również do muzyki klezmerskiej. Opracowania utworów są efektem przenikania się różnych muzycznych światów: od muzyki dawnej, poprzez etno, folk, muzykę klasyczną aż do jazzu. Skład instrumentalny stanowi połączenie instrumentów dawnych, ludowych i klasycznych dzięki czemu brzmienie zespołu jest niepowtarzalne.

    Wykonawcy:
    Anna Jagielska-Riveiro – śpiew, gitara, kierownictwo artystyczne; Oliwier Andruszczenko – klarnet, lira korbowa; Maciej Matysiak – kontrabas; Patrycja Napierała – cajón, udu, darabuka; Michał Pindakiewicz; Mateusz Szemraj – lutnia oud.
  • 7. „Enthuzjazzm” - Projekt Grzegorza Rogali

    Wyd.: Soliton, marzec 2011
    Album projektu to niezwykle eklektyczna mikstura jazzu, muzyki klezmerskiej i world music; to efekt fascynacji muzyką żydowską, polskim folkiem i zagranicznych studiów jazzowego puzonisty i kompozytowa Grzegorza Rogali. Grzegorz Rogala zaprosił do współpracy wyśmienitych muzyków: Sagit Zilberman (izraelska saksofonistka), Łukasza Borowieckiego (kontrabas), Michała Bryndala (perkusja) oraz gości specjalnych. [opis promocyjny]

    Wykonawcy:
    Sagit Zilberman – saksofon; Grzegorz Rogala – puzon; Łukasz Borowiecki – kontrabas; Michał Bryndal – perkusja; Lucyan – lutnia oud; Wujek Samo Zło – rap.
  • 8. Etnofonie Kurpiowskie – Tribute to Szymanowski and Skierkowski

    Wyd. 4ever Music, grudzień 2011
    Nagrania zrealizowano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego oraz Studiu S-4 w styczniu, marcu i maju 2011 roku.

    Projekt "Etnofonie Kurpiowskie" poświęcony jest dwóm wielkim postaciom polskiej kultury. Wybitnemu kompozytorowi Karolowi Szymanowskiemu oraz wybitnemu etnografowi i duchownemu ks. Władysławowi Skierkowskiemu. Tematem, który silnie połączył te dwa nazwiska, jest fenomen śpiewu kurpiowskiego. Założenie projektu jest bardzo nowatorskie, ponieważ przyświeca mu nadanie tej samej rangi różnym tradycjom i stylom muzycznym, wypracowanym w polskiej kulturze muzycznej.

    Spotkali się w nim artyści sceny folkowej, poważnej i ludowej - członkowie zespołów: DesOrient, Kapela Ze Wsi Warszawa, Zespół Polski, Swoją Drogą, Village Kollektiv, Maćko Korba, Mosaic oraz soliści Warszawskiej Opery Kameralnej, orkiestra Sinfonia Speranza oraz artyści ludowi z Kurpiów: Jan Kania i zespół "Zawady".

    W "Etnofoniach Kurpiowskich" pojawiają się także, pochodzące z nagrań archiwalnych Polskiego Radia oraz Zbiorów Fonograficznych IS PAN, głosy wybitnych ludowych śpiewaczek: Walerii Mierzejek i Walerii Żarnoch. Wszystkie pieśni kurpiowskie, które znalazły się wśród nagranych kompozycji Karola Szymanowskiego, pochodzą ze zbioru ks. Władysława Skierkowskiego.

    Praca nad projektem trwała prawie rok, choć jego pomysł powstał jeszcze w czasach początkowej działalności zespołu Swoją Drogą, po czym przeszedł fazę bardzo kameralną - czego śladem jest II miejsce na Festiwalu Polskiego Radia "Nowa Tradycja" w 2008 roku oraz kilka znaczących koncertów podczas obchodów "Roku Szymanowskiego" w Polsce, aż do pełni, która została osiągnięta na wydanym właśnie albumie pt. "Etnofonie Kurpiowskie".

    Wykonawcy:
    ŚPIEW
    Weronika Grozdew – Kołacińska - śpiew, aranżacje, kierownictwo artystyczne; Justyna Stępień – sopran; Rafał Grozdew – tenor; Waleria Żarnoch – śpiew ludowy (arch.); Waleria Mierzejek – śpiew ludowy (arch.); Magdalena Sobczak-Kotnarowska – śpiew ludowy; Bartłomiej Pałyga – śpiew sygyt; Agata Harz-Hanaj – śpiew ludowy; Jolanta Kossakowska – śpiew ludowy; Katarzyna Mróz – śpiew ludowy ; Zespół „Zawady” - śpiew

    INSTRUMENTARIUM
    Ewa Pelwecka – fortepian; Marta Maślanka – cymbały, bęben obręczowy; Bartłomiej Pałyga – basetla; Jan Kania – harmonia pedałowa warszawska; Bartosz Niedźwiecki – skrzypce ludowe; Małgorzata Szarlik-Woźniak – skrzypce; Maria Pomianowska – fidel płocka, suka; Sylwia Świątkowska – fidel płocka, suka, skrzypce; Magdalena Sobczak-Kotnarowska – cymbały, baraban; Justyna Janiszewska – altówka; Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela; Wojciech Pulcyn – kontrabas; Maciej Cierliński – lira korbowa; Leszek Lorent – instrumenty perkusyjne; Orkiestra Sinfonia Speranza p/b Macieja Tarnowskiego
  • 9. “Folk Boso” - Kapela Folkowa Styrta

    Wyd.: Gminne Centrum Kultury w Krasnymstawie, grudzień 2011
    Nagrania zrealizowano studiu JM Sound w Kraśniku.

    „Folk Boso” jest pierwszą płytą polskiej kapeli Styrta powstałej w 2002 roku w Krasnymstawie na Lubelszczyźnie. Zespół wykonuje muzykę słowiańską. W repertuarze posiada własne aranżacje melodii ludowych polskich, ukraińskich, łemkowskich oraz kompozycje własne. Muzyka jest wykonywana na tradycyjnych instrumentach ludowych.

    Wykonawcy:
    Krzysztof Darmochwał – akordeon, śpiew; Justyna Stryła – śpiew, instrumenty perkusyjne; Olga Podgórska – śpiew; Emilia Bojarczuk – śpiew; Katarzyna Darmochwał – skrzypce; Szymon Darmochwał – gitara, śpiew; Paweł Kołtun – gitara basowa, śpiew; Paweł Wojtal – flety, śpiew; Paweł Stryła – bęben, śpiew; Aleksandra Bojarczuk – śpiew.
  • 10. „Gadająca Tykwa”

    Wyd.: CM Records, kwiecień 2011
    Nagrania zrealizowano w studiu domowym w Warszawie w latach 2009-2010.

    „Muzyka Gadającej Tykwy trudna jest do jednoznacznego sklasyfikowania. Najogólniej można ją określić jako etniczną, folkową, albo też „world music”. Specyficznego charakteru nadaje jej połączenie instrumentów ludowych, tradycyjnych z instrumentami używanymi w muzyce klasycznej czy rozrywkowej. Na koncertach Tykwy usłyszeć można zarówno pochodzące z Afryki Zachodniej balafony, ngoni, djembe, gitę jak i kubańskie conga, tradycyjne tureckie flety ney, bułgarski kawal, lirę korbową, drumlę czy didjeridoo, oraz waltornię, kontrabas i gitarę akustyczną. Również inspiracje mają różne źródła. W muzyce Gadającej Tykwy odnajdziemy utwory brzmiące afrykańsko, osadzone w pulsującym dynamicznym rytmie Afryki Zachodniej, ale też piosenki inspirowane bluesem czy country. Odnajdziemy elementy improwizacji, w której pojawić się mogą znane tematy jazzowe, czy melodie reggae. Są utwory ciche i spokojne jak i dynamiczne transowe i pulsujące. Są melodie karaibskie łączone z folklorem warszawskiej ulicy (...)” Zespół

    Wykonawcy:
    Nikodem Bąkowski – conga, perkusjonalia, berimbau; Gwidon Cybulski – śpiew solowy, balafony, donso ngoni, gitara, harmonijka ustna; Tomasz Kubica – waltornia, didgeridoo, concha, śpiew; Michał Lamża – kontrabas, gitara basowa; Kuba Pogorzelski – djemb, dun dun, perkusjonalia; Sebastian Wielądek – flety, lira korbowa, drumla, tarogato, śpiew gardłowy, śpiew.
  • 11. “Globalna Wiocha” - Żywiołak

    Wyd. Karrot Kommando, listopad 2011
    Nagrania zrealizowano w studiu Fonomachina w roku 2010. Realizacja nagrań: Mateusz Skalski, Maciej Dymek

    “Ta płyta to opowieść o dzisiejszych czasach, podróż po współczesnym świecie. Autorska muzyka i teksty czerpią z szerokiej palety nastrojów od buntowniczych, przez refleksyjne po satyryczne.

    Przewodnikiem w tej podróży jest duch Fryderyka Chopina wcielony w postać Krasnala. Szalony pomysł? A jaki jest nasz świat? Jak odnajdujemy się w nim my - Polacy? I jakie nas dzisiaj dręczą demony? W kolejnych piosenkach, odwołujących się do różnych stylów i nastrojów, próbujemy zmierzyć się z tymi pytaniami.

    W realizacji tego konceptu żywiołakowe, neofolkowe instrumentarium musiało zmierzyć się z mieszaniną inspiracji - folk, muzyka świata, raga, oriental disco, rock and roll, metal, glamrock, psychobilly, ska, twist... W wyniku tego, pomimo poważnego tematu, na płycie znalazło się wiele chwytliwych, rytmicznych czy wręcz tanecznych kompozycji.

    Album skonstruowany jest według koncepcji zaproponowanej przez Roberta Wasilewskiego. Wraz z Robertem Jaworskim są autorami większości piosenek, oprócz Sieci autorstwa Moniki Wierzbickiej. Nagrań dokonano w studio Fonomachina, którego szefem jest perkusista zespołu - Maciek Dymek. Płytę realizował i zmiksował Mateusz Skalski. Masteringiem zajął się Tomasz Rogula z TR Studio. Za oprawę graficzną odpowiedzialna jest Joasia Bojar-Antoniuk”

    Wykonawcy:
    Monika Wierzbicka – śpiew; Karina Kumorek – śpiew, Robert Jaworski – lira korbowa, altówka, skrzypce, drumla, śpiew; Robert Wasilewski – gitara basowa; lutnia, śpiew; Maciej Dymek – instrumenty perkusyjne.

  • 12. „Gore” - Ruta

    Wyd.: Karrot Kommando, marzec 2011
    Nagrania zrealizowano w Studiu S-4 Polskiego Radia, w grudniu 2010 roku.
    Realizacja nagrań:Wojciech Przybylski; mix i mastering: Studio As One – Mario Activator, Smok

    Projekt powstał z inicjatywy Maćka Szajkowskiego – założyciela i muzyka Kapeli ze Wsi Warszawa. Opiera się na archaicznych tekstach piosenek buntu chłopów przeciw feudalnemu systemowi wyzysku. Do ich wykonania zaproszona została czołówka wokalistów polskiego zaangażowanego rocka: Paweł "Guma" Gumola (Moskwa), Robert "Robal" Matera (Dezerter), Nika (Post Regiment) oraz Hubert "Spięty" Dobaczewski (Lao Che). Muzyka wykonywana jest na instrumentach akustycznych: lirze korbowej, fidelach płockich, suce biłgorajskiej, sazach, tradycyjnych barabanach, bębnach obręczowych, kontrabasie i pile przez plejadę osobistości muzyki folk.
    „R.U.T.A. - Ruch Utopii, Transcendencji, Anarchii / Reakcyjna Unia Terrorystyczno Artystowska. Radykalny klan muzyczny. Heretycka koalicja banitów, renegatów, kulturowych infamisów. Krzyk buntu z czeluści świata feudalnego, który przeminął, zmienił oblicze, ale się nie skończył. Sprzeciw wobec kasty panów i społeczeństwa niewolników.
    Cztery wieki niedoli, biedy i niewolnictwa zaklęte w pandemonicznych kompozycjach. Dźwięki proste i szczere aż do krwi. Dawne instrumenty, ludowa liryka i uniwersalne przesłanie. Wiecznie aktualne. Wedle druidzkiej zasady - Prawda przeciw światu”.

    Wykonawcy:
    Guma Kanonier - gardło; Barnaba Świątek - fidel płocka, skrzypce, gardło; Infamia Kosa – fidel średniowieczna, gardło; Nyga Hajduczek Mamuna – fidel płocka, gardło; Banita Madej – klarnet basowy, saksofon sopranowy, piła, tof, gardło; Boruta - kontrabas, gardło; Harry Pohybel Watażka – baraban, werbel, blachy, gardło; Raban Orda Ordyniec – saz, gardło; Ronin – kapelmistrz, saz, kokos, kosmonolith, funty, gardło; Szaja Bisurman – buzdygan, bęben obręczowy, gardło;
    Gościnnie:
    Nika – gardło; Robal – gardło; Maćko Korba – lira korbowa.
  • 13. „Huculski Blues” - Warszawa Kyiv Express

    Wyd.: Vivi Sound, kwiecień 2010
    Nagrania zrealizowano w RecPublica Studios oraz w Studio Myśli Twórczych w Lubrzy

    Na płycie znalazło się osiem kompozycji. Zaaranżowane w nietypowych formach i rytmach na nowo odkrywają melodie wywodzące się tradycji kultury Europy Środkowej i Wschodniej.
    W muzyce zespołu słychać również kujawiaka, poloneza, przyśpiewki góralskie, kołomyjkę, biały stepowy śpiew, ale również kaukaską lezginkę, zwaną również czeczenką.

    Wykonawcy:
    „Cat” Donskoj – trąbka, puzon; Mariusz Kozłowski – saksofony; Piotr Karol Sawicki – fortepian; Paweł Pańta – kontrabas, basowa gitara elektryczna; Witek Wilk – bębny; Adam Lewandowski – perkusja.
  • 14. „Integro” - AtmAsfera

    Wyd.: Wai Lana Productions, marzec 2011
    Nagrania zrealizowano w „White Studio” w Kijowie.

    Atmasfera sięgając po ukraińskie czy huculskie tematy czyni to atmosferycznie, z klimatem. Wydaje mi się, że mieszając swoją tradycję z doświadczeniami Celtów (Enya, Paul Mounsey, Clannad), sięgając po poetykę sztuki rodem z Real Worldu Petera Gabriela czasami nawet trącąc estetyką Bila Lasewlla i komponując to z klimatami wschodnimi ala Krishna Das, dają muzyce ukraińskiej nowy kontekst, osadzają ją w innej nieco perspektywie (...)” Wojtek Ossowski

    Wykonawcy:
    Anastasiya Yaremchuk – śpiew, flet; Yuliya Yaremchuk – śpiew, klawisze; Andrey Shadiy – śpiew, mandolina, flet; Timur Gogititze – darabuka, perkusja; Misza Puzyurin – gitara akustyczna; Andriy Cherkasov – gitara basowa.
  • 15. „Kiedy Bóg się rodzi...” - Trebunie-Tutki, Pospieszalscy, Jazgot, New Life'm, Mateusz Pospieszalski, Hania Rybka, Tabasco Club, Lidia Pospieszalska, Jerzy Trela, Mirosław Kowalik

    Wyd.: 4ever Music, listopad 2011
    Nagrania zrealizowano m.in.: w studiu Radia Kraków, na album składają się utwory wydane na odrębnych płytach, przez różne wydawnictwa w latach od 1993 do 2011.

    „Kiedy Bóg się rodzi..." jest świątecznym albumem, bardzo różnorodnym w formie. Na płycie znalazły się tradycyjne kolędy w niezwykłych aranżacjach oraz również niezwykłe pastorałki. Jest coś dla tych, którzy lubią góralszczyznę, południowe rytmy, jest nutka jazzowa i muzyka instrumentalna. Doskonałych muzyków nie trzeba reklamować: Rodzina Pospieszalskich, Trebunie-Tutki, Hania Rybka, JazGot, NewLife'M, Tabasco Club. Pomiędzy utworami muzycznymi można posłuchać gawęd czytanych przez Jerzego Trelę z tłem instrumentalnym Mateusza Pospieszalskiego.

    Wykonawcy:
    Trebunie-Tutki, Pospieszalscy, Jazgot, New Life'm, Mateusz Pospieszalski, Hania Rybka, Tabasco Club, Lidia Pospieszalska, Jerzy Trela, Mirosław Kowalik.
  • 16. „Kolędy i szczedriwki” - Babooshki

    Wyd.: Multikulti Project, grudzień 2011
    Nagrania zrealizowano w studiu Contrabanda w Warszawie oraz w studiu Tokarnia w Nieporęcie. Relizacja nagrań: Piotr Zabrodzki, Jan Smoczyński

    Płyta zawiera 11 unikatowych opracowań tradycyjnych pieśni kolędowych pochodzących z regionu południowo-wschodniej Polski i Ukrainy. Dwie wokalistki: Karolina Beimcik oraz Dana Vynnytska wykonują je dwujęzycznie, przypominając o wspólnej tradycji dwóch bliskich sobie kultur. Materiał źródłowy to archiwalne utwory Polskiego Radia wydane w serii Muzyka Źródeł, prace Oskara Kolberga oraz własne tradycje rodzinne wokalistek.
    Kolędy podzielono ze względu na różnorodną tematykę. Znaleźć tu można te panieńskie i kawalerskie o charakterze zalotno-miłosnym czy te nawiązujące do biblijnej historii poszukiwania noclegu u bogatego i biednego gospodarza przez Maryję, czy wreszcie pieśni zwiastujące dobrą nowinę. Tytułowe szczedriwki to z kolei pieśni mające zapewnić urodzaj i dostatek, związane z popularnym zwyczajem chodzenia po tzw. szczodrakach.

    Wykonawcy:
    Karolina Beimcik – śpiew; Dana Vynnytska – śpiew; Jan Smoczyński – fortepian; Konrad Zemler – gitara; Michał Jaros – kontrabas; Michał Tomaszczyk – puzon; Bogusz Wekka – instrumenty perkusyjne.

  • 17. „Kuranty Przeszłości” - Grzegorz Tomaszewski

    Wyd.: Impress, marzec 2011
    Nagrania zrealizowano w Studiu Q w Pile w latach 2004-2011 oraz w klasztorze pocysterskim w Gołańczy.

    Kolejna płyta solowa polskiego cytrzysty zawiera opracowania polskich tematów wywodzących się z muzyki średniowiecznej i ludowej oraz kompozycje autorskie - jedną Michała Kulentego i kilka Grzegorza Tomaszewskiego. Reminiscencją minionego roku 2010 - Roku Chopinowskiego są motywy z utworów Fryderyka Chopina zagrane mniej lub bardziej dosłownie.

    Wykonawcy:
    Grzegorz Tomaszewski - cytry (koncertowa, akordowa, węgierska), akordeon basowy, harmonijka ustna; Kuba Cichocki - cytra klawiszowa; Piotr Pucyło – zarb; Karolina Kaiser – skrzypce.
  • 18. „Muzyczna Jurta – Śladami Tatarów” - Ansambl Peregrinus

    Wyd. Muzułmański Związek Religijny w RP Najwyższe Kolegium, grudzień 2011
    Nagrania zrealizowano w studiu Politechniki Wrocławskiej przy współpracy z Kołem Naukowym “Audio Engineering Society”.
    Forma wydania fonogramu: Książka z dołączoną płytą CD.

    Płyta ”Muzyczna Jurta – Śladami Tatarów” w swoim założeniu jest prezentacją wybranych melodii tatarskich ze zbiorów krymskich, baszkirskich, kazańskich i mongolskich w autorskich opracowaniach zespołu. Ideą prezentacji jest przekazanie słuchaczom wrażeń z podróży Marco Polo Jedwabnym Szlakiem oraz wędrówka w czasie i przestrzeni po terenach Złotej Ordy.

    Wykonawcy:
    Piotr Michałowski - gitary, lutnia arabska oud; Kamila Romaniu – altówka; Michał Bednarz – perkusja; Szymon Caban – kontrabas; Marcin Dudek - klarnet, flety; Rafał Łuc - akordeon
  • 19. "Niepoprawna muzyka" - Chwila Nieuwagi

    Wyd. Agencja Inicjatyw Artystycznych CYTRYNA, maj 2011
    Nagrania zrealizowano w Studiu M Radia Opole, w okresie lipiec- sierpień 2010.

    Płyta jest nietypową mieszanką folku (głownie górnośląskiego) z elementami jazzu, bluesa oraz poetyckich tekstów. Świadomie została zrealizowana metodą „na setkę”, aby w pełni oddać naturalny sposób, w jaki zdaniem zespołu Chwila Nieuwagi, rodzi sie muzyka.

    Wykonawcy:
    Martyna Kuczera - wokal
    Andrzej Czech - gitara
    Piotrek Kotas - pianino
    Marek Sochacki - perkusja
    Rafał Kierpiec – kontrabas
  • 20. „Muzyki” - Michał Zygmunt

    Wyd.: Port Bankok, czerwiec 2011
    Nagrania zrealizowano w Saraswati Studios w Wolimierzu

    Płyta jest owocem poszukiwań korzeni muzycznych wspartych obrazami ze starych fotografii z początku ubiegłego stulecia. Oparta jest na tradycyjnych melodiach, rytmach, formach które są bazą dla współczesnej interpretacji i osobistej wypowiedzi w kwestii pamięci o tradycji.

    Wykonawcy:
    Michał Zygmunt – gitara akustyczna; Roli Mosimann – perksuja; Zdzisław Jamborski – akordeon.
  • 21. „A night in Warsaw” - Dhoad-Rivendell

    Wyd.: CM Records, luty 2011
    Nagranie zrealizowano podczas koncertu, który odbył się 4 maja 2010 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
    Realizacja nagrań: Ewa Guziołek-Tubelewicz, mastering: Mario Activator/Smoku

    DHOAD-RIVENDELL to efekt współpracy dwóch formacji: Dhoad (Indie) i Orkiestra Rivendell (Polska). Kooperacja ma na celu połączenie doświadczeń tworzenia muzyki teatralnej braci Rogińskich z tradycją poezji, tańca i muzyki Cyganów z Radżastanu. Połączenie tych dwóch mocnych grup daje nową jakość. Imponujące instrumentarium polskiej grupy, zgromadzone w trakcie ponad 15 letniej działalności, stanowi podstawę oprawy teatralnej do występów indyjskich artystów.

    Wykonawcy:
    Rivendell
    Kamil Rogiński – saz chogur, lira, cytra chińska gu zheng, gitara.
    elektryczna, mandoliny, kokokami, kalimba, kaval, xiao, flet, fujarki.
    quenacho, antara, didgeridoo, duduk, dudy irlandzkie, bębny basowe, tabla.
    djembe, darabuka, instrumenty perkusyjne, wynalazki; Konrad Rogiński – saksofony, klarnety, fortepian, syntezatory; konga, djembe, darabuka, bębny basowe, sitar, piła, kaval, dizi, fujarki.
    quena, zankas, didgeridoo, instrumenty perkusyjne; Natalia Majewska – skrzypce; Bogusz Stępak – zestaw perkusyjny, instrumenty perkusyjne; Kamil Pełka – gitara basowa, kontrabas.
    Dhoad Gypsies of Rajasthan
    Rahis Bharti – tabla, śpiew; Ameer Khan – dholak; Babu Khan – harmonium, śpiew; Amrit Hussain – tabla, śpiew; Sanjay Khan – śpiew, kastaniety; Mohammed Bundu – śpiew wiodący
  • 22. “Night Trains” - Vladimirska

    Wyd.: Gusstaff Records, czerwiec 2011
    Nagrania zrealizowano “na żywo” w dawnej fabryce Miraculum w Krakowie.

    “Night Trains" to pierwsza pełnowymiarowa płyta młodego krakowskiego zespołu Vladimirska, który zadebiutował na scenie muzycznej na początku 2010 roku.

    Ciekawe i rzadko spotykane instrumentarium (akordeon, trąbka, gitara i saksofon barytonowy) oraz oryginalne brzmienie wpływa na trudność jednoznacznego sklasyfikowania muzyki grupy. Sam zespół określa swoją stylistyczną mieszankę jako muzykę "retro-cyrkowo-folkową". To trochę klimat kolorowego straganu z XIX wieku, odrobinę ukraińskiego stepowego folku, coś z bałkańskiego wesela i melodii jak ze starych wędrownych cyrków z początku XX wieku. To wreszcie trochę środkowoeuropejskiej melancholii, atmosfery cyganerii i klezmerskiego jazzu.

    "Night Trains" zawiera wybór utworów, które powstały od czasu gdy czwórka muzyków zaczęła grać razem w 2009 roku. Niektóre utwory są liryczne i melancholijne ("Muzyka do filmu", czy tytułowy "Night Trains"), a inne szybkie, dzikie i energetyczne ("Spectacolo", "Hala Targowa Circus Theme", "House on Fire"). Dodatkowym atutem są utwory z naturalnym, bezpretensjonalnym i zmysłowym śpiewem akordeonistki, Scotii Gilroy, który pojawia się w kilku kompozycjach.

    Wykonawcy:
    Scotia Gilroy – akordeon, śpiew; Ernest Heksel – trąbka; Igor Herzyk – gitary
    Paulina Owczarek – saksofon barytonowy; Antonis Skolias – perkusja.

  • 23. „Pieśni do Świętych Pańskich” - Kapela Brodów

    Wyd.: Folkers, kwiecień 2011
    Nagrania zrealizowano w Bazylice św. Jana Chrzciciela i św. Rocha w Brochowie i w klasztorze oo. Dominikanów przy ul. Freta w Warszawie.
    Realizacja nagrań i mastering: Tadeusz Sudnik „Studio Dźwięków Niemożliwych”

    Album zawiera muzykę religijną z terenów XVII i XVIII-wiecznej Rzeczypospolitej. Ten unikalny repertuar był wykonywany powszechnie - zarówno przez szlachtę, mieszczaństwo jak i chłopów. Kompozycje anonimowych muzyków - organistów, bakałarzy, żaków, mnichów - przetrwały do naszych czasów, dzięki kultywowaniu ich przez ludność wiejską. Utwory nagrane na płycie pochodzą z archiwum fonograficznego etnomuzykologii kościelnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, dzieł Oskara Kolberga oraz zbiorów własnych. Dwa z nich to kompozycje autorskie.

    Wykonawcy:
    Ania Broda – śpiew; Witek Broda - skrzypce, lira korbowa; Bartek Izbicki - organy, portatyw, śpiew; Iwona Sojka – skrzypce
    Gościnnie:
    Maria Erdman – klawikord, Bractwo Śpiewacze z Brochowa
  • 24. „Rose of the Island” - Castle Dreams

    Wyd.: Rockers Publishing, listopad 2011
    Nagrania zrealizowano w prywatnym studiu „Castle Dreams”

    Muzyka instrumentalna łączaca w sobie elementy folku irlandzkiego, muzyki dawnej oraz rocka.

    Wykonawcy:
    Katarzyna Lipert – skrzypce; Grzegorz Buczkowski – gitara akustyczna, elektryczna, bouzuki, instrumenty klawiszowe.
  • 25. „Stado” - Natural Beat Band & Andrzej Chochół

    Wyd. Rafcox, czerwiec 2011
    Forma wydania fonogramu: CD oraz DVD
    Nagrania zrealizowano w Studio B-Ton w Kielcach

    Natrual Beat Band to grupa wykonujaca muzykę improwizowana opartą na mocnej sekcji rytmicznej (perkusja conga, djamby, bębny szczelinowe, beatbox), grupa która ciągle rozwija swój warsztat w poszukiwaniu nowych brzmień.
    Stado to projekt zrzeszająca muzyków województwa świętokrzyskiego (Kielce, Skarżysko, Starachowice, Ostrowiec Świętokrzyski)

    Uzależnieni od ciągłego drżenia elementarnych cząstek, budujących mięśnie,kości,świadomość poszukujemy tego co w kulturze najbardziej pierwotne, elementu który scala grających i słuchaczy. Teraz wydaje się ze go znaleźliśmy, to stan nazwany ZAPAMIĘTANIEM.

    “Zapamiętanie, pozwala bez strachu bez zbędnych oczekiwań i pytań kreować daną chwilę, grać muzykę która „wisi w powietrzu”. Pozwala śmiało podążać w nieokreślonym kierunku, razem jeden obok drugiego, wspólnie wibrując, drżąc. Zapamiętanie, obnaża, pozostawia nagim. Emocjonalna nagość, buduje więzi i przestrzeń wypełnioną sacrum... tworzy STADO (...)” Zespół

    Wykonawcy:
    Andrzej Chochół – gitara; Piotr “Stiff” Stefański – śpiew, djembe; Rafał Gęborek – trąbka, efekty; Krzysztof Olejarz – instrumenty perkusyjne; Dominik Gadecki – conga; Rafał Rynkiewicz – sample; Karol Krąż – perkusja; perksuja; Kuba Kozioł – gitara basowa; Jakub Kubała – beatbox.
  • 26. „Stereokarpaty” - Tołhaje

    Wyd.: Ursa Maior, wrzesień 2011
    Płyta zawiera utwory, do których teksty w większości zostały zaczerpnięte z tradycyjnych karpackich pieśni ludowych. Są to wielowątkowe kołomyjki („Oj, powiszu kolysoczku”, „Bojkowska kołomyjka”, „Ej, bylo ne hrymilo”) opowiadające o codziennym życiu, miłości, zachęcające do zabawy, tańców. Cykliczność natury również znajdowała odzwierciedlenie w twórczości ludowej. O radości z nadejścia wiosny, odradzającej się duszy ludzkiej – opowiada „wesnianka” (pieśń śpiewana na wiosnę) „Da selo, nasze selo”. „Rusaloczky” – także należące do pieśni śpiewanych na przełomie wiosny i lata, są swoistym zaklinaniem Rusałek. Istotnym elementem ludowych pieśni karpackich był motyw miłości, która wkracza w życie ludzkie i je odmienia. O niej opowiadają „Hora,hora i dolyna” i ballada „Kraj mylyj”. Natomiast „Lita ptaszok podpid daszok” to tradycyjna przyśpiewka weselna (...) [opis promocyjny]

    Wykonawcy:
    Marysia Jurczyszyn – śpiew; Damian Kurasz – gitary; Tomasz Duda – saksofony; Piotr „Falko” Rychlec – akordeon, realizacja dźwięku; Janusz Demkowicz – gitara basowa; Łukasz Moskal – perkusja; chór w składzie: Halina Zakałużny, Natalia Mańkut, Maria Chomyn, Anna Jurczyszyn, Kinga Szewczuk, Anna Pietruczuk; Maciej Cierliński – lira korbowal; Paweł Gielarek – theremin.
  • 27. Swoją Drogą & Goście

    Wyd. MTJ, wrzesień 2011
    Nagrania zrealizowano w Studiu S-4 Polskiego Radia w Warszawie w roku 2005 Realizacja nagrań: Leszek Kamiński

    Swoją Drogą & Goście to międzynarodowy projekt muzyczny łączący europejskie tradycje muzyczne. Członkowie warszawskiego zespołu Swoją Drogą znanego m.in. dzięki występom na festiwalu NOWA TRADYCJA, zaprosili do współpracy grupę artystów zagranicznych by wspólnie zagrać muzykę inspirowaną folklorem Starego Kontynentu.

    Wykonawcy:
    Weronika Grozdew-Kołacińska – śpiew; Agnieszka Obst-Chwała - skrzypce, fidel średniowieczna; Jakub Borysiak – klarnet; Robert Lipka – akordeon; Maciej Kierzkowski - gitary, bęben huculski, oklaski; Paweł Mazurczak - kontrabas elektryczny; Sebastian Frankiewicz - perkusja, bębenek obręczowy; Dorota Gralewska – wiolonczela; Magdalena Sobczak-Kotnarowska - cymbały huculskie; Raduza - śpiew, akordeon, flet prosty; Gianfranco Spitilli - śpiew, du-botte; Dominika Pietras – śpiew; Mikołaj Bugajak (Noon) – sampler; Janusz Tytman – mandolina; Bart Pałyga – kemencze; Wojciech Hazuka – skrzypce; Marek Czech – altówka; Daniel Biel – kontrabas; Katrin Mickiewicz - śpiew, altówka; Kasia Bortnik – śpiew; Miriam Frank - saksofony, oklaski; Alex Morsey – kontrabas, tuba, śpiew.
  • 28.„Święta z Jazgotem” - Jan Trebunia-Tutka, Mirek Kowalik, Zespół Jazgot

    Wyd.: 4ever Music, listopad 2011
    Nagrania zrealizowano w studiu Recpublika w Lubrzy, miks i matering – Studio PR3 Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej w Warszawie.
    Realizacja nagrań: Wojciech Przybylski

    "Święta z JazGotem" jest zbiorem pastorałek, czyli utworów, w których treści biblijne wzbogacone są wątkami obyczajowymi i osobistymi refleksjami. Autorami tych refleksji są Mirosław Kowalik, (który zajął się również produkcją płyty), Jan Trebunia-Tutka, Izabela Domańska-Kowalik. Muzykę skomponowali Mirosław Kowalik, Andrzej Jarząbek, Jan Trebunia-Tutka.

    Wykonawcy:
    Jan Trebunia – Tutka – altówka, śpiew; Andrzej Jarząbek „Fiś” – skrzypce akustyczne, skrzypce elektryczne, śpiew, współprodukcja; Andrzej Polak – skrzypce, śpiew; Robert Czech – cymbały, kontrabas; Anna Trebunia -Wyrostek – śpiew; Eugeniu Didic – flugehorn, tenor; Szymon Bobrowski – trąbka; Grzegorz Poliszak – perkusja; Thomas Celis Sanchez – instrumenty perkusyjne.
  • 29. „Tajno Biav” - Čači Vorba

    Wyd.: Oriente Music, sierpień 2011
    Nagrania zrealizowano w Studiu Nagrań „Fanfara” w Lublinie
    Realizacja i premix: Mieczysław Śmierciak
    Miks, mastering: Wojciech Przybylski, Ewa Guziołek-Tubelewicz, Mieczysław Śmierciak

    Tytuł «Tajno Biav» (sekretne małżeństwo, sekretne wesele), bezpośrednio odnoszący się do przewijającego się przez album motywu potajemnej miłości, jest również wyrazem idei «muzyki bez granic». „Tajno Biav” to wielobarwny misz masz tradycji muzycznych Europy (Bałkany, Karpaty, Cyganie) "ożenionych" z wpływami jazzu, rocka i twista (choć akustycznie i na tradycyjnych instrumentach), minimalizmu, indyjskiej bhangry, nowoczesnej bałkańskiej muzyki rozrywkowej, modalnej muzyki Orientu, francuskiego musette, kontemplacyjnych brzmień Kaukazu, czy muzyki filmowej. Oprócz soczystych, wielowątkowych aranżacji, na "Tajno Biav" Čači Vorba po raz pierwszy wprowadza także teksty w języku romskim autorstwa Marii Natanson. Opowiadają one o miłości, Bogu, poszukiwaniu utraconych korzeni oraz pozycji kobiety w tradycyjnych społecznościach.

    Wykonawcy:
    Maria Natanson - śpiew, skrzypce, kebak keman, łyżki; Paweł Sójka – akordeon,chórki; Piotr Majczyna – gitara, bouzouki, mandola, baglama, zilsy, śpiew, chórk; Robert Brzozowski – kontrabas, chórki; Lyubomyr Ishchu – tamburyn, darahon, dzban, doumbek, darbuka, vtikla, chórki; Dimitry Gerasimov – klarnet, śpiew.
  • 30.“Tulibabcia, tulidziadek” - Zespół Śpiewaczy “Tęcza” z Nowej Woli.

    Wyd.: Minimuza, lipiec 2011
    Nagrania z różnych źródeł, m.in.: z nagrań terenowych dr Tomasza Nowaka (Instytut Muzykologii UW)

    “Tulibabcia Tulidziadek” to zbiór eko-kołysanek zaśpiewanych przez autentycznych dziadków i babcie dla swoich wnuków. Piękne w swej prostocie, naturalne głosy a capella, wdrażają w polską kulturę muzyczną i sięgają do źródeł naszej tożsamości. Dla współczesnych rodziców starodawne kołysanki stanowią niewyczerpane źródło inspiracji do tworzenia dziecku własnych kołysanek. Bo – niezależnie od epoki – śpiewając dziecku piosenki warto pamiętać , że najważniejsze są nastrój spokoju i bezpieczeństwa , dobre emocje i bliski kontakt, a nie czystość dźwięków .Taka jest właśnie Tulibabcia.
    Tulibabcia pozwoli ocalić od zapomnienia ludową mądrość, melodię i humor, rodzicom zaś – nostalgiczny powrót do dzieciństwa. Nad powstaniem płyty opiekę merytoryczną sprawował dr Tomasz Nowak z Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego , opiekę artystyczną - Grzegorz Toporowski.

    Wykonawcy:
    Teresa Kwiatkowska, Janina Wójcik, Kazimiera Dąbrowska, Kazimiera Klimczak, Irena Marczak, Alicja Gawęda, Jadwiga Suwała, Stanisław Kopyra, Anna Chachuła, Agnieszka Śliwa, Kazimiera Dąbrowska, Wanda Kopyra
  • 31. „Velevetka” - Vera Korthals

    Wyd.: Polskie Radio S.A, listopad 2011
    Nagrania zrealizowano w „Rainbow Studio” w Gdyni

    Połączenie przebojowego popu z muzyką kaszubską. Dla pełnego oddania charakteru muzyki kaszubskiej zostały użyte typowe dla niej instrumenty, nie zabrakło również ludowych artystów: stale współpracującej z Verą kapeli Monijoce oraz zespołu Pieśni i Tańca Sierakowice i Chmielanie...
    Vera to urodzona Kaszubka, od 2004 roku wokalistka zespołu Ha-Dwa-O!, dwukrotna laureatka "Szansy na sukces" (piosenki Violetty Villas), uczestniczka "Idola", festiwali w Opolu, oraz "Bitwy na głosy" (grupa Macieja Miecznikowskiego).

    Wykonawcy:
    Vera Korthals – śpiew, chórki, skrzypce, fortepian, gitara akustyczna; Adam Drywa – instrumenty klawiszowe, programowanie, burczybas, akordeon; Tomek KONFI Konfederak – gitara, diabelskie skrzypce; Waldemar Machowski – saksofon barytonowy; Dariusz Śleszyński – gitara basowa; Zespół Pieśni i Tańca Chmielanie – chórki; Zespół Pieśni i Tańca Sierakowice – chórki; Kapela Manijoce: Hieronim Korthals – trąbka, śpiew; Tomasz Korthals – akordeon, śpiew; Rafał Potrykus – diabelskie skrzypce, śpiew; Marek Wikowski – klarnet, śpiew; Juliusz Zielke – tuba, śpiew; Marek Zielke – trąbka, śpiew.
  • 32. „Vir” - FolkRoll i Nasta Niakrasava

    „Vir” - FolkRoll i Nasta Niakrasava
    Nagrania zrealizowano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.
    Realizacja nagrań: Ewa Guziołek-Tubelewicz

    Płyta jest panoramą nowoczesnej i pogłębionej interpretacji białoruskiego folkloru muzycznego. Urozmaicony zestaw pieśni: obrzędowych dorocznych, lirycznych, dziecięcych i in. poddany jest innowacyjnej stylizacji, a właściwie jest nową kreacją o zdumiewająco zróżnicowanej ekspresji, kolorystyce i środkach harmonicznych bliższych raczej twórczości kompozytorskiej XX w. niż popularnemu etnicznemu revival (ruchowi folkowemu). Bogata osobowość solistki, jej wrażliwość artystyczna, szeroka skala możliwości głosowych – także z akcentami źródłowego stylu wykonawczego – oraz odkrywcze poszukiwania instrumentalistów, zrywające z banałem dur-mollowej tonalności – czynią z fonogramu pierwszorzędne osiągnięcie artystyczne i świadectwo celowości zagłębiania się w tradycyjną twórczość i kulturę ludową (prof. Piotr Dahlig)

    Wykonawcy:
    Nasta Niekrasava - śpiew, trójkąt, dzwoneczki, kalimba, drumla, flet podłużny; Paveł Ryžkoŭ – aranżacje, gitara,, śpiew kieliszek; Saša Čachoŭskaja – skrzypce, śpiew; Kacia Klimovič – altówka, śpiew; Valery Aleška – klarnet, śpiew; Dźmitry Bujanaŭ – kontrabas, śpiew.
  • 33. „W moim ogródecku” - Rokiczanka

    Wyd.: Stowarzyszenie Miłośników Twórczości Ludowej „Rokiczanka”, październik 2011
    Nagrania zrealizowano Studiu Fanfara oraz Diamond Music Studio w Lublinie

    Płyta „W moim ogródecku” powstała z okazji jubileuszu 10-lecia istnienia zespołu. Płyta zawiera studyjne opracowania pieśni ludowych wywodzących się różnych regionów Polski.

    Wykonawcy:
    Wokaliści: Elżbieta Grzywacz, Agata Kowalak, Anna Mazurek, Elżbieta Mazurek, Katarzyna Mazurek, Ewa Muzyk, Agnieszka Szczepanik, Małgorzata Wasak, Paulina Wasak, Teresa Wronisz, Kamil Kuszplak, Mikołaj Wasak, Daniel Mazurek.
    Kapela: Ireneusz Bachonko – akordeon; Łukasz Bogusz – akordeon; Paweł Gawroński – akordeon; Maksymilian Wosk – skrzypce; Sławomir Mazurek – bęben, instrumenty perkusyjne, Krzysztof Pachla – klarnet; Sebastian Fit – kontrabas.

  • 34. „Wołosi i Lasoniowie”

    Wyd.: Unzippedfly Records, maj 2011
    Nagrania zrealizowano w Studiu S-4 Polskiego Radia w Warszawie
    Realizacja nagrań: Ewa Guziołek-Tubelewicz
    Płyta zawiera zbiór autorskich kompozycji zespołu. Ideą Wołochów i Lasoniów jest spotkanie muzyków dwóch muzycznych światów – muzyki tradycyjnej i akademickiej. Efekt końcowy nie mieści się w ramach jakiejś określonej muzycznej kategorii. Cechuje go energetyczność, obrazowość i ekspresyjność, wynikające z radości wspólnego tworzenia.

    Wykonawcy:
    Krzysztof Lasoń – skrzypce; Zbigniew Michałek – skrzypce; Jan Kaczmarzyk – altówka trzystrunowa; gajdy, Stanisław Lasoń – wiolonczela; Robert Waszut – kontrabas.

-----------------------------------------------------------------------------------

JURY KONKURSU „FOLKOWY FONOGRAM ROKU 2010”

Dariusz Anaszko - portal etno.serpent.pl
Andrew Cronshaw - muzyk, dziennikarz (Wielka Brytania)
Jacek Hawryluk- Program 2 PR
Tomasz Janas- dziennikarz niezależny
Piotr Kędziorek- RCKL, Program 2 PR

Kontakt: 22 - 645 53 01
nowatradycja2@polskieradio.pl