JURY KONKURSU „FOLKOWY FONOGRAM ROKU 2009 w składzie:
Justyna Ziółkowska, Andrew Cronshaw, Jacek Hawryluk, Tomasz Janas i Piotr Kędziorek oceniło płyty zgłoszone do konkursu i przyznało następujące nagrody:
I nagrodę w wysokości 5.000,- PLN i tytuł Folkowego Fonogramu Roku 2009 dla płyty „Infinity” Kapeli ze Wsi Warszawa; II nagrodę dla płyty „Pola” Apolonii Nowak i Swoją Drogą Trio; III nagrodę dla płyty „Wskrzeszenie Hobouda” grupy Hoboud.
Zwycięzcom konkursu z całego serca gratulujemy.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ALBUMY ZGŁOSZONE DO FOLKOWEGO FONOGRAMU ROKU 2009:
-
1. Ares & The Tribe – Jah Jah Children
Wyd. Zima Records, marzec 2009
Nagrania zrealizowano w Ariston Roots Reggae Studio w Poznaniu.
Kolejny album poznańskiej grupy wykonującej roots reggae, który swą melodyką i schematem odwołuje się w dokonań największych gwiazd tego gatunku. Na płycie 9 piosenek, w tym dwie wersje dubowane kompozycji „Sweet reggae dub”.
Wykonawcy:
Ares Chadzinikolau – śpiew, instrumenty klawiszowe, instrumenty perkusyjne
Robert Malinowski – trąbka
Maksymilian Milczarek – puzon
Łukasz Szczepaniak – gitara prowadząca i rytmiczna
Mateusz Holc – gitara basowa
Tomek Senger – perkusja
Tomir Szczerbal – instrumenty perkusyjne
Tamra Chadzinikolau – chórek
Kasia Holc – chórek -
2. Balkan Sevdah – Yaman aman aman
Wyd. Marcin Zandronecki, luty 2009
Nagrania zrealizowano w domowym studiu w Warszawie
Opracowania własne tradycyjnych utworów pochodzących z różnych regionów Półwyspu Bałkańskiego (Albania, Kosowo, Macedonia, Bułgaria, Bośnia i Grecja).
Wykonawcy:
Katarzyna Zadora – djembe, darbukka, riqq
Oliwier Andruszczenko – klarnet
Marcin Pukaluk – akordeon, śpiew
Marcin Zandronecki – śpiew, tambura
Dorota Pawelec – skrzypce
Wojciech Lubertowicz – darabukka -
3. Coorp – Prosto z puszczy
Wyd. Optimal Media, czerwiec 2009
Nagrania zrealizowano w „Emka Studio” w Przasnyszu
Melodie kurpiowskie wykonane w charakterystycznej gwarze, w autorskich aranżacjach rockowych.
Wykonawcy:
Tomasz Kisiel – gitara basowa
Adam Wołosz – gitara elektryczna
Marek Krajza – gitara akustyczna
Adam Sutuła – perkusja
Paweł Majewski – śpiew -
4. Danar – Danar
Wyd. Heurekord, sierpień 2009
Nagrania zrealizowano w studiu we Wiedniu.
Fonograficzny debiut zespołu Danar, będący zwieńczeniem pięciu lat działalności. Tradycyjne utwory i kompozycje członków zespołu. Głęboka inspiracja irlandzką tradycją oraz odważne podróże interpretacyjne w kierunku jazzu i Muzyki Świata składają się na konsekwentną wizję artystyczną, którą sami muzycy określają jako „Irish Ethnojazz”
Wykonawcy:
Małgorzata Mycek – śpiew, instrumenty perkusyjne
Ewelina Grygier – drewniany flet poprzeczny, mandolina, whistle
Patrycja Napierała – cajon, bodhran, udu, doumbek, frame drum, instrumenty perkusyjne
Tomasz Biela – gitara akustyczna, gitara elektryczna, mandolina oktawowa
Adam Stodolski – kontrabas
Walter Till – fortepian -
5. Dziczka – Tradycyjne pieśni z Ukrainy
Wyd. Konador Firma Fonograficzna, grudzień 2009
Nagrania zrealizowano w Studiu Cafe Ole w Warszawie.
Na płytę składają się wielogłosowe pieśni weselne i liryczne ze Wschodu Ukrainy. Muzyczną bazę dla przedstawionego tu repertuaru, stanowią nagrania autentycznych śpiewaków z archiwum Tatiany Sopiłki oraz Laboratorium Folkloru Państwowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. Piotra Czajkowskiego w Kijowie.
Wykonawcy:
Tatiana Sopiłka – śpiew
Maria Bikont – śpiew
Agata Wróbel – śpiew
Justyna Czerwińska – śpiew
Maria Puzyna – śpiew
Ewa Winiarska – śpiew -
6. Fucus – Wanodżi kól mórza
Wyd. North Studio, czerwiec 2009
Nagrania zrealizowano w North Studio w Pucku
„Płyta zawiera materiał łączący naszą fascynację folkiem z Zielonej Wyspy, połączoną miłością do rodzinnego folku kaszubskiego. Możemy poszczycić się tym, że nasze wydawnictwo jako pierwsze w historii otrzymało certyfikat Rady Języka Kaszubskiego za poprawność wymowy tekstów znajdujących się na płycie (…)”
Wykonawcy:
Anna Szalk – skrzypce, śpiew
Rafał Rompca – gitara, śpiew
Patrycja Szadkowska – flet
Lubomir Sędzicki – gitara basowa
Jarosław Kudłaty – perkusja
Jacek Loroch – mandolina -
7. GreenWood [muzyka z zielonej wyspy] – Elegia o latach minionych
Wyd. Miasto Świnoujście, GreenArt – Marek Piguła, sierpień 2009
Nagrania zrealizowano w Studiu Kabart w Szczecinie
„Elegia o Latach Minionych” jest podsumowaniem sześcioletniej działalności zespołu. Płyta stanowi wypadkową fascynacji tradycjami muzycznymi krain celtyckich , rodzimą poezją śpiewaną, epickością średniowiecza, twórczością Katarzyny Gartner, zamiłowaniem do nurtu fantasy, narodową dumą oraz przynależnością do konkretnego regionu Polski jakim są wyspy Uznam i Wolin. W aranżacjach grupa odwołuje się do prostych i pierwotnych odczuć drzemiących w ludzkiej naturze oraz odgłosów przyrody i żywiołów.
Wykonawcy:
Marek Piguła – irlandzkie bouzuki, śpiew
Jacek Piekarski – skrzypce
Ewelina Grygier – drewniany flet poprzeczny, tin whistle, mandolina
Bartosz Miętkiewicz – melodeon, bodhran
Klaudia Borawska – śpiew
Paweł Banaszkiewicz – gitara basowa
Patrycja Napierała – bodhran, łyżki
Milena Skalska – śpiew
Jacek Andrzejewski – śpiew
Piotr Banaszkiewicz – bęben średniowieczny
Tomasz Cichocki – lira korbowa
Marcin Grulkowski – low whistle
Adam Kabaciński – gitara basowa
Dariusz Kabaciński – gitara elektryczna -
8. Hoboud – Wskrzeszenie Hobouda
Wyd. Polish Folk Management, październik 2009
Nagrania zrealizowano w Studiu PRO- Polskiego Radia Olsztyn oraz w Studiu „Kaktus” w Olsztynie.
Album „Wskrzeszenie Hobouda” w całości bazuje na oryginalnych ludowych pieśniach z Warmii i Mazur. Materiały źródłowe z których korzystano zostały przeredagowane pod względem poprawności gwarowej przez rodowitego Warmiaka i propagatora kultury Warmińskiej – Edwarda Cyfusa. Pieśni zostały zaaranżowane w nowoczesny sposób przez czterech członków zespołu: Marię Rumińska, Marcina Rumińskiego, Marcina Drabika i Sławomira Przytułę. Dzięki połączeniu tradycyjnych melodii, przede wszystkim z gatunku ballad, z muzyką rockową i jazzem, udało się uzyskać bardzo kolorową ale i spójną płytę, która opowiada legendy oparte na starych ludowych podaniach i wierzeniach. Pomiędzy pieśniami prowadzona jest narracja w gwarze warmińskiej, prowadzona przez Edwarda Cyfusa. Streszcza ona przedstawione w utworach historie i przybliża naturę Warmiaków.
Wykonawcy:
Maria Rumińska – fortepian, melodeon, śpiew
Marcin Rumiński - mandolina, gitara elektryczna, śpiew
Agnieszka Symołon – śpiew
Sławomir Przytuła – gitara elektryczna, gitara akustyczna, śpiew
Marcin Drabik – nyckelharpa, skrzypce, skrzypce elektryczne, śpiew
Michał Jaros – kontrabas
Roman Ślefarski – perkusja -
9. Anya Jagielska – Lunas Olvidadas
Wyd. ANYA Records, kwiecień 2009.
Nagrania zrealizowano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej w Warszawie .
Pieśni wykonane w oryginalnym języku ladino, nawiązują do tradycji średniowiecznej Hiszpanii, jak również do muzyki sefardyjskiej w arabskiej części basenu Morza Śródziemnego. W nagraniu uczestniczyli wybitni muzycy specjalizujący się od lat w muzyce dawnej oraz etnicznej. Aranżacje melodii są dziełem całego zespołu.
Wykonawcy:
Anya Jagielska – śpiew, gitara
Marta Maślanka – santur, cumbały, darabuka
Michał Pindakiewicz – gitara
Mohammad Rasouli – flety, ney, tar, daf
Robert Siwak – instrumenty perksyjne -
10. Kapela Po Zagonach – Heca Kieca
Wyd. Studio S Production, listopad 2009
Nagrania zrealizowano w Studiu Instytutu Akustyki UAM w Poznaniu
Płyta zawiera pieśni i melodie z wielu regionów Polski. Autorami opracowań są Ludwik Rok oraz członkowie kapeli. Do stałego składu kapeli dołączone zostały instrumenty typowe dla melodii sądeckich (trąbka), rzeszowskich (cymbały), beskidzkich (fujarka), wielkopolskich (dudy).
Wykonawcy:
Magdalena Arndt – śpiew
Tomasz Kasprzak – kontrabas, śpiew
Marcin Krupa – skrzypce, śpiew
Anna Łyczakowska - altówka
Waldemar Łyczakowski – akordeon, śpiew
Agnieszka Popiołkiewicz – śpiew
Przemysław Skalec – klarnet, gitara, fujarka, bębny, śpiew -
11. Kapela Praska – Muzyka warszawskich podwórek
Wyd. Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, grudzień 2009
Nagrania zrealizowano w Reda-Studio w Aleksandrowie Łódzkim.
Płyta dołączona ksiązki Ryszarda Mączewskiego „Warszawa między wojnami. Opowieść o życiu Stolicy 1918-1939.”
Współczesne aranżacje folkloru miejskiego z Warszawy, oparte na piosenkach śpiewanych przez warszawskie kapele podwórkowe w okresie międzywojennym.
Wykonawcy:
Czesław Jakubik – akordeon, śpiew
Paweł Popławski – skrzypce, śpiew
Ryszard Dolanowski – gitara, śpiew
Zbigniew Pogorzelski – instrumenty perkusyjne, śpiew
Marek Grużewski – kontrabas -
12. Kapela Ze Wsi Warszawa – Infinity
Wyd. Kayah, luty 2009
Nagrania zrealizowano w DR STUDIO w Wiśle.
Koncepcję płyty wypracowali Wojtek Krzak i Maja Kleszcz na podstawie zebranych przez grupę, w ciągu ostatnich lat, inspiracji i doświadczeń. Artyści chcą zapytać swoich globalnych odbiorców: "Kim jesteśmy? Skąd idziemy? I to najważniejsze - co pozostawiamy po sobie?". "Infinity" w zamierzeniach jest filozoficzną podróżą po mapie współczesnego świata, gdzie muzyka staje się początkiem drogi, wyzwaniem i pytaniem stawianym ludziom rożnych ras, kultur i języków - od Nowego Jorku i Kingston, przez Paryż i Moskwę, po Pekin i Tokio.
Wykonawcy:
Maja Kleszcz – wiolonczela, śpiew
Magdalena Sobczak – cymbały, śpiew
Sylwia Świątkowska – skrzypce, fidel, śpiew
Wojtek Krzak – skrzypce, nyckelharpa, fidel, śpiew
Piotr Gliński – baraban
Maciej Szajkowski – bębny obręczowe -
13. Kaszebsczi – Piestrzen
Wyd. Tadeusz Formela i Lęborskie Centrum Kultury Fregata
Nagrania zrealizowano w Kościele św. Jakuba w Lęborku.
Tradycyjne pieśni kaszubskie w aranżacjach na zespół chóralny.
Wykonawcy:
Anetta Buszman – sopran, Magdalena Choszcz – sopran, Katarzyna Chylińska – sopran, Małgorzata Domska – sopran, Anna Kibort-Hember – sopran, Innocenta Nycz – sopran, Anna Brzezińska – alt, Agnieszka Formela – alt, Agnieszka Suryn – alt, Iwona Wołocznik – alt, Tadeusz Formela – tenor, Tadeusz Wieszcz – tenor, ks. Maciej Rychert – tenor, Maciej Naczk – tenor, Szymon Chyliński – bas, Sławomir Domski – bas, Tomasz Fopke – bas, Paweł Marcinkiewicz – bas, Tomasz Suryn – bas, Cezary Paciorek – akordeon, Anna Brzezińska – skrzypce, Beata Studzińska – klarnet.
-
14. Lemko Tower – Śpiwanoczky
Wyd. Stowarzyszenie Miłośników Kultury Łemkowskiej, grudzień 2009
Nagrania zrealizowano w studiu w Poznaniu.
Tradycyjne pieśni łemkowskie w wykonaniu młodego zespołu potomków Łemków wysiedlonych z terenów Podkarpacia.
Wykonawcy:
Natalia Sywec – śpiew, Sara Zimny – śpiew, Aleksandra Siwec – śpiew, Paula Zimne – śpiew, Olga Czyrnianska – śpiew, Daria Kruszwara – śpiew, Magdalena Czyrnianska – śpiew, Krystian Tutko – śpiew, Marek Tutko – śpiew, Igor Trochonowski - śpiew, Magdalena Filak – gitara, Magdalena Czyrniańska – mandolina, Olga Czyrniańska – sopiłka, flet, Anna Bronowicka – skrzypce, Igor Trochanowski – akordeon, Krystian Tutko – flet, przeszkadzajki, djembe, Marek Tutko – bongosy, djembe, Oleg Smolej – kontrabas,
-
15. Apolonia Nowak & Swoją Drogą Trio – Pola
Wyd. Folkers, maj 2009
Nagrania zrealizowano w Studiu S-4 Polskiego Radia w Warszawie.
Płyta „Pola” to owoc współpracy znamienitej kadzidlańskiej śpiewaczki Apolonii Nowak z warszawskimi muzykami tworzącymi folkowe Swoją Drogą Trio. Ten starannie przygotowany album zawiera wokalno-instrumentalne opracowania kurpiowskich pieśni zalotnych, miłosnych i weselnych, w których echa dawnych wiejskich rytuałów łączą się ze współczesnymi brzmieniami muzyki akustycznej. W nagraniach udział wzięli czołowi przedstawiciele stołecznej sceny muzyki folkowej, jazzowej i dawnej.
Apolonia Nowak – śpiew
Maciej Kierzkowski – gitara akustyczna, bęben huculski
Robert Lipka – akordeon
Jakub Borysiak – klarnet
Agnieszka Obst – skrzypce, fidel, flet, chórki
Janusz Tytman – mandolina
Grzegorz Rytka – saksofon barytonowy
Wojciech Pulcyn – kontrabas
Magdalena Sobczak-Kotnarowska – cymbały huculskie
Maciej Cierliński – lira korbowa
Marek Przewłocki – dudy
Martyna Barlak, Anna Rafalska, Agnieszka Ołdakowska, Anna Ołdakowska, Agnieszka Gruszczyńska – chórki -
16. Percival & Radbor – Słowiański mit o stworzeniu świata
Wyd. Percival – Grupa Muzyczna, sierpień 2009
Nagrania zrealizowano w RedBaaaron studio w Lublinie.
Płyta jest ilustracją dźwiękową do mitu o stworzeniu świata według Słowian. Muzyka zawarta na płycie jest także ścieżką dźwiękową do inscenizacji o tym samym tytule. Projekt „Słowiański Mit o Stworzeniu Świata” obejmuje spektakl oraz muzykę stworzoną przez zespół Percival i Radbora. W swoim założeniu spektakl jest próbą połączenia pojedynczych mitów i tropów jakie odnajdujemy w kronikach oraz bajkach i podaniach. Przedstawia spójną o jednolitą rekonstrukcję słowiańskiej kosmogonii.
Wykonawcy:
Mikołaj Rybacki – saz, śpiew
Katarzyna Bromirska – rebec, śpiew
Joanna Lacher – davul, śpiew
Sławomir Uta „Radbor” – instrumenty perkusyjne dęte pasterskie, śpiew, efekty -
17. Percival Schuttenbach – Reakcja pogańska
Wyd. C.K. Muza, wrzesień 2009
Nagrania zrealizowano w RedBaaron studio w Lublinie.
Utwory zawarte na płycie to w większości melodie i pieśni ludowe to w większości melodie i pieśni ludowe z terenów Polski, Białorusi, Ukrainy i pogranicza, wykonane w stylu metalowo-rockowym. To próba nowego zdefiniowania pojęcia folk-metal i eksperymentów na styku tak odmiennych gatunków jak rock, metal, folk, art rock, muzyka progresywna i ludowa. Płyta jednocześnie nawiązuje do wydarzeń historycznych z początków IX wieku określanych jako Reakcja Pogańska.
Wykonawcy:
Mikołaj Rybacki – gitara, śpiew
Katarzyna Bromirska – wiolonczela, śpiew
Joanna Lacher – gitara basowa, śpiew
Piotr Banaszkiewicz – instrumenty perkusyjne -
18. Rodzinna Kapela Bugajskich – Do gór...
Wyd. Rodzinna Kapela Bugajskich
Nagrania zrealizowano w Red House Studio w Nowej Wsi, lipiec 2009
Płyta „Do Gór..” to muzyczne połączenie regionów beskidzkich ze szczególnym uwzględnieniem muzyki babiogórskiej. Obok melodii tego regionu na płycie znalazło się także kilka melodii żywieckich
Wykonawcy:
Zbigniew Bugajski – akordeon, śpiew
Katarzyna Bugajska – piszczałki, flet poprzeczny, śpiew
Wojciech Bugajski – kontrabas, śpiew
Anna Bugajska – skrzypce, śpiew
Małgorzata Bugajska – altówka, śpiew
Marcin Pokusa – skrzypce -
19. Rzeszow Klezmer Band – Kameleon
Wyd. Dobry Dom, lipiec 2009
Nagrania zrealizowano w Polskim Radiu Rzeszów.
Kameleon to druga w dorobku a zarazem najnowsza płyta muzyków zespołu Rzeszów Klezmer Band. Prezentowane utwory to tradycyjne melodie klezmerskie, arażowane w nowoczesny sposób. “Bułgarska rakija”, “Eche ya Macedonie” i “Smile” to debiutanckie utwory skomponowane przez klarnecistę Mateusza Chmiela. Pozostałe melodie są efektem pracy całego zespołu.
Wykonawcy:
Jacek Anyszek – klarnet
Mateusz Chmiel – klarnet
Marcin Mucha – akordeon
Wojciech Jajuga – kontrabas
Kamil Siciak – perkusja -
20. Joanna Słowińska – Z nieba wysokiego
Wyd.: Wydawnictwo Jana Słowińskiego, grudzień 2009
Nagrania zrealizowano w studiu staYnia w Krakowie oraz w Studiu S-5 w Radiu Kraków
Kolędowy album Joanny Słowińskiej. Baśniowa opowieść o tajemnicy Bożego Narodzenia, niepokalanego poczęcia, objawieniu anioła. Pełne uroku, melodyjne pieśni kolędnicze – od szesnastowiecznego kancjonału po dziewiętnastowieczne kolędy polskie. Oryginalne aranżacje. Misterium Narodzenia. Kolędniczy żywioł.
Wykonawcy:
Maciej Miecznikowski – śpiew
Joanna Słowińska – śpiew,
Mikołaj Blajda - instrumenty klawiszowe, kontrabas, sample, loopy
Katarzyna Blajda – skrzypce
Paweł Odorowicz – altówka
Tomasz Wertz – perkusja
Leszek Hefi Wiśniowski – saksofon altowy, saksofon tenorowy, flet, flet altowy
Marcin Wyrostek – akordeon
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pliki do pobrania:
Folkowy Fonogram Roku - formularz zgłoszenia (doc)Fonogram Źrodeł - formularz zgłoszenia (doc)
Regulamin konkursow (doc)
Na wszelkie pytania odpowiadamy pod numerem telefonu 22- 645 53 01
JURY FOLKOWEGO FONOGRAMU ROKU 2009:
Justyna Ziółkowska - TVP Polonia
Andrew Cronshaw - muzyk, dziennikarz (Wlk. Brytania)
Jacek Hawryluk - Program 2 PR
Tomasz Janas - dziennikarz niezależny
Piotr Kędziorek - RCKL, Program 2 PR