JURY KONKURSU „FOLKOWY FONOGRAM ROKU 2009 w składzie:

Justyna Ziółkowska, Andrew Cronshaw,  Jacek Hawryluk,  Tomasz Janas i  Piotr Kędziorek oceniło płyty zgłoszone do konkursu i przyznało następujące nagrody:
I nagrodę w wysokości 5.000,- PLN i tytuł Folkowego Fonogramu Roku 2009  dla płyty „Infinity” Kapeli ze Wsi Warszawa; II nagrodę dla płyty „Pola” Apolonii Nowak i Swoją Drogą Trio; III nagrodę dla płyty „Wskrzeszenie Hobouda” grupy Hoboud.
Zwycięzcom konkursu z całego serca gratulujemy.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ALBUMY ZGŁOSZONE DO FOLKOWEGO FONOGRAMU ROKU 2009:


  • 1. Ares & The Tribe – Jah Jah Children


    Wyd. Zima Records, marzec 2009
    Nagrania zrealizowano  w Ariston Roots Reggae Studio w Poznaniu.

    Kolejny album poznańskiej grupy wykonującej roots reggae, który swą melodyką i schematem odwołuje się w dokonań największych gwiazd tego gatunku. Na płycie 9 piosenek, w tym dwie wersje dubowane kompozycji „Sweet reggae dub”.

    Wykonawcy:
    Ares Chadzinikolau – śpiew, instrumenty klawiszowe, instrumenty perkusyjne
    Robert Malinowski – trąbka
    Maksymilian Milczarek – puzon
    Łukasz Szczepaniak – gitara prowadząca i rytmiczna
    Mateusz Holc – gitara basowa
    Tomek Senger – perkusja
    Tomir Szczerbal – instrumenty perkusyjne
    Tamra Chadzinikolau – chórek
    Kasia Holc – chórek

  • 2. Balkan Sevdah – Yaman aman aman


    Wyd. Marcin Zandronecki, luty 2009
    Nagrania zrealizowano w domowym studiu w Warszawie

    Opracowania własne tradycyjnych utworów pochodzących z różnych regionów Półwyspu Bałkańskiego (Albania, Kosowo, Macedonia, Bułgaria, Bośnia i Grecja).



    Wykonawcy:
    Katarzyna Zadora – djembe, darbukka, riqq
    Oliwier Andruszczenko – klarnet
    Marcin Pukaluk – akordeon, śpiew
    Marcin Zandronecki – śpiew, tambura
    Dorota Pawelec – skrzypce
    Wojciech Lubertowicz – darabukka

  • 3. Coorp – Prosto z puszczy


    Wyd. Optimal Media, czerwiec 2009
    Nagrania zrealizowano w „Emka Studio” w Przasnyszu

    Melodie kurpiowskie wykonane w charakterystycznej gwarze, w autorskich aranżacjach rockowych.


    Wykonawcy:

    Tomasz Kisiel – gitara basowa
    Adam Wołosz – gitara elektryczna
    Marek Krajza – gitara akustyczna
    Adam Sutuła – perkusja
    Paweł Majewski – śpiew

  • 4. Danar – Danar


    Wyd. Heurekord, sierpień 2009
    Nagrania zrealizowano w studiu we Wiedniu.

    Fonograficzny debiut zespołu Danar, będący zwieńczeniem pięciu lat działalności. Tradycyjne utwory i kompozycje członków zespołu. Głęboka inspiracja irlandzką tradycją oraz odważne podróże interpretacyjne w kierunku jazzu i Muzyki Świata składają się na konsekwentną wizję artystyczną, którą sami muzycy określają jako „Irish Ethnojazz”

    Wykonawcy:
    Małgorzata Mycek – śpiew, instrumenty perkusyjne
    Ewelina Grygier – drewniany flet poprzeczny, mandolina, whistle
    Patrycja Napierała – cajon, bodhran, udu, doumbek, frame drum, instrumenty perkusyjne
    Tomasz Biela – gitara akustyczna, gitara elektryczna, mandolina oktawowa
    Adam Stodolski – kontrabas
    Walter Till – fortepian

  • 5. Dziczka – Tradycyjne pieśni z Ukrainy


    Wyd. Konador Firma Fonograficzna, grudzień 2009

    Nagrania zrealizowano w Studiu Cafe Ole w Warszawie.

    Na płytę składają się wielogłosowe pieśni weselne i liryczne ze Wschodu Ukrainy. Muzyczną bazę dla przedstawionego tu repertuaru, stanowią nagrania autentycznych śpiewaków z archiwum Tatiany Sopiłki oraz Laboratorium Folkloru Państwowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. Piotra Czajkowskiego w Kijowie.


    Wykonawcy:
    Tatiana Sopiłka – śpiew
    Maria Bikont – śpiew
    Agata Wróbel – śpiew
    Justyna Czerwińska – śpiew
    Maria Puzyna – śpiew
    Ewa Winiarska – śpiew

  • 6. Fucus – Wanodżi kól mórza


    Wyd. North Studio, czerwiec 2009

    Nagrania zrealizowano w North Studio w Pucku

    „Płyta zawiera materiał łączący naszą fascynację folkiem z Zielonej Wyspy, połączoną miłością do rodzinnego folku kaszubskiego. Możemy poszczycić się tym, że nasze wydawnictwo jako pierwsze w historii otrzymało certyfikat Rady Języka Kaszubskiego za poprawność wymowy tekstów znajdujących się na płycie (…)”

    Wykonawcy:
    Anna Szalk – skrzypce, śpiew
    Rafał Rompca – gitara, śpiew
    Patrycja Szadkowska – flet
    Lubomir Sędzicki – gitara basowa
    Jarosław Kudłaty – perkusja
    Jacek Loroch – mandolina

  • 7. GreenWood [muzyka z zielonej wyspy] – Elegia o latach minionych


    Wyd. Miasto Świnoujście, GreenArt – Marek Piguła, sierpień 2009  

    Nagrania zrealizowano w Studiu Kabart w Szczecinie

    „Elegia o Latach Minionych” jest podsumowaniem sześcioletniej działalności zespołu. Płyta stanowi wypadkową fascynacji tradycjami muzycznymi krain celtyckich , rodzimą poezją śpiewaną, epickością średniowiecza, twórczością Katarzyny Gartner, zamiłowaniem do nurtu fantasy, narodową dumą oraz przynależnością do konkretnego regionu Polski jakim są wyspy Uznam i Wolin. W aranżacjach grupa odwołuje się do prostych i pierwotnych odczuć drzemiących w ludzkiej naturze oraz odgłosów przyrody i żywiołów.

    Wykonawcy:
    Marek Piguła – irlandzkie bouzuki, śpiew
    Jacek Piekarski – skrzypce
    Ewelina Grygier – drewniany flet poprzeczny, tin whistle, mandolina
    Bartosz Miętkiewicz – melodeon, bodhran
    Klaudia Borawska – śpiew
    Paweł Banaszkiewicz – gitara basowa
    Patrycja Napierała – bodhran, łyżki
    Milena Skalska – śpiew
    Jacek Andrzejewski – śpiew
    Piotr Banaszkiewicz – bęben średniowieczny
    Tomasz Cichocki – lira korbowa
    Marcin Grulkowski – low whistle
    Adam Kabaciński – gitara basowa
    Dariusz Kabaciński – gitara elektryczna

  • 8. Hoboud – Wskrzeszenie Hobouda


    Wyd. Polish Folk Management, październik 2009

    Nagrania zrealizowano w Studiu PRO- Polskiego Radia Olsztyn oraz w Studiu „Kaktus” w Olsztynie.

    Album „Wskrzeszenie Hobouda” w całości bazuje na oryginalnych ludowych pieśniach z Warmii i Mazur. Materiały źródłowe z których korzystano zostały przeredagowane pod względem poprawności gwarowej przez rodowitego Warmiaka i propagatora kultury Warmińskiej – Edwarda Cyfusa. Pieśni zostały zaaranżowane w nowoczesny sposób przez czterech członków zespołu: Marię Rumińska, Marcina Rumińskiego, Marcina Drabika i Sławomira Przytułę. Dzięki połączeniu tradycyjnych melodii, przede wszystkim z gatunku ballad, z muzyką rockową i jazzem, udało się uzyskać bardzo kolorową ale i spójną płytę, która opowiada legendy oparte na starych ludowych podaniach i wierzeniach. Pomiędzy pieśniami prowadzona jest narracja w gwarze warmińskiej, prowadzona przez Edwarda Cyfusa. Streszcza ona przedstawione w utworach historie i przybliża naturę Warmiaków.

    Wykonawcy:
    Maria Rumińska – fortepian, melodeon, śpiew
    Marcin Rumiński  - mandolina, gitara elektryczna, śpiew
    Agnieszka Symołon – śpiew
    Sławomir Przytuła – gitara elektryczna, gitara akustyczna, śpiew
    Marcin Drabik – nyckelharpa, skrzypce, skrzypce elektryczne, śpiew
    Michał Jaros – kontrabas
    Roman Ślefarski – perkusja

  • 9. Anya Jagielska – Lunas Olvidadas


    Wyd. ANYA Records, kwiecień 2009.

     Nagrania zrealizowano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej w Warszawie .

    Pieśni wykonane w oryginalnym języku ladino, nawiązują do tradycji średniowiecznej Hiszpanii, jak również do muzyki sefardyjskiej w arabskiej części basenu Morza Śródziemnego. W nagraniu uczestniczyli wybitni muzycy specjalizujący się od lat w muzyce dawnej oraz etnicznej. Aranżacje melodii są dziełem całego zespołu.

    Wykonawcy:
    Anya Jagielska – śpiew, gitara
    Marta Maślanka – santur, cumbały, darabuka
    Michał Pindakiewicz – gitara
    Mohammad Rasouli – flety, ney, tar, daf
    Robert Siwak – instrumenty perksyjne

  • 10. Kapela Po Zagonach – Heca Kieca


    Wyd. Studio S Production, listopad 2009

    Nagrania zrealizowano w Studiu Instytutu Akustyki UAM w Poznaniu

    Płyta zawiera pieśni i melodie z wielu regionów Polski. Autorami opracowań są Ludwik Rok oraz członkowie kapeli. Do stałego składu kapeli dołączone zostały instrumenty typowe dla melodii sądeckich (trąbka), rzeszowskich (cymbały), beskidzkich (fujarka), wielkopolskich (dudy).

    Wykonawcy:
    Magdalena Arndt – śpiew
    Tomasz Kasprzak – kontrabas, śpiew
    Marcin Krupa – skrzypce, śpiew
    Anna Łyczakowska  - altówka
    Waldemar Łyczakowski – akordeon, śpiew
    Agnieszka Popiołkiewicz – śpiew
    Przemysław Skalec – klarnet, gitara, fujarka, bębny, śpiew

  • 11. Kapela Praska – Muzyka warszawskich podwórek


    Wyd. Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, grudzień 2009

    Nagrania zrealizowano w Reda-Studio w Aleksandrowie Łódzkim.

    Płyta dołączona ksiązki Ryszarda Mączewskiego „Warszawa między wojnami. Opowieść o życiu Stolicy 1918-1939.”
    Współczesne aranżacje folkloru miejskiego z Warszawy, oparte na piosenkach śpiewanych przez warszawskie kapele podwórkowe w okresie międzywojennym.

    Wykonawcy:
    Czesław Jakubik – akordeon, śpiew
    Paweł Popławski – skrzypce, śpiew
    Ryszard Dolanowski – gitara, śpiew
    Zbigniew Pogorzelski – instrumenty perkusyjne, śpiew
    Marek Grużewski – kontrabas

  • 12. Kapela Ze Wsi Warszawa – Infinity


    Wyd. Kayah, luty 2009

    Nagrania zrealizowano w DR STUDIO w Wiśle.

    Koncepcję płyty wypracowali Wojtek Krzak i Maja Kleszcz na podstawie zebranych przez grupę, w ciągu ostatnich lat, inspiracji i doświadczeń. Artyści chcą zapytać swoich globalnych odbiorców: "Kim jesteśmy? Skąd idziemy? I to najważniejsze - co pozostawiamy po sobie?". "Infinity" w zamierzeniach jest filozoficzną podróżą po mapie współczesnego świata, gdzie muzyka staje się początkiem drogi, wyzwaniem i pytaniem stawianym ludziom rożnych ras, kultur i języków - od Nowego Jorku i Kingston, przez Paryż i Moskwę, po Pekin i Tokio.

    Wykonawcy:
    Maja Kleszcz – wiolonczela, śpiew
    Magdalena Sobczak – cymbały, śpiew
    Sylwia Świątkowska – skrzypce, fidel, śpiew
    Wojtek Krzak – skrzypce, nyckelharpa, fidel, śpiew
    Piotr Gliński – baraban
    Maciej Szajkowski – bębny obręczowe

  • 13. Kaszebsczi – Piestrzen


    Wyd. Tadeusz Formela i Lęborskie Centrum Kultury Fregata

    Nagrania zrealizowano w Kościele św. Jakuba w Lęborku.

    Tradycyjne pieśni kaszubskie w aranżacjach na zespół chóralny.

    Wykonawcy:
    Anetta Buszman – sopran, Magdalena Choszcz – sopran, Katarzyna Chylińska – sopran, Małgorzata Domska – sopran, Anna Kibort-Hember – sopran, Innocenta Nycz – sopran, Anna Brzezińska – alt, Agnieszka Formela – alt, Agnieszka Suryn – alt, Iwona Wołocznik – alt, Tadeusz Formela – tenor, Tadeusz Wieszcz – tenor, ks. Maciej Rychert – tenor, Maciej Naczk – tenor, Szymon Chyliński – bas, Sławomir Domski – bas, Tomasz Fopke – bas, Paweł Marcinkiewicz – bas, Tomasz Suryn – bas, Cezary Paciorek – akordeon, Anna Brzezińska – skrzypce, Beata Studzińska – klarnet.

  • 14. Lemko Tower – Śpiwanoczky


    Wyd. Stowarzyszenie Miłośników Kultury Łemkowskiej, grudzień 2009

    Nagrania zrealizowano w studiu w Poznaniu.

    Tradycyjne pieśni łemkowskie w wykonaniu młodego zespołu potomków Łemków wysiedlonych z terenów Podkarpacia.

    Wykonawcy:

    Natalia Sywec – śpiew, Sara Zimny – śpiew, Aleksandra Siwec – śpiew, Paula Zimne – śpiew, Olga Czyrnianska – śpiew, Daria Kruszwara – śpiew, Magdalena Czyrnianska – śpiew, Krystian Tutko – śpiew, Marek Tutko – śpiew, Igor Trochonowski  - śpiew, Magdalena Filak – gitara, Magdalena Czyrniańska – mandolina, Olga Czyrniańska – sopiłka, flet, Anna Bronowicka – skrzypce, Igor Trochanowski – akordeon, Krystian Tutko – flet, przeszkadzajki, djembe, Marek Tutko – bongosy, djembe, Oleg Smolej – kontrabas,

  • 15. Apolonia Nowak & Swoją Drogą Trio – Pola


    Wyd. Folkers, maj 2009
    Nagrania zrealizowano w Studiu S-4 Polskiego Radia w Warszawie.

    Płyta „Pola” to owoc współpracy znamienitej kadzidlańskiej śpiewaczki Apolonii Nowak z warszawskimi muzykami tworzącymi folkowe Swoją Drogą Trio. Ten starannie przygotowany album zawiera wokalno-instrumentalne opracowania kurpiowskich pieśni zalotnych, miłosnych i weselnych, w których echa dawnych wiejskich rytuałów łączą się ze współczesnymi brzmieniami muzyki akustycznej. W nagraniach udział wzięli czołowi przedstawiciele stołecznej sceny muzyki folkowej, jazzowej i dawnej.

    Apolonia Nowak – śpiew
    Maciej Kierzkowski – gitara akustyczna, bęben huculski
    Robert Lipka – akordeon
    Jakub Borysiak – klarnet
    Agnieszka Obst – skrzypce, fidel, flet, chórki
    Janusz Tytman – mandolina
    Grzegorz Rytka – saksofon barytonowy
    Wojciech Pulcyn – kontrabas
    Magdalena Sobczak-Kotnarowska – cymbały huculskie
    Maciej Cierliński – lira korbowa
    Marek Przewłocki – dudy
    Martyna Barlak, Anna Rafalska, Agnieszka Ołdakowska, Anna Ołdakowska, Agnieszka Gruszczyńska – chórki

  • 16. Percival & Radbor – Słowiański mit o stworzeniu świata


    Wyd. Percival – Grupa Muzyczna, sierpień 2009
    Nagrania zrealizowano w RedBaaaron studio w Lublinie.

    Płyta jest ilustracją dźwiękową do mitu o stworzeniu świata według Słowian. Muzyka zawarta na płycie jest także ścieżką dźwiękową do inscenizacji o tym samym tytule. Projekt „Słowiański Mit  o Stworzeniu Świata” obejmuje spektakl oraz muzykę stworzoną przez zespół Percival i Radbora. W swoim założeniu spektakl jest próbą połączenia pojedynczych mitów i tropów jakie odnajdujemy w kronikach oraz bajkach i podaniach. Przedstawia spójną o jednolitą rekonstrukcję słowiańskiej kosmogonii.

    Wykonawcy:
    Mikołaj Rybacki – saz, śpiew
    Katarzyna Bromirska – rebec, śpiew
    Joanna Lacher – davul, śpiew
    Sławomir Uta „Radbor” – instrumenty perkusyjne dęte pasterskie, śpiew, efekty

  • 17. Percival Schuttenbach – Reakcja pogańska


    Wyd. C.K. Muza, wrzesień 2009
    Nagrania zrealizowano w RedBaaron studio w Lublinie.

    Utwory zawarte na płycie to w większości melodie i pieśni ludowe to w większości melodie i pieśni ludowe z terenów Polski, Białorusi, Ukrainy i pogranicza, wykonane w stylu metalowo-rockowym. To próba nowego zdefiniowania pojęcia folk-metal i eksperymentów na styku tak odmiennych gatunków jak rock, metal, folk, art rock, muzyka progresywna i ludowa. Płyta jednocześnie nawiązuje do wydarzeń historycznych z początków IX wieku określanych jako Reakcja Pogańska.

    Wykonawcy:
    Mikołaj Rybacki – gitara, śpiew
    Katarzyna Bromirska – wiolonczela, śpiew
    Joanna Lacher – gitara basowa, śpiew
    Piotr Banaszkiewicz – instrumenty perkusyjne

  • 18. Rodzinna Kapela Bugajskich – Do gór...


    Wyd. Rodzinna Kapela Bugajskich
    Nagrania zrealizowano w Red House Studio w Nowej Wsi, lipiec 2009

    Płyta „Do Gór..” to muzyczne połączenie regionów beskidzkich ze szczególnym uwzględnieniem muzyki babiogórskiej. Obok melodii tego regionu na płycie znalazło się także kilka melodii żywieckich

    Wykonawcy:

    Zbigniew Bugajski – akordeon, śpiew
    Katarzyna Bugajska – piszczałki, flet poprzeczny, śpiew
    Wojciech Bugajski – kontrabas, śpiew
    Anna Bugajska – skrzypce, śpiew
    Małgorzata Bugajska – altówka, śpiew
    Marcin Pokusa – skrzypce

  • 19. Rzeszow Klezmer Band – Kameleon


    Wyd. Dobry Dom, lipiec 2009
    Nagrania zrealizowano w Polskim Radiu Rzeszów.

    Kameleon to druga w dorobku a zarazem najnowsza płyta muzyków zespołu Rzeszów Klezmer Band. Prezentowane utwory to tradycyjne melodie klezmerskie, arażowane w nowoczesny sposób. “Bułgarska rakija”, “Eche ya Macedonie” i “Smile” to debiutanckie utwory skomponowane przez klarnecistę Mateusza Chmiela. Pozostałe melodie są efektem pracy całego zespołu.

    Wykonawcy:
    Jacek Anyszek – klarnet
    Mateusz Chmiel – klarnet
    Marcin Mucha – akordeon
    Wojciech Jajuga – kontrabas
    Kamil Siciak – perkusja

  • 20. Joanna Słowińska – Z nieba wysokiego


    Wyd.: Wydawnictwo Jana Słowińskiego, grudzień 2009
    Nagrania zrealizowano w studiu staYnia w Krakowie oraz w Studiu S-5 w Radiu Kraków

    Kolędowy album Joanny Słowińskiej. Baśniowa opowieść o tajemnicy Bożego Narodzenia, niepokalanego poczęcia, objawieniu anioła. Pełne uroku, melodyjne pieśni kolędnicze – od szesnastowiecznego kancjonału po dziewiętnastowieczne kolędy polskie. Oryginalne aranżacje. Misterium Narodzenia. Kolędniczy żywioł.

    Wykonawcy:
    Joanna Słowińska – śpiew,

    Maciej Miecznikowski – śpiew  
    Mikołaj Blajda - instrumenty klawiszowe, kontrabas, sample, loopy
    Katarzyna Blajda – skrzypce  
    Paweł Odorowicz – altówka
    Tomasz Wertz – perkusja
    Leszek Hefi Wiśniowski – saksofon altowy, saksofon tenorowy, flet, flet altowy
    Marcin Wyrostek – akordeon

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

pliki do pobrania:

Folkowy Fonogram Roku - formularz zgłoszenia (doc)
Fonogram Źrodeł - formularz zgłoszenia (doc)
Regulamin konkursow (doc)

Na wszelkie pytania odpowiadamy pod numerem telefonu 22- 645 53 01

JURY FOLKOWEGO FONOGRAMU ROKU 2009:
Justyna Ziółkowska - TVP Polonia
Andrew Cronshaw - muzyk, dziennikarz (Wlk. Brytania)
Jacek Hawryluk - Program 2 PR
Tomasz Janas - dziennikarz niezależny
Piotr Kędziorek - RCKL, Program 2 PR