SOBOTA (14.06.2014)
MROŻEK W TEATRZE POLSKIEGO RADIA
Dworek Sierakowskich, ul. Czyżewskiego 12, SOPOT
14 czerwca 2013 r. (sobota), początek godz. 14.00
Prowadzenie: Krzysztof Sielicki
Niemal rok temu zmarł Sławomir Mrożek, kilka tygodni temu odszedł Tadeusz Różewicz. Epoka wielkich polskich dramaturgów XX wieku zamknęła się nieodwołalnie. Utwory obu pisarzy stale gościły w Teatrze Polskiego Radia. Na tegorocznym Festiwalu „Dwa Teatry” przypomnimy twórczość Sławomira Mrożka. Nie będą to jednak realizacje jego najważniejszych sztuk – zrealizowaliśmy je niemal wszystkie, niektóre – jak Tango – kilkakrotnie. Postanowiliśmy przypomnieć jednoaktówki pisane w początkowym okresie twórczości, które wprowadziły i utrwaliły charakterystyczny Mrożkowski klimat, język, sposób obserwacji ludzi, a i w znacznym stopniu problematykę rozwijaną od Tanga po Miłość na Krymie. Dopełnieniem prezentacji Czarownej nocy i Na pełnym morzu będzie Mołotow – nagrany kilka miesięcy przed odejściem Autora – z Jego udziałem. Mrożek mówi do nas.
godz. 14.20
CZAROWNA NOC
Adaptacja i reżyseria – Janusz Kukuła
Realizacja akustyczna – Ewa Szałkowska
Opracowanie muzyczne – Marian Szałkowski
prod. 1990, czas 40’
Obsada: Bronisław Pawlik (Pan Kolega), Roman Wilhelmi (Drogi Pan Kolega), Gabriela Kownacka (Ona)
Pokój hotelowy. Dwaj panowie w delegacji służbowej. Jest także Ona. Wydarzenia tej nocy przeplatają się z wyobrażeniami i snami obu panów. Mrożek w tym dramacie pyta o granice rzeczywistości i urojenia.
godz. 15.00
NA PEŁNYM MORZU
Adaptacja i reżyseria – Waldemar Modestowicz
Realizacja akustyczna – Ewa Szałkowska
Opracowanie muzyczne – Małgorzata Małaszko
prod. 2005, czas 30’
Obsada: Jarosław Gajewski (Mały), Marian Opania (Średni), Krzysztof Kowalewski (Gruby)
Na pełnym morzu według jednoaktówki przedstawia modelową sytuację – trzech rozbitków na tratwie na pełnym morzu, urządza głosowanie, aby wybrać spośród siebie kandydata do zjedzenia. Brak pożywienia powoduje wyostrzenie postaw i racji, a atmosfera – mimo pozorów elegancji – staje się bardzo krwiożercza. Mrożek odsłania stare mechanizmy manipulowania ludźmi, polityczną socjotechnikę, która bez skrupułów prowadzi do zdobycia władzy. Zabawny dialog, błyskotliwe puenty, teatr pełen przewrotnej Mrożkowskiej filozofii i eleganckiego dowcipu
godz. 15.40
MOŁOTOW
Reżyseria – Bogdan Ciosek
Realizator – Paweł Szaliński
Opracowanie muzyczne – Marian Szałkowski
prod. 2013, czas 40’
Obsada: Ignacy Gogolewski (Stalin), Henryk Talar (Mołotow), Halina Skoczyńska (Żona Mołotowa), Andrzej Blumenfeld (Beria), Irena Jun (Stara Kobieta), Sławomir Mrożek (Narrator – gościnnie)
Mołotow to pierwszy utwór Sławomira Mrożka, jaki napisał po ciężkiej chorobie, która wiązała się z częściową utratą pamięci i afazją. Mrożek po wylewie uczył się na nowo pisać, na początku terapeutycznie (efektem biografia Baltazar), natomiast pierwszym utworem kreacyjnym jest właśnie tekst Mołotow. Reżyserowi słuchowiska udało się namówić autora, by sam wystąpił w słuchowisku w roli Narratora.
NIEDZIELA (15.06.2014)
TEATR WYOBRAŹNI
WARSZTATY TEATRALNE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Miejski Teatr Miniatura, ul. Grunwaldzka 16, GDAŃSK
Prowadzenie: reżyser Waldemar Modestowicz i pisarz Tomasz Maciej Trojanowski
15.06. NIEDZIELA, godzina 12.00 – 14.00
Zdjęcie jest czarno białe. Fotograf uchwycił taki moment z rzeczywistości: elegancko ubrany mężczyzna stoi pod ceglanym murem. W ręku trzyma bukiet kwiatów. Patrzy przed siebie. Obok niego kosz na śmieci. W oddali pusta, poprzecinana tramwajowymi szynami ulica. Mężczyzna jest sam, w perspektywie nie widać innych ludzi. O czym myśli? Co zdarzyło się kilka chwil wcześniej? Co nastąpi za moment?
To tylko jedno z kilku zdjęć, będących pretekstem do stworzenia historii, które opowiemy w TEATRZE WYOBRAŹNI. Prowadzący warsztaty podzielą uczestników warsztatów na kilkuosobowe zespoły twórcze, których zadaniem będzie ożywienie postaci i sytuacji utrwalonych na zdjęciach. Stworzą oni historie sięgające w przeszłość i wybiegające w przyszłość. Dopowiedzą to, czego na zdjęciu już nie widać. Pod okiem pisarza, Tomasza Macieja Trojanowskiego, uczestnicy stworzą scenariusz – zapiszą poszczególne sceny, określą rys postaci, uzgodnią o czym i jak rozmawiają. Pod przewodnictwem reżysera, Waldemara Modestowicza, odbędą się próbne aktorskie zadania – ruchem, gestem, mimiką, głosem odegramy konkretne postaci i ich emocje. Będzie to okazja do poszukania nowych środków wyrazu w głosie, w jego melodyce i ekspresji. Wyzwaniem będzie też odnalezienie odpowiednich efektów dźwiękowych, muzyki, które sprawią, że opowieść zyska jeszcze większą przestrzeń. A na koniec postaramy się stworzyć słuchowisko. Od uczestników prowadzący oczekują: wyobraźni, otwartości na improwizację, umiejętności kreacji, zdolności aktorskich. Warsztaty kierowane są do młodzieży licealnej, osób poszukujących, ciekawych świata, interesujących się aktorstwem i twórczością literacką.
DZIEŃ Z REPORTAŻEM RADIOWYM
Dworek Sierakowskich, ul. Czyżewskiego 12, SOPOT
15 czerwca 2014 r. (niedziela), godz. 10.00 – 15.00
Prowadzenie: Irena Piłatowska
W tym roku z okazji X-lecia Ogólnopolskiego Konkursu Reportażystów MELCHIORY zaprezentujemy laureatów – Reportażystów Roku z ubiegłych lat.
10.00 – 10.50
PODWÓJNIE CHRZCZONY (25’00”)
Jan Smyk (Polskie Radio Białystok)
Miejsce i data urodzenia tego człowieka nie jest bez znaczenia. Urodził się w Białymstoku w dniu, w którym ministrowie Ulrich Friedrich Willy Joachim von Ribbentrop i Wiaczesław Michajłowicz Mołotow (Skriabin) w Moskwie podpisywali się pod dokumentem, w historii zwanym jako pakt Ribbentrop-Mołotow. Edward Linde-Lubaszenko, bo to o nim mowa – znany aktor – powiada: pakt, jego treść, wszedł do mojej biografii i rozstrzygał kilkakrotnie o moim losie. Z nazwiskiem Lubaszenko splotło się całe moje życie artystyczne. W 1991 roku dodałem do Lubaszenki człon Linde… Dlaczego?!
11.00 – 11.50
SZUKAŁEM WAS (24’30”)
Hanna Bogoryja Zakrzewska (Studio Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia S.A.)
Pani Ewa szukała wiele lat swoich synów, których straciła, gdy odbywała karę w więzieniu. Dzięki pomocy mediów dzieci odnalazły się we Francji. Niedawno zobaczyła swoich synów. Pierwszy raz po 20 latach rozłąki…
12.00 – 12.50
OPOWIEM CI O PAPUSZY (44’00”)
Cezary Galek (Radio Zachód Zielona Góra)
Historia cygańskiego taboru. Znakomity muzyk, kompozytor i popularyzator kultury Romów, twórca Międzynarodowych Spotkań Zespołów Cygańskich „Romane Dyvesa” Edward Dębicki wraz z rodziną i przyjaciółmi był wielokrotnie bohaterem reportaży. To świat barwny, kolorowy i fascynujący. Jeden z ostatnich nagrany został trzy lata temu. Spotkanie odbyło się w gościnnym cygańskim domu państwa Dębickich pod Gorzowem. Na stole, obok cygańskiej herbaty i starych zdjęć, gospodarze położyli nie odczytany jeszcze do końca, nigdzie dotąd niepublikowany, pamiętnik ciotki Pana Edwarda – dziś sławnej, za życia potępionej – Bronisławy Wajs zwanej Papuszą. Cygańska poetka dzień po dniu skrupulatnie zapisywała w nim szczegóły swojego pięknego choć i tragicznego życia. Wraz z innymi pamiątkami przekazał go przed swoją śmiercią rodzinie Dębickich poeta i przyjaciel Cyganów Jerzy Ficowski. Pojawiła się cygańska muzyka, wspomnienia i niesamowita atmosfera czasów, które minęły, choć pamięć o nich zostanie ocalona...
13.00 – 13.50
CZARNY TEMAT REGINA (30’00”)
Jolanta Rudnik (Polskie Radio Koszalin)
Historia Reginy Mordas-Żylińskiej, żołnierza Armii Krajowej, współpracowniczki Łupaszki, odznaczonej Krzyżem Walecznych. Po wojnie kobieta podjęła współpracę ze Służbą Bezpieczeństwa. Z dokumentów Instytutu Pamięci Narodowej wynika, że jej donosy przyczyniły się do skazania na śmierć wielu osób.
14.00 – 14.50
ZŁOTY CHŁOPAK (40’00”)
Katarzyna Michalak (Polskie Radio Lublin)
To opowieść o Abrahamie Tuszyńskim, polskim Żydzie urodzonym w miasteczku Brzeziny koło Łodzi pod koniec XIX wieku. Marząc o wyprawie za ocean, Abraham dotarł do Rotterdamu, gdzie uległ magii kina. Stworzył kinowe imperium i zbudował jedno z najpiękniejszych kin świata 'Theater Tuschinski' w Amsterdamie. „Złoty chłopak” to jednocześnie osobista opowieść autorki… Za ten reportaż w maju 2014 r. autorka otrzymała Grand Prix Festiwalu Prix Marulić, odbywającego się na chorwackiej wyspie Hvar.
CZY SCENA DOKUMENTALNA MA PRZYSZŁOŚĆ?
Dworek Sierakowskich, ul. Czyżewskiego 12, SOPOT
15 czerwca niedziela, godzina 16.00-18.00
Panel dyskusyjny organizowany przez Akademię Telewizyjną TVP z udziałem reżysera Ryszarda Bugajskiego, scenarzysty Marka Pruchniewskiego, prof. Andrzeja Paczkowskiego i Jacka Snopkiewicza, scenarzysty i dyrektora Akademii.
Spektakli i słuchowisk dokumentalnych jest mniej niż przed kilku laty, ale jednocześnie na rynku prasowym pojawiły się liczne dodatki i pisma historyczne. Targi Książki Historycznej w Warszawie są wydarzeniem przyciągającym tłumy. Kanał tematyczny Historia TVP znacząco podnosi wyniki oglądalności. Historia stała się poszukiwanym tematem codziennym.
Czy media publiczne powinny rezygnować z atrakcyjnej formy dramaturgicznej? Teatr Faktu TVP i Scena Dokumentu Teatru Polskiego Radia przecierały szlaki, zdobyły widownię i odnosiły znaczące sukcesy artystyczne, również podczas Festiwalu „Dwa Teatry”. Czy twórcy zrezygnowali, czy coraz trudniej o bohaterów i znaczące życiorysy, tak jak historia rotmistrza Pileckiego (spektakl telewizyjny Ryszarda Bugajskiego) czy historia Kontryma (według scenariusza Marka Pruchniewskiego)? Co jeszcze można znaleźć w archiwach? A może historia stała się gorąca i polityczna? I najważniejsze pytanie – czego oczekują dzisiaj widzowie i słuchacze? Spróbujmy odpowiedzieć na te pytania.