Celsjusz 36 koma 8 (Radio Gdańsk)
1 VI 2007 17:35
Autor: Marek GajdzińskiReżyseria: Andrzej PiszczatowskiRealizacja: Jacek PuchalskiOpracowanie muzyczne: Małgorzata MałaszkoObsada: Andrzej Piszczatowski (Komentator)
Jacek Malarski (Młody)
Krzysztof Gordon (Stary)
Marek Obertyn (Strażnik)
Joanna Bogacka (Cyganka).
MAREK GAJDZIŃSKI (ur. w 1962 r.), prozaik, tłumacz, nauczyciel języka angielskiego. Autor powieści i zbiorów opowiadań: Spacer do kresu dnia (1989), Głowa konia (1996), Droga do Indii (2000). Słuchowisko Matka jest jedna? To jego pierwszy tekst radiowy, debiutował także jako autor radiowej adaptacji prozy Zbigniewa Żakiewicza (słuchowisko „Podróżny” wg wątków powieści „Biały karzeł”, Program I PR, 2004). Laureat IV Krajowego Festiwalu Teatru PR i Teatru TVP w kategorii scenariusz oryginalny za słuchowisko „Matka jest jedna?”, zgłoszone przez Polskie Radio Gdańsk.
ANDRZEJ PISZCZATOWSKI (ur. w 1945 r.), aktor (w latach 1968-74 w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, od 1974 w Teatrze Powszechnym w Warszawie) i reżyser, związany z Polskim Radiem, najpierw z Rozgłośnią w Gdańsku, od 1975 r. - w Warszawie, w latach 1991 - 98 etatowy reżyser Teatru Polskiego Radia. Animator i uczestnik podziemnego ruchu teatralnego w stanie wojennym, czynny aktorsko w podziemnym Teatrze Domowym w latach 1982 - 87 ( w Warszawie i w spektaklach wyjazdowych). Laureat Grand Prix Festiwalu Słuchowisk Polskiego Radia Bolimów ‘99 - za reżyserię słuchowiska Termopile polskie wg dramatu Tadeusza Micińskiego. W 2000 r. debiutował jako autor antenowy (słuchowisko Apokryf , PR I), współpracuje z rozgłośniami lokalnymi PR w Gdańsku i Białymstoku. Słuchowisko pt. Jubileusz jego autorstwa i reżyserii, zgłoszone przez PR Gdańsk, otrzymało rekomendację na III Krajowym Festiwalu Teatru PR i Teatru TVP „Dwa Teatry – Sopot 2003”, kolejną rekomendację otrzymało wyreżyserowane przez niego słuchowisko Ulica Sieroca, zgłoszone również przez Radio Gdańsk na V Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2005”. Zaś w 2005 r. wyreżyserowany przez niego Saksofon basowy otrzymał Grand Prix V Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2005”.
MAŁGORZATA MAŁASZKO-STASIEWICZ, muzykolog, ilustrator muzyczny, absolwentka Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, z Polskim Radiem związana od 1991 r. , od 1994 r. z Teatrem Polskiego Radia, współpracuje ze Studiem Reportażu i Dokumentu, a także z Rozgłośniami w Gdańsku i Katowicach. Nagrodzona na Festiwalach Słuchowisk w Bolimowie w latach 1998 i 1999 za opracowanie muzyczne słuchowisk Janosik (reż. A. Piszczatowski) i Ślub (reż. W. Modestowicz) oraz na I Krajowym Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry – Sopot 2001” , za słuchowisko Chłopi na BIS (reż. J. Warenycia). Laureatka Grand Prix III Krajowego Festiwalu Teatru PR i Teatru TVP „Dwa Teatry – Sopot 2003”, za opracowanie muzyczne słuchowiska wg prozy Wiesława Myśliwskiego pt. Nagi sad, z repertuaru Programu II PR, Grand Prix V Krajowego Festiwalu Teatru PR i Teatru TVP „Dwa Teatry – Sopot 2005”, za opracowanie muzyczne słuchowiska Saksofon basowy, z repertuaru Dwójki Polskiego Radia oraz Grand Prix VI Krajowego Festiwalu Teatru PR i Teatru TVP „Dwa Teatry – Sopot 2006”, za opracowanie muzyczne słuchowiska Gdzie jest ten tani kupiec?, z repertuaru Programu II PR. Ponadto na VI Festiwalu „Dwa Teatry” w Sopocie otrzymała nagrodę w kategorii opracowanie muzyczne za słuchowiska: Salto Szalona lokomotywa i Układanka (słuchowiska zostały zgłoszone przez Program I Polskiego Radia) oraz Zwiastowanie (słuchowisko zgłoszone przez Naczelną Redakcję Programów Katolickich). Obecnie współpracuje z Teatrem „Komedia” w Warszawie, „Teatrem Stu” w Krakowie, „Teatrem Polskim” w Poznaniu i Teatrem im. Stanisława Jaracza w Łodzi. Od marca 2007 r. jest wicedyrektorem Programu 2 Polskiego Radia.
Opowieść o sensacyjnym koncercie Horowitza w Carnegie Hall (1965) przeniesiona w niemieckie i polskie realia. Akcja rozgrywa się w Berlińskiej Filharmonii, na przejściu granicznym w Słubicach oraz w obozie zagłady Stuthoff. Bohater, niczym australijski aborygen, opuszcza czekających na jego koncert słuchaczy, by udać się na pieszą pielgrzymkę do miejsca swojego urodzenia na Ziemiach Odzyskanych, by tam odnaleźć ojca. W miejscu rodzinnego domu znajduje peepshow z Rosjankami. Nikt nie wie, co stało się z jego ojcem. Bohater postanawia go odszukać.
Słuchowisko o skomplikowanych stosunkach obu narodów widziane z perspektywy polskiego muzyka mieszkającego w Niemczech. Opowieść o oswajaniu, przekraczaniu oraz usuwaniu granic. Granic wyznaczonych przez Odrę i granic w głębi ludzkiej duszy. Potrzeba powrotu do źródeł kultury i poszukiwanie własnej tożsamości. To tylko niektóre ze wielu wątków słuchowiska.