PROGRAMY
      SERWISY TEMATYCZNE
      TEATR
      WIADOMOŚCI
      POSŁUCHAJ
      PODCASTING
      NA ANTENIE
      CZĘSTOTLIWOŚCI
      SKLEP
      logo
      • Strona główna
      • Repertuar
      • Historia Teatru PR
      • Aktualności
      • Nagrody
      • Antologia Teatru PR
      • Matysiakowie
      • W Jezioranach
      • Kontakt
      SALOME (Program 2 Polskiego Radia)

      14 VI 2014  12:45

      Autor: 
      Oskar Wilde
      Autor przekładu: 
      Antoni Libera

      Reżyseria: 
      Darek Błaszczyk
      Realizacja: 
      Paweł Szaliński
      Autor muzyki: 
      Wojciech Lubertowicz
      Daniel Moński
      Mateusz Szemraj
      Sebastian Wielądek


      Obsada: 
      Anna Cieślak (Salome)
      Mariusz Bonaszewski (Jokanaan)
      Andrzej Chyra (Herod)
      Edyta Olszówka (Herodiada)
      Józef Pawłowski (Młody Syryjczyk)
      Grzegorz Damięcki (Tigellin)
      Cezary Nowak (Kapadotczyk)
      Mikołaj Klimek (Nubijczyk)
      Andrzej Mastalerz (Żołnierz Pierwszy)
      Adam Bauman (Żołnierz Drugi)
      Przemysław Stippa (Paź Herodiady)
      Sebastian Świerszcz (Nazarejczyk Pierwszy)
      Grzegorz Kwiecień (Nazarejczyk Drugi)
      Żydzi: Arkadiusz Bazak
      Paweł Szczesny
      Wojciech Chorąży
      Paweł Nowisz
      Bartosz Martyna Wykonanie muzyki: Wojciech Lubertowicz (darabuka
      tonbak
      bębny obręczowe
      duduk)
      Mateusz Szemraj (oud
      sarod
      cymbały)
      Sebastian Wielądek (dudy perskie
      piszczałka z kości
      flet ney perski
      ney turecki
      zurna
      lira korbowa
      duduk)
      Daniel Moński (daf
      darabuka
      bendir
      cajon
      ocean drum
      janczary
      dzwonki
      tabla)




      Salome Oskara Wilde'a to dramat mało znany i rzadko wystawiany w Polsce, a przy tym znakomicie napisany i skonstruowany. Na jego kanwie Richard Strauss napisał jedną ze swoich najdoskonalszych oper. Znany motyw biblijny w ujęciu jednej z najbarwniejszych postaci XIX wieku - dandysa, obrazoburcy i prowokatora - nabiera dodatkowych smaków. Pod względem reżyserskim intrygujący jest tu pojedynek Salome – Jan Chrzciciel oraz Salome – Herod. Strona dźwiękowo-muzyczna została oparta na bogatej bliskowschodniej rytmice i jej transowej intensywności. Dzięki muzykom grającym na oryginalnych bliskowschodnich instrumentach, twórcy słuchowiska sprostali wyzwaniu, jakim było zmierzenie się w radiowym medium ze słynną sceną tańca Salome przed Herodem.

      DAREK BŁASZCZYK – reżyser, scenarzysta, artysta sztuk wizualnych, VJ, z wykształcenia historyk sztuki i reżyser filmowy. Współtwórca grupy artystycznej Fabryka Cókierków (ze Zbyszkiem Olkiewiczem 1994-2002) oraz Zjednoczenia Artystów i Rzemieślników (producentów m.in. filmu Zmruż oczy). Autor artystycznych projektów miejskich i multimedialnych, m.in.: Videomedytacje (1999), Kabała na murach (2002), Witraże (2007), Bóg-Honor-Ojczyzna (2007), Nocny przystanek / Obrazy Kwartludium (2009), €NTROPIA (2012), autor filmów krótkometrażowych: Tylko jedna noc (2004), Niech żyje pogrzeb!!! (2009) i scenariuszy filmowych (w 2007 roku otrzymał w Cannes wyróżnienie w międzynarodowym programie dla scenarzystów filmowych SCRIPTEAST o nagrodę im. K. Kieślowskiego za Dom Wesołej Starości). Od 2010 współpracuje jako reżyser w Teatrze Polskiego Radia, gdzie realizuje teksty oryginalne i adaptacje. Laureat GRAND PRIX za najlepsze słuchowisko radiowe w konkursie Polskiego Radia i Agencji Dramatu NOWE SŁUCHOWISKA (za Pensjonat/Dom Wesołej Starości, razem z Piotrem Mańkiem). W 2010 roku wydał monografię Juliusz Żórawski – Przerwane dzieło modernizmu. Laureat Festiwalu „Dwa Teatry” w Sopocie: za reżyserię słuchowiska Zegar bije (ex aequo z Anną Wieczur-Bluszcz, 2012), za adaptację Wszystko płynie według powieści Wasilija Grossmana (ex aequo z Maciejem Wojtyszko, 2013) oraz Nagrody im. Krzysztofa Zaleskiego za Wszystko płynie (2013).

      WOJCIECH LUBERTOWICZ – muzyk, reżyser dźwięku. Absolwent Wydziału Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Specjalizuje się w grze na orientalnych instrumentach perkusyjnych: daf, bendir, darabuka, tombak, jak i dętych: duduk, ney. Swoje umiejętności doskonalił m.in. pod okiem Zohara Fresco. Współpracuje z wieloma artystami i zespołami, głównie z nurtu muzyki dawnej i etnicznej (m.in. Mosaik, Adam Strug, Maria Pomianowska, Sabionetta, Naneli Lale), a także szeroko pojętej sceny alternatywnej i jazzowej (Hanimal, Nisza). Kompozytor muzyki (razem z Sebastianem Wielądkiem) do spektaklu Sen nocy letniej W. Shakespeare’a w reż. B. Suchockiej (Teatr Ateneum, 2012).

      DANIEL MOŃSKI - muzyk , kompozytor. Przez wiele lat związany z kolektywem Masala SoundSystem, aktualnie członek formacji Trifonidis Roots Trio, Sama Yoon oraz MundoMono, w których gra na instrumentach perkusyjnych (darabuka, daf, bendir, cajon, tabla, dhol) oraz śpiewa alikwotowo (kargyra, hoomey, sygyt). Wielokrotnie uczestniczył w wydarzeniach muzycznych związanych z kulturą bliskiego wschodu – m. in. wspólne występy z Mittu Sain’em – genialnym dholistą z Pakistanu, Sabri Brothers – legendarnym zespołem qawwali z Pakistanu, z perskim kompozytorem Mahdim Golamy i tureckim gitarzystą Denizem Atalayem – tworząc zespół Alli turnam. Kompozytor i współkompozytor muzyki teatralnej, m.in.: Wszystkie rodzaje śmierci, reż. Paweł Passini (2009), Bóg Fejs, reż. Zbigniew Kowalski (2010), 2010- Wielki Wybuch na otwarcie CN Kopernik, reż. S. Bodeke i P. Greenaway (2010), Yerma i Artaud - sobowtór i jego teatr, reż. P. Passini (2011), Cutting coast, Rusalka, A Midsummer Night's Dream, reż. F. Ozcan (Newcastle-under-Lyme, Wielka Brytania, 2010), Bramy Raju, reż. P. Passini (2014). Ukończył religioznawstwo na warszawskiej ATK, wielokrotnie podróżował na wschód zdobywając teoretyczną i praktyczną wiedzę muzyczną.

      MATEUSZ SZEMRAJ - muzyk. Gra na różnego rodzaju instrumentach strunowych, głównie szarpanych, są to gitary: klasyczna, elektryczna, bezprogowa oraz instrumenty etniczne: oud, rubab, sarod, cymbały, ngoni. Współtworzy wiele grup i projektów muzycznych; Mosaik (z którym koncertował m.in. na festiwalach Ethno Port, Skrzyżowanie Kultur), Hanimal (koncerty m.in. na Męskim Graniu, Off Festival), Nisza, Naneli Lale, Sentido del Tango, Wielbłądy, ĆŚ, Śliczne Goździki. Współpracuje także z wieloma artystami związanymi ze sceną muzyki folkowej i etnicznej. Studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

      SEBASTIAN WIELĄDEK – multiinstrumentalista, muzyk samouk. Gra m.in. na neyu, dudach szwedzkich, duduku, lirze korbowej. Współpracuje z wieloma zespołami, takimi jak Yerba Mater, Gadająca Tykwa, Masala, Maćko Korba, MOSAIC. Współtworzy zespół Wielbłądy. Współpracuje z teatrami, stowarzyszeniem Grupa Studnia O., gdzie zajmuje się oprawą muzyczną, współtworzy muzykę filmową (m.in. do filmu J. Skolimowskiego Essential Killing). Wraz z Wojciechem Lubertowiczem autor muzyki do spektaklu Sen nocy letniej W. Shakespeare’a w reż. B. Suchockiej (Teatr Ateneum, 2012).