KRÓLOWA i SZEKSPIR (Program 1 Polskiego Radia)
15 VI 2014 13:00
Autor: Esther VilarAutor przekładu: Grażyna Dyląg i Bożena IntratorReżyseria: Janusz KukułaRealizacja: Andrzej BrzoskaOpracowanie muzyczne: Marian SzałkowskiInni współtwórcy: Krzysztof Sielicki - adaptacjObsada: Maria Pakulnis (Elżbieta I
królowa Anglii)
Anna Cieślak (Lady Southwell
dama dworu)
Marcin Przybylski (Jakub VI
król Szkocji)
Wiktor Zborowski (Arcybiskup Whitgift)
Stanisław Elsner-Załuski (William Szekspir)
Królowa i Szekspir Esther Vilar opowiada o samotności władcy, o starości i śmierci. Monarchini Anglii, Elżbieta I zaprasza do zamku w Richmond następcę tronu Jakuba VI, króla Szkocji, arcybiskupa Canterbury Johna Whitgifta oraz sławnego dramatopisarza Williama Szekspira. Towarzyszy im opiekująca się królową lady Southwell. Schorowana Elżbieta pragnie urządzić coś w rodzaju spektaklu ze sobą w roli głównej. Temat przedstawienia – godna śmierć. Wydarzenie to ma opisać Szekspir, którego Elżbieta jest wielką admiratorką. Onieśmielony Szekspir, gromiony pogardliwymi spojrzeniami Jakuba i Whitgifta, w ogóle się nie odzywa. Zgodnie z życzeniem królowej zaczyna pisać dramat o swej monarchini. Elżbieta po raz ostatni próbuje zmierzyć się z wielkimi filozoficznymi pytaniami: czy istnieje nieśmiertelność? co to znaczy umrzeć godnie? Chce – dzięki geniuszowi Szekspira – pozostać w historii jako wielka postać. Czy to się jej uda? W ostatnich godzinach życia władczyni nieoczekiwanie to właśnie nisko urodzony pisarz, jego twórczość, stają się głównym przedmiotem zajmującym gasnącą świadomość Elżbiety. Zwycięża sztuka.
KRZYSZTOF SIELICKI – pracuje w Teatrze Polskiego Radia od roku 2007, a w Polskim Radiu od 1993. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie (Studium Teatralno-Literackie przy Wydziale Reżyserii). Pracował w miesięczniku „Scena” i dwutygodniku „Teatr”. Redaktor Tygodnika Informacyjnego Spotkania. Autor kilkuset tekstów poświęconych teatrowi i problemom kultury. Od połowy lat 70. do dziś aktywnie wspiera organizację festiwali i spotkań teatrów offowych i amatorskich. Współautor kilku książek poświęconych teatrowi. Prowadził zajęcia związane z dziennikarstwem ze studentami na Uniwersytecie Warszawskim i w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Jako kierownik literacki Teatru Polskiego Radia współtworzy linię programową teatru, od czasu do czasu przygotowuje także własne adaptacje radiowe różnorodnych utworów. Dokumentuje fotograficznie codzienną pracę Teatru Polskiego Radia.
ANDRZEJ BRZOSKA – reżyser dźwięku, związany z Polskim Radiem od 1979 r., w latach 1994-2009 wicedyrektor, z-ca głównego reżysera Teatru PR. Trzykrotny laureat najwyższej międzynarodowej nagrody radiowej Prix Italia (1989, 1992, 1996) oraz Ostankino Prize (Moskwa 1996); Laureat Grand Prix VI Festiwalu Prix Marulić (Hvar 2002.). Otrzymał nagrody Festiwalu Słuchowisk Polskiego Radia w Bolimowie: Grand Prix (1997) i za realizację akustyczną (1998), na Festiwalu Słuchowisk PR w Rzeszowie (Grand Prix 2000). W 2013 roku słuchowisko Andy, zrealizowane wraz z Krzysztofem Czeczotem, otrzymało tytuł najlepszego słuchowiska roku na międzynarodowym festiwalu Prix Europa w Berlinie. Stypendysta Radia BBC w Londynie (1991) i Radia CBC w Toronto (1997), juror na międzynarodowych festiwalach. Wykładowca WRiTV Uniwersytetu Śląskiego, „Collegium Civitas”, obecnie w Laboratorium Reportażu UW i na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Laureat Nagrody Akademii Fonografii – „Fryderyki” w kategorii muzyki poważnej oraz za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej (2014). Wielokrotnie nagradzany na Festiwalu „Dwa Teatry”: Grand Prix (2002, 2006, 2009), nagroda za realizację akustyczną (2004, 2005). Inicjator cyklu „Klasyka Polskiego Dramatu” i „Wielka Klasyka”, w którym najważniejsze w historii literatury dramaty są realizowane i emitowane w systemie dźwięku przestrzennego. W 2010 roku na Festiwalu „Dwa Teatry” nagrodzony za Kartotekę Tadeusza Różewicza. W 2011 r. Audio Engineering Society nagrodziło go Fellowship Award. Laureat Grand Prix: XII Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2012” za realizację akustyczną słuchowiska Hamlet w reż. W. Modestowicza oraz XIII Festiwalu „Dwa Teatry” za realizację akustyczną słuchowiska Mewa w reż. Igora Gorzkowskiego. Członek Akademii Fonograficznej.