POSKROMIENIE ZŁOŚNICY (Program 2 Polskiego Radia)
15 VI 2014 15:00
Autor: William ShakespeareAutor przekładu: Stanisław BarańczakReżyseria: Adam FerencyRealizacja: Andrzej BrzoskaOpracowanie muzyczne: Małgorzta MałaszkoInni współtwórcy: Adam Ferency - adaptacjaObsada: Lidia Sadowa (Kasia)
Izabela Gwizdak (Bianka)
Mateusz Rusin (Petruchio)
Krzysztof Dracz (Baptista Minola)
Sławomir Holland (Vincencjo)
Henryk Niebudek (Gremio)
Sebastian Pawlak (Lucencjo)
Sławomir Grzymkowski (Hortensjo)
Waldemar Barwiński (Tranio)
Andrzej Mastalerz (Grumio)
Przemysław Wyszyński (Biondello)
Kamil Pruban (Curtis)
Joanna Kosierkiewicz (Służąca/Wdowa)
Wojciech Machnicki (Bakałarz)
Słuchowisko w systemie dźwięku przestrzennego
Poskromienie złośnicy w adaptacji i reżyserii Adama Ferencego to druga radiowa realizacja tego wczesnego dramatu Williama Shakespeara. W tej pierwszej, z 1954, w reżyserii Jerzego Leszczyńskiego, rolę krnąbrnej i niezależnej Katarzyny kreowała Nina Andrycz. Reżyser słuchowiska, który sam zapisał historię teatru swoją rolą Petruchia w słynnym przedstawieniu Krzysztofa Warlikowskiego z Teatru Dramatycznego (1998), do współpracy zaprosił młodych aktorów, m.in. Lidię Sadową (Kasia), Mateusza Rusina (Petruchio), Izabelę Gwizdak (Biankę): „Chciałem usłyszeć młodych ludzi: jak będą sobie radzili ze skomplikowaną frazą i na ile uda się ją skolokwializować, by uzyskać efekt codzienności.” Ferency próbuje zderzyć XVI-wieczną opowieść o próbie emancypacji młodej dziewczyny, zakończonej jednak koturnowym finałem poddaństwa wobec mężczyzny – ze współczesnym ruchem feministycznym.
ADAM FERENCY – aktor teatralny i filmowy, reżyser. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zadebiutował w 1976 roku w stołecznym Teatrze Dramatycznym w Karykaturach w reżyserii Gustawa Holoubka. Związał się z Teatrem na Woli, gdzie w 1977 roku zagrał pierwszą dużą rolę – Joka Skokicia/Hamleta, w Przedstawieniu «Hamleta» we wsi Głucha Dolna w reżyserii Kazimierza Kutza. Od 1981 do 1994 występował w Teatrze Współczesnym w Warszawie, tworząc w nim wiele niezapomnianych ról (m.in. w Mistrzu i Małgorzacie Bułhakowa, Mahagonny Brechta/Weilla, Trzech siostrach Czechowa). W 1993 roku zadebiutował jako reżyser. Wystawił Hollywood, Hollywood Davida Mameta. Rok później związał się z Teatrem Dramatycznym, gdzie występuje do dzisiaj. Ma na koncie kilkadziesiąt ról filmowych i telewizyjnych. Stale współpracuje z Teatrem Telewizji i Teatrem Polskiego Radia. Wziął udział w blisko tysiącu nagrań w Polski Radiu. Jest niezrównanym interpretatorem prozy polskiej i zagranicznej, m.in.: Biesy F. Dostojewskiego, Nostromo J. Conrada, Traktat o łuskaniu fasoli W. Myśliwskiego, Wniebowstąpienie i Mała Apokalipsa T. Konwickiego, Szkice piórkiem A. Bobkowskiego. Do jego najważniejszych radiowych ról należą: Rogożyn w Idiocie według Dostojewskiego w reż. J. Kukuły (1994), Trzeci w Świadkach, czyli naszej małej stabilizacji (1994), Bohater w Kartotece rozrzuconej (1996) T. Różewicza (oba słuchowiska w reż. A. Zakrzewskiego), Michał Wołodyjowski w radiowych serialach Potop (1997) i Pan Wołodyjowski (1998) w reż. J. Kukuły, Szczepan w Złodzieju W. Myśliwskiego (1999), Sancho Pansa w serialu Przygody Don Kichota według Cervantesa w reż. W. Modestowicza (2004), Kowalski-Malinowski w Salcie Konwickiego w reż. J. Wernio (2005),
Poskromienie złośnicy to jego debiut reżyserski w Teatrze Polskiego Radia.
MAŁGORZATA MAŁASZKO – absolwentka Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, z Polskim Radiem związana od 1991 r., od 1994 r. z Teatrem Polskiego Radia, gdzie stworzyła opracowanie muzyczne ponad 1000 audycji radiowych – słuchowisk, seriali, audycji literackich, reportaży. Od 2005 roku związana z Programem 2 Polskiego Radia – najpierw jako dziennikarka Redakcji Literackiej, w latach 2007-2009 jako zastępca Dyrektora-Redaktora Naczelnego, od 2009 roku p.o. Dyrektora-Redaktora Naczelnego, od 2012 jako Dyrektor-Redaktor Naczelny. Współpracowała ze Studiem Reportażu i Dokumentu, a także z Rozgłośniami w Gdańsku i Katowicach. Nagrodzona na Festiwalach Słuchowisk w Bolimowie w latach 1998 i 1999 za opracowanie muzyczne słuchowisk Janosik (reż. A. Piszczatowski) i Ślub (reż. W. Modestowicz) oraz na Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2001” , za słuchowisko Chłopi na BIS (reż. J. Warenycia). Laureatka Grand Prix III Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2003”, za opracowanie muzyczne słuchowiska wg prozy Wiesława Myśliwskiego pt. Nagi sad, z repertuaru Programu 2 PR i Grand Prix V Festiwalu Teatru PR i Teatru TVP „Dwa Teatry – Sopot 2005”, za opracowanie muzyczne słuchowiska Saksofon basowy. Uhonorowana nagrodami za opracowania muzyczna na Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2006” za opracowanie muzyczne słuchowisk, m.in. Gdzie jest ten tani kupiec (Grand Prix), Układanka, Szalona lokomotywa, Zwiastowanie. Współpracowała z Teatrem „Komedia” w Warszawie, Teatrem Stu w Krakowie, Teatrem Dramatycznym w Warszawie, Teatrem Polskim w Poznaniu i Teatrem im. Stanisława Jaracza w Łodzi. W 2011 roku odznaczona przez prezydenta Bronisława Komorowskiego Srebrnym Krzyżem Zasługi.